Gender gap in the participation of physical education motor tasks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v48.96976

Keywords:

Educación Física, educación, género

Abstract

Objective: To compare by gender the participation in moderate to vigorous physical activity in physical education motor tasks of sixth grade students. Method: The research design was comparative descriptive, with convenience sampling, 268 primary school students with an average age of 11.3 ± 0.4 years enrolled in sixth grade participated, the System was used as an evaluation instrument to observe the instruction time of physical activity (SOFIT), to determine the moderate to vigorous physical activity of 67 physical education classes. Results: The equality of the variance was calculated using the t-Student test for independent samples, resulting by sex less than α≤ 0.05; finding significant differences in participation in moderately vigorous physical activity lower in women than in men during physical education class (p<0.01) and a percentage difference of 30.5 (Δ%) between men and women. Conclusion: When identifying this gender gap in the participation of physical education motor tasks, it is recommended to take pedagogical actions with cooperative and simultaneous participation of students in moderate to vigorous physical activity for at least 50% of class time, and guide educational content to involve students of both genders in movement, as established by UNESCO to provide quality physical education.

Keywords: Physical Education, School, Gender, Intensity of the motor task.

Author Biographies

Javier Arturo Hall-López, Faculty of Sports Autonomous University of Baja California

Degree in Physical Education Autonomous University of Sinaloa, Master in Sports Sciences Autonomous University of Chihuahua, Doctor by Catholic University Our Lady of the Assumption, Doctor by the University of Huelva. Research Professor at the Faculty of Sports of the Autonomous University of Baja California, Mexico.

Paulina Yesica Ochoa-Martínez, https://deportes.uabc.mx/Mexicali/

Profesora Investigadora de la Facultad de Deportes Universidad Autonoma de Baja California 

 

References

Alvariñas-Villaverde, M., y Pazos-González, M. (2018). Estereotipos de género en Educación Física, una revisión centrada en el alumnado. Revista electrónica de investigación educativa, 20(4), 154-163. https://dx.doi.org/10.24320/redie.2018.20.4.1840

Baena-Extremera, A., y Granero-Gallegos, A. (2015). Educación física e intención de práctica física en tiempo libre. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(3), 132-144. http://redie.uabc.mx/vol17no3/contenido-baena-granero.html

Baghurst, T., Langley, J., y Bishop, J. (2015). Physical Educators' Perceptions of Their Use of NASPE Standards. The Physi-cal Educator, 72(5), 324-341. https://doi.org/10.18666/TPE-2015-V72-I5-6194

Barajas Pineda, L. T., Flores Moreno, P. J., Andrade Sánchez, A. I., Hall López, J. A., Del Río Valdivia, J. E., Viera Mal-donado, U. A., Y Pérez Mojica, J. D. (2021). Efectos del trote progresivo en la sesión de educación física sobre el por-centaje de grasa corporal y VO2máx en estudiantes con sobrepeso y obesidad. Prueba Piloto. Educación Física Y Cien-cia, 23(2), e178. https://doi.org/10.24215/23142561e178

Bolaños Motta, J., Pérez Rodríguez, M., y Casallas Forero, E. (2019). Alfabetización Corporal. Una propuesta de aula desde la psicomotricidad. Estudios Pedagógicos, 44(3), 23-34. https://doi:10.4067/S0718-07052018000300023

Bravo, I., Rodríguez-Negro, J., y Yanci Irigoyen, J. (2016). Diferencias en función del género en la puntería y atrape en niños de Educación Primaria. Retos, 0(32), 35-38.https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/51342

Bronikowski, M., Bronikowska, M., Laudanska-Krzeminska, I., Kantanista, A., Morina, B., y Vehapi, S. (2015). PE Teach-er and Classmate Support in Level of Physical Activity: The Role of Sex and BMI Status in Adolescents from Kosovo. BioMed Research International, 290349, 1-8. https://doi:10.1155/2015/290349

Calatayud López, S., y Gutiérrez Esteban, P. (2018). Entornos personales de aprendizaje del profesorado desde una perspec-tiva de género. Profesorado, 22(4), 327-352. https://doi:10.30827/profesorado.v22i4.8419

Caniuqueo, A., Hernández-Mosqueira, C., Troyano, A. Riquelme, D., Vargas, A., Vargas, R., y Fernandes, J. (2018). Representaciones sociales: el significado de la educación física para los estudiantes de esa disciplina. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 104-111. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1497

Castejon, F. J., y Gimenez, F. J. (2015). Teachers' perceptions of physical education content and influences on gender dif-ferences. Motriz, 21(4), 375-385. https://doi.org/10.1590/S1980-65742015000400006.

Da Costa, B., Silva, S. K., Altenburg De Assis, M. A., y George, M. (2019). Sedentary behavior during school-time: Socio-demographic, weight status, physical education class, and school performance correlates in Brazilian schoolchildren. Journal of Science and Medicine in Sport, 20(1), 70-74. https://doi: 10.1016/j.jsams.2016.06.004.

Flores Fernández, Z. (2019). Mujer y deporte en México. Hacia una igualdad sustancial. Women and sport in México. To-wards a substantive equality. Retos, 0(37), 222-226. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/71684

Frizzo, G., y Silva Souza M. (2019). Educação física nas diretrizes da unesco: o paradigma da aptidão física e da saúde na formação do capital humano. Movimento, Porto Alegre, 25:e25022, 1-12. https://doi.org/10.22456/1982-8918.76037

Fröberg, A., Raustorp, A., Pagels, P., y Larsson, C. (2017). Levels of physical activity during physical education lessons in Sweden. Acta Paediatrica, 106(1), 135-141. https://doi: 10.1111/apa.13551.

Gil Quintana, J., y Etxebeste Otegi, J. (2019). Igualdade de gênero e análise da comunicação motora nas tarefas de educação física. Movimento, Porto Alegre, 25:e25020,1-13. https://doi.org/10.22456/1982-8918.85297

Gómez Rijo, A., Hernández Moreno, J., Martínez Herráez, I., y Gámez Medina, S. (2014). Necesidades psicológicas bási-cas en Educación Física según el género y el curos del estudiante. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 159-167. https://doi.org/10.6018/rie.32.1.172311

Hall-López, J. A. (2022). Actividad física moderad a vigorosa en educación física. Departamento Editorial, Universidad Autónoma de Baja California. México.

Hall-López, J. A. (2021). Educational training program to increase the moderate to vigorous physical activity index in phys-ical education teachers. Retos, 0(39), 192-199. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78014

Hall, J. A., & Ochoa-Martínez, P. Y., y Alarcón Meza, E. I. (2020). Actividad física, acorde a sexo, en estudiantes de se-cundaria antes y durante del distanciamiento social por el COVID-19. Revista Espacios, 41(42) 93-99. https://revistaespacios.com/a20v41n42/20414208.html

Hall-Lopez, J. A. (2020)(a). Intensity and perceived exertion in physical education due to the seniority of the teacher. Jour-nal of Physical Education and Sport, 20(3), 1438-1443. DOI:10.7752/jpes.2020.03198

Hall-López, J. A. (2020)(b). Secondary physical education, participation by sex in moderate to vigorous physical activity (Educación física en secundaria, participación por sexo en actividad física moderada a vigorosa). Retos, 38(38), 543-546. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/77152

Hall-López, J. A. (2020)(c). Investigación sobre la evaluación de la actividad física por género en clases de educación física en educa-ción primaria. Editorial Fontamara. México.

Hall-López, J. A., Sáenz-Lopez Buñuel, P., y Almagro, B. (2020). Actividad Física Moderada a Vigorosa en Educación Física. Kronos Revista Científica de Actividad Física y Deporte, 19(1), 1-2. https://revistakronos.info/articulo/actividad-fisica-moderada-a-vigorosa-en-educacion-fisica-2777-sa-q5ef3f1a1924bd

Hall Lopez, J. A., Ochoa-Martínez, P. Y., Macías Castro, R. A., Zúñiga Burruel, R., y Sáenz-López Buñuel, P. (2018). Actividad física moderada a vigorosa en educación física y recreo en estudiantes de primaria y secundaria de la frontera México-USA. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 4(3), 426-442. https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.3.3175

Hall-López, J., Ochoa-Martínez, P., Zuñiga Burruel, R., Alarcón Meza, E., Macías Castro, R., y Sáenz-López Buñuel, P. (2017). Moderate-to-vigorous physical activity during recess and physical education among mexican elementary school students (Actividad física moderada a vigorosa durante el recreo y clase de educación física en niños mexicanos de escue-la primaria). Retos, 31, 137-139. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.49640

Hall López, J. A., Ochoa-Martínez, P. Y., González Terrazas, J. C., y González Ramírez, J. R. (2016). Duración, intensi-dad y contexto de las clases de Educación Física impartidas por profesores de Educación Física y estudiantes de licencia-tura. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 3(1), 63-82. https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.1.1723

McLennan, N., y Thompson, J. (2015). Educación física de calidad (EFC): guía para los responsables políticos. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000231340

Mckenzie, T. L., Sallis, J. F., y Nader, P. R. (1992). Sofit-System for Observing Fitness Instruction Time. Journal of Teach-ing in Physical Education, 11(2), 195-205. https://doi.org/10.1123/jtpe.11.2.195

Medina, C., Jáuregui, A., Campos-Nonato, I., y Simón B. (2018). Prevalencia y tendencias de actividad física en niños y adolescentes: resultados de Ensanut 2012 y Ensanut MC 2016. Salud Pública de México, 60(3), 263-271. http://dx.doi.org/10.21149/8819

Ochoa-Martinez, P. Y., Hall-Lopez, J. A., López Campos, C. E., y Alarcon-Meza, E. I. (2020). Perceived exertion and moderate to vigorous physical activity in middle school students according to the physical education teachers’ experi-ence. Facta Universitatis, Series Physical Education and Sport, 18(1) 179-188. https://doi.org/10.22190/FUPES200222015O

Organización Mundial de la Salud (OMS) (2010). Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44441/9789243599977_spa.pdf

Pérez Betancourt, A., y Betancourt Rodríguez, M. Z. (2019). El enfoque de género desde la formación docente y su relación con la ciencia, la tecnología y la sociedad. Revista Boletín Redipe, 8(3), 200-208. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/713

Piedra, J., García-Pérez, R., Fernández-García, E. y Rebollo, M.A. (2014). Brecha de género en educación física: actitudes del profesorado hacia la igualdad / Gender gap in physical education: teachers’ attitudes towards equality. Revista Inter-nacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 14 (53) 1-21. Http://cdeporte.rediris.es/revista/revista53/artbrecha438.htm

Post, P., y Palacios, R. (2019). Aggie Play: A Gender-Relevant Physical Activity Program for Girls. Journal of Sport and Exercise Psychology, 418(4), 194-205. https://doi: 10.1123/jsep.2018-0299.

Rupali, G. (2005). Research involving children: regulations, review boards and reform. Journal of Health Care Law and Policy, 8(2), 264-330. https://digitalcommons.law.umaryland.edu/jhclp/vol8/iss2/6

Secretaria de Educación Pública (SEP) (2017). Aprendizajes Clave para la Educación Integral. Educación Física. Educación Básica. Plan y Programas de Estudio y sugerencias de evaluación. Primera edición, Ciudad de México. https://www.aprendizajesclave.sep.gob.mx/

Shamah-Levy, T., Cuevas-Nasu, L., Gaona-Pineda, E. B., Gómez-Acosta, L. M., Morales-Rúan, M. C., Hernández-Ávila, M., y Rivera-Dommarco, J. A. (2018). Sobrepeso y obesidad en niños y adolescentes en México, actualización de la En-cuesta Nacional de Salud y Nutrición de Medio Camino 2016. Salud Pública de México, 60(3), 244-253. http://saludpublica.mx/index.php/spm/article/view/8815

Sims, J., Scarborough, P., y Foster, C. (2015). The Effectiveness of Interventions on Sustained Childhood Physical Activity: A Systematic Review and Meta-Analysis of Controlled Studies. PLoS One, 10(7), 1-21. http://doi:10.1 371/journal.pone.0132935

Tanaka, C., Tanaka, M., y Tanaka, S. (2018). Objectively evaluated physical activity and sedentary time in primary school children by gender, grade and types of physical education lessons. BMC Public Health, 18(1), 1-10. http://doi: 10.1186/s12889-018-5910-y.

Vicente-Pedraz, M., y Paz Brozas-Polo, M. (2017). Sexo y género en la contienda identitaria del deporte. Propuesta de un debate sobre la competición deportiva multigénero. Cultura Ciencia Deporte, 12(35), 101-110. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v12i35.881

Webster, C. A., Webster, L., Russ, L., Molina, S., Lee H., y Cribbs, J. (2015). A Systematic Review of Public Health-Aligned Recommendations for Preparing Physical Education Teacher Candidates. Research Quarterly for Exercise and Sport, 86(1), 30-39. https://doi.org/10.1080/02701367.2014.980939

Zueck Enríquez, M., Ramírez García, A., Rodríguez Villalobos, J., y Irigoyen Gutiérrez, H. (2019). Satisfacción en las clases de Educación Física y la intencionalidad de ser activo en niños del nivel de primaria. Retos, 0(37), 33-40. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/69027

Zurita, F., Padial, R., Viciano, V., Martínez, A., Hinojo, M. A., y Cepero, M. (2016). Perfil del estudiante de educación física en primaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(2), 156-169. http://redie.uabc.mx/redie/article/view/1073

Published

2023-03-31

How to Cite

Hall-López, J. A., & Ochoa-Martínez, P. Y. (2023). Gender gap in the participation of physical education motor tasks. Retos, 48, 298–303. https://doi.org/10.47197/retos.v48.96976

Issue

Section

Original Research Article