Research-Based Learning to strengthen initial teacher training in Pedagogy in Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v47.92820

Keywords:

Aprendizaje Basado en Investigación, Educación Superior, Metodología de enseñanza, Formación Inicial Docente, Pedagogía en Educaci´on Física

Abstract

The systematization of this pedagogical experience explains the implementation of a pilot Research-Based Learning (ABI) program in the process of Initial Teacher Training (FID) of Physical Education Teachers (PEF) belonging to a Chilean university. The experience was developed with classes in virtual mode during the second semester of 2021. The program addressed seven topics in eight class sessions. The objective of the pilot program was to develop research skills in teachers in the process of FID in PEF oriented to their training area remotely. The results showed that 100% of the attendees to the pilot program improved the level of knowledge regarding the ABI topics, on the other hand, 100% of the attendees declared to be satisfied with this type of experience. It can be concluded that the implementation of the ABI in the FID in PEF is based on the need to promote the research field from its bases (students), being a teaching-learning tool that will facilitate the search for solutions to problems using an innovative methodology. that allows to build new knowledge from their own realities.

Keywords: Research Based Learning - Higher Education - Teaching Methodology - Initial Teacher Training - Pedagogy in Physical Education.

References

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.

Imbernon, F. (1996). En busca del discurso educativo: la escuela, la innovación educativa, el currículum, el maestro y su formación. Buenos Aires: Magisterio del Río de la Plata.

Linzmayer, L. (2016). Cultura corporal y niveles de complejidad e impacto del proceso enseñanza y aprendizaje. Revista Internacional de Pedagogía y Curriculo. 3(1) 9-20.

Lipman, M. (2001). Pensamiento Complejo y Educación. Madrid, España: Ediciones de la Torre.

Madrid-López, P.D., Prieto-Ayuso, A., Samalot-Rivera, A. & Gil-Madrona, P. (2016). Evaluación de una propuesta extraescolar de conductas apropiadas en educación física y deportiva. Retos: Nuevas tendencias en educación física, deportes y recreación, (30), 36-42. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/38552

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico-OCDE. (2005). La definición y selección de competencias clave. Recuperado de http://www.deseco.admin.ch/bfs/deseco/en/index03/02.parsys.78532.downloadList.94248.Downloadfile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf

Pepper, D.(2011). Assessing key competences across the curriculum and europe. European Journal of Education, 46(3), 335-353.

Poblete-Valderrama, F. (2017). Aprendizaje basado en la investigación. Blog de Expertos Universidad Santo Tomás. Recuperado Marzo 2022 de https://enlinea.santotomas.cl/blog-expertos/aprendizaje-basado-la-investigacion/

Poblete-Valderrama, F. Linzmayer y Pérez, J. (2018). Formación Inicial Docente en Educación Física: historias, ensayos y proposiciones. 1ºera Edición, La Serena, Chile. Nueva Mirada Ediciones.

Poblete-Valderrama, F. (2019). Factores a considerar para publicar un artículo en revista científica. Blog de Expertos Universidad Santo Tomás. Recuperado Marzo 2022 de https://enlinea.santotomas.cl/blog-expertos/factores-considerar-publicar-articulo-revista-cientifica/

Poblete-Valderrama, F. (2019). ¿Por qué publicar un artículo científico?. Blog de Expertos Universidad Santo Tomás. Recuperado Marzo 2022 de https://enlinea.santotomas.cl/blog-expertos/publicar-articulo-cientifico/

Poblete-Valderrama, F., Linzmayer Gutiérrez, L., Matus Castillo, C., Garrido Mendez, A., Flores Rivera, C., Garcia Neira, M., & Molina Vásquez, V. (2019). Enseñanza-Aprendizaje basado en investigación. Experiencia piloto en un diplomado de motricidad infantil. Retos, 35, 378-380. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.59640

Poblete-Valderrama, F. (2020). Factores a considerar para iniciar la escritura de un artículo científico. Blog de Expertos Universidad Santo Tomás. Recuperado Marzo 2022 de https://enlinea.santotomas.cl/blog-expertos/factores-considerar-iniciar-la-escritura-articulo-cientifico/

Poblete-Valderrama, F. (2020). Estructura general de un informe final de tesis. YouTube “Metodología e Investigación para todos y todas” Recuperado Marzo 2022 de https://www.youtube.com/watch?v=3M23duWFuPU&t=12s

Poblete-Valderrama, F. (2020). Estructura general de un artículo científico. YouTube “Metodología e Investigación para todos y todas” Recuperado Marzo 2022 de https://www.youtube.com/watch?v=5NUnqd916Y8&t=24s

Poblete-Valderrama, F. (Ed.) (2020). Formación Inicial Docente en Educación Física: reflexiones para el futuro profesorado. 1ºera Edición, La Serena, Chile. Nueva Mirada Ediciones.

Tobar, B. U., Gaete, M. J. F., Lara, M. M., Pérez, A. M., & Freundt, A. M. R. (2019). Teorías implícitas y modelos de formación subyacentes a la percepción de rol del profesor de Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (36), 159-166. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/66532

Published

2023-01-02

How to Cite

Poblete-Valderrama, F., Garrido-Méndez, A., Matus Castillo, C., Castro Cáceres, R., Toro-Salinas, A., Cuevas Aburto, J., Illanes Aguilar, L., Cenzano Castillo, L., Quintana Figueroa, C., & Hetz Rodríguez, K. (2023). Research-Based Learning to strengthen initial teacher training in Pedagogy in Physical Education. Retos, 47, 589–592. https://doi.org/10.47197/retos.v47.92820

Issue

Section

Didactic experiences developed and investigated with empirical work

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2