Attitudes towards corporal expression among students of the Primary Education Degree in spain
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v65.111132Keywords:
Corporal Expression, Physical Education, Student's attitude, Education, Higher EducationAbstract
Introduction: Corporal expression is one of the most debated topic within the subject of Physical Education at different educational stages. This controversy leads to a reduction in its teaching or even to it being ignored. On the other hand, scientific evidence identifies it as relevant content for working on socio-affective skills, inclusion and cooperative work. Knowing the perspective of future Physical Education teachers on this matter could provide valuable information to understand the origin of this controversy and collaborate in its improvement.
Objective: The aim of this study was to analyse the attitudes of Primary Education degree students toward Corporal Expression , considering variables such as gender and prior academic training.
Methodology: A questionnaire was administered to find out student’s attitudes - specifically in terms of preference, importance and enjoyment - toward these contents. The survey was conducted in various Spanish universities where the Degree in Primary Education is taught, before and after having received specific training.
Results: The results reveal a highly positive attitude toward Corporal Expression, particularly in terms of enjoyment and preference. Women and individuals without a prior exposure to this content in formal education settings exhibited more favourable attitudes.
Discussion: These results align with previous studies on aspects such as the possibilities for emotional expression, the cooperative and inclusive nature of the content.
Conclusions: It can be concluded that the approach to Corporal Expression in Physical Education is highly significant, as it is the training of future teachers, always guaranteeing meaningful and positive experiences that generate adherence to the content.
References
Allport, G. W. (1935). Attitudes. En C. A. Murchison (Ed.), A handbook of social psychology (pp. 798-844). Clark University Press.
Archilla, M. T. (2013). Dificultades del profesorado de educación física con los contenidos de expresión corporal en secundaria [Tesis Doctoral]. Universidad de Valladolid. Segovia.
Arias-García, J. R., Fernández Díez, B., & San Emeterio García, C. (2020). Construcción y validación de un instrumento para la medida de las actitudes hacia la Expresión Corporal. Retos, 38, 443-451.https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74334
Armada-Crespo, J.M., Benítez-Sillero, J.D., Pérez-Calzado, E., & Gil-Ares, J. (2024). Situación de la Expre-sión Corporal en el Grado en Educación Primaria. Opinión del profesorado. Retos, 61, 284-293. https://doi.org/10.47197/retos.v61.107320
Armada-Crespo, J. M.., González, I., & Montávez, M. (2013). La expresión corporal: un proyecto para la inclusión. Retos, 24, 107-112. https://doi.org/10.47197/retos.v0i24.34538
Armada-Crespo, J. M., Montávez, M., & González, I. (2020). Influência da Expressao Corporal no desen-volvimento de habilidades socioafetivas no ensino médio Movimento, 26, e26080. https://doi.org/10.22456/1982-8918.104634
Arrieta de Meza, B. M., & Meza Cepeda, R. D. (2001). El currículum nulo y sus diferentes modalidads. Revista iberoamericana de Educación, 25(1), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie2513143
Bobo, M., Méndez, B., & Conesa, E. (2003). Expectativas y opiniones de los alumnos del INEF de Galicia. En G. Sánchez, J. Coterón, B. Tabernero, C. Llanos, y B. Learreta (Eds.), Expresión, Creatividad y movimiento (pp. 413-419). Amarú.
Canales-Lacruz, I., & Sanagustin, E. (2019). La visión del profesorado de Primaria de Educación Física sobre la Expresión Corporal. Revista española de Educación Física y Deportes, 424, 21-32. https://doi.org/10.55166/reefd.vi424.720
Coterón, J., & Sánchez, G. (2017). Enseñar expresión corporal, aprender para la vida. Expresión Corpo-ral: arte, salud y creatividad, 35, 47-66.
García, E. F., Miñano, J. C., Sierra, M. Á., Galiano, I. R., Bañuelos, F. S., & Sánchez, M. S. (2007). Estudios de los estereotipos de género vinculados con la Actividad Física y el Deporte en los centros docen-tes de Educación Primaria y Secundaria: Evolución y Vigencia. Diseño de un Programa de Ac-ción Educativa. Ministerio de Igualdad. Instituto de la Mujer.
Garcías de Ves, S., Mateu Serra, M., Spadafora, L., & Armada-Crespo, J. M. (2022). Sentimientos y apren-dizajes que emergen del Encuentro Interuniversitario de Expresión Corporal (Feelings and lear-nings that emerge from the Interuniversity Meeting of Corporal Expression). Retos, 45, 1076-1086. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91461
Gil-Ares, J., & Armada-Crespo, J. M. (2023). Análisis de la Expresión Corporal en el Grado en Educación Primaria Apunts. Educación Física y Deportes, 152, 13-21. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2023/2).152.02
Gil-Ares, J., & Coterón, J. (2012). Relevancia de los contenidos de expresión corporal por parte de los alumnos de grado en Ciencias del Deporte. EmásF Revista Digital de Educación Física, 14, 106-121. http://emasf.webcindario.com/RELEVANCIA_DE_LOS_CONTENIDOS_DE_%20EC.pdf
Lafuente, J. C., & Hortigüela, D. (2021). La percepción de los futuros/as maestros/as respecto a la im-plantación de contenido de Expresión Corporal. Movimento, 27, e27033. https://doi.org/10.22456/1982-8918.111735
Llanos-Muñoz, R., Leo Marcos, F. M., López Gajardo, M. Á., Cano Cañada, E., & Sánchez Oliva, D. (2022). ¿Puede el Modelo de Educación Deportiva favorecer la igualdad de género, los procesos moti-vacionales y la implicación del alumnado en Educación Física? (Can the Sport Education Model promote gender equality, motivational processes and student engagement in Physical Educa-tion?). Retos, 46, 8–17. https://doi.org/10.47197/retos.v46.92812
Llopis, A., & García Montes, M. E. (2012). Danza: experiencias prácticas de los estudiantes de la diploma-tura de educación física y de la licenciatura de ciencias de la actividad física y el deporte. Tan-dem. Didáctica de la Educación Física, 39, 22-36.
López-Pastor, V. M., & Pérez-Pueyo, Á. (2017). Evaluación formativa y compartida en educación: expe-riencias de éxito en todas las etapas educativas. Universidad de León. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/47605
Mancha, J. P. (2012). Formación inicial y conocimiento didáctico del contenido de los profesores de educación física de secundaria de la ciudad de Badajoz [Tesis, Universidad de Extremadura]. Badajoz.
Martos-García, D., Fernández-Lasa, U., & Usabiaga, O. (2020). Coeducación y deportes colectivos. La participación de las alumnas en entredicho (Coeducation and team sports. Girls’ participation in question). Cultura, Ciencia y Deporte, 15(45). https://doi.org/10.12800/ccd.v15i45.1518
Montávez, M. (2011). La expresión corporal en la realidad educativa. Descripción y análisis de su en-señanza como punto de referencia para la mejora de la calidad docente en los centros públicos de educación primaria de la ciudad de Córdoba [Tesis Doctoral, Universidad de Córdoba]. Cór-doba.
Montesinos, D. (2004). La Expresión corporal: su enseñanza por el método natural evolutivo. INDE.
Moreno, J. A., & Hellín, M. G. (2007). El interés del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria hacia la Educación Física. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(2), 0. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15590210
Nicholls, J. G. (1989). The Competitive Ethos and Democratic Education. Harvard University Press.
Ortiz, M. d. M., & Torres, J. (2009). El currículo de Educación Física en la Educación Primaria. Educatio Siglo XXI, 27, nº 1, 97-130. http://revistas.um.es/educatio/article/view/71111/68651
Pujolàs, P. (2003). El aprendizaje cooperativo: algunas ideas prácticas. Recuperado de http://www.deciencias.net/convivir/1.documentacion/D.cooperativo/AC_Algunasideaspracticas_Pujolas_21p.pdf
Pujolás, P. (2012). Aulas inclusivas y aprendizaje cooperativo. Educatio Siglo XXI, 1(30), 89- 112.
Rojo-Ramos, J., Gomez-Paniagua, S., Mendoza-Muñoz, M., Carlos-Vivas, J., Acevedo-Duque, Á., García-Salirrosas, E. E., y Adsuar, J. C. (2022). Psychometric Properties of a Questionnaire to Assess Perceptions of Corporal Expression in Future Spanish Teachers. International Journal of Envi-ronmental Research and Public Health 19(10), 6150. https://www.mdpi.com/1660-4601/19/10/6150
Rojo-Ramos, J., Mañana Iglesia, C., Herreruela-Jara, D., Hernández-Beltran, V., & Gamonales, J. M. (2023). Análisis descriptivo de la formación en Expresión Corporal de los maestros en Educación Infan-til de Extremadura Retos, 47, 1022-1030. https://doi.org/10.47197/retos.v47.96322
Torrents, C., Mateu, M., Planas, A., & Dinusôva, M. (2011). Posibilidades de las tareas de expresión cor-poral para suscitar emociones en el alumnado. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 401-412. https://archives.rpd-online.com/article/view/725.html?source=%2Farticle%2Fview%2F725
Triandis, H. C. (1971). Attitude and attitude change. Wiley.
Ubillos, S., Mayordomo, S., & Páez, D. (2004). Capitulo X Actitudes: definición y medición componentes de la actitud. Modelo de la acción razonada y acción planificada. Psicología social, cultura y educación, 301-326.
Villard, M. (2014). Percepciones del profesorado de Educación Física de Educación Secundaria sobre el papel de la Expresión Corporal en el Currículum en Andalucía [Tesis, Universidad de Huelva]. Huel-va.http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/12681/Percepciones%20del%20profesorado.pdf?sequence=2
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Javier Gil-Ares, José Manuel Armada-Crespo, Javier Coterón López

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.