Physical Education and gender diversity: an analysis from the experience of classroom teachers
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v50.99416Keywords:
diversity, gender, Physical Education, training, teachers, schollAbstract
The propouse of this study was to know the level of preparation of Physical Education (PE) teachers to include on gender diversity in secondary school classes. The methodology is a qualitative one with a phenomenological design, for which it was worked with a limited number of participants taking into account the opinion and experience of six PE teachers from a city in the south-central part of Chile who graduated from two regional universities, The results indicate that, in general terms, the institutions studied do not include this area within the training itineraries and that it is necessary to review it in order to address this reality. It is concluded that in general, the PE teachers did not receive training on gender diversity or how to approach it pedagogically within their classes.
Keywords: diversity, gender, Physical Education, training, teachers, school.
References
Arenas, D., Vidal, J. & Muntaner, A. (2022). Estereotipos de género y tratamiento diferenciado entre chicos y chicas en la asignatura de educación física: una revisión narrativa (Gender stereotypes and differential treatment between boys and girls in physical education subject: a narrative Review). Retos, 43, 342–351. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88685
Bardin, L. (2002). Análisis de contenido. Ediciones Akal.
Barrientos, P., Andrade, D. & Montenegro, C. (2018). La formación docente en género y diversidad sexual: Tareas pen-dientes. Facultad de Educación Universidad Alberto Hurtado, 81, 1-13. https://goo.su/W7Hq
Bautista Rojas, E. (2023). Estudiantes gays y docentes de bachilllerato.: Discursos y prácticas de exclusión frente a la homo-sexualidad. iQual. Revista de Género e Igualdad, (6), 196–220. https://doi.org/10.6018/iqual.538981
Bonet, M. & Menescardi, C. (2022). Análisis de la actitud del alumnado y el profesorado ante el contenido de Expresión Corporal y los estereotipos de género: Resultados de la experiencia tras la realización de una Unidad Didáctica (Analysis of improvements in the attitudes of students and. Retos, 45, 373–380. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.90041
Butler, J. (2011) Bodies That Matter: On the Discursive Limits of “Sex.” Routledge Classics. Abingdon, Oxon; New York, NY: Routledge.
Castillo-Retamal, F., Cárcamo Garrido, B., Aravena Calderón, H., Valenzuela Zakuda, A., Pérez Farías, T., Medel Tapia, C., & Quezada Alacaino, J. (2021). Necesidades Educativas Especiales y Educación Física: un análisis desde la propuesta curricular ministerial de Chile (Special Educational Needs and Physical Education: an analysis from the Chilean ministe-rial curricular proposal). Retos, 42, 56–65. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86977
Chávez, M., Zapata, J., Petrzelová, J. & Villanueva, G. (2018). La diversidad sexual y sus representaciones en la juventud. Psicogente, 21(39), 62-74. http://doi.org/10.17081/psico.21.39.282
Chihuailaf, M. (2022). Pandemia y ejercicio físico. Reproducción de estereotipos de género a través de videos y fotografías posteadas en Instagram. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad-CTS, 17(49). 221-232. http://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/270
Chihuailaf, M., Concha, R., Prat, A., & Carcher, A. (2022). Percepciones del profesorado chileno de educación física hacia la perspectiva de género (Perceptions of physical education teachers towards the gender perspective). Retos, 45, 786–795. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91022
Duschatzky, S. (1996). De la diversidad en la escuela a la escuela de la diversidad. Propuesta Educativa, 15, 45-49. https://www.canales.org.ar/archivos/lectura_recomendada/duschatzky-1.pdf
Femenías, M. (2015). Del sexo binario a la diversidad de géneros: algunas contribuciones teóricas. En Assis, Z. y M. Guada-lupe Dos Santos (comp.) Diferencia sexual e desconstrução de subjetividade em perspectiva, Belo Horizonte, DPlacido, 165-186. https://goo.su/Pz4BK
Flores, Z., Chávez, B., Mier, R. & Obregón, K. (2022). Violencia de género en el deporte (Gender violence in sport). Retos, 43, 808–817. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.85842
García, G., Correa, R., Forno, L., Diaz, V., & Tellez, M. (2018). Diversidad sexual, adolescencia y familia. Revista de Fami-lias y Terapias, 27(45), 39-51. https://doi.org/10.29260/dyft.2018.45b
Gómez Jarabo, I., & Sánchez Delgado, P. (2017). Formación del profesorado en cuestiones de género/Teacher Training on Gender Issues. Revista de Comunicación de la SEECI, 43, 53–68. https://doi.org/10.15198/seeci.2017.43.53-68
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. McGraw hill education.
López, M. (2018). Diversidad sexual y derechos humanos. CNDH México. http://appweb.cndh.org.mx/biblioteca/archivos/pdfs/36-Cartilla-Diversidad-sexual-dh.pdf
Matus-Castillo, C., Cornejo-Améstica, M., & Castillo-Retamal, F. (2021). La perspectiva de género en la formación inicial docente en la Educación Física chilena (The gender perspective in initial teacher training in Chilean Physical Education). Retos, 40, 326–335. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.83082
Matus-Castillo, C., Serra, P., Soler, S., Vilanova, A., Flores-Rivera, C., Knijnik, J. & Luna-Villouta, P. (2023). Creencias y prácticas sobre la perspectiva de género en el profesorado de Pedagogía en Educación Física en Chile (Gender in Physical Education Teacher Education (PETE) in Chile: Teacher educators’ beliefs and practices). Retos, 47, 969–977. https://doi.org/10.47197/retos.v47.96869
Maureira Cid, F., Flores Ferro, E., Castillo, F., & González, P. (2022). Masculinidades y femineidades en estudiantes de educación física de Chile (Masculinities and femininities in physical education students in Chile). Retos, 45, 456–461. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.92774
Merino, A. & García, C. (2020). Inclusión en el aula de Educación Física: desarrollo de la identidad de género. Revista Inter-nacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 6(3), 11-23 https://doi.org/10.17561/riai.v6.n3.2
Mineduc. (2009). Ley 20370, Ley General de Educación. Ministerio de Educación de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1006043
Mineduc. (2011). Ley 20.529, Sistema nacional de aseguramiento de la calidad de la educación parvularia, básica y media y su fisca-lización. Ministerio de Educación de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1028635
Mineduc. (2014). Estándares orientadores para carreras de pedagogía en Educación Física. Ministerio de Educación de Chile. https://goo.su/bOxEFjt
Mineduc. Ministerio de Educación de Chile. (2021a). Estándares orientadores para carreras de pedagogía en Educación Física. Ministerio de Educación de Chile. https://goo.su/gGyas
Mineduc. Ministerio de Educación de Chile. (2021b). Marco para la buena enseñanza. Centro de Perfeccionamiento, Experi-mentación e Investigaciones Pedagógicas. Ministerio de Educación de Chile. https://estandaresdocentes.mineduc.cl/wp-content/uploads/2021/08/MBE-2.pdf
Mineduc. (2021c). Resolución exenta 812. Garantiza el derecho a identidad de género en el ámbito educacional a niños, niñas y adolescentes. Ministerio de Educación de Chile. https://goo.su/KLQuqKO
Ministerio de Justicia de Chile. (2022). Ley 21120, reconoce y da protección al derecho a la identidad de género. Ministerio de Justicia y Derechos Humanos. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1126480
Moraes, B., Dias, J. & de Oliveira, R. (2023). As narrativas de gênero na educação física escolar: scoping review da literatu-ra científica brasileira nas ciências da saúde. EDUR Educação em Revista, 39, 39104. http://dx.doi.org/10.1590/0102-469839104
Nubia, A. & Rivera, J. (2020). Diversidades sexuales e identidades de género: entre la aceptación y el reconocimiento. Insti-tuciones de Educación Superior (IES). Revista CS, 31, 327-357. https://doi.org/10.18046/recs.i31.3261
Pérez-Enseñat, A., & Moya-Mata, I. (2020). Diversidad en la identidad y expresión de género en Educación Física: Una revisión de la literatura (Diversity in gender identity and expression in Physical Education. A review of the literature). Retos, 38, 818–823. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.54076
Quiroz, V., Sennas, M. & Contreras, S. (2019). Profesores Noveles y Representaciones de Género en el Marco de la Educa-ción Inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 243-257. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782019000200243
Ramírez, M. & Contreras, S. (2016). Narrativas de identidad afectivo-sexual LGBTIQ+ en contextos escolares: El aparecer frente al otro. Estudios Pedagógicos, 42(1) 235-254. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000100015
Rubio Aguilar, V., Miranda, P., Tiayna, G., Hidalgo, E. & Tuna, C. (2021). Diversidad Sexual y de Género en Comunida-des Educativas de Arica, Chile: Fisura de la Heteronorma desde la Multicultura. Revista latinoamericana de educación inclu-siva, 15(2), 247-269. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782021000200247
Ruiz, R. (2009). La atención a la diversidad en las clases de Educación Física. Tema para la educación. Revista digital para profesionales de la enseñanza, (2). https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd4933.pdf
Salas, N. & Salas, M. (2016). Tiza de Colores: Hacia la Enseñanza de la Inclusión sobre Diversidad Sexual en la Formación Inicial Docente. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(2), 73-91. http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol10-num2/RLEI_10,2.pdf
Troncoso, H. & Marolla, J. (2022). Perspectivas docentes en torno al género y a las disidencias sexuales: Lo audiovisual en el aula. Reseñas de Enseñanza de la Historia, 20, 78-91. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/4039
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.