The role of consumption in the platform economy: the hidden link

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.69

Keywords:

platforms, gig economy, consumption, internet, algorithm

Abstract

The platform economy or gig economy not only represents a real market revolution. It is also generating a highly controversial impact on employment conditions in many economic sectors, with the proliferation of new precarious jobs. However, we cannot understand this metamorphosis of work by only paying attention to the organization of production and management strategies: we must explore other aspects. One of them, critical but generally overlooked, is that of consumption. There is no gig economy without the emergence of very specific forms of consumption and lifestyles, linked to digitization and the widespread use of algorithms as a new market segmentation strategy. In this contribution, our aim is to reflect upon the role that consumption plays in building this platform economy model, discussing its implications as well as showing the often hidden link between the realms of consumption and work.

Author Biography

Carlos J. Fernández Rodríguez , Universidad Autónoma de Madrid

Profesor Contratado Doctor en el departamento de sociología de la Universidad Autónoma de Madrid. Acreditado como profesor titular de universidad por la ANECA, es Doctor en Sociología por la UAM (2004), licenciado en Económicas (por la UAM, 1997) y en Sociología (por la UNED, 2002), y MBA por la Escuela de Organización Industrial (2000). Ha realizado estancias de investigación en las Universidades de Essex, Bradford y Manchester (Reino Unido), y Helsinki School of Economics, Universidad de Helsinki, Universidad de Tampere y Hanken Business School (Finlandia), entre otras. Sus intereses de investigación son la sociología del consumo, de la economía, del trabajo y de las organizaciones, con especial interés por las teorías críticas sobre la empresa. Ha participado en numerosos proyectos de investigación y es autor de nueve libros (siendo el último “Poder y sacrificio”, co-escrito con Luis Enrique Alonso y editado por Siglo XXI en 2018) y decenas de capítulos de libro y artículos en revistas científicas como REIS, RIS, Journal of Consumer Culture, European Journal of Industrial Relations, Economic and Industrial Democracy o Research Evaluation. En la actualidad, es el Presidente del Comité de Investigación de Sociología del Consumo de la Federación Española de Sociología y editor de la Revista Española de Sociología. Es miembro del Grupo de Investigación “Estudios sobre Trabajo y Ciudadanía”, coordinado por Luis Enrique Alonso.

References

Abdelnour, S. y Méda, D. (Eds.) (2019). Les nouveaux travailleurs des aplis. París: Presses Universitaires de France.

Acquier, A., Daudigeos, T. y Pinkse, J. (2017). Promises and paradoxes of the sharing economy: An organizing framework. Technological Forecasting & Social Change, (125), 1-10. http://dx.doi.org/10.1016/j.techfore.2017.07.006

Alonso, L. E. (2017). Consumo colaborativo: Las razones de un debate. Revista Española de Sociología, 26(1), 87-95. http://doi:10.22325/fes/res.2017.4

Alonso, L. E., Fernández Rodríguez, C. J. e Ibáñez Rojo, R. (2020). Del low cost a la gig economy: el consumo en el postfordismo del siglo XXI. En Alonso, Luis E., Fernández Rodríguez, C. J. e Ibáñez Rojo, R. (Eds.), Estudios sociales sobre el consumo (pp.241-260). Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Álvarez Hernández, G. y Pérez Zapata, O. (2020). Hacia la platamorfización: el caso de una plataforma digital cualificada. En Riesco-Sanz, A. (Ed.), Fronteras del trabajo asalariado (pp. 155-184). Madrid: La Catarata.

Aroles, J., Mitev N. y de Vaujany, F.-X. (2019). Mapping themes in the study of new work practices. New Technology, Work and Employment, 34(3), 265-299. https://doi.org/10.1111/NTWE.12146

Beer, D. (2009). Power through the algorithm? Participatory web cultures and the technological unconscious. New Media & Society, 11(6), 985–1002. https://doi.org/10.1177/1461444809336551

Bloom, P. (2019). Monitored: Business and Surveillance in a Time of Big Data. Londres: Pluto.

Carrión, J. (2019). Contra Amazon. Barcelona: Galaxia

Gutemberg. Cohn, J. (2019). The Burden of Choice: Recommendations, Subversion, and Algorithmic Culture. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.

Crouch, C. (2019). Will the Gig Economy Prevail? Cambridge, Polity. Culperer, P. y Thelen, K. (2020). Are We All Amazon Primed? Consumers and the Politics of Platform Power. Comparative Political Studies, 53(2), 288–318. https://doi org/10.1177/0010414019852687

Dujarier, M-A. (2014). Le travail du consommateur, De Mac Do à eBay : comment nous coproduisons ce que nous achetons. París: La Découverte.

Chabault, V. (2020). Éloge du magasin. Contre l´ amazonisation. París: Gallimard.

Eco, U. (1974). La Edad media ha comenzado ya. En Eco, U. et al, La nueva Edad Media, (pp. 9-36). Madrid: Alianza.

Fin, E. (2018). La búsqueda del algoritmo. Imaginación en la era de la informática. Barcelona: Alpha Decay.

Fisher, M. (2016). Realismo capitalista. ¿No hay alternativa? Buenos Aires, Caja Negra. Fleming, P. (2017). The Human Capital Hoax: Work, Debt and Insecurity in the Era of Uberization. Organization Studies, 38(5), 691–709. https://doi.org/10.1177/0170840616686129

Fourcade, M. y Healy, K. (2017). Seeing like a Market. Socio-Economic Review, 15(1): 9–29. https://doi.org/10.1093/ser/mww033

Frick, V., Matthies, E., Thøgersen, J. y Santarius, T. (2020). Do online environments promote sufficiency or overconsumption? Online advertisement and social media effects on clothing, digital devices, and air travel consumption. Journal of Consumer Behaviour, 20(2), 288-308. https://doi.org/10.1002/cb.1855

Galiere, S. (2020). When food-delivery platform workers consent to algorithmic management: a Foucauldian perspective. New Technology, Work and Employment, 35(3), 357-390. https://doi.org/10.1111/ntwe.12177

Gillespie, T. (2014). The Relevance of Algorithms. En Gillespie, T., Boczkowski, P. J., Foot, K. A. (Eds.), Media Technologies: Essays on Communication, Materiality, and Society (pp. 167- 193). Cambridge, MA: MIT Press.

Heikkilä, R., Leguina, A. y Purhonen, S. (2020). The stratification of media usage in Finland, 2007–2018: Signs of socio-political polarization? New Media and Society. https://doi.org/10.1177/1461444820971612

Howcroft, D. y Bergvall-Kåreborn, B. (2019). A Typology of Crowdwork Platforms. Work, Employment and Society, 33(1), 21–38. https://doi.org/10.1177/0950017018760136

Huws, U., Spencer, N. H. y Syrdal, D. S. (2018). Online, on call: the spread of digitally organised just-in-time working and its implications for standard employment models. New Technology, Work and Employment, 33(2), 113-129. https://doi.org/10.1111/ntwe.12111

Kellogg, K.C., Valentine, M.A. y Christin, A. (2020). Algorithms at Work: The New Contested Terrain of Control. Academy of Management Annals, 14(1), 366–410. https://doi.org/10.5465/annals.2018.0174

Lahera Sánchez, A. (2019). Digitalización, robotización, trabajo y vida: cartografías, debates y prácticas. Cuadernos De Relaciones Laborales, 37(2), 249-273. https://doi.org/10.5209/crla.66037

Lash, S. (2007). Power after Hegemony: Cultural Studies in Mutation. Theory, Culture & Society 24(3), 55–78. https://doi.org/10.1177/0263276407075956

Linhart, D. (2009). Travailler sans les autres ? París: Seuil.

Lipovetsky, G. (2020). Gustar y emocionar. Ensayo sobre la sociedad de la seducción. Barcelona: Anagrama.

Lobera, J., Fernández Rodríguez, C. J. y Torres-Albero, C. (2020). Privacy, Values and Machines: Predicting Opposition to Artificial Intelligence. Communication Studies, 71(3), 448-465. https://doi.org/10.1080/10510974.2020.1736114

O’Neil, C. (2017). Armas de destrucción matemática, Madrid, Capitán Swing.

Parguel, B., Lunardo, R. y Benoit-Moureau, F. (2017). Sustainability of the sharing economy in question: When second-hand peer-to-peer platforms stimulate indulgent consumption. Technological Forecasting & Social Change, 125, 48–57. http://dx.doi.org/10.1016/j.techfore.2017.03.029

Patino, B. (2019). La civilisation du poisson rouge: Petit traité sur le marché de l’attention. París: Grasset.

Ravanelle, A. (2019). Precariedad y pérdida de derechos. Historias de la economía gig. Madrid: Alianza.

Revilla, J. C. y Blázquez Martín, V. (2021). Uneasy riders: contradictorias lógicas disciplinarias para una posición laboral imposible. Revista Española de Sociología, 30(2): a35. https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.35

Rosenblat, A. y Stark, L. (2016). Algorithmic labor and information asymmetries: a case study of Uber’s drivers. International Journal of Communication, 10, 3758–3784. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/4892/1739

Sandin, É. (2016). La siliconisation du monde. L’irrésistible expansion du libéralisme numérique. París: L’Echappée.

Schor, J. y Attwood-Charles, W. (2017). The `Sharing economy’: labour inequality and socialconnection on for-Profit Platforms. Sociology Compass, 11(8), 175-183. https://doi.org/10.1111/soc4.12493

Seaver, N. (2017). Algorithms as culture: Some tactics for the ethnography of algorithmic systems. Big Data & Society https://doi.org/10.1177/2053951717738104

Shapiro, A. (2020). Dynamic exploits: calculative asymmetries in the on-demand economy. New Technology, Work and Employment, 35(2), 162-177. https://doi.org/10.1111/ntwe.12160

Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Buenos Aires: Caja Negra. Striphas, T. (2015). Algorithmic culture. European Journal of Cultural Studies, 18(4-5), 395–412. https://doi.org/10.1177/1367549415577392

Tegmark, M. (2018). Vida 3.0. qué significa ser humano en la era de la inteligencia artificial. Barcelona: Taurus.

Tolentino, J. (2019). Trick Mirror. Reflections on Self-Delusion. Nueva York: Random House.

Turkle, S. (1997). La vida en la pantalla. La construcción de la identidad en la era de internet. Barcelona: Paidós.

Veen, A., Barratt T. y Goods, C. (2020). Platform-Capital’s ‘App-etite’ for Control: A Labour Process Analysis of Food-Delivery Work in Australia. Work, Employment and Society, 34(3) 388–406. https://doi.org/10.1177/0950017019836911

Wood, A. J., Graham, M., Lehdonvirta, V., y Hjorth, I. (2019). Good Gig, Bad Gig: Autonomy and Algorithmic Control in the Global Gig Economy. Work, Employment and Society, 33(1) 56–75. https://doi.org/10.1177/0950017018785616

Wright, D. (2015). Understanding Cultural Taste: Sensation, Skill and Sensibility. New York: Palgrave MacMillan.

Wu, T. (2020). Comerciantes de atención. Madrid: Capitán Swing. Zuboff, S. (2020). La era del capitalismo de la vigilancia. Barcelona: Paidós

Published

2021-07-01

How to Cite

Alonso, L. E., & Fernández Rodríguez, C. J. (2021). The role of consumption in the platform economy: the hidden link. Spanish Journal of Sociology, 30(3), a69. https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.69

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>