Analysis of the theorical model of the situational test for measuring the development of basic employability competences: the workers’ perspective

Authors

Keywords:

vocational guidance, career guidance, employability skills, employability, labour market

Abstract

The aim of this study is to analyse, from the workers’ perspective, the employability model developed by the research group IARS linked to the Situational Test for measuring the Development of Basic Employability Competences (Test Situacional de Desarrollo de las Competencias Básicas de Empleabilidad). The hypothesis was that basic employability competences proposed by this model are necessary to attain, remain and be promoted within the labour market regardless of the economic sector, sex, age and work experience. A questionnaire was completed by 255 workers from different professional sectors. They evaluated the need for eight basic employability competences proposed in the model to obtain and retain their position and also to be promoted: self-organization; training-career plan; decision-making; teamwork; communication; flexibility; perseverance; responsibility/co-responsibility. The competences were perceived to be very necessary to attain, maintain and to be promoted within the position, although the competences were considered progressively more relevant as workers’ progress along their professional career. All competences were assessed as necessary for different jobs independently of the professional sector, sex, age, and difficulties accessing the labour market after being unemployed. Only some nuances with small size effect were detected. To initially obtain their first job, flexibility is the competence most valued by women and young people, whereas for workers aged 25 to 54, it is the construction of a training-career plan. With regards to maintaining a position, perseverance is most valued by workers who have experienced more difficulties accessing the labour market or have been unemployed. Regarding promotion, teamwork is seen as key by those who have remained at the same company for the longest time. The results endorse the validity of the model and allow for advances to be made in constructing psychoeducational instruments for developing the employability basic competences from an early age.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mercè Jariot-Garcia, Universitat Autònoma de Barcelona

Profesora del departamento de Pedagogia Aplicada de la Universidad Autónoma de Barcelona. Forma parte del grupo de Investigación de Infancia y Adolescencia en Riesgo Social (IARS). Sus líneas de investigación se relacionan con la transición de los jóvenes ex tutelados a la vida adulta, la inserción socio laboral, el cambio de actitudes y la mejora y desarrollo de las competencias de empleabilidad.

 

Josefina Sala-Roca, Universitat Autònoma de Barcelona

Profesora del departamento de Teorías de la Educación y Pedagogía Social de la Universidat Autònoma de Barcelona. Coordina el grupo de Investigación de Infancia y Adolescencia en Riesgo Social (IARS). El grupo IARS en colaboración con FEPA, FEDAIA y DGAIA ha desarrollado diversos estudios sobre los factores que inciden en el bienestar y desarrollo positivo de los jóvenes tutelados, así como de las dificultades y apoyos a su transición a la vida independiente. Las investigaciones desarrolladas se han publicado en diversos artículos e informes

Laura Arnau-Sabatés, Universitat Autònoma de Barcelona

Profesora del departamento de Teorías de la Educación y Pedagogía Social de la Universitat Autònoma de Barcelona. Forma parte del grupo de Investigación de Infancia y Adolescencia en Riesgo Social (IARS). Sus líneas de investigación se relacionan con la protección a la infancia tutelada, la transición de los jóvenes ex tutelados a la vida adulta, la inserción socio laboral y la mejora y desarrollo de las competencias de empleabilidad.

Teresa Marzo-Arpón, Universidad Ramon Llull

Profesora del departamento de Educación social y Trabajo social de la Universidad Ramon Llull. Es miembro del grupo de Investigación de Infancia y Adolescencia en Riesgo Social (IARS) de la UAB y del grupo de Innovación y análisis social (GIAS) de la URL. Ha desarrollado con el grupo IARS varios estudios acerca de los factores que inciden tanto en el bienestar y desarrollo positivo de la infancia tutelada, como de las dificultades y apoyos necesarios en su transición hacia la vida independiente. Con el grupo GIAS ha realizado investigaciones acerca de la influencia que tiene participar en programas de acción social y educativa en la mejora de la calidad de vida de las personas en situación de vulnerabilidad social, especialmente la infancia. Los resultados de las investigaciones se han presentado en congresos y publicado en revistas científicas.

References

Alonso-Martín, P. (2010). La valoración de la importancia de las competencias transversales: comparación de su percepción al inicio y final de curso en alumnos de psicología. Revista de Investigación Educativa, 28(1), 119-140. https://doi.org/10.7203/attic.2.82

Álvarez Pérez, P.R. y López Aguilar, D. (2012). Centralidad del trabajo y estabilidad del proyecto profesional y vital. REOP, 23(1), 13-25. https://doi.org/10.5944/reop.vol.23.num.1.2012.11390

ANECA (2005). Libro blanco para los títulos de Grado. Madrid: ANECA.

Arnau, L., Marzo, T., Jariot, M., Sala, J. (2014). Learning basic employability competence: a challenge for the active labour insertion of adolescents in residential care in their transition to adulthood. European Journal of Social Work, 17(2), 252-265. https://doi.org/10.1080/13691457.2013.802227

Aragón Gómez, C. (2018). Mujer y acceso al mercado de trabajo. Revista Internacional y Comparada de Relaciones Laborales y Derecho del Empleo, 6 (4), 45-69. http://ejcls.adapt.it/index.php/rlde_adapt/article/viewFile/627/837

Bonekamp, L., & Sure, M. (2015). Consequences of Industry 4.0 on human labour and work organisation. Journal of Business and Media Psychology, 6(1), 33-40. https://journal-bmp.de/wp-content/uploads/04_Bonekamp-Sure_final.pdf

Cebrián, I., y G. Moreno (2015). The Effects of Gender Differences in Career Interruptions on the Gender Wage Gap in Spain. Feminist Economics, 21(4), 1- 27. https://doi.org/10.1080/13545701.2015.1008534.

Cerrato Reyes, K.M., Argueta, L. R. y Zavala, J. C. (2018). Determinantes de la empleabilidad en el mercado laboral. Economía y Administración (E&A), 7(1), 21-40. https://doi.org/10.5377/eya.v7i1.4292

Cimatti, B. (2016). Definition, development, assessment of soft skills and their role for the quality of organizations and enterprises. International Journal for Quality Research 10(1), 97–130. https://doi.org/10.18421/IJQR10.01-05

Comisión Europea (2008). Nuevas Capacidades para Nuevos Empleos. Previsión de las capacidades necesarias y su adecuación a las exigencias del mercado laboral. SEC 3058. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52008DC0868&from=ES

Eurostat 2019. Datos de empleabilidad. https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/t2020_10/default/table?lang=en

Fahimirad, M., Nair, P.K., Kotamjani, S.S., Mahdinezhad, M. & Feng, J.B. (2019): Integration and development of Employability Skills into Malaysian Higher Education Context: Review of the Literature. International Journal of Higher Education, 8(6), 26-35. https://doi.org.10.5430/ijhe.v8n6p26

Flynn, J., Dance, S., & Schaefer, D. (2017). Industry 4.0 and its Potential Impact on Employment Demographics in the UK. Advances in Transdisciplinary Engineering, 6, 239-244. https://livrepository.liverpool.ac.uk/3008815/1/ICMR17_paper_76_final.pdf

Foncubierta Rodríguez, M.J.; Perea Vicente, J.L. y González Siles, G. (2016). Una experiencia en la vinculación universidad-empresa: el proyecto cogempleo de la fundación campus tecnológico de Algeciras. Educación XX1, 19(1), 201-225. https://doi.org/10.5944/educxx1.15584

Frey, C. B., & Osborne, M. A. (2017). The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation? Technological forecasting and social change, 114, 254-280. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.08.019

Goldin, C. & Katz, L.F. (1998). The Origins of Technology-Skill Complementarity. Quarterly Journal of Economics, 113, 683-732. https://doi.org/10.1162/003355398555720

González, J. J., & Benito, C. G. (2018). Profesión e identidad en la agricultura familiar española. Revista Internacional de Sociología, 58(27), 41-69. https://doi.org/10.3989/ris.2000.i27.809

Hillage, J. & Pollard, E. (1998). Employabiliti: developing a framework for policy analysis. Research Brief, 85. https://www.researchgate.net/publication/225083565_Employability_Developing_a_framework_for_policy_analysis

Institut Català de les Qualificacions Professionals (2015). Diccionari de competències clau professionalitzadores. Generalitat de Catalunya. http://icqp.gencat.cat/web/.content/home/icqp/serveis/documents/ARXIUS/20151202-DIC_COMP_CLAU_PROFES-DOC-REVISAT-2015_RESUM-WEB.pdf

ISFOL (1995). Competenze transversali e comportamiento organizzativo. Le abilità di base per il lavoro che cambia. Roma: ISFOL.

Jornet, J. M., González, J., Suárez, J. M., & Perales, M. J. (2011). Diseño de procesos de evaluación de competencias: consideraciones acerca de los estándares en el dominio de las competencias. Bordón. Revista de pedagogía, 63(1), 125-145. https://doi.org/10.7440/2015.94

KeySTART2Work (s/f). Catalogo delle Competenze trasversali chiave per l’occupabilità. http://www.keystart2work.eu/images/docs/o2-catalogue/O2_Catalogue_IT.pdf

Lee, J. O., Jones, T. M., Yoon, Y., Hackman, D. A., Yoo, J. P., & Kosterman, R. (2019). Young adult unemployment and later depression and anxiety: does childhood neighborhood matter? Journal of youth and adolescence, 48(1), 30-42. https://doi.org/10.1007/s10964-018-0957-8

Llanes Ordóñez, J., Figuera Gazo, P., Torrado Fonseca, M. (2017). Desarrollo de la empleabilidad y gestión personal de la carrera de graduados en Pedagogía. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 46-60. https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20118

Llinares Insa, L. (2020). Indicadores de empleabilidad: de la inclusión al desarrollo de las carreras laborales. Revista Jurídica de Economía Social y Cooperativa, 36, 365-387. http://doi.org/10.7203/CIRIEC-JUR.36.17016

Llinares, L., Córdoba, A. y ZAcarés, J.J. (2012): La medida de la empleabilidad desde las empresas de inserción social. En A. Córdoba, y I. Martínez Morales (Coords.). Trabajo, empleabilidad y vulnerabilidad social: condicionantes y potencialidades de la integración a través de las empresas de inserción social (51-94). Valencia: Servicio de Publicaciones de la Universitat de València. https://doi.org/10.5569/1134-7147/51.05

López Bermúdez, P., Pais Montes, C. y Freire Seoane, M. J. (2016). Perfiles de empleabilidad: de las Competencias a las identidades. Investigaciones de economía de la educación, 11, 771-794. https://repec.economicsofeducation.com/2016badajoz/11-43.pdf

Martínez-Agut, M.P. y Ramos Hernando C. (2014). Basic Communication Skills in Professional Insertion. Intervention Grade Students of Directors and Management. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 139, 273- 281. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.074

Martínez Clares, P. y González Morga, N. (2018). Las competencias transversales en la universidad: propiedades psicométricas de un cuestionario. Educación XX1, 21(1), 231-262. https://doi.org/10.5944/educxx1.20194

Martínez Clares, P., González Lorente, C. y Rebollo Quintela, N. (2019). Competencias para la empleabilidad: un modelo de ecuaciones estructurales en la Facultad de Educación. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 57-73. https://dx.doi.org/10.6018/rie.37.1.343891

Martínez-Clares, P., Martínez-Juárez, M. y Muñoz-Cantero, J.M. (2008). Formación basada en competencias en educación sanitaria: aproximaciones a enfoques y modelos de competencia. RELIEVE, 14(2), 1-23. https://doi.org/10.7203/relieve.14.2.4190

Mateos Blanco, T. (2014). The meaning of employability in the new labour relationships between company-employee: a model of training in companies. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 139, 448 – 455. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.039

Mayorga-Fernández, José, Madrid-Vivar, Dolores, & Padial-Díaz, Salvador. (2016). Mercado de trabajo versus formación inicial: competencias del pedagogo en el TFG. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 17(2), 125-137. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902016000200002&lng=pt&tlng=es.

Michavila, F., Martínez, J. M., Martín-González, M., García-Peñalvo, F. J. y Cruz-Benito, J. (2018). Empleabilidad de los titulados universitarios en España. Proyecto OEEU. EKS, 19 (1), 21-39. http://dx.doi.org/10.14201/eks20171821932

Nickson, D., Warhurst, C., Commander, J., Hurrell, S. A., & Cullen, A. M. (2012). Soft skills and employability: Evidence from UK retail. Economic and Industrial Democracy, 33(1), 65-84. https://doi.org/10.1177/0143831X11427589

Olmos-Rueda, P. y Mas-Torelló, O. (2017). Perspectiva de tutores y de empresas sobre el desarrollo de las competencias básicas de empleabilidad en el marco de los programas de formación profesional básica. Educar, 53(2), 261-284. http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.870

Pineda-Herrero, P., Agud-Morell, I. y Ciraso-Calí, A. (2016). Factores que intervienen en la inserción laboral de los titulados en Educación en tiempos de crisis: un estudio sobre Cataluña. Revista de Educación, 372, 141-168. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-372-318.

Piqueras Gómez, R., Izquierdo Rus, T. y Rodríguez Morejón, A. (2018) Conductas y actitudes que determinan la duración del desempleo: influencia en desempleados mayores de 45 años de la Región de Murcia, España. Revista Iberoamericana de Psicologia Ocupacional, 37 (2), 77-92. https://doi.org/10.21772/ripo.v37n2a03

Ribes Iñesta, E. (2011). El concepto de competencia: Su pertinencia en el de¬sarrollo psicológico y la educación. Bordón, 63(1), 33-45. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/28902

Riesco González, M. (2008). El enfoque por competencias en el EEES y sus implicaciones en la enseñanza y el aprendizaje. Tendencias Pedagógicas 13, 79-105. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/4704/31129_2008_13_04.pdf?sequenc

Sala-Roca, J.; Jariot, M.; Villalba, A.; & Rodríguez, M. (2009). Analysis of factors involved in the social inclusion process of young people fostered in residential care institutions. Children and Youth Services Review, 31(12), 1251-1257. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2009.05.010

SCANS, T. S. (1992). What Work Requires of Schools. A SCANS Report for América 2000. Washington: Department of Labor. https://eric.ed.gov/?id=ED332054

Sellar, S. (2019). Acceleration, Automation and Pedagogy: How the Prospect of Technological Unemployment Creates New Conditions for Educational Thought. In Education and Technological Unemployment (pp. 131-144). Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-13-6225-5_9

Suárez Lantarón, B. (2016). Empleabilidad: análisis del concepto. Revista de Investigación en Educación, 14 (1), 67-84. http://reined.webs4.uvigo.es/index.php/reined/article/view/225

Terzaroli, C. & Oyekunle, Y. (2019): “Career service as a measure to support employability: A comparison between the university of Florence and the University of Lagos”, Andragoška spoznanja/Studies in Adult Education and Learning, 25(1), 89-110. https://doi.org/10.4312/as.25.1.89-110

Tunning (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Bilbao: Universidad de Deusto. http://www.ub.edu/cubac/sites/default/files/tuning_educational_structures_espanyol_0.pdf

Unión Europea (2018). Recomendación del Consejo relativa a las Competencias Clave para el Aprendizaje Permanente. http://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:395443f6-fb6d11e7-b8f5-01aa75ed71a1.0013.02/DOC_1&format=PDF.

Véliz Martínez, P. L., Jorna Calixto, A.R. y Berra Socarrás, E.M. (2016). Consideraciones sobre los enfoques, definiciones y tendencias de las competencias profesionales. Educación Médica Superior, 30(2), 0-0. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v30n2/ems18216.pdf

Villa Sánchez, A. y Poblete Ruiz, M. (2011). Evaluación de competencias genéricas: Principios, oportunidades y limitaciones. Bordón. Revista de Pedagogía, 63(1), 147-170. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3601062.pdf

Published

2021-01-18