Bullying´s mythologies: false profiles of victims and agressors
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2020.35.02Keywords:
Bullying, Myths, Epistemology, Sociology of Education. Pedagogy of Autonomy.Abstract
Bullying is a complex social problem. Most of the studies use measuring instruments based on self-reports analyzed from the area of psychology. It is necessary to conduct research from other disciplinary and methodological perspectives. The sociology of education, in the tradition represented by Pierre Bourdieu, connects from the epistemological point of view with the Freirian perspective aimed at fostering a pedagogy of autonomy that traces Spontaneous Educational Practice. As an example, this paper analyzes the discourses that weaves public opinion at the level of spontaneous sociology about the nature of victims and bullies of bullying. Just as poverty should not be offered as a cause of violence, neither can a past of violent experiences, school failure, or belonging to certain especially vulnerable social groups -such as immigrants or gypsies- be used as explanations of abuse. But even if beliefs are manifestly erroneous from an empirical point of view, they can have real consequences: they reinforce the problem by preventing understanding and solving it. And it is the case that, almost half a century of bullying research, this does not seem to yield.Downloads
References
Agnew, R. (2001). Building on the Foundation of General Strain Theory: Specifying the Types of Strain Most Likely to Lead to Crime and Delinquency. Journal of Research in Crime and Delinquency. Vol. 38, 4. Pp.: 319-362.
Bourdieu, P. (2011). Capital cultural, escuela y espacio social. Madrid: Siglo XXI.
Caamaño, B. (2018). Comunidad Gitana y Educación: Análisis de la
discriminación racial en el ámbito educativo. TFG Sociología. Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Salamanca.
Cepeda-Cuervo, E., Pacheco-Durán, P.N., García-Barco, L., & Piraquive-Peña, C. (2008). Acoso escolar a estudiantes de Educación Básica y Media. Revista de Salud Publica, 10, 517-528.
Collins, R. (2008). Violence. A Micro-Sociological Theory. Princeton. P.U.P.Defensor del Pueblo (2007). Violencia escolar. El maltrato entre iguales en la educación obligatoria (1996-006). Retrieved from http://www.oei.es/oeivirt/Informeviolencia.pdf
Elias, N. (1993). El proceso de civilización. México: FCE.
Felouzis, G. (1993). Interactions en clase et réussite scolare. Un analysis des differences filles-garçons. Revue Française de Sociologie, XXXIV, 199-222.
Fernández, M. I. (2016). Familias castellanoleonesas adoptantes en China, 1995-2015: decisión de adoptar, relaciones familiares y estrategias de conciliación. Tesis Doctoral. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Fernández, M. (1999). Alumnos gitanos en la escuela paya. Barcelona: Ariel.
Fernández, M. (2003). La segunda generación ya está aquí. Papeles de Economía Española, 98, 238-261.
Fernández, E., Bartolomé, R., Rachea, C., & Megías, A. (2009). Evolución y tendencias de la delincuencia juvenil en España REIC, 7, 1-30.
Freire, P. (2004) Pedagogía de la autonomía. Sao Paulo: Paz e Terra.
Fundación FOESSA (2019). VIII Informe sobre exclusión y desarrollo social en España. Madrid. Retrieved from https://caritas-web.s3.amazonaws.com/main-files/uploads/sites/16/2019/05/Informe-FOESSA-2019-completo.pdf
Fundación Secretariado Gitano (2010). Evaluación de la normalización educativa de las alumnas y los alumnos gitanos en Educación Primaria. IFIEE/Instituto de la Mujer.
Garaigordobil, M., & Oñederra, J.A. (2008) Estudios epidemiológicos sobre la incidencia del acoso escolar e implicaciones educativas. Informació Psicológica, 94, 14-35.
Garaigordobil, M., & Oñederra, J.A. (2010). La violencia entre iguales. Revisión teórica y estrategias de intervención. Barcelona: Pirámide.
Gavira, R. (2017). Buscando vínculos. Anomia y bandas latinas. Cádiz: Q-book.
Gil, F. (2012). El fantasma de la indiferencia. La inmigración en la escuela. Barcelona: Icaria.
Giménez-Salinas, E. & Graupera, J. (2006) Nuevos jóvenes, nuevas formas de violencia. Eguzkilore, 20, 23-40.
Harris, S., & Petrie, G. (2006) El acoso en la escuela. Los agresores, las víctimas y lo espectadores. Barcelona: Paidós.
Hirschman, A. (1977). Salida, voz y lealtad. México: FCE.
Lereya, S.T. et al. (2015) Adult mental health consequences of peer bullying and maltreatment in childhood: two cohorts in two countries. The Lancet Psychiatry, 6 (2), 524-531.
Madruga, I. (2002). La escolarización de los hijos de los inmigrantes en España II. Cuadernos de Información Sindical. Madrid: CCOO.
Matza, D. (2017). Becoming Deviant. N.York: Routledge.
Muñoz, M. M. (2009). Incidencia del acoso escolar en alumnos de 4º y 6º de Educación Primaria en colegios de la ciudad de Vigo. Salamanca. Tesis doctoral.
National Center of Education Statistics (2016). Student Reports of Bullying: Results from the 2015 School Crime Supplement of the National Crime Victimization Survey. Retrieved from:
https://nces.ed.gov/pubs2017/2017015.pdf
OECD (2017). PISA 2015 Results (Volume III): Student´s Well-Being. PISA. Paris: OECD Publishing.
Olweus, D. (1998).Conductas y amenaza entre escolares. Madrid: Morata.
Olweus, D. (2006). Una revisión general. En VV.AA.(2006). Acoso y violencia en la Escuela. Barcelona: Ariel.
Orts, E, (Coord.) (2006). Menores: victimización, delincuencia y seguridad. Valencia: Tirant lo Blanch.
Patchin, J.W., & Hinduja, S. (2010). Cyberbullying and Self-Steem. En Journal of School Health, vol. 80, nº. 12.
Pérez, F. (2006). Menores infractores: Estudio empírico de la respuesta penal. Valencia: Tirant lo Blanch.
Da Silva, R. (2016). Los fundamentos “freireanos” en la construcción de la pedagogía social de Brasil. Pedagogía Social, 27, 55-65.
Silva, M. C., & Silva, S. (2011): Etnicidade, subclasse e exclusão social: uma comunidade cigana em Oleiros-Vilaverde - noroeste de Portugal. Revista Latina de Sociología, no 1: 209-223.
PNUD (2015). Informe sobre Desarrollo Humano 2014. Naciones Unidas: Nueva York
UNICEF(2014). La infancia en España 2014. Madrid.
Ramírez, J. (2009). El acoso escolar en la Ciudad Autónoma de Ceuta. Ceuta: Archivo General.
Rodríguez, A. J. (2010). Violencia escolar en sociedades pluriculturales: bullying y victimización entre escolares de carácter étnico-cultural. Córdoba: Universidad de Córdoba.
Rodríguez Serna & Niño Treviño (2017) Defensor del profesor. Informe 2016-17. Madrid: ANPE.defensor-profesor--y-conclusiones-2016-2017_t1511339346_22_a.pdf
Román, M., & Murillo, F. J. (2011), América Latina: violencia entre estudiantes y desempeño escolar, Revista CEPAL, 104, 37-54.
Serrano, A.(2006). Incidencia de la violencia escolar, en VV.AA.(2006). Acoso y violencia en la escuela. Barcelona: Ariel.
UNICEF (2014). La infancia en España 2014. Madrid.
Thomas, W.I, & Thomas D.S. (1928). The child in America. Behaviour Problems and Programs. N. York; A.A. Knopf.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.