Poetic school canon and literary pedagogy in baccalaureate. The invisible writers in the literature manuals

Authors

  • Remedios Sánchez García Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.33.03

Keywords:

Literary canon, Spanish poetry, pedagogical manipulation, female poets, 20th century

Abstract

For the first century and a half in the existence of the model of literary education based on history of literature, the school textbooks allotted to the different stages from primary education to baccalaureate have provided to the student body a minimum basis of the history, biographies and major works of Spanish literature. However, the detailed analysis of the textbooks demonstrates a remarkable shortage of female writers (mainly poets), creating a fake canon which does not correspond with the reality of the literary quality. Throughout the present article, we conduct an analysis of three different textbooks used in Baccalaureate in order to prove through its outcome that the absence of women in their pages is result of a biased and patriarchal interpretation of the literary pedagogical canon that, as a cultural product, is still being transmitted to new generations omitting the cultural and equality values that social pedagogy and objective literary criticism stand for

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Remedios Sánchez García, Universidad de Granada

--
Profa. Dra. Remedios Sánchez García
Co-Directora del Festival Internacional de Poesía de Granada
Vicepresidenta de la Asociación Colegial de Escritores de España
Secretaria General de la Asociación Andaluza de Escritores y Críticos Literarios
Secretaria General de la Asociación Andaluza de Dramaturgos, Investigadores y Críticos Teatrales


Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura
Facultad de Ciencias de la Educación
Campus de Cartuja s/n
18071 Granada

References

Balcells, J. M. (2003). Ilimitada voz. Cádiz: Universidad de Cádiz.

Balcells, J. M. (2006). Del género de las “antologías de género”. Arbor, 721, 635-649.

Batlló, J. (1968). Antología de la nueva poesía española. Madrid: Ciencia Nueva.

Bloom, H. (1994). El canon occidental. Madrid: Anagrama.

Bourdieu. P. (1998). State Nobility: Elite Schools in the Field of Power. Cambridge: Polity Press.

Cerrillo Torremocha, P. (2013). Canon literario, canon escolar y canon oculto. Quaderns de filologia. Estudis literaris, 18, 17-31.

Conde, C. (1954). Poesía femenina española viviente. Madrid: Arquero.

Conde, C. (1967). Once grandes poetas américohispanas. Madrid: Cultura Hispánica.

Conde, C. (1967). Poesía femenina española (1939-1950). Barcelona: Bruguera.

Conde, C. (1971). Poesía femenina española (1950-1960). Barcelona: Bruguera.

Colomer, T. (1991). De la enseñanza de la Literatura a la educación literaria. CL&E: Comunicación, lenguaje y educación, 9, 21-32.

Cooper, J. D. (1990). Cómo mejorar la comprensión lectora. Madrid: Visor.

Even-Zohar, I. (1994). “La función de la literatura en la creación de las naciones de Europa”. En Villanueva, D. (ed.). Avances en teoría de la literatura. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, 357-377.

Fokkema, D. (1993). A European canon of Literature. European Review, 1, 21-29.

García, J. (1978). El grupo poético de los años 50. Madrid: Taurus.

García, L. (2014) Un velero bergantín. Madrid: Visor.

García, G. (1995). Didáctica de la lengua y la literatura para la educación primaria y secundaria. Madrid: Akal.

González, J. A. (Coord, 2016). Lengua castellana y Literatura II. 2º de Bachillerato. Sevilla: Algaida.

Gutiérrez, S., Hernández, J., & Serrano, J. (2016). Lengua y Literatura 2º de Bachillerato. Madrid: Anaya.

Hernández, A. (1978). Una promoción desheredada: la poética del 50. Madrid: Zero-Zyx.

Jiménez, L. (1961). Nuevos poetas españoles. Madrid: Ágora.

Jover, G. (2007). Un mundo por leer. Educación, adolescentes y literatura. Barcelona: Octaedro.

López, A., & Martínez-Ezquerro, A (2012). Aprendizaje y enseñanza de la lengua castellana y literatura: currículo de educación secundaria obligatoria. Contextos educativos: Revista de educación, 15, 27-40.

López, A., & Martínez-Ezquerro, A y Encabo, E. (2002). Introducción a la didáctica de la lengua y la literatura: un enfoque sociocrítico. Barcelona: EUB.

Lobato, R., & Lahera, A. (2016). Lengua castellana y Literatura. 2º de Bachillerato. Madrid: Oxford University Press.

Martínez, J. L. (1953). Poesía femenina (Antología). Madrid: Estudios.

Martos-Núñez, E., & Campos, M. (2012). La lectura y la escritura en el s. XXI: Cultura letrada y modernidad. Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura, 5, 2012. Retrieved from http://revistaalabe.com/index/alabe/article/view/132/82.

Mendoza, A. (1998). Marco para una Didáctica de la Lengua y la Literatura en la formación de profesores. Didáctica (Lengua y literatura ), 10, 233-270.

Mendoza, A. (2003). El canon formativo y la educación lectoliteraria. En Mendoza, A. (coord.) Didáctica de la lengua y la literatura. Madrid: Prentice Hall.

Mignolo, W. (1994-1995). Entre el canon y el corpus. Alternativas para los estudios literarios y culturales en y sobre América Latina. En Rincón, C. y P. Schumm (eds.). Crítica literaria hoy. Entre las crisis y los cambios: un nuevo escenario. Nuevo Texto Crítico 14/15 [monográfico], 23-26.

Moral, C. y Pereda, R. M. (1982). Joven poesía española. Madrid: Cátedra.

Núñez Ruiz, G. (2007). La educación literaria en la España contemporánea. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 44, 101-109.

Pozuelo, J. M. (1996). Canon: ¿estética o pedagogía? Ínsula, 600, 3-4.

Quiles-Cabrera, M. C., Palmer, I., & Rosal, M. (2005). Hablar, leer y escribir. El descubrimiento de las palabras y la educación lingüístico y literaria. Madrid: Visor.

Ribes, F. (1963). Poesía última. Madrid: Taurus.

Sartre, J. P. (2003). ¿Qué es Literatura? Buenos Aires: Losada.

Sánchez-García, R. (2015). El canon abierto. Última poesía en español. Madrid: Visor.

Sánchez-García, R. (2017). Cuando las poetas no tuvieron la palabra. El concepto de literatura sumergida en la poesía española (1950-2000). En Sánchez, R. & Gahete, M. (ed). La palabra silenciada: voces de mujer en la poesía española contemporánea (1950 - 2015). Valencia: Tirant lo Blanch, 15-32.

Steiner, G. (2003). Lenguaje y silencio. Ensayos sobre la literatura, el lenguaje y lo inhumano. Barcelona: Gedisa.

Sullá, E. (1998). El canon literario. Madrid: Arco Libros.

Tabarovsky, D. (2010). Literatura de izquierda. Cáceres: Periférica.

Teixidor, E. (2007). La lectura y la vida. Barcelona: Ariel.

VV.AA. (1967). Generación del 27. Ed. de Vicente Gaos. Madrid: Cátedra.

VV. AA. (2018). Scholarly Publishers Indicators. Retrieved from http://ilia.cchs.csic.es/SPI/prestigio_expertos_2018.php

Published

2019-01-26