Readings of the multiplicity: for the articulation of the right to reading from the relational perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.33.06

Keywords:

reading, critical literacy, inclusive, multiplicity of difference, social justice

Abstract

The purpose of this paper is the detailed analysis of the field of knowledge of reading education, understood as a field that displays its actions in the complex and in the production of multiplicity. The critical task facing reading from socio-political perspectives lies in the unveiling of new intellectual and methodological ways that interrogate the ways of thinking, experimenting and practicing reading education through the concretion of educational tactics and strategies that help to mobilize new rationalities in the problematization of literacy, schooling and the construction of citizenship. Therefore, the relational thinking is key in the design of reading policies and programs of animation of reading habits, since it explores the ways of acting of the structures of culture, socialization and their devices of drag to the margins of the so-called right to reading.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bahruth, R. (2006). Prólogo, In McLaren, P., Farahmandpur, R. (2006). La enseñanza contra el capitalismo global y el nuevo imperialismo. Una pedagogía crítica. Madrid: Editorial Popular, 9-12.

Bal, M. (2009). Conceptos viajeros en las humanidades. Una guía de viaje. Murcia: Cendeac.

Benhabib, S. (1987). “The Generalized and the Concrete Other”, In Benhabib,

S., Cornell, D. (eds.), Feminism as Critique, University of Minnesota Press, Minneapolis, 77-95.

Benhabib, S. (2008). “Otro universalismo: sobre la unidad y diversidad de los derechos humanos”, ISEGORÍA. Revista de Filosofía Moral y Política, 39, 175-203.

Beuscart, J. S., Peerbaye, A. (2006), “Histoires de dispositifs”, Terrains

& Travaux, 11, 3-15.

Brah, A. (2011). Cartografías de la diáspora: identidades en cuestión. Madrid: Traficante de Sueños.

Brah, A. (2014). “Pensando en y a través de la Interseccionalidad”, en: Zapata, M., García, S., Chan de Avila, J. (Edit.). La interseccionalidad en debate. Actas del Congreso Internacional “Indicadores interseciconales y Medidas de Inclusión Social en Instituciones de Educación Superior”. Berlín: Aimee Heredia, 14-20.

Brah, A., & Phoenix, A. (2004): “Ain’t I A Woman? Revisiting Intersectionality”. En: Journal of international Women’s Studies, 5(3), pp. 75-86.

Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics. University of Chicago, Legal Forum, 139- 167.

Edmondson, J., & Shannon, P. (2002). Politics of reading: The will of the people. The Reading Teacher, 55(5), 452-454.

Fornet-Betancourt, R. (1994). Filosofía Intercultural. Mexico: UPM.

Fornet-Betancourt, R. (2001). Transformación intercultural de la filosofía: ejercicios teóricos y prácticos de filosofía intercultural desde Latinoamérica en el contexto de la globalización (No. 1 (8)). Bilbao: Desclée de Brouwer.

Fraatz, J. M. B. (1987). The politics of reading: Power, opportunity, and prospects for change in America's public schools. Teachers College Press, 1234 Amsterdam Ave., New York, NY 10027.

Fraser, N. (1995). From Redistribution to Recognition? Dilemmas of Justice in

a “Postsocialist” Age, New Left Review, I/212, 68-93.

Fraser, N. (1997). Justice Interruptus. Critical Reflections on the “Postsocialist” Condition. New York: Routledge.

Freire, P. (1975). Acción cultural para la libertad. Buenos Aires: Tierra Nueva.

Giroux, H., & Mclaren, P. (1991). "Radical Pedagogy as Cultural Politics: Beyond the Discourse of Critique and Anti-Utopianism." Theory/Pedagogy/Politics. Ed. Donald Morton and Mas'ud Zavarzadeh. Chicago: U of Chicago P, 152-86.

Guattari, F., & Rolnik, S. (2006). Micropolítica: cartografías del deseo. Madrid: Traficantes de Sueños.

Hill Collins, P. (1990). Black feminist thought: knowledge, consciousness, and the politics of empowerment. London: Routledge.

Lazzarato, M. (2006). Por una política menor. Acontecimiento y política en las sociedades de control. Madrid: Traficante de Sueños.

Mccall, L. (2005). “The Complexity of intersectionality”. En: Signs: Journal of Women in Culture and Society, 30(3), pp. 1771-1800.

Mclaren, P. (1992). Critical Literacy and Postcolonial Praxis: A Freirian Perspective. College Literature, 19(3)/20(1): 7-27.

Mclaren, P., & Farahmandpur, R. (2006). La enseñanza contra el capitalismo global y el nuevo imperialismo. Una pedagogía crítica. Madrid: Editorial Popular.

Mohanty, Ch. (1990). "On Race and Voice: Challenges for Liberal Education in the 1990s." Cultural Critique 14 (Winter 1989/90): 179-208.

Perfetti, C. A. (1991). The psychology, pedagogy, and politics of reading. Psychological Science, 2(2), 70-83.

Rivas, A., Mezzadra, F., & Veleda, C. (2011). La construcción de justicia educativa. Buenos Aires: Unicef.

Sousa, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Ediciones Trilce. Extensión Universitaria de la República.

Spivak, G. (2008). “Estudios de la Subalternidad. Deconstruyendo la historiografía”, In: Mezzadra,S., Spivak, G., Tapadle, Ch., Sota, E., Hall, S. Chakrabarty, D., Mbembe, A., Young, R., Puwar, N. y Róala, F. Estudios Postcoloniales. Ensayos fundamentales. Madrid: Traficante de Sueños, 33-68.

Taylor, S., Henry, M., Lingard, B., & Rizvi, F. (1997). Educational policy and the politics of change. Psychology Press.

Young, I.M. (2002). La justicia y la política de la diferencia. Universitat de València.

Yuval-Davids, N. (2014). “Más allá de la dicotomía del reconocimiento y la redistribución: interseccionalidad y estratificación”, In Zapata, M., García, S., Chan de Avila (Coord.). La interseccionalidad en debate. Berlín: MISEAL, 21-34.

Published

2019-01-26