Proposals for the development of interculturality in educational programmes carried out during leisure time and with a community approach in Catalonia

Authors

  • Edgar Iglesias-Vidal Universidad Autónoma de Barcelona (UAB), Grupo de Investigación ERDISC
  • Berta Espona-Barcons Universidad Autónoma de Barcelona (UAB), Grupo de Investigación ERDISC

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.30.10

Keywords:

Education, leisure time, intercultural programs, segregation, educational equity

Abstract

INTRODUCTION. The educational programmes carried out during leisure time and with a community approach played an important role in the development of social cohe¬sion in Catalonia. In this paper the value of this contribution is recognized, but at the same time, the existence of educational concentration and segregation dynamics is identified as a problem for interculturality. For this reason, some proposals presented here can help these organizations to manage interculturally their projects, for example, reflecting the sociocultur¬al diversity of the community within they are developed. METHOD. The framework of this paper is a research project oriented to contribute to the strengthening of intercultural vision in this context. The goals were: identify organizational and educational conditions which fa¬cilitate or not the development of interculturality; and, make proposals for their sustainability or improvement. Some qualitative technics were used to collect data: documentary analysis, semi-structured interviews and discussion groups. And Atlas-Ti program, as well as, discourse critical analysis procedure were used to analyse the data. RESULTS. The results pointed out that, even though there are advantageous and disadvantageous conditions to interculturality, those that restrict the sociocultural diversity of participants influence more. And it was con¬firmed that educational teams have not developed, or very little, their community dimension. DISCUSSION. On the basis of the results obtained and the literature reviewed is suggested, on one hand, the impulse of some organizational actions oriented to participation, diversity attention and training actions. On the other, it is noted the appropriateness of designing and launching actions, together with the educational community, to manage the existence of over-representation of some sociocultural profiles among participants, and finally, it is pro¬posed the constitution of diversity attention’ community teams to manage interculturality among educational community and oriented to overcome the concentration and segregation educational dynamics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edgar Iglesias-Vidal, Universidad Autónoma de Barcelona (UAB), Grupo de Investigación ERDISC

Profesor asociado de la UAB. Graduado en Trabajo Social, Licenciado en Antropología Social y Cultural y Doctor en Pedagogía. Combina docencia en la UAB y proyectos de investigación (EDO-ERDISC) en el ámbito de la educación comunitaria e inclusión, con la educación con jóvenes en contextos educativos no formales (Associació Educativa Integral del Raval). Como actividades recientes destacan la publicación del libro “Educación intercultural en el tiempo libre: acción educativa en tiempos neoliberales” y la realización de una investigación comunitaria comparada entre California y Catalunya, como Visiting Scholar en la Graduate School of Education de la Universtiy of Stanford.

Berta Espona-Barcons, Universidad Autónoma de Barcelona (UAB), Grupo de Investigación ERDISC

Colaboradora del Grupo de Investigación ERDISC. Licenciada en Pedagogía (2010) y Máster de Investigación en Sociología Aplicada por la Universidad Autónoma de Barcelona (2013). Tiene experiencia profesional como monitora y formadora en educación en el tiempo libre y como técnica en diferentes proyectos comunitarios. Del 2012 al 2014 fue la project manager de la Red de política europea SIRIUS para la educación de niños y jóvenes de origen inmigrante.

References

Abdallah-Pretceille, M. (2006). Lo intercultural como paradigma para pensar la diversidad. Actas Congreso INTER. Madrid: Servicio Publicaciones UNED.

Alegre, M.A. (2013). Elecció escolar: un breu marc de referència. En Tarabini, A. (Coord.), Les escoles magnet. Una aposta per l’excel·lència i l’equitat, Informes breus, 38, (pp. 25-32). Barcelona: Fundació Jaume Bofill.

American Association for Physical Activity and Recreation (2011). Leisure Education in the schools: promoting healthy lifestyles for all children and youth. Retrieved from: http://www.shapeamerica.org/advocacy/positionstatements/ loader.cfm?csModule=security/getfile&pageid=5851.

Anderson, K., Caal, S., Carney, R., Lippman, L., Li, W., Muenks, K., Murphey, D., … Terzian, M. (2014). Making the grade: assessing the evidence for integrated student supports. Retrieved from: https://www.childtrends.org/wp-content/ uploads/2014/02/2014-07ISSPaper.pdf

Bartolomé, M. (2002). Introducción. Un reto a la educación intercultural. In M. Bartolomé (Coord.), Identidad y ciudadanía. Un reto a la educación intercultural (pp. 13-25). Madrid: Narcea.

Bonal, X. (2012). (Dir.). Municipis contra la segregació escolar. Sis experiències de política educativa local. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.

Bronfenbrenner, U. (1992). Ecological systems theory. In Vasta & Ross (Eds.), Six theories of child development: Revised formulations and current issues (pp. 187-249). London, England: Jessica Kingsley Publishers.

Burgess, S., Wilson, D., & Lupton, R. (2005). Parallel Lives? Ethnic Segregation in Schools and Neighbourhoods Urban. Urban Studies, 42 (7), 1027-1056. doi: 10.1080/00420980500120741.

Calsamiglia, H., & Tusón, A. (1999). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Editorial Ariel.

Clotfelter, C. (1998). Public school segregation in metropolitan areas. NBER Working Paper 6779. Cambridge: National Bureau of Economic Research.

Consejo de Europa (2008). Libro blanco sobre el diálogo intercultural. Vivir juntos con igual dignidad. Estrasburgo: Ministerio de Cultura. Gobierno de España.

Delgado, M. (1999). Anonimat i ciutadania. Dret a la indiferència en contextos urbans. Barcelona: Institut Català d’Antropologia

Essomba, M.A. (2009). De l’educació en el lleure a l’educació comunitària. Avançant cap a la inclusió social. In Educació Comunitària, Col·lecció Parlem-ne (pp. 57-74). Barcelona: Minyons Escoltes Guies Sant Jordi de Catalunya.

Essomba, M.A. (2011). Inmigración e interculturalidad en la ciudad. Principios, ámbitos y condiciones para una acción comunitaria intercultural en perspectiva europea. Barcelona: Graó.

Fundació Ferrer i Guardia (2013). Els esplais en xifres. La realitat d’esplais catalans. Barcelona: ESPLAC.

Generalitat de Catalunya (2010). Mesures de foment, reconeixement i suport de l’educació en el lleure de base comunitària. Barcelona: Departament d’Acció Social i Ciutadania. Secretaria de Joventut.

Giménez, C. (2012). Pluralismo, multiculturalismo e interculturalidad: ¿qué significa “intercultural” cuando hablamos de “educación intercultural”? In L., Díe (Coord.). Aprendiendo a ser iguales. Manual de educación intercultural (pp. 48-65). Valencia: Ceimigra.

Herrera, D., Albaigés, B., & Garet, M. (2003). La immigració i el treball intercultural a les entitats d’educació en el lleure a Catalunya. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de la Presidència. Secretaria General de Joventut.

Iglesias-Vidal, E. (2014). La formación en interculturalidad en la educación en el tiempo libre: necesidades y estrategias desde una perspectiva de competencias interculturales. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (2), 167-182.

Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research. Londres: Sage publications.

Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (síntesis conceptual). Revista IIPSI. Facultad de Psicologia, UNMSM, 9 (1), 123-146.

McMillan, J., & Shummacher, S. (2001). Research in education: A conceptual introduction (5ta ed.). New York: Addison Wesley Longman.

Reardon, S., Yun, F., & McNulty, T. (2000). The changing structure of school segregation: measurement and evidence of multiracial metropolitan-area school segregation, 1989-1995. Demography, 37 (3), 351-364. doi: 10.2307/2648047.

Sales, A. (2011). La formación intercultural del profesorado: estrategias para un proceso de investigación-acción. Educatio Siglo XXI, 30 (1), 113-132.

Síndic de Greuges (2014). Informe sobre el dret al lleure educatiu i a les sortides i colònies escolars. Barcelona: Síndic, el defensor de les persones.

Vallory, E. (2010). L’escoltisme mundial. Barcelona: Proa.

Van Dijk, T. A. (2006). Discurso, poder y cognición social. Conferencias de Teun A. Van Dijk. Maestría. Cuadernos 2 (2). Retrieved from http://www.discursos.org/oldarticles/Discurso,%20poder%20y%20cognici%F3n%20social.pdf

Wood, P., & Landry, C. (2008). The intercultural city. Planning for diversity advantage. Londres: Earthscan.

Xarxa de Centres Oberts de Barcelona (s.f.). Els centres oberts a la ciutat de Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.

Zapata-Barrero, R., & Pinyol, G. (Eds.). (2013). Manual para el diseño de políticas interculturales. Policy Series,1. Barcelona: GRITIM-UPF.

Published

2017-07-03