Advice to the program CaixaProinfancia; change towards a socio-educational action model’s assesment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2016.28.07

Keywords:

children, poverty, social-educative action, social-educative networks, programe evaluation

Abstract

 

The CaixaProinfancia program starts in 2007 in response to child poverty, from a model of public-private collaboration, through a multi-dimensional socio-educational action. It takes place in the most populated metropolitan areas of 9 autonomous communities, with an annual average of 35,000 families and  55,000 children given the collaboration of 351 entities of the third sector. A complex advice process was launched in 2010 involving a network of 12 Spanish universities to redirect the programme, framed in a more welfare paradigm, towards a model based on the abilities and the empowerment of participants and with territory as unavoidable reference. The goal of this research is to assess the incidence of the advice on the management for the launched change. For this reason, two additional evaluative research have been developed: a) a descriptive statistical analysis of evolution on the impact of the program on children, families and territories, based on the gathered information by the management of the programme; b) a qualitative evaluation of the impact perception by interest groups, based on information gathered through focus groups and interviews. Results show a progressive turn of a first fragmented and timely attention to a more comprehensive and continuous care intensifying the social support. There are evidence of evolution in social institutions processes of work and collaboration. Although regarding the effectiveness of the program to remove the participants of poverty its positive impact can not be confirmed, improvements in the development of opportunities and resilience factors in the participants are recognized. They are mainly explained by the quality of the performed custom and systematic accompaniment. The difficulties hindering the process are: a) of regulatory or administrative type b) of scarce resources of the entities and administrations to develop a quality socio-educational work, and c) resistance to the professional and political culture change by the involved agents.

 

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Author Biographies

Jordi Longás Mayayo, Universidad Ramon Llull

Doctor y licenciado en Pedagogía y Diplomado en Educación Social. Profesor de la Facultad de Psicologia, Ciencias de la Educación y del Deporte Blanquerna de la Universidad Ramon Llull. Director académico del Máster Universitario de Liderazgo de la Innovación y Dirección de Centros Educativos. Investigador del grupo de investigación consolidado Pedagogía, Sociedad, Innovación y TIC (PSITIC) de la Universidad Ramon Llull. Director ejecutivo del equipo de Dirección Científica del Programa CaixaProinfància de l’Obra Social de la Caixa. Ha trabajado como docente y director de centros educativos en Cataluña. Ha asesorado proyectos de Transición Escuela Trabajo, Planes Comunitarios y Proyectos de Inclusión Educativa con la Diputación de Barcelona, diversos ayuntamientos en Cataluña y con la Fundación Alda en Paraguay. Colabora con la Fundación Jaume Bofill. Es presidente de la ONG para la cooperación y el desarrollo ACCISOL. Autor de publicaciones sobre organización de proyectos educativos, bienestar y salud docente, transición escuela-trabajo, trabajo en red y desarrollo comunitario. En estos momentos participa como investigador en un proyecto I+D+i financiado por el Ministerio centrado en analizar los factores de éxito escolar e inclusión educativa en contextos de pobreza y vulnerabilidad.

Jordi Riera Romaní, Universidad Ramon Llull

Maestro formado en Blanquerna-Universidad de Barcelona y Doctor en Pedagogía Social por la Universidad Autónoma de Barcelona (1996). Es Profesor Catedrático de Educación de la Universidad Ramon Llull en la Facultad de Psicología, Ciencias de la Educación y del Deporte Blanquerna (FPCEE-URL). Ha sido jefe de departamento de educación y Decano de la misma Facultad (19962004) y actualmente es Vicerrector de política académica y adjunto al rector de la Universidad Ramon Llull. Es el Investigador Principal del Grupo de Investigación Consolidado de “Pedagogía, Sociedad e Innovación con el apoyo de las TIC (PSITIC)”. Otros cargos: Presidente de la Asociación Catalana de Pedagogos de Cataluña y del Colegio de Pedagogos de Cataluña (2002-2006). Miembro del Consejo de Expertos de Bienestar Social de la Generalidad de Cataluña (1992-2000). Miembro del Consejo Superior de Evaluación del Sistema Educativo de Cataluña (1996-2004)

Mireia Civís Zaragoza, Universidad Ramon Llull

Maestra, pedagoga y doctora en pedagogía. Profesora titular de la Facultad de Psicología,Ciencias de la Educación y del Deporte Blanquerna (Universidad Ramon Llull), donde desarrolla también tareas como coordinadora. Con experiencia tanto en el ámbito de la pedagogía social como de la pedagogía escolar. Es investigadora responsable en el grupo de investigación consolidado PSITIC de la Universidad Ramon Llull. Las líneas prioritarias de investigación se centran en torno al desarrollo de redes socioeducativas y de proyectos educativos comunitarios siendo también núcleos de interés la corresponsabilidad educativa y la participación ciudadana. Ha escrito varios artículos y libros vinculados a estas temáticas así como ha llevado a cabo proyectos de investigación y participado en asesoramientos diversos.

 

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Published

2016-04-25