Retirement, education and quality of life
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2012.20.08Keywords:
retirement, quality of life, education, participation, communication, teamworkAbstract
This article attempts to analyze the retirement contrasting the traditional negative outlook with much more positive views, which emphasize the possibilities of educational work to achieve a quality retirement that could be extrapolated beyond the personal level, projecting towards the community level. In this sense, this work bets on participative methodologies that to use communication processes like its more important strategy of group.Downloads
References
ALMEIDA, O.P., NORMAN, P. HANKEY, G., JAMROZIK, K. & FLIKCKER, L. (2006). Successful mental health aging: results from a longitudinal study of older Australian men. American Journal of Geriatric Psychiatric, 14, 27-35.
http://dx.doi.org/10.1097/01.JGP.0000192486.20308.42
PMid:16407579
Atchley, C.R. (1985). Social forces and aging. An introdution to social gerontology. Belmont,C.A: Wadsworth.
Atchley, C.R. (1989). Continuity Theory and The Evolution of Activity in Later Adulthood, en J.R. Kelly, (Ed.), Activity and Ageing: Staying Involved in Later Life. London: Sage.
Bazo, M.T. (2001). La institución social de la jubilación: de la sociedad industrial a la postmodernidad. Valencia: Nau Llibres.
Beaver, M. L. Y MILLER, D. A. (1998). La práctica clínica del trabajo social con las personas mayores. Barcelona: Paidós.
Bowling, A. (2007). Aspiration for older age in the 21st century: what is successful aging? International Journal of Aging and Human Development, 64, 263-297.
http://dx.doi.org/10.2190/L0K1-87W4-9R01-7127
PMid:17503689
Castoriadis, C. (1989). La institución imaginaria de la sociedad. Barcelona: Tusquets.
Chiriboga, A.D. & Pierce, C.R. (1993). Changing Contexts of Activity. In R.J. Kelly (Coord.), Activity and Aging. Staying Involved in Later Life. USA: Sage Publications.
Dreen, C. (1998). Las posibilidades comprensivas y críticas de la educación. En A. ESCARBAJAL DE HARO (Coord.), La Educación Social en marcha. Valencia: Nau Llibres.
Erikson, E.H. (1982). The Life Cycle Completed: A Review. New YorK: Norton.
Escarbajal De Haro, A. (Coord.) (1998a). La Educación Social en marcha. Valencia: Nau Llibres.
Escarbajal De Haro, A. (1998b). Fomentando la reflexión crítica en las personas mayores. En J. SÁEZ Y A. ESCARBAJAL DE HARO (Coords), La educación de personas adultas: en defensa de la reflexividad crítica (pp. 143-168). Salamanca: Amarú
Escarbajal, A. (2004). Personas mayores, educación y emancipación. Madrid: Dykinson.
Fernandez Ballesteros, R. (2009). Envejecimiento activo. Madrid: Pirámide.
PMid:19408068
Garcia, C. (2008). Sesenta y tantos. Empieza una nueva juventud. Barcelona: CEAC.
Gil Calvo, E. (2003). El poder gris. Una nueva forma de entender la vejez. Barcelona: Mondadori.
Guix, X. (2010). Aprender a disfrutar la jubilación. El País Semanal, 1774, 24-25.
Gutierrez Perez, F. (1976). El lenguaje total. Una Pedagogía de los medios de comunicación. Buenos Aires: Editorial Humanitas.
Larrosa, J. (2000). Agamenón y su porquero. Notas sobre la verdad del poder y el poder de la verdad. Enrahonar, 31, 53-67.
Levi-Montalcini, R. (2011). Elogio de la imperfección. Barcelona: Tusquets.
LEVY, B.R, SLADE, M.D. & KUNKEL, S. R. (2002). Longevity increased by positive self-perception of aging. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 261-270.
http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.83.2.261
Linazasoro, G. (2009). Una sociedad envejecida. San Sebastián: Centro de Investigación de Párkinson y de Alzheimer.
Llecha, J., Maños, F. Y MASSIP, A. (2001). Madurez vital: participación social y entorno. Madrid: Cajamadrid.
Lopez Aranguren, J.L. (1992). La vejez como autorrealización personal y social. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales.
Mclaren, P. Y KINCHELOE, J.L. (2008). Pedagogía crítica. De qué hablamos, dónde estamos. Barcelona: Graó.
Madrid, A.J. y Garces De los Fayos, E. (2000). La preparación para la jubilación: revisión de los factores psicológicos y sociales que inciden en un mejor ajuste emocional al final del desempe-o laboral. Anales de Psicología. Murcia: Universidad de Murcia, 16.
Maños, F. y Massip, A. (2001). Madurez vital. La jubilación: una nueva etapa en el proyecto personal. Madrid: Cajamadrid.
Martin, A. V. (1995). Educación y envejecimiento. Barcelona: PPU.
Martinez De Miguel, S. y Escarbajal De Haro, A. (2009). Alternativas socioeducativas para las personas mayores. Madrid: Dykinson.
Mejia, M.R. y Awad, M. (1999). Pedagogías y metodologías en educación popular. La negación cultural: una búsqueda. La Paz: CEBIAE.
Miret Magdalena E. (2003). Cómo ser mayor sin hacerse viejo. Madrid: Espasa.
Pascual, B. (2007). La evaluación de la intervención comunitaria: un marco para la reflexión. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 14, 129-138.
Quintero, E. (2008). La pedagogía crítica y los mundos de los ni-os y las ni-as. En P. MCLAREN y J. L. KINCHELOE (Coords.), Pedagogía crítica. De qué hablamos, dónde estamos (pp. 277-285). Barcelona: Graó.
Rodríguez, P. y Sancho, M. T. (1995). Vejez y familia: apuntes sobre una contribución desconocida. Infancia y Sociedad, Dirección General del Menor y de la Familia, 29, 63-78.
Skinner, B.F. y Vaughan, M.E. (1986). Disfrutar la vejez. Barcelona: Martínez Roca.
Steinbach, U. (1991). Social Networks, Institutionalization, and Mortaly Among Elderly People in The United States. Journal of Gerontology. 47.
Townsend, P. (1991). Ageing and social policy. En C. PHILLIPSON y A. WALKER., Ageing and social policy. Aldershot: Gower Publishing.
Varela, L. (2010). La Educación Social y los servicios sociales en los procesos de desarrollo comunitario: revitalización del trabajo en red. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 17, 137-148.
Zelinski, E. (2003). 1.001 formas de disfrutar de su jubilación. Barcelona: Amat.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.