Uses and images of time in students of secondary school: between school, family and community
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2012.20.02Keywords:
secondary school, adolescence, school time, social time, family, communityAbstract
The article focuses on the analysis of school time and its relation with the vital family and community experience of Spanish compulsory secondary education (ESO) students. The results make it possible to understand ideas such as the conditioning nature of school times on teenagers socializing development and opportunities, the interconnection between the types of school time management and family and community experience, the uneven vision and, even in some cases contradictory, on the uses and images of school and social time among students and secondary school teachers, the opening to the social environment of centers as infrastructures offering their facilities to be used for other non-teaching activities and the confirmation of new technologies as important agents of socialization. A better understanding of the interdependence between teenage school time socialization processes allows the formulation of new questions and broadens the social, political and academic debate about ways of management for personal, educational and social times
Downloads
References
Banco Mundial (2011). Usuarios de Internet. Retrieved from: http://datos.bancomundial.org/indicador/IT.NET.USER
Barrio, J. L. (2005). La transformación educativa y social en las comunidades de aprendizaje. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 17, 129-156.
Bourdieu, P. (1988). La distinción. Madrid: Taurus.
Braga, G. et al. (2007). Situación de la infancia y la adolescencia en Asturias. Oviedo: Principado de Asturias.
Caride, J.A. (Dir.) (2003). A Xornada escolar de sesión única en Galicia: avaliación da súa implantación e desenvolvemento nos centros de Educación Infantil, primaria e públicos. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
Cavet, A. (2011). Rythmes scolaires: pour une dynamique nouvelle des temps éducatifs, Dossier d'actualité, 60, février 2011, Institut français de l'Éducation.
Gil, E. (2002). Emancipación tardía y estrategia familiar (el caso de los hijos que ni se casan ni se van de casa). Estudios de juventud, 58, 2-9.
Instituto Nacional de Estadística (2004). Cifras INE. Boletín informativo del Instituto Nacional de Estadística. 6/2004. http://www.ine.es/revistas/cifraine/0604.pdf
Instituto Nacional de Estadística (2011). Sección prensa. Retrieved from: http://www.ine.es/prensa/censos_prensa.htm
Marramao, G. (2008). Kairós. Apología del tiempo oportuno. Barcelona: Gedisa.
Martín, A. V.; Mu-oz, J. M.; García, A. y Cruz, M. C. (2011). Notas para una interpretación educativa del espacio-tiempo social en la Red. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 18, 13-30.
Ministerio de Educación (2010). Sistema estatal de indicadores de la educación. Retrieved from: http://www.institutodeevaluacion.mec.es/ievaluacion/sistema-indicadores/Edicion-2010.html
Ministerio de Educación (2011). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2011. Informe espa-ol. Retrieved from: http://www.educacion.gob.es/ievaluacion/publicaciones/indicadores-educativos/Indicadores-Internacionales/OCDE.html#Panorama_2011_1 [Última consulta el 12 de diciembre de 2011].
Meil, G. (2006). Padres e hijos en la Espa-a actual. Col Estudios Sociales, 19. Barcelona: Fundación La Caixa.
PMid:16417636 PMCid:PMC1382257
Morán, C. (2005). A xornada escolar na vida cotiá da infancia. Análise da incidencia das modalidades de sesión "partida-única" nos procesos de socialización infantil en Galicia. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, Servizo de Publicacións e Intercambio Científico.
Morán, M.C. y Caride, J.A. (2005). La jornada escolar en la vida cotidiana de la infancia. Cuadernos de Pedagogía, 349, 64-69.
Morán, M.C. y Cruz, L. (2011). Vida cotidiana, tiempos escolares y derechos de la infancia. Educació Social, Revista d`intervenció Socioeducativa, 47 enero-abril, 84-94.
Ramos, R. (2007). Metáforas sociales del tiempo en Espa-a: una investigación empírica. En Prieto, C. (Ed.) Trabajo, género y tiempo social. Madrid: Editorial Complutense S.A. 173-204.
Rheingold, H. (1999). "Comunidades virtuales". En Hesselbein, F. et al (Comps.) La comunidad del futuro. Barcelona: Granica. 147-155.
Royo, J. (2008). Los rebeldes del bienestar. Claves para la comunicación con los nuevos adolescentes. Barcelona: Alba editorial.
Rubio, A. et al. (2009). Adolescentes y jóvenes en la red: factores de oportunidad. Madrid: INJUVE.
Sánchez, A. (2004). La acción comunitaria en el nuevo siglo: comunidad, poder, ética y valores. En Sánchez, A., Zambrano, A. y Palacín, M., Psicología comunitaria europea: comunidad, poder, ética y valores. Barcelona: Publicacions Universitat de Barcelona. 475-488.
Sánchez, E. (2011). Conciliar per educar. (Col. Informes Breus, 34). Barcelona: Fundación Jaume Bofill.
Tonucci, F. (1997). La ciudad de los ni-os. Un modo nuevo de pensar la ciudad. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Torres, J. (2011). La justicia curricular. El caballo de Troya da la cultura escolar. Madrid: Morata.
UNICEF (2007). Pobreza infantil en perspectiva. Un panorama del bienestar infantil en los países ricos. Un amplio análisis de la vida y el bienestar de ni-os, ni-as y adolescentes en las naciones económicamente avanzadas. Florencia. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Retrieved from: http://www.unicef-irc.org/publications/pdf/rc7_spa.pdf
Vázquez, R. (2007). Reflexiones sobre el tiempo escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 42/6. OEI. Retrieved from: http://www.rieoei.org/deloslectores/1733Recio.pdf
Vidal, L. (2003). Educación para la participación y actividades extraescolares. III Congreso estatal del educador social y XV Congreso mundial de la AIEJI. Barcelona. Retrieved from: http://www.eduso.net/archivos/iiicongreso/05.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.