Conceptual shifts on adolescents' social participation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2024.44.01

Keywords:

School Responsibility, citizen participation, citizenship education, citizenship responsibilities, youth agencies

Abstract

The active and meaningful participation of girls, boys and adolescents in civic and political life is considered essential for their personal development and the construction of local and global citizenship, emphasizing the importance of overcoming, giving them a voice to increase opportunities to influence decision-making. of decisions that affect them and take action. This is a great conceptual shift in terms of social participation of children. This theoretical article defends the importance of legal recognition of the rights and participation of girls, boys and adolescents in society as political subjects. It highlights that educational centers must consider that students, in addition to being in training, are subjects of rights and active citizens who must be recognized and treated as such. Likewise, it is committed to promoting meaningful, defined and led participation with children and adolescents, offering them the opportunity to influence decisions that affect them and take action. However, it is noted that there are still challenges in ensuring that their participation is genuine and high intensity. Education and, consequently, educational centers play a crucial role in the formation of responsible and committed citizens. It is necessary to reimagine practices that make it possible to advance in the conceptual developments of childhood social participation. For this reason, some keys are analyzed and proposed to integrate children in the leadership of participation, as well as five practices are presented that involve them in a collaborative way, promoting their taking sides in the educational center, recognizing them and giving rise to their status as citizenship of the present with rights and responsibilities.

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Author Biographies

Ana María Novella-Cámara , Universidad de Barcelona

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad de Barcelona. Profesora agregada en el  Departamento de Teoría e Historia de la Educación. Universidad de Barcelona. IP del proyecto I+D+i “Ciudadania y participacion infantil en entidades de infancia. Diagnostico y propuestas para desarrollar la capacidad innovadora de niñxs-profesionales en las formas de garantizar la participación” (PID2022-136267NB-I00) e investigadora en proyecto Europeo Implementing Children’s Participation Platforms. Active citizens in decision-making (IMCITIZEN). Citizens, Equality, Rights and Values programme de la Dirección General de “Justice and Consumers” Unión Europea). Integrante del Grupo de Investigación competitivo en Educación Moral (GREM). Líneas de investigación: Ciudadanía, educación en valores, participación y teoría de la educación.

Asun Llena Berñe , Universidad de Barcelona

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad de Barcelona. Profesora Titular en el Departamento de Teoría e Historia de la Educación. Universidad de Barcelona investigadora en proyecto Europeo Implementing Children’s Participation Platforms. Active citizens in decision-making (IMCITIZEN). Citizens, Equality, Rights and Values programme de la Dirección General de “Justice and Consumers” Unión Europea). Forma part de l’equip investigador del projecte HEBE Referencia del proyecto: PID2020-119939RB-I00 Ministeri de Ciència i Innovació. Agència Estatal de Recerca Integrante del Grupo de Investigación competitivo IJASC i del Grup de Recerca en Pedagogía social (GPS) per la cohesió i inclusión social.

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Published

2024-01-09