The construction of a questionnaire to measure social entrepreneurship in physical education

Authors

  • Carlos Capella Peris Universidad Jaume I de Castellón
  • Jesús Gil Gómez Universidad Jaume I de Castellón
  • Manuel Martí Puig Universidad jaume I de Castellón
  • Paola Ruiz-Bernardo Universidad Jaume I de Castellón

DOI:

https://doi.org/10.7179//PSRI_2016.28.13

Keywords:

social entrepreneurship, service-learning, physical education, instrument design

Abstract

This article aims to design and validate an instrument that measures the social entrepreneurship of a group of university students participating in service-learning programmes in the field of Physical Education. Firstly, a literature review was carried out to determine the characteristics that define the social entrepreneur, to latterly develop an initial questionnaire that assessed these traits. After that, a logical review was undertaken, submitting the aforesaid questionnaire to various experts. Following a thorough screening process, the pilot questionnaire on which the empirical review was carried was defined and the questionnaire was applied amongst a sample of 188 subjects. The results of the logical review highlighted the quality, relevance and understanding of the selected items, with only 2 of the 19 characteristics of social entrepreneurship proposed being eventually discarded. The results of the empirical review gave a positive record, highlighting a total average of 3.82 points out of a possible 5. The validity and reliability of the questionnaire was evident as it obtained a score of 0.809 on Cronbach’s alpha, which suggest the inner strength of the questionnaire. In regard to factor analysis, the items were grouped into three broad categories, an issue which despite not coinciding fully with the initial approach, did not vary greatly. Thus, we conclude that the elaborated tool fulfilled its initial objective, and was still valid to measure social entrepreneurship. Its usefulness is based on the importance of promoting this competency within any field, especially in the educational domain.

Author Biographies

Carlos Capella Peris, Universidad Jaume I de Castellón

Carlos Capella Peris. Departamento de Educación de la Universidad Jaume I de Castellón. Licenciado en Ciencias de la Educación Física y el Deporte. Máster en Educación Secundaria y Doctorando en Educación Secundaria. Profesor del área de Expresión Corporal. Estudia los efectos de la aplicación del Aprendizaje-Servicio y defiende su promoción en el ámbito de la Educación Física. Autor de varios artículos, comunicaciones y ponencias en congresos y jornadas de investigación sobre dicha temática. Correo electrónico: capellac@uji.es

Jesús Gil Gómez, Universidad Jaume I de Castellón

Jesús Gil Gómez. Departamento de Educación de la Universidad Jaume I de Castellón. Doctor en Educación. Licenciado en Educación Física. Funcionario del cuerpo de Profesores de Educación Secundaria. Profesor del área de Expresión Corporal. Sus líneas de investigación están centradas en la innovación metodológica. Se ha especializado en el Aprendizaje-Servicio. Ha publicado libros, capítulos de libros y artículos relacionados con estas temáticas, además de dirigir y participar en congresos nacionales e internacionales. Correo electrónico: jegil@uji.es

Manuel Martí Puig, Universidad jaume I de Castellón

Manuel Martí Puig. Departamento de Educación de la Universidad Jaume I de Castellón. Doctor en Educación por la Universidad de Valencia. Profesor del área de Teoría e Historia de la Educación. Sus líneas de investigación están centradas en el aprendizaje cooperativo y en la investigación narrativa (historias de vida). Ha publicado libros, capítulos de libros y artículos relacionados con estas temáticas, además de dirigir y participar en congresos nacionales e internacionales. Correo electrónico: puig@uji.es

Paola Ruiz-Bernardo, Universidad Jaume I de Castellón

Paola Ruiz-Bernardo. Departamento de Educación de la Universidad Jaume I de Castellón. Doctora en Educación por la Universidad Jaume I. Licenciada en Pedagogía. Profesora del área de Didáctica y Organización Escolar. Sus líneas de investigación están centradas en la innovación metodológica y el desarrollo de competencias interculturales. Ha publicado libros, capítulos de libros y artículos relacionados con estas temáticas. Ha impartido cursos de formación para el profesorado. Correo electrónico: ruizma@uji.es

References

Akhtar, A., Keith, J., & Riaz, H. (2009). Entrepreneurial inclinations of prospective teachers. New Horizons in Education, 56(2), 1-16

Aliaga, C., & schalk, A. (2010). E2: empleabilidad temprana y emprendimiento. Dos grandes desafíos en la formación superior en Chile. Calidad en la Educación, (33), 319-337.

Alonso, F. J. (2004). Adquisición de actitudes de responsabilidad social a través de un programa de voluntariado. Doctoral thesis. Valencia: Universidad de Valencia.

Alvord, s. H., Brown, l. D., & letts, C. W. (2004). social Entrepreneurship and societal Transformation: An Exploratory study. The Journal of Applied Behavioral Science, 40(3), 260-282. doi: 10.1177/0021886304266847

Auerswald, P. (2009). Creating social Value. Stanford Social Innovation Review, 7(2), 51-55.

Bacq, s., & Janssen, F. (2011). The multiple faces of social entrepreneurship: A review of definitional issues based on geographical and thematic criteria. Entrepreneurship & Regional Development: An International Journal, 23(5-6), 373-403. doi:10.1080/08985626.2011.577242

Centros Europeos de Empresas innovadoras CEEi. (2012).. Test del perfil emprendedor. Retrieved from http://ceeivalen- cia.emprenemjunts.es/index.php?op=65&tFm=70

Chell, E., Haworth, J. m., & Brearley, s. A. (1991). The entrepreneurial personality: concepts, cases and categories. london: Routledge.

Choi, N., & majumdar, s. (2014). social entrepreneurship as an essentially contested concept: Opening a new avenue for systematic future research. Journal of Business Venturing, 29(3), 363-376. doi:10.1016/j.jbusvent.2013.05.001

Cieza, J. A. (2010). El compromiso y la participación comunitaria de los centros escolares. Un nuevo espacio-tiempo de intervención socioeducativa. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 17, 123-136. doi: 10.7179/psri

Collins, C. J., Hanges, P. J., & locke, E. A. (2004). The relationship of achievement motivation to entrepreneurial behaviour: a meta-analysis. Human Performance, 17(1), 95-117.

De la Vega, i., Corduras, A., Cruz, C., Justo, R., & González, i. (2006). Global Entrepreneurship Monitor. Informe Ejecutivo GEM España. madrid: instituto de Empresa.

De Pablo, i., santos, B., & Bueno, Y. (2004): las dimensiones del perfil del emprendedor: contraste empírico con emprendedores de éxito. In s. Roig, D. Ribeiro, V. R. Torcal, A. De la Torre, & E. Cerver, (Eds.), El emprendedor innovador y la creación de empresas de I+D+I (pp. 813-830). Valencia: Universidad de Valencia.

Enciso, J. D. (2010). El emprendimiento y el bien común: ¿competencias complementarias o excluyentes? Educación y Educadores, 13(1), 63–76.

Escobar-Pérez, J., & Cuervo-martínez, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6, 27-36.

Gil, J. (2012). El Aprendizaje-Servicio en la enseñanza superior: una aplicación en el ámbito de la Educación Física. Doctoral thesis. Castellón: Universitat Jaume i.

González, J., sánchez, P., & Jornet, J. m. (2011). Estudio de validación por jueces de una escala para medir la competencia de compromiso en universitarios. Paper presented at XV Congreso Nacional y i internacional de modelos de investigación Educativa: investigación y Educación en un mundo en red, Madrid.

González, R., & Zúñiga, A. (2011). método CEPCEs para la evaluación del potencial emprendedor. Journal of Technology Management & Innovation, 6, 77-99.

Haugh, H. (2005). A research agenda for social entrepreneurship. Social Enterprise Journal, 1(1), 1-12.

Hoogendoorn, B., Pennings, E., & Thurik, R. (2010). What Do We Know About Social Entrepreneurship: An Analysis of Empirical Research. (ERim Report series Research in management ERs-2009-044-ORG). Rotterdam: Erasmus Research institute of management. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/16558

Huefner, J., Hunt H. K., & Robinson P.B. (1996). A comparison of four scales predicting entrepreneurship. Academy of Entrepreneurship Journal, 1(2), 56-80.

Kafati, K. (2012). Cuestionario para medir la capacidad emprendedora. Instituto Nacional de Formación Profesional. Retrieved from
http://www.infomipyme.com/Docs/HN/Offline/Hn_ch_05.htm

Langstraat, l. & Bowdon, m. (2011). service-learning and critical emotion studies: on the perils of empathy and the politics of compassion. Michigan Journal of Community Service Learning, spring, 5-14.

lanzas, A., lanzas, V., & Castaño, J. C. (2006). modelo Administrativo para una unidad de emprendimiento en instituciones públicas de educación superior, caso Universidad Tecnológica de Pereira. Scientia Et Technica, (30), 239-249.

Mnes, N., Hatt, B. & Wideman, R. (2013). service learning as a practicum experience in pre-service education program. Canadian journal of higher education revue canadienne d’enseignement supérieur, 43(1), 80-99.

Massetti, B. l. (2008). The social entrepreneurship matrix as a “tipping point” for economic change. St. John’s University, 10(3), 1-8.

Ministerio de industria, Comercio y Turismo, y ministerio de Educación y Ciencia. (2003). El espíritu emprendedor. Motor de futuro. Guía del profesor, madrid: secretaría General de Educación y Formación Profesional.

Moraleda, m., González, A., & García-Gallo, J. (2004). AECS: actitudes y estrategias cognitivas sociales (2ª ed.). madrid: TEA.

Orrego, C. (2009). la fenomenología y el Emprendimiento. Pensamiento y gestión, Universidad del Norte, (27), 235-252

Palacios, G. (2010). Emprendimiento social: integrando a los excluidos en el ámbito rural. Revista de Ciencias Sociales (RCS), 16(4), 579-590

Rauch, A., & Frese, m. (2000). Psychological approaches to entrepreneurial success: a general model and an overview of findings. In C. l. Cooper, y i. T. Robertson (Eds.), International review of industrial and organizational psychology (pp. 101-141).

Chischester: Wiley. Rauch, A., & Frese, m. (2007). let’s put the person back into entrepreneurship research: a metaanalysis on the relationship between business owners’ personality traits, business creation, and success. European Journal of Work and Organizational Psychology, 16(4), 353-385.

Real Academia Española. (2012). Emprender. In Diccionario de la lengua española (22ª ed.), Retrieved from http://lema.rae.es/drae/?val=emprender

Roberts, D., & Woods, C. (2005). Changing the world on a shoestring: the concept of social entrepreneurship. University of Auckland Business Review, 7(1), 45-51.

Short, J. C., moss, T. W., & lumpkin, G. T. (2009). Research in social entrepreneurship: past contributions and future opportunities. Strategic entrepreneurship journal, 3(2), 161-194. doi:10.1002/sej.69

Spear, R. (2006). social entrepreneurship: a different model. International Journal of Social Economics, 33 (5/6), 399-410. doi:10.1108/03068290610660670

Stewart, W. H., & Roth, P. l. (2001). Risk propensity differences between entrepreneurs and managers: a meta-analytic review. Journal of Applied Psychology, 86(1), 145-153. doi: 10.1037/0021-9010.86.1.145

Stewart, W. H., & Roth, P. l. (2004). Data-quality affects meta-analytic conclusions: a response to miner and Raju (2004) concerning entrepreneurial risk propensity. Journal of Applied Psychology, 89(1), 14-21. doi: 10.1037/0021-9010.89.1.14

Summers, B., Williamson, T., & Read, D. (2004). Does method of acquisition affect the quality of expert judgment? A com-
parison of education with on-the-job learning. Journal of Occupational and Organizational Psychology. 77(2), 237-258.

Valls, N., Villa, A., martínez, s., & Hernando A. (2009). Emprendimiento social juvenil. 18 Buenas prácticas. Barcelona: Fundación Bertelsmann.

Weerawardena, J., & sullivan mort, G. (2006). investigating social entrepreneurship: A multidimensional model. Journal of World Business, 41(1), 21-35. doi:10.1016/j.jwb.2005.09.001

Zahra, S. A., Filatotchev, i., & Wright, m. (2009). How do threshold firms sustain corporate entrepreneurship? The role of boards and absorptive capacity. Journal of Business Venturing, 24(3), 248-260.

Zhao, H., & seibert, s. E. (2006). The big five personality dimensions and entrepreneurial status: a meta-analytical review. Journal of Applied Psychology, 91 (2), 259-271.

Published

2016-06-09