The construction of a questionnaire to measure social entrepreneurship in physical education

Authors

  • Carlos Capella Peris Universidad Jaume I de Castellón
  • Jesús Gil Gómez Universidad Jaume I de Castellón
  • Manuel Martí Puig Universidad jaume I de Castellón
  • Paola Ruiz-Bernardo Universidad Jaume I de Castellón

DOI:

https://doi.org/10.7179//PSRI_2016.28.13

Keywords:

social entrepreneurship, service-learning, physical education, instrument design

Abstract

This article aims to design and validate an instrument that measures the social entrepreneurship of a group of university students participating in service-learning programmes in the field of Physical Education. Firstly, a literature review was carried out to determine the characteristics that define the social entrepreneur, to latterly develop an initial questionnaire that assessed these traits. After that, a logical review was undertaken, submitting the aforesaid questionnaire to various experts. Following a thorough screening process, the pilot questionnaire on which the empirical review was carried was defined and the questionnaire was applied amongst a sample of 188 subjects. The results of the logical review highlighted the quality, relevance and understanding of the selected items, with only 2 of the 19 characteristics of social entrepreneurship proposed being eventually discarded. The results of the empirical review gave a positive record, highlighting a total average of 3.82 points out of a possible 5. The validity and reliability of the questionnaire was evident as it obtained a score of 0.809 on Cronbach’s alpha, which suggest the inner strength of the questionnaire. In regard to factor analysis, the items were grouped into three broad categories, an issue which despite not coinciding fully with the initial approach, did not vary greatly. Thus, we conclude that the elaborated tool fulfilled its initial objective, and was still valid to measure social entrepreneurship. Its usefulness is based on the importance of promoting this competency within any field, especially in the educational domain.

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Author Biographies

Carlos Capella Peris , Universidad Jaume I de Castellón

Carlos Capella Peris. Departamento de Educación de la Universidad Jaume I de Castellón. Licenciado en Ciencias de la Educación Física y el Deporte. Máster en Educación Secundaria y Doctorando en Educación Secundaria. Profesor del área de Expresión Corporal. Estudia los efectos de la aplicación del Aprendizaje-Servicio y defiende su promoción en el ámbito de la Educación Física. Autor de varios artículos, comunicaciones y ponencias en congresos y jornadas de investigación sobre dicha temática. Correo electrónico: capellac@uji.es

Jesús Gil Gómez , Universidad Jaume I de Castellón

Jesús Gil Gómez. Departamento de Educación de la Universidad Jaume I de Castellón. Doctor en Educación. Licenciado en Educación Física. Funcionario del cuerpo de Profesores de Educación Secundaria. Profesor del área de Expresión Corporal. Sus líneas de investigación están centradas en la innovación metodológica. Se ha especializado en el Aprendizaje-Servicio. Ha publicado libros, capítulos de libros y artículos relacionados con estas temáticas, además de dirigir y participar en congresos nacionales e internacionales. Correo electrónico: jegil@uji.es

Manuel Martí Puig , Universidad jaume I de Castellón

Manuel Martí Puig. Departamento de Educación de la Universidad Jaume I de Castellón. Doctor en Educación por la Universidad de Valencia. Profesor del área de Teoría e Historia de la Educación. Sus líneas de investigación están centradas en el aprendizaje cooperativo y en la investigación narrativa (historias de vida). Ha publicado libros, capítulos de libros y artículos relacionados con estas temáticas, además de dirigir y participar en congresos nacionales e internacionales. Correo electrónico: puig@uji.es

Paola Ruiz-Bernardo , Universidad Jaume I de Castellón

Paola Ruiz-Bernardo. Departamento de Educación de la Universidad Jaume I de Castellón. Doctora en Educación por la Universidad Jaume I. Licenciada en Pedagogía. Profesora del área de Didáctica y Organización Escolar. Sus líneas de investigación están centradas en la innovación metodológica y el desarrollo de competencias interculturales. Ha publicado libros, capítulos de libros y artículos relacionados con estas temáticas. Ha impartido cursos de formación para el profesorado. Correo electrónico: ruizma@uji.es

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Published

2016-06-09