Socio-demographic profile and perception of personal competence among sea kayakers
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v51.99402Keywords:
recreational nautical activities, physical activity in the natural environment, sociodemographic characteristics, competence learning, ecological awareness.Abstract
In recent years, the social demand for recreational physical activities in the natural environment has been growing at the same time as technological overabundance. The aim of this study was to approach the occasional practitioners of one of these activities, sea kayaking, in order to identify a possible socio-demographic profile and, in addition, to find out their perception of personal competence. A questionnaire was used as a data collection technique, administered to a sample of 600 users of the services of the SK KAYAK company in Llançà (Girona). With regard to the socio-demographic profile, it has been observed that there is hardly any distinction in the sex or age of the participants, who usually work as salaried employees and live in urban environments. With regard to their perception of their own skills, they showed themselves to have desires and needs inherent to human beings, such as enjoying the natural environment, going further afield, getting to know new places, escaping, getting close to wildlife and finding themselves. There was an imbalance between the complexity of the marine environment, their perception of competition and the lack of opportunities for experimentation available to them, making the uncertainty of this environment a barrier for them. It is concluded that the practice of sea kayaking improves people's ecological awareness, restoring the right balance to the relationship between human beings and the wildest nature, recalling the need for appropriate training for the correct development of physical activities in the natural environment.
Keywords: recreational nautical activities, physical activity in the natural environment, sociodemographic characteristics, competence learning, ecological awareness.
References
Aadland, E., Vikene, O. L., Varley, P., & Moe, V. F. (2017). Situation awareness in sea kayaking: Towards a practical checklist. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 17(3), 203-215. http://dx.doi.org/10.1080/14729679.2017.1313169
Arribas, M. (2004). Diseño y validación de cuestionarios. Matronas profesión, 5(17), 23-29.
Baena-Extremera, A., & Granero-Gallegos, A. (2007). Importancia de los valores educativos de las actividades físicas en la naturaleza. Habilidad Motriz: revista de ciencias de la actividad física y del deporte, (29), 5-14.
Baena-Extremera, A., & Granero-Gallegos, A. (2011). Contribución de las actividades físicas en el medio natural a la consecución de las competencias básicas. Trances, 3(5), 609-632.
Baena-Extremera, A., & Granero-Gallegos, A., Luque, P. & Rebollo, S. (2012). Análisis de las medidas de impacto ambiental en los Raids de aventura en España. Interciencia, 37(10), 729-735.
Bailey, I. (2010). An analysis of sea kayaking incidents in New Zealand 1992–2005. Wilderness & environmental medicine, 21(3), 208-218. https://doi.org/10.1016%2Fj.wem.2010.01.009
Bisquerra, R., & Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XX1, 10, 61-82. https://doi.org/10.5944%2Feducxx1.1.10.297
Caparó, E. V. (2016). Validación de cuestionarios. Odontología Activa Revista científica, 1(3), 71-76.
Castell, C. (2020). Naturaleza y salud: una alianza necesaria. Gaceta Sanitaria, 34(2), 194-196. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2019.05.016
Dias, C., Cruz, J. F., & Danish, S. (2000). El deporte como contexto para el aprendizaje y la enseñanza de competen-cias personales. Programas de intervención para niños y adolescentes. Revista de Psicología del Deporte, 9(1-2), 107-122.
Diaz-Perez, J. C., Caballero-Julia, D., & Cuellar-Moreno, M. (2023). Revisión bibliográfica sobre la actividad física en el medio natural en Educación Física (Bibliographic review on physical activity in the natural environment in physical education). Retos, 48, 807–815. https://doi.org/10.47197/retos.v48.95801
Eigenschenk, B., Thomann, A., McClure, M., Davies, L., Gregory, M., Dettweiler, U., & Inglés, E. (2019). Benefits of outdoor sports for society. A systematic literature review and reflections on evidence. International journal of envi-ronmental research and public health, 16(6), 937. https://doi.org/10.3390/ijerph16060937
Erikson, E. H. (1985). El ciclo vital completado. In El ciclo vital completado (pp. 141-141).
Fernández-Poncela, A. (2019). Educación: Competencias, emociones y humor, perspectivas y estudios. Educación y Humanismo, 21(37), 51-66. https://doi.org/10.17081/eduhum.21.37.3365
Frías-Navarro, D., & Pascual-Soler, M. (Eds.) (2022). Diseño de la investigación, análisis y redacción de los resultados. Universidad de Valencia (España). https://doi.org/10.17605/osf.io/kngtp
García Ferrando, M., & Llopis Goig, R. (2017). La popularización del deporte en España: encuestas de hábitos deportivos 1980-2015 (Vol. 50). CIS-Centro de Investigaciones Sociológicas.
Inglés, E., Funollet, F., & Olivera, J. (2016). Les activitats físiques en el medi natural. Present i futur. Apunts: Educación física y deportes, 2(124), 51-52. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.cat.(2016/2).124.05
Jiménez Oviedo, Y., Núñez, M., & Coto, E. (2013). La actividad física para el adulto mayor en el medio natural. Inter-Sedes, 14(27), 168-181. https://doi.org/10.15517/isucr.v14i27.10413
Martínez-Corominas, D. (2021). Actividad Física en Espacios Marinos de Alta Incertidumbre (AFEMAI). Práctica ocasional y experiencia competencial: un ejemplo en el kayak de mar (Tesis de doctorado, Universidad de Barcelo-na). http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/178721
Mateos, M. R. (2018). Turismo activo, recreación al aire libre y deportes de naturaleza: una lectura geográfica. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (77), 462-492.
Merrick, D., Hillman, K., Wilson, A., Labbé, D., Thompson, A., & Mortenson, W. B. (2021). All aboard: users’ experiences of adapted paddling programs. Disability and rehabilitation, 43(20), 2945-2951. https://doi.org/10.1080/09638288.2020.1725153
Moreno, J. A., Borges, F., Marcos, P. J., Sierra, A. C., & Huéscar, E. (2012). Motivación, frecuencia y tipo de activi-dad en practicantes de ejercicio físico. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(48) pp. 649-662.
Muñoz Galiano, I. M., Pinto Díaz, C., & Torres Luque, G. (2021). Orientación familiar y hábitos saludables en estu-diantes de Educación Primaria. Revista española de orientación y psicopedagogía, 32(3), 60–73. https://doi.org/10.5944/reop.vol.32.num.3.2021.32556
Olivera, J., & Olivera, A. (2016). Las actividades físicas de aventura en la naturaleza (AFAN): revisión de la taxonomía (1995-2015) y tablas de clasificación e identificación de las prácticas. Apunts: Educación física y deportes, 2(124), 71-88. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/2).124.06
Oviedo, H. C., & Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista colombiana de psiquiatría, 34(4), 572-580.
Quivy, R., & van Compenhoudt, L. (2007). Manual de investigación en ciencias sociales. Herder.
Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educa-ción Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52, de 2 de marzo de 2022. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/01/157/con
Rodríguez-Rodríguez, J., & Reguant-Álvarez, M. (2020). Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de Cronbach. REIRE Revista d'Innovació i Recerca en Educació, 13(2), 1-13.
Ryan, R. M., Deci, E. L., Vansteenkiste, M., & Soenens, B. (2021). Building a science of motivated persons: Self-determination theory’s empirical approach to human experience and the regulation of behavior. Motivation Science, 7(2), 97. https://doi.org/10.1037%2Fmot0000194
Solís, M. V., Mirabel, M., Miguel, P. A. S., & Gallego, D. I. (2020). Actividad física de padres e hijos adolescentes: un estudio transversal. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (37), 505-508. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.71245
Torres, J. M. D., Boratia, R. J., Estebas, N. G., & Ibort, E. G. (2020). Diagnóstico escolar sobre el tratamiento de las actividades físicas en el medio natural dentro de la asignatura de Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (37), 460-464. https://doi.org/10.47197%2Fretos.v37i37.71010
Vera, B., Carbelo, B., & Vecina, M. L. (2006). La experiencia traumática desde la psicología positiva: resiliencia y crecimiento postraumático. Papeles del psicólogo, 27(1), 40-49.
Wolsko, C., Lindberg, K., & Reese, R. (2019). Nature-based physical recreation leads to psychological well-being: Evidence from five studies. Ecopsychology, 11(4), 222-235. https://doi.org/10.1089/eco.2018.0076
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.