Pedagogical guidelines for the inclusion of students with disabilities in Physical Education and Health: A review of Chilean ministerial documentation
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v49.97755Keywords:
Physical Education, Pedagogical Training, Exercise, Disabled Children, Social InclusionAbstract
In Chile there are Learning Support Resources proposed by the Ministry of Education to provide support to teachers who present students with disabilities Objective: To analyse the specific pedagogical recommendations provided by the Ministry of Education's learning support resources for the area of Physical Education and thematic axes related to the subject. Methodology: A narrative review of the 25 learning resource guides was carried out, analysing the documentation by searching for key concepts linked to the subject of Physical Education: "exercise", "physical activity", "Physical Education", "motor skills", "motor development", "bodily expression", "games" and "movement". Results: Of the 25 documents found, only 1 contained specific recommendations for the subject of Physical Education, while 10 address recommendations associated with the curricular axes linked to Physical Education. Conclusions: There is support material aimed at supporting Physical Education and Health teachers in the educational process of students with disabilities. However, these recommendations are of a general nature and subject-specific recommendations are needed to contribute to the effective inclusion of students with disabilities.
Key words: "Physical Education” “Pedagogical training"; "Disability"; "Social inclusion"; "Inclusive education"
References
Abellán, J., Sáez-Gallego, N., Reina-Vaíllo, R., Ferriz-Morell, R., & Navarro-Patón, R. (2019). Percepción de autoeficacia hacia la inclusión en futuros maestros de educación física. Revista de psicología del deporte, 28(1), 143-156.
Angulo, C. M., Deneb, E., Pindal, C., Fuentes, F. J. G., Thuillier, B. C., & Troncoso, S. P. (2023). Percepción de autosufi-ciencia hacia la inclusión en el futuro profesorado de Educación Física: un estudio en contexto chileno. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (48), 919-926.
Canales, P.; Aravena, O.; Cárcamo-Oyarzun, J.; Lorca, J.; Martínez-Salazar, C. (2018). Prácticas pedagógicas que favore-cen u obstaculizan la inclusión educativa en el aula de educación física desde la perspectiva del alumnado y profesorado Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (34), 212-217.
CPEIP. (2021) Estándares Orientadores para la Formación Inicial Docente. Ministerio de Educación. Chile
Díaz del Cueto, M. (2009). Percepción de competencia del profesorado de Educación Física e inclusión. Revista Internacio-nal de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 9(35), 322-348.
Fernández, J.; Jiménez, F.; Navarro, V.; Sánchez, C. (2019). Cambios en el autoconcepto del alumnado con y sin discapaci-dad motriz a partir de una intervención docente inclusiva en Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación fí-sica, deporte y recreación, (36), 138-145.
García, P. S., & González, V. B. (2021). Actitudes del profesorado de Educación Física hacia la inclusión de alumnos con discapacidad. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (39), 7-12.
Ley 20609 (2012) Establece medidas contra la discriminación. Ministerio Secretaría General de Gobierno. Chile
Ley 20845 (2015) de inclusión escolar que regula la admisión de los y las estudiantes, elimina el financiamiento compartido y prohíbe el lucro en establecimientos educacionales que reciben aportes del estado. Ministerio de Educación. Chile
López, J. A. H., Martínez, P. Y. O., Meza, E. I. A., & Teixeira, A. M. (2022). Actividad física evaluada en la clase de edu-cación física en estudiantes de secundaria con discapacidad y sin discapacidad antes y durante la pandemia por COVID-19. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (43), 447-451.
Maravé-Vivas, M., Carregui Ballester, J., Gil-Gómez, J., & Chiva-Bartoll, O. (2021). Hacia la inclusión del alumnado con TEA en educación física: investigación-acción en un programa piloto.
Mineduc. (2007). Educación Sexual de Niños, Niñas y Jóvenes con Discapacidad Intelectual. Santiago de Chile: Ministerio de Edu-cación; División de Educación General.3
Mineduc. (2007). Guía de Apoyo Técnico-pedagógico: Necesidades Educativas Especiales en el nivel de Educación Parvularia; Necesida-des Educativas Especiales asociadas a: Discapacidad auditiva. Santiago de Chile: Unidad de Educación Especial, Ministerio de Educación de Chile.
Mineduc. (2007). Guía de Apoyo Técnico-pedagógico: Necesidades Educativas Especiales en el nivel de Educación Parvularia; Necesida-des Educativas Especiales asociadas a: Discapacidad Motora. Santiago de Chile: Unidad de Educación Especial, Ministerio de Educación.
Mineduc. (2007). Guía de Apoyo Técnico-pedagógico: Necesidades Educativas Especiales en el nivel de Educación Parvularia; Necesida-des Educativas Especiales asociadas a: Discapacidad visual. Santiago de Chile: Unidad de Educación Especial, Ministerio de Educación.
Mineduc. (2007). Guía de Apoyo Técnico-pedagógico: Necesidades Educativas Especiales en el nivel de Educación Parvularia; Necesida-des Educativas Especiales asociadas a: Lenguaje y Aprendizaje. Santiago de Chile: Unidad de Educación Especial, Ministerio de Educación.
Mineduc. (2007). Guía de Apoyo Técnico-pedagógico: Necesidades Educativas Especiales en el nivel de Educación Parvularia; Necesida-des Educativas Especiales asociadas a: Retraso del Desarrollo y Discapacidad Intelectual. Santiago de Chile: Unidad de Educación Especial, Ministerio de Educación.
Mineduc. (2007). Guía introductoria: Respuestas educativas a la diversidad y las necesidades educativas especiales. . Santiago de Chile: Unidad de Educación Especial, Ministerio de Educación.
Mineduc. (2008). Guía de Apoyo Técnico-pedagógico: Necesidades Educativas Especiales en el nivel de Educación Parvularia, Necesida-des Educativas Especiales asociadas a: Problemas de Atención y Concentración. Santiago de Chile: Unidad de Educación Especial, Ministerio de Educación de Chile.
Mineduc. (2009). Déficit Atencional: Guía para su comprensión y desarrollo de estrategias de apoyo, desde un enfoque inclusivo, en el nivel de Educación Básica. Unidad de Educación Especial, Ministerio de Educación.
Mineduc. (2009). Diccionario Bilingüe: Lengua de Señas Chilena-Español. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educa-ción.
Mineduc. (2009). Diccionario Bilingüe: Lengua de Señas Chilena-Español Tomo II. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación.
Mineduc. (2009). Guía de Apoyo Técnico-pedagógico: Necesidades Educativas Especiales en el nivel de Educación Parvularia; Necesida-des Educativas Especiales asociadas a: Autismo. Santiago de Chile: Unidad de Educación Especial, Ministerio de Educación.
Mineduc. (2010). Manual de apoyo a docentes: Educación de estudiantes que presentan Trastornos del Espectro Autista. Santiago de Chile: Unidad de Educación Especial, Ministerio de Educación.
Mineduc. (2013). Guía: Educación para la Transición. Orientaciones técnico-pedagógicas y de gestión institucional para favorecer la transición hacia una vida Adulta Activa de estudiantes que presenten necesidades educativas especiales múltiples en el tramo com-prendido ent. Santiago de Chile: Unidad de Educación Especial, Ministerio de Educación.
Mineduc. (2013). Lectura Accesible y Clubes de Lectura:Guía de Orientaciones para su implementación. Unidad de Educación Espe-cial, Ministerio de Educación.
Mineduc (2015). Decreto 83. Aprueba Criterios y Orientaciones de Adecuación Curricular para Estudiantes con Necesida-des Educativas Especiales . Santiago: MINEDUC.
Mineduc. (2017). Apoyo educativo a estudiantes con el Síndrome de Guilles de la Tourette: Guía para docentes. Santiago de Chile: Unidad de Educación Especial, Ministerio de Educación de Chile.
Mineduc. (2018). Progresiones de aprendizaje en espiral. Orientaciones para su implementación: Ciencias Naturales. Unidad de Edu-cación Especial, Ministerio de Educación de Chile.
Mineduc. (2018). Progresiones de aprendizaje en espiral. Orientaciones para su implementación: Historia, Geografía y Ciencias Socia-les. Santiago de Chile: Unidad de Educación Especial, Ministerio de Educación.
Mineduc. (2018). Progresiones de aprendizaje en espiral. Orientaciones para su implementación: Lenguaje y Comunicación. Santiago de Chile: Unidad de Educación Especial, Ministerio de Educación.
Mineduc. (2018). Progresiones de aprendizaje en espiral. Orientaciones para su implementación: Matemática. Santiago de Chile: Unidad de Educación Especial, Ministerio de Educación.
Mineduc. (2018). Bases Curriculares Primero a Sexto Básico. En https://www.curriculumnacional.cl/portal/. Unidad de Cu-rriculum y Evaluación.
Mineduc. (2019). Orientaciones Técnicas y Pedagógicas para biblioteca de Escuelas Especiales. Santiago de Chile: Unidad de Educa-ción Especial, Ministerio de Educación.
Mineduc. (2019). Profesionales asistentes de la educación: Orientaciones acerca de su rol y funciones en Programas de Integración Escolar. Santiago de Chile: Unidad de Educación Especial, Ministerio de Educación.
Mineduc. (2022). Orientaciones técnicas para Establecimientos Educacionales con estudiantes sordos. Santiago de Chile: Unidad de Educación Especial, Ministerio de Educación.
Mineduc. (s.f.). Curso de Capacitación: Lengua de señas Chilena y Aprendizaje Escolar. Unidad de Educación Especial, Ministerio de Educación de Chile.
Mineduc. Educación Especial. Published 2008. https://especial.mineduc.cl/
Mineduc. Ley N° 20.422, establece normas sobre igualdad de oportunidades e inclusión social de personas con discapacidad.
Mineduc. Decreto 83, año 2015. Aprueba criterios y orientaciones de adecuación curricular para estudiantes con necesidades educativas especiales de educación parvularia y educación básica. 30-01-2015. Published 2015. Accessed June 19, 2022. https://paperpile.com/app/p/aef45881-3002-09ac-b0cf-24b9cabc95a8
Mineduc. Ley n° 20845 de inclusión escolar que regula la admisión de los y las estudiantes, elimina el financiamiento com-partido y prohíbe el lucro en establecimientos educacionales que reciben aportes del Estado. Published 2015. https://leyinclusion.mineduc.cl/ley-de-inclusion/
Mineduc. LEY NÚM. 20.370 ESTABLECE LA LEY GENERAL DE EDUCACIÓN. Published 2009. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1006043
Mineduc. Estándares Pedagógicos Y Disciplinarios Para Carreras de Pedagogía En Educación Física Y Salud. Educación Básica Y Media.; 2022. https://estandaresdocentes.mineduc.cl/wp-content/uploads/2021/08/Educacion-Fisica.pdf
Mineduc & Gobierno de Chile. (s. f.). Educación Especial Mineduc. Educación Especial. Recuperado 11 de agosto de 2022, de https://especial.mineduc.cl/
Muñoz Hinrichsen, F. (2022). Formación del profesorado de educación física vinculado a la inclusión y la discapacidad en universidades de Chile. Journal of Movement & Health, 19(1). doi:http://dx.doi.org/10.5027/jmh-Vol19-Issue1(2022)art134
Muñoz, A.; Smith, E.; Matos, M. (2020) Una experiencia de inclusión educativa en el aula de Expresión Corporal con alum-nado universitario. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (37), 702-705.
ONU. (1948): Asamblea General, Declaración Universal de Derechos Humanos, 10 Diciembre 1948, 217 A (III), disponible en esta dirección: https://www.refworld.org.es/docid/47a080e32.html [Accesado el 17 Abril 2023]
ONU. (1994). Declaración de Salamanca. París: UNESCO.
ONU, (2006) asamblea General, convención de derechos de las personas con discapacidad, 2006, disponible en: http://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf
Paredes, A. C. (2022). La formación del profesor de Educación Física en las Necesidades Educativas Especiales, hacia la reflexión y la acción, desde acuerdos internacionales y Leyes en Chile. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (44), 709-715.
SENADIS (2015). Resultados II Estudio Nacional de la Discapacidad.
Solís, P.; Borja, V. (2021) Actitudes del profesorado de Educación Física hacia la inclusión de alumnos con discapacidad. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (39), 7-12.
Torres, L.; Granados, J.; Torres, E.; Bustamante, D. (2023) Enfoque de la inclusión de estudiantes con discapacidad en la Formación Inicial Docente de Educación
Física en el Perú. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (47), 962-968.
Unesco. (2015). Educación física de calidad (EFC). Guía para los responsables políticos.
Vázquez, F. J. H., Roca, V. L., Niort, J., Berbel, G., & Trullols, M. (2017). Respuestas del profesorado de Educación Física ante conflictos con alumnado con discapacidad intelectual y física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (31), 123-127.
Wang, L., Qi, J. & Wang, L. (2015). Beliefs of Chinese physical educators on teaching students with disabilities in general physical education classes. Adapted Physical Activity Quarterly, 32(2), 137-155. doi.org/10.1123/apaq.2014-0140
Yeshayahu Hutzler, Stefan Meier, Sabine Reuker & Michelle Zitomer (2019) Attitudes and self-efficacy of physical educa-tion teachers toward inclusion of children with disabilities: a narrative review of international literature, Physical Educa-tion and Sport Pedagogy, 24:3, 249-266, DOI: 10.1080/17408989.2019.1571183
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.