Socio-educational strategies plan for the development of psychomotor skills in early childhood edu-cation students
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v55.97257Keywords:
Learning, didactic activities, sensory coordination, physical education, movementsAbstract
The development of psychomotor skills allows students to demonstrate movement skills, knowledge and social relationships that strengthen the personality of the individual. The purpose of the study was to propose a plan of socio-educational strategies for the development of psychomotor skills in early education students of the Sewarare 1200 kindergarten, located in Mexico. It was configured within a quantitative paradigm, of a descriptive-projective type, with a transversal non-experimental design, with a sample of 47 students and 4 teachers, to whom a questionnaire structured in two parts was applied. The results showed that initial education teachers in the area of Physical Education have moderate and low knowledge in the management of socio-educational strategies. While the students demonstrated a moderate and low level of psychomotor competencies. Hence the need to propose a plan of socio-educational strategies for the development of psychomotor skills in students which offers elements of experiences, adaptation to space, relationship with others, bringing rewarding and healthy emotions, essential for the future performance of the learner in the different facets of life, besides being a pedagogical tool to help teachers to contribute and improve their school practice.
Key words: Learning, didactic activities, sensory coordination, physical education, movements.
References
Adamo, K., Wilson, S., Harvey, A. L., Grattan, K. P., Naylor, P.-J., Temple, V. A., & Goldfield, G. S. (2016). Does Intervening in Childcare Settings Impact Fundamental Movement SkillDevelopment? Medicine and Science in Sports and Exercise,48(5), 926-932. doi: 10.1249/MSS.0000000000000838.
Arévalo, F., De la Cruz-Sánchez, D., & Feu, S. (2017). La influencia de los padres e iguales en la realización de activi-dad físico-deportiva de los escolares de educación primaria. E-balonmano. com: Revista de Ciencias del Deporte, 13(3), 263-272.
Aristizabal-Almanza, J., Ramos-Monobe, A., y Chirino-Barceló, V. (2018). Aprendizaje activo para el desarrollo de la psicomotricidad y el trabajo en equipo. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.16
Balsells Bailon, M.A., Urrea Monclús, A.,Ponce Alifonso, C., Vaquero Tió, E. y Navajas Hurtado, A. (2019). Claves de acción socioeducativa para promover la participación de las familias en procesos de acogimiento. Educación XX1, 22(1), 401-423, doi: 10.5944/educXX1.21501
Barrantes-Elizondo, L. (2016). Educación emocional: El elemento perdido de la justicia social. Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-10.
Barreto, O.C. (2018). Las causas que afectan el desarrollo motriz fino y grueso en los niños y las niñas de transición de la IE San Luis Gonzaga. Tesis de Licenciatura en pedagogía Infantil. https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/10093/1/UVDT.EDI_Barreto
Ram%C3%ADrezOfeliadelCarmen_2018.pdf
Camargos, E. k., y Maciel, R. M. (2016). La importancia de la psicomotricidad en la educación de los niños. Revista científica multidisciplinaria base de conocimiento. 1(9), 254-275.
Cigarroa, I., Carla Sarqui, C., y Zapata-Lamana, R. (2016). Efectos del sedentarismo y obesidad en el desarrollo psi-comotor en niños y niñas: Una revisión de la actualidad latinoamericana. Revista Universidad y Salud, 18(1):156-169.
Cools, W., De Martelaer, K., Samaey, C, & Andries, C. (2011). Fundamental movement skill performance of pre-schoolchildren in relation to family context. Journal of SportsSciences, 29(7), 649-660. doi: 10.1080/02640414.2010.551540.
de Lima-Motta, V. W., Medeiros-de Morais, C. M., Torres-de Paiva, G., Barbosa-de Oliveira, L. C., Medeiros, M., & de Santos-Morais, P. C. (2016). Etapas de disposición para cambio comportamental relacionados con el estilo de vida de los adolescentes con sobrepeso y obesidad. Razón y Palabra, 3(94), 680-694.
Franco, E., Coterón, J., Martínez, H. A., y Brito, J. (2016). Perfiles motivacionales en estudiantes de educación física de tres países y su relación con la actividad física. Suma Psicológica, 24(1), 1-8. doi: 10.1016/j.sumpsi.2016.07.001
García González, A. J., & Froment, F. (2018). Beneficios de laactividad física sobre la autoestima y la calidad de vida de perso-nas mayores Benefits of physical activity on self-esteem andquality of life of older people. Retos, 33, 3–9
García-Marín, P., y Fernández-López, N. (2020). Asociación de la competencia en las habilidades motrices básicas con las actividades físico deportivas extracurriculares y el índice de masa corporal en preescolares. Retos, 38, 33-39.
Giné Freixes, N., y Parcerisa-Aran, A. (2014). La intervención socioeducativa desde una mirada didáctica. Edetania. Estudios y Propuestas Socioeducativos, (45), 55-72. https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/172
González-Cutre, D. (2017). Estrategias didácticas y motivacionales en las clases de educación física desde la teoría de la autodeterminación. Revista de Educación, Motricidad e Investigación. (8), 44. doi: 10.33776/remo.v0i8.3268
Hurtado de Barrera, J. (2000). Metodología de la investigación holìstica. Fundación Sypal. Venezuela. https://bit.ly/3FOoMfS
Lavega, P; March, J; & Filella, G. (2013). Juegos deportivos y emociones. Propiedades psicométricas de la escala GES para ser aplicada en la Educación Física y el Deporte. Revista de Investigación Educativa, 31(1), 151- 165.
López Pastor, V. M., Pérez-Brunicardi, D, Manrique, J. C y Monjas, R. (2016). Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI. Retos. 29, 182-187. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.42552
Luis-de Cos, G., Arribas-Galarraga, S., Luis-de Cos, I., & Arruza Gabilondo, J. A. (2019). Competencia motriz, com-promiso y ansiedad de las chicas en Educación Física (Motor competence, commitment, and anxiety in girls during physical education classes). Retos, 36, 231–238. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.64243
Mendiara-Rivas, J., y Gil-Madrona, P. (2016). Psicomotricidad Educativa. Sevilla: Wanceulen. https://wanceuleneditorial.com/shop/psicomotricidad-educativa/
Muñoz-Arroyave, V., Lavega-Burgués, P., Costes, A., Damian, S., & Serna, J. (2020). Los juegos motores como re-curso pedagógico para favorecer la afectividad desde la educación física (Traditional games: a pedagogical tool to foster affectivity in physical education). Retos, 38, 166–172. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.76556
Núñez, C., Hernández, V., Jerez, D., Rivera, D. y Núñez, M. (2018). Las habilidades sociales en el rendimiento aca-démico en adolescentes. Revista de Comunicación de la SEECI, 47, 37-49. Doi: 10.15198/seeci.2018.47.37-49
Peñafiel-Álvarez, J. L., Ochoa-Encalada, S. C. y Heredia-León, D.A. (2020). Estrategias didácticas de la Educación Física para desarrollar la motivación en estudiantes de Educación Escolar. Revista Killkana Sociales. 4 (2), 61-66. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v4i2.615
Pons, R., y Arufe, V. (2016). Análisis descriptivo de las sesiones e instalaciones de psicomotricidad en el aula de Edu-cación Infantil. Sportis Scientific Technical Journal, 2 (1), 125-146. http://revistas.udc.es/index.php/SPORTIS/article/view/sportis.2016.2.1.1445/pdf_37.
Rodríguez Milián, A., Moré Estupiñán, M., y Gutiérrez Pairol, M. (2019). La Educación Física y la educación para la salud en función de la mejora del rendimiento físico de los estudiantes. Universidad y Sociedad, 11(1), 410-415.
Rodríguez Torres, A. F, Rodríguez Alvear, J. C, Guerrero Gallardo, H. I, Arias Moreno, E. R, Paredes Alvear, A. E, & Chávez Vaca, V. A. (2020). Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto esco-lar. Revista Cubana de Medicina General Integral, 36(2), e1535.
Rodríguez, M. T., Gómez, I. M., Prieto-Ayuso, A., Gil-Madrona, P. (2017). La educación psicomotriz en su contri-bución al desarrollo del lenguaje en niños que presentan necesidades específicas de apoyo educativo. Revista de In-vestigación en Logopedia, 7 (1), 89-106 . http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=350851047005
Roig Hierro, E., Guillem Molins, M., & Batalla Flores, A. (2022). Actividad física puntual y memoria motriz, los ele-mentos de la interacción: Revisión Scoping (Punctual physical activity and motor memory, the elements of interac-tion: Scoping Review): Revisión Scoping. Retos, 45, 410–421. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.92382
Romero, S. J., Ordoñez, X. G., y Gil-Madrona, P. (2018). Development of the Checklist of Psychomotor Activities for 5-to 6-Year-Old Children. Perceptual and Motor Skills, 125(6), 1070-1092. doi: 10.1177/0031512518804359
Ruiz, L.M., & Linaza, J.L. (2013). Jerome Bruner y la organiza-ción de las habilidades motrices en la infancia. Revis-taInternacional de Ciencias del Deporte (RICYDE), 34,390-397.
Ruiz-Pérez, L. M., Rioja-Collado, N., Graupera-Sanz, J. L., Pa-lomo-Nieto, M., & García-Gil, V. (2015). GRAMI-2: Desarrollo de un test para evaluar la coordinación motrizglobal en la educación primaria. Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte, 10 (1), 103-111
Sáez Sánchez,M.B., Gil Madrona, P., y Martínez López, M. (2021). Desarrollo psicomotor y su vinculación con la motivación hacia el aprendizaje y el rendimiento académico en Educación Infantil. Revista de educación. 392 , 177-20.
SEP. (2011). Programa de estudio 2011. Guía para la educadora. Educación básica preescolar. México. https://es.slideshare.net/Pilill/programa-de-estudio-2011-gua-para-la-educadora-educacin-bsica-preescolar
Vásquez Giler, Y., Carrillo Farnès, O., Pérez Cardozo, C.N., y Arjona Vásquez, O. (2019). Influencia de estrategias de intervención educativa en el estado nutricional de adolescentes de la comunidad Cerro Guayabal. (2019). Revis-ta San Gregorio. (31), 1-12.
Viciana Garófano, V., Cano Guirado, L., Chacón Cuberos, R ., Padial Ruz, R., y Martínez Martínez, A. (2017). Im-portancia de la motricidad para el desarrollo integral del niño en la etapa de educación infantil . EmásF, Revista Di-gital de Educación Física. 8(47), 1-17. http://emasf.webcindario.com
Vilaú Díaz, L. Á., Rodríguez Pérez, L., Rivera Oliva, R., & Amarán Valverde, J. E. (2012). Plan de actividades físico-recreativas para ocupar el tiempo libre en jóvenes desvinculados del estudio y el trabajo. Revista de Ciencias Médi-cas de Pinar del Río, 16(3), 62-81.
Zamorano, M., Gil, P., Prieto, A., & Zamorano, D. (2018). Emociones generadas por distintos tipos de juegos en clase de educación física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias dela Actividad Física y el Deporte, 18(69), 1-26.
Zapata Galarza, M. V., & Ramírez Ponce, D. Y. (2020). La promoción de la actividad física para disminuir el sobrepe-so en niños. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(1), 153-165.
Zueck Enríquez, M. del C., Ramírez García, A. A., Rodríguez Villalobos, J. M., & Irigoyen Gutiérrez, H. E. (2020). Satisfacción en las clases de Educación Física y la intencionalidad de ser activo en niños del nivel de primaria (Satis-faction in the Physical Education classroom and intention to be physically active in Primary school chil-dren). Retos, 37, 33–40. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.69027
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.