Narratives of the pedagogical practice of soccer coaches in Colombia

Authors

  • Ricardo Rengifo Cruz Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v48.96353

Keywords:

pedagogic practice, football, coaches, pedagogy, training

Abstract

The main objective of the following work is to analyze the pedagogical practice of six Colombian soccer coaches based on the pedagogical needs in this training field, it is observed that the requirement of the coaching profession requires a series of pedagogical, didactic and specific to the field of training. The methodological commitment that the work adopts is through a qualitative approach with a type of descriptive study based on an in-depth interview, observation and field diary as tools that were used for this study. Regarding the results found in the different relationships that are established as technical, flexible, cordial, hierarchical between the coach-athlete subjects, it is determined that with respect to the results evidenced, the relationship that predominates is the flexible one in proportion to the others. which negatively affects the correct development of the pedagogical practice, since the coaches do not delimit this relationship, so it ends up creating spaces where the athletes are placed at the same level as the coach, therefore, they do not comply with the tasks that are assigned to them. delegates in such a way that it does not allow the correct development of the practice, this is how it is concluded that there is no consolidated relationship where both can generate spaces that contribute to learning and a correct development of the pedagogical practice.

Keywords: pedagogic practice, football, coaches, pedagogy, training

 

References

Arana Encilla, M., Batista Tejeda, N., & Ramos Castro, A. (2003). Los valores en el desarrollo de competencias profesionales.

Barba, B. (2005). Educación y valores: una búsqueda para reconstruir la convivencia. Revista Mexicana de Investigación Educa-tiva, 10(24), 9-14.

Bernstein, B., & Díaz, M. (1985). Hacia una teoría del discurso pedagógico. Revista colombiana de educación, (15).

Bernstein, B. (2001). La estructura del discurso pedagógico: clases, códigos y con-trol simbólico (Tr. Pablo Manzano). Ediciones Morata (Colección: Pedagogía Educación Crítica), Madrid.

Borbón, O. M. R. (2013). Guía didáctica para la enseñanza de la técnica (niños y adolescentes de 8 a 16 años). MHSALUD: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud, 10(1).

Casas, Beatriz. La formación de valores en la educación superior: el caso de la carrera de Bibliotecología y Estudios de la Infor-mación. En: Anuario de Bibliotecología y Estudios de la Información. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras, 2008. Vol. 1, p. 13-25

De Guevara, A. L. L. (2009). Introducción al discurso pedagógico. Horizontes Educacionales, 14(1), 51-63.

Díaz, M. (1989). Poder, sujeto y discurso pedagógico: una aproximación a la teoría de Basil Bernstein. Temps d'Educació, (2), 352-362.

Díaz Quero, V. (2006). Formación docente, práctica pedagógica y saber pedagógico. Laurus, 12(Ext).

Gacitúa, O. H. (2015). Enseñanza del fútbol para niños en seis escuelas de fútbol de Concepción, Chile. Lecturas: Educación física y deportes, (210), 8.

Hodelín Tablada, R., & Fuentes Pelier, D. (2014). El profesor universitario en la formación de valores éticos. Educación médica superior, 28(1), 115-126.

Infante, L. E., Infante, E. E., & Martínez, M. E. C. (2011). Alternativa metodológica para la enseñanza técnica del fútbol en niños principiantes (original). Olimpia: Publicación científica de la facultad de cultura física de la Universidad de Granma, 8(30), 38-46.

Pérez, M. C., Forbice, M. D., Solórzano, H. F., Sáenz, A. T. L., Guevara, L. S. R., & Fernández, W. U. (2011). Las relaciones interpersonales en la transición de los estudiantes de la primaria a la secundaria. Revista Electrónica Educare, 15(1), 193-210.

Mojica, D., & Orduz, C. (2008). Análisis y reflexiones sobre la práctica pedagógica investigativa. Universidad de la Salle

Pérez, C., Vaccarezza, G., Aguilar, C., Coloma, K., Salgado, H., Baquedano, M.,... & Bastías, N. (2016). Cuestionario de prácticas pedagógicas: análisis de su estructura factorial y consistencia interna en docentes de carreras de la salud. Revista médica de Chile, 144(6), 788-795.

Ríos, R. (2018). La práctica pedagógica como herramienta para historiar la pedagogía en Colombia. Pedagogía y Saberes. Uni-versidad de Antioquia.

Rengifo & Isaza (2019). Grupo educar 2030

Rodríguez-Pérez, M. V., & Hinojo-Lucena, F. J. (2017). Incidencia de los Programas de Formación Pedagógica en el Perfil de los Profesionales No Licenciados en la Facultad de Educación de UNIMINUTO. Formación universitaria, 10(5), 17-28.

Taylor, S., & Bogdan, R. (1984). El trabajo con los datos. El análisis de los datos en la investigación cualitativa. Introducción a los métodos cualitativos en investigación.

Tobón, S., Martínez, J. E., Valdez, E., & Quiriz, T. (2018). Prácticas pedagógicas: Análisis mediante la cartografía conceptual. Revista ESPACIOS, 39(53).

Vegas Haro, G. (2006). Metodología de enseñanza basada en la implicación cognitiva del jugador de fútbol base.

Vidal Ledo, M., & Araña Pérez, A. B. (2014). Formación en valores. Educación Médica Superior, 28(1), 175-186.

Viñas Pérez, G. (2015). Los métodos participativos en una enseñanza desarrolladora. Posibles soluciones a sus limitaciones. Revista Cubana de Educación Superior, 34(2), 77-87.

Zapata, C. M., Gómez, M. C., & Rojas, M. D. (2010). Modelado de la relación de confianza profesor-estudiante en la docencia universitaria. Educación y educadores, 13(1), 77-90.

Zuluaga, O. L. (1999). Pedagogía e historia. Bogotá: Ediciones Foro Nacional por Colombia.

Published

2023-03-31

How to Cite

Rengifo Cruz, R. (2023). Narratives of the pedagogical practice of soccer coaches in Colombia. Retos, 48, 252–260. https://doi.org/10.47197/retos.v48.96353

Issue

Section

Original Research Article

Most read articles by the same author(s)