Feelings and learnings that emerge from the Interuniversity Meeting of Corporal Expression
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91461Keywords:
Body Expression, University Extension, emotions, cooperative learning.Abstract
Education and emotional intelligence, as well as emotions, are increasingly integrated into our society and educational systems. The same happens with meaningful learning through cooperative activities and the development of socio-affective skills. This research is concerned with knowing the emotions, sensations and learning that a cooperative activity of corporal expression in university extension (ECEU) can generate. For this purpose, the POMS questionnaire and ten open questions were administered to the participants of the IX Inter-University Meeting of Corporal Expression held in Huesca, obtaining a sample of 64 responses represented by 31 men (48.4%) and 33, women (51.6%). The semantic analysis of the discourse generated categories of words that resonate with emotions with oneself, with another, social, experiential and personal growth; space and places of interaction (environment), social bond, and learning. All this indicates that this extra-academic experience of university extension was enriching at the affective-behavioral, social and cognitive level. It is suggested to promote its continuity due to the benefits observed with the responses obtained. It is concluded that ECEU activities create a positive emotional impact among participants and that the wealth it brings, in addition to being satisfactory, generates personal and social well-being.
References
Armada, J. M., Montávez, M. & González, I. (2021). Influencia de la expresión corporal en el desarrollo de las habilidades socioafectivas en educación secundaria. Movimento, 26, 1-12.
Bisquera, R. (2015). Universo de emociones. PalauGea Comunicación S.L.
Bisquerra, R. (2016). Universo de emociones: la elaboración de un material didáctico. En J. L. Soler, L. Aparicio, O. Díaz, E. Escolano & A. Rodríguez (Coords), Inteligencia Emocional y Bienestar II: reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones (pp.20-31). Villanueva de Gallego (Zaragoza): Ediciones Universidad San Jorge.
Bortoleto, M.A.C. (Coord.). (2021). Antualpa, K., León, K., Schiavon, L., Bacciotti, S., Carbinatto, M.V., Oliveira, M., Santos, M. & Mateu, M. Seminario Internacional Extensao e Ensino. Grupo Técnico Didáctico FEF. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=UU_IfZdTr2Q&feature=youtu.be
Bortoleto, M. A. C. & Mateu, M. (2011). La lógica interna y los dominios de acción motriz de las situaciones motrices de expresión (SME) (The internal logic and action domain of motor skills in motor expression situations (MES). Emancipacao, 11(1), 129-142. https://doi.org/10.5212/emancipacao.v.11i1.0010
Canales-Lacruz, I., & Corral-Abós, A. (2020). Interacción visual y lógica interna en las tareas de expresión corporal (Visual Interaction and Internal Logic when Performing Corporal Expression Exercises). Retos, 2041(40), 224-230. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.80721
Coelho, G.C. (2014). O papel pedagógico da Extensão universitária. Em Extensão, 13, 2, 11-24.
Coelho, G. C. (2017). La extensión universitaria y su inserción curricular. Interfaces-Revista de Extensão da UFMG, 5(2), 5-36.
Coterón, J., Sánchez, G., Montávez, M., Llopis, A. & Padilla, C. (2008). Los cuatro ejes de la dimensión expresiva del movimiento. En G. Sánchez et al. (Coords.), Expresión Corporal. Investigación y Acción Pedagógica (pp. 145-155). Salamanca: Amarú.
De Rueda, B. & López, C. (2013). Música y programa de danza creativa como herramienta expresión de emociones. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (24), 141-148.
Ekman, P. (2012). El rostro de las emociones. Signos que revelan significado más allá de las palabras. Barcelona: RBA.
Fuentes, I., Balaguer, I., Meliá, J.L., & García-Merita, M.L. (1995). Forma abreviada del Perfil de los Estados de Ánimo (POMS). En E.Canton (Ed.) Actas del V Congreso Nacional de Psicología de la Actividad Física y el Deporte (pp. 29-39). Valencia: Universitat de Valencia.
García, I., Pérez, R., & Calvo, Á. (2015). Iniciación a la danza como agente educativo de la expresión corporal en la educación física actual. Aspectos metodológicos. Retos, (20), 33-36. https://doi.org/10.47197/retos.v0i20.34621
Gil, J. (2016). Los contenidos de Expresión Corporal en el título de grado en Ciencias del Deporte (Tesis doctoral). Universidad Politécnica de Madrid, Madrid.
González, T. y Cano, A. (2010). Introducción al análisis de datos en investigación cualitativa: tipos de análisis y procesos de codificación. Nure Investigación, 45, 1-10.
Górriz, J., Garcías, S., & Mateu, M. (2020). Conciencia corporal, reconocimiento y representación de los estados de ánimo: educación emocional a través de la danza. En J. Gil, C. Padilla, & C. Torrents (Eds.), Artes escénicas y creatividad para transformar la sociedad y la educación (pp. 167-180). Madrid: AFYEC (Actividad Física y Expresión Corporal).
De Manuel, E., y Donadei, M. (2018). La extensión universitaria como dinamizadora de la función social compleja de la universidad. Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, 7, 202-228.
Lara-Aparicio, M., Mayorga-Vega, D. M. & López-Fernández, I. (2019). Expresión Corporal: Revisión bibliográfica sobre las características y orientaciones metodológicas en contextos educativos. Acción motriz, (22), 23-34.
Mateu, M. y Bortoleto, M.A. (2011). La lógica interna y los dominios de acción motriz de las situaciones motrices de expresión (SME). Emancipaçao, 11(1), 129-142. Doi:10.5212/Emancipacao.v.11i1.0010
Megías, M. I. (2009). Optimización en procesos cognitivos y su repercusión en el aprendizaje de la danza. Universitat de València.
Menegaldo, F.R., & Bortoleto, M. A.C. (2021). Extensão universitária e reconhecimento social. Revista Internacional de Extensão da UNICAMP / International Journal of Outreach and Community Engagement, 2(August). https://doi.org/10.20396/ijoce.v2i00.15272
Montávez, M. (2011) La expresión corporal en la realidad educativa. Descripción y análisis de su enseñanza como punto de referencia para la mejora de la calidad docente en los centros públicos de educación primaria de la ciudad de Córdoba (Tesis doctoral). Universidad de Córdoba, Córdoba
Navalón-García, R. (2017). La extensión universitaria como estrategia de desarrollo territorial: la experiencia de la red de sedes universitarias de la Universidad de Alicante. Ciudad y Territorio. Estudios Territoriales, 49(192), 231-246.
Nieto, M. P. (2020). Evaluación Del Perfil De Estados De Ánimo En Bailarines De Danza Española Y Flamenco. Revista Iberoamericana de Psicologia del Ejercicio y el Deporte, 15(2), 125-130.
Pujolás, P. (2003). El aprendizaje cooperativo: Algunas Ideas prácticas. Recuperado de: http://darioreal.260mb.net/acooperativo/acooperativo_perepujolas.pdf?i=1
Pujolás, P. (2012). Aulas inclusivas y aprendizaje cooperativo. Educatio Siglo XXI, 1(30), 89-112.
Sáez, U., Lavega, P., Mateu, M. & Rovira, G. (2014). Emociones positivas y educación de la convivencia escolar. Contribución de la expresión motriz cooperativa. RIE, Revista de Investigación Educativa, 32, 2. https://doi.org/10.6018/rie.32.2.183911
Sagayo, S. (2014). El análisis del discurso como técnica de investigación cualitativa y cuantitativa en las ciencias sociales. Cinta Moebio, 49, 1-10
Sánchez, G., Coterón, J., Padilla, C., Llopis, A. & Montávez, M. (2008). La Expresión Corporal en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior. Un proyecto de consolidación. En G. Sánchez et al. (Coords.), El movimiento expresivo. II Congreso internacional de Expresión Corporal y Educación (pp. 17-28). Salamanca: Amarú.
Sánchez, G., Sánchez, A., Ruiz, F., Padilla, C., Torrents, C., Fernández, B., … Romero, M. R. (2020). Diez años de Encuentros Interuniversitarios de grupos de expresión corporal y danza. En J. Gil, C. Padilla, & C. Torrents (Eds.), Artes escénicas y creatividad para transformar la sociedad y la educación (pp. 147-166). Madrid: AFYEC (Actividad Física y Expresión Corporal).
Rivera, M., & Velázquez, T. (2017). Bienestar emocional: clave para la justicia comunal. En J. Ansion, A. Peña, M. Rivera, & A. M. Villacorta (Eds.), Justicia intercultural y bienestar emocional. Restableciendo vínculos. Lima: Fondo Editorial.
Sánchez-Molina, A., González-Martí, I., & Hernández-Martínez, A. (2021). Percepción del profesorado de Educación Física sobre el Aprendizaje Cooperativo y su relación con la Inteligencia Emocional. Retos, 41, 735-745. https://doi.org/10.47197/retos.v41i0.86198
Vergara, N., Fuentes, A., Gonzales, H., Cadagan, C., Morales, S., Poblete, C., & Poblete, C. E. (2020). Efecto de la danza en la mejora de la autoestima y el autoconcepto en niños, niñas y adolescentes: Una revisión. Retos, (40), 385-392. https://doi.org/10.47197/RETOS.V0I40.76933
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Silvia Garcías de Ves, Mercè Mateu Serra, Luciana Spadafora, José Manuel Armada Crespo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.