Changes in didactic strategies of gymnastics in quarantine: a case study
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86527Keywords:
Learning, quarantine, physical education, teaching strategies, pandemicAbstract
This research article exposes the change of the gymnastics strategy from face-to-face to virtuality in the area of physical education due to the occurrence of quarantine by Covid-19, the research problem was carried out in the context of the Puente Educational Institution Yellow focusing on the significant learning and emotional experiences that second graders acquire during class. Taking into account the above, the research approach is established in the qualitative, with a case study method to investigate the phenomenological events that are visualized in the students' realities, the information gathering techniques that were used were, the interview , filming and observation. It was found that the environments generated through play and the appropriate digital platforms form learning that achieves objectives in the competencies established in the physical education area, in turn, it becomes necessary that presence is essential in the training of education childish.
References
Bautista, B. (2020). Las bases de una vida sana en educación infantil. MADRID. Revista de Innovación Didáctica de Madrid. (63), 38-55.
Capote, G. Torres, C. Analuiza, E. Sánchez, Y., & Alomoto, M. (2017). La estimulación temprana en la gimnasia artística. Lecturas: Educación Física y Deportes.
Carrasco, P. L. (2018). La gimnasia formativa en la motricidad gruesa de los niños de Tercer año de Educación General Básica de la Escuela Básica Patate. (proyecto de grado). Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación. Ecuador.
Chacón, O. M., & Esquivel, S. (2020). Efectos de la cuarentena y las sesiones virtuales en tiempos del COVID-19. ECO MATEMATICO, 11(1), 18-26. https://doi.org/10.22463/17948231.2599
Reguera, O., & Gutiérrez, Á. (2015). Implementación de un programa de Gimnasia Acrobática en Educación Secundaria para la mejora del autoconcepto. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (27), 114-117. https://doi.org/10.47197/retos.v0i27.34359
Fuster, D. E. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-229. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992019000100010
García, J. Á. (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista Educación, 36(1), 97-109. redalyc.org/pdf/440/44023984007.pdf
Gato, E. M. (2017). Plan de actividades físico-deportiva-recreativas para el desarrollo del Deporte Participativo en 2do. Grado (Master's thesis, Facultad de Cultura Física).
González, J. (2020). ¿Cómo fortalecer el contrato didáctico en tiempos de cuarentena?. Comunicación presentada en Experiencias de práctica a distancia (19 de mayo de 2020). Universidad de los Andes.
Guerrero, M. A. (2016). La investigación cualitativa. INNOVA Research Journal, 2(1), 1-9. https://doi.org/10.33890/innova.v1.n2.2016.7
Hernández, A. (2020). Acceso, usos y problemas en la educación virtual: una aproximación a las experiencias de estudiantes y docentes durante la cuarentena obligatoria en Argentina. Pacha. Revista de Estudios Contemporáneos del Sur Global, 1(1), 68-75. https://doi.org/10.46652/pacha.v1i1.5
López, J. D. (2020). Hacia una educación física pertinente en una región de altitud del Perú en época de pandemia. Revista Peruana de ciencia de la actividad física y del deporte, 7(4), 2-2. https://rpcafd.com/index.php/rpcafd/article/view/119
Mamani, D., Laque, G., & Mamani, N. (2019). Programa de aprendizaje de gimnasia básica para niñas del nivel inicial. Revista Innova Educación, 1(1), 57-65. https://doi.org/10.35622/j.rie.2019.01.005
Martínez, J. D. (1998). El diario como instrumento de investigación de los procesos de enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras. VIII Congreso Internacional de ASELE,(Alcalá de Henares, 17-20 de septiembre de 1997) (pp. 271-280). Servicio de Publicaciones.
Martínez-Hita, F. J. (2020). Propuestas activas en Educación Física durante el confinamiento por el Covid-19. Lecturas: Educación Física y Deportes, 25(266), 2-13. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/download/2178/1256?inline=1
Molina, R. R. (2017). Incidencia de la gimnasia rítmica infantil en el desarrollo de la expresividad en niños de 3-4 años. (Proyecto de grado). Facultad de Filosofía. Universidad de Guayaquil. Ecuador.
Muslera, M. (2016). Educación Emocional en niños de 3 a 6 años. (proyecto de grado). Facultad de Psicología. Universidad de la República de Uruguay. Uruguay.
Pachay-López, M. J., & Rodríguez-Gámez, M. (2021). La deserción escolar: Una perspectiva compleja en tiempos de pandemia. Polo del Conocimiento, 6(1), 130-155.
Pereira, S., Fillol, J., & Moura, P. (2019). El aprendizaje de los jóvenes con medios digitales fuera de la escuela: De lo informal a lo formal. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 27(58), 41-50. https://doi.org/10.3916/C58-2019-04
Quimi, A. T. (2018). Progresión pedagógica de la gimnasia educativa para fortalecer las destrezas motoras y las capacidades físicas básicas en el nivel medio. (Proyecto de grado). Unidad Académica de Ciencias Sociales. Universidad Técnica de Machala. Ecuador.
Ramírez, W. R., Ruiz, L. V., & Paredes, W. L. P. (2021). Estrategias didácticas de educación física para mejorar el rendimiento académico de estudiantes universitarios con base en gimnasia cerebral de Paul Dennison (Didactic physical education strategies to improve the academic performance of college students. Retos, (41), 380-386. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.82747
Rodrigo, I. F. (2017). El video como instrumento de investigación social: la antropología visual como metodología. Razón y palabra, (97), 33. http://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1007
Salgado, A. C. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit, 13(13), 71-78. http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v13n13/a09v13n13.pdf
Tamayo, G. (2001). Diseños muestrales en la investigación. Semestre económico, 4(7), 121-132. http://udem.scimago.es/index.php/economico/article/view/1410/1542
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Nicolás Guarnizo, Edgar Talero, Fernando Campos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.