Contextual motivation from self-determination in physical education classes
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.80998Keywords:
Motivation, amotivation, non-motivation, class, physical education, studentsAbstract
The objective proposed in the present study was to determine the type of motivation, from the perspective of self-determination, in high school students, towards the Physical Education class of the Antonio Varas de la Barra High School in Arica, Chile, and its relationship between level of studies and sex. 717 students from 1st to 4th grade participated. The instrument used was the Scale of the Perceived Locus of Causality in Physical Education (Spanish adaptation). Among the results, medium-high results (5.09 and 5.22) were found for the dimensions of Intrinsic Motivation and Identified Regulation, respectively; while the Introjected Regulation and External Regulation dimensions presented average values, 4.49 for Introjected Regulation and 4.72 for External Regulation. For its part, non-motivation reached a medium-low value (3.70). Generically, men appeared higher values than women, in all dimensions, except non-motivation, however, these differences were not statistically significant. It was concluded that Intrinsic Motivation, Identified Regulation characterize the studied population, non-motivation showed low results, so that high school students, especially men of higher levels, are motivated by the P.E. Class.
References
Alemany, I., Granda, O. L., Mingorance, A., Montilla, M. & Granda, J. (2020). Frecuencia de práctica y motivos de participación en actividades físicas en función de la etnia en escolares de 13-14 años de Melilla. Retos, (39), 148-154. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.77951
Aguilar, Y., Gómora, A., Vidal, S., Pérez, A., Rivera, S., Carrasco, C. & González, N. (2015). Apatía, desmotivación, desinterés, desgano y falta de participación en adolescentes mexicanos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 20 (3), 326-336.
Cabrera, G., Zanazzi, J. F., Zanazzi, J. L., & Boaglio, L. (2017). Comparación de potencias en pruebas estadísticas de normalidad, con datos escasos. Revista de la Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales, 4(2), 47-48.
Castaño, M., Navarro, R. & Basanta, S. (2015). ¿Qué tipo de motivación predomina en los escolares de educación primaria hacia la educación física? Un estudio descriptivo. Revista Digital de Educación Física, 35 (1), 152-160.
Castaño, M., Navarro, R. & Basanta, S. (2016). Estudio de la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas de los escolares de primaria respecto a la Educación Física. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 39 (1), 102-110.
Cuevas, R., García, L. & Contreras, O. (2015). Influencia del modelo de Educación Deportiva en las necesarias psicológicas básicas. Cuadernos de Psicología de Deporte, 15 (5), 155-162.
Cuenca, P., García M, S., Ferriz, A. & Tortosa, J. (2020). Análisis comparativo de los perfiles motivacionales y el Estado de Flow entre una metodología tradicional y la metodología Flipped Classroom en estudiantes de Educación Física. Retos, (39), 338-344. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78574.
Cohen, J. (1988). Análisis de poder estadístico para las ciencias del comportamiento (Eds.), (2ª ed.). Hillsdale (pp. 110-130). Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Fin, G., Baretta, E., Moreno, J. & Nodari, R. (2017). Autonomy support, motivation, satisfaction and physical activity level in physical education class. Universitas Psychologica, 16 (4), 1-12.
Fuentes, G. A. & Lagos, R. I. (2019). Motivaciones hacia la práctica de actividad física-deportiva en estudiantes de La Araucanía. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 20(2). DOI https://doi.org/10.29035/rcaf.20.2.3
Francoa, E., Coteróna, J., Martínez, A. & Brito, J. (2017). Perfiles motivacionales en estudiantes de educación física de tres países y su relación con la actividad física. Suma Psicológica, 24 (1), 1-8.
Bernal, F. R., Matheu, A., Juica, P., Barrios, E. A., Mejías, B. (2019). Análisis de género de clases de la autodeterminación del rendimiento y la motivación en clase de Educación Física. Rev Cubana Invest Bioméd, 38 (2). Versión impresa ISSN 0864-0300versión On-line ISSN 1561-3011.
Goudas, M., Biddle, S. & Fox, R. (1994). Perceived locus of causality, goal orientations, and perceived competence in school physical education clases. British Journal of Education Psychology, 64, 453-463.
Moreno, J., González, D., Chillón, M. & Parra, N. (2009). Adaptación a la educación física de la escala de las necesidades psicológicas básicas en el ejercicio. Revista Mexicana de Psicología, 25, 295-303.
Moreno, J. A., González, D., Martín, J. & Cervelló, E. (2018). Motivación y Rendimiento en la Educación Física: Una Prueba Experimental. Rev Edu Fís, 36, (3). https://g-se.com/motivacion-y-rendimiento-en-la-educacion-fisica-una-prueba-experimental-1251-sa-057cfb271dd88a.
Mujica, F., & Orellana, N. (2019). Emociones en educación física desde la perspectiva constructivista: análisis de los currículos de España y Chile. Praxis & Saber, 10(24), 297-319. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.8468
Pizania, J., Barbosa, I., Monteiro, A., Miranda, C. & Vieira, L. (2015). (Des) motivação na educação física escolar: uma análise a partir da teoria da autodeterminação. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 38 (3), 259-266.
Deci, E. L & Ryan, R. M. (2000). La Teoría de la Autodeterminación y la Facilitación de la Motivación Intrínseca, el Desarrollo Social, y el Bienestar. American Psychological Association, 55, 68-78.
Ryan, R., Williamns, G., Patrick, H. & Deci, E., (2009). Self-determination theory and physical activity: The dynamics of motivation in development and wellness. Hellenic Journal of Psychology, 6 (1), 107-124.
Salazar, C., & Gastélum, G. (2020). Teoría de la autodeterminación en el contexto de educación física: Una revisión sistemática. Retos, 38(38), 838-844. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.72729.
Vieira, S. V., Beuttemmuller, L. J., Arantes, L. C., Silva, V. G., Both, J. (2020). Necesidades psicológicas básicas y motivación en jóvenes jugadores de baloncesto brasileños. CPD, 20 (1). Versión On-line ISSN 1989-5879versión impresa ISSN 1578-8423.
Zueck, M. del C., Ramírez, A. A., Rodríguez, J. M. & Irigoyen, H. E. (2020). Satisfacción en las clases de Educación Física y la intencionalidad de ser activo en niños del nivel de primaria. Retos, 37, 33-40.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Pablo Cádiz Chacón, Luis Antonio Barrio Mateu, Dayneri León Valladares, Álvaro Hernández Sánchez, María Milla Palma, Milenco Sotomayor Fernández
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.