Correlation between tactical thought and the development of the technical and physical skills of child soccer players

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.75647

Keywords:

child soccer. tactical thinking. technical skills. physical abilities

Abstract

This work aims to evidence the correlation between the level of tactical thinking of the starting level children's football players in improving technical and physical skills. Methodology: 26 eight- and nine-year-old children's football players participated with two groups: one group with numerical inequality and one with equality, both with 13 participants. The two groups were given a battery of physical and technical tests, as well as the test of tactical offensive knowledge in football (TCTOF). The groups were exposed to a 16-session training program. Results: Players at the very low level only showed changes significant negative in the correlation the flexibility and strength of the legs and pass and running of the ball in the group with numerical equality. Low-level players showed significant positive changes in correlations of flexibility and strength in legs, flexibility and heading, and heading and strength in legs. In contrast, regular-level participants (the highest in our research) produced significant positive correlations between shooting the ball with the non-dominant leg and flexibility and this same shooting the ball with the non-dominant leg with the aerobic resistance in the group with numerical equality. For its part, the group with numerical equality presented significant differences between strength and flexibility, speed and flexibility, pass the ball and flexibility, pass the ball and force in legs, pass the ball and speed, pass the ball and resistance, pass and heading the ball, shoot the ball with dominant leg and dribbling, shoot the ball with dominant leg and running with the ball, and heading the ball with shoot the ball non-dominant leg. Conclusion: there is a positive correlation between the level of tactical offensive thinking in football with the development of technical and physical skills, the higher this level, the greater significant changes in your skills.

Author Biographies

Saúl Ignacio Vega Orozco , Universidad de Sonora

Departamento de Ciencias del Deporte y de la Actividad Física, Universidad de Sonora

Fernando Bernal Reyes , Universidad de Sonora

Jefe de Departamento de Ciencias del Deporte y de la Actividad Física, Universidad de Sonora

Omar Ivan Gavotto Nogales , Universidad de Sonora

Departamento de Ciencias del Deporte y de la Actividad Física, Universidad de Sonora.

Hector Manuel Sarabia Sainz , Universidad de Sonora

Departamento de Ciencias del Deporte y de la Actividad Física, Universidad de Sonora.

Mario Alberto Horta Gim , Universidad de Sonora

Departamento de Ciencias del Deporte y de la Actividad Física, Universidad de Sonora.

References

Aguilar, J., Chirosa, L., Martín, I., & Chirosa, I. (2012). Influencia del número de jugadores/as en la toma de decisiones y el rendimiento en la enseñanza del balonmano. E-balonmano.com:Revista de Ciencias del Deporte, 8(3), 253–263. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4375218

Bernal, F. (2015). Incidencia de diferentes metodologías de enseñanza de fútbol en niños de 8 a 11 años, sobre los aspectos técnicos y la diversión, en la ciudad de Hermosillo, Sonora, Mexico. Tesis Doctoral. Universidad de León.

Calleja-González, J., Los Arcos, A., Mejuto, G., Casamichana, D., San Roman-Quintana, J., & Yanci, J. (2015). Reproducibilidad de test de aceleración y cambio de dirección en fútbol. RICYDE: Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 11(40), 104–115. https://doi.org/10.5232/ricyde

Campos Vázquez, M. A. (2015). Monitorización de respuestas físicas y fisiológicas al entrenamiento y la competición en fútbol. Tesis Doctoral. Universidad Pablo de Olavide.

Cañizares, M. (2008). La psicología en la actividad física. Su aplicación en la educación física, el deporte, la recreación y la rehabilitación. La Habana:Editorial Deportes.

Corcho Busto, H. M., González Padrón, C. Á., & Arrojo Sureda, A. (2016). Optimización del pensamiento táctico a partir de juegos simplificados de fútbol en iniciación deportiva. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 6(1), 81–90. . Recuperado de https://revistas.um.es/sportk/article/view/280451

García, J. (2001). Programa Eurofit. MECD.

García Marín, P., Argudo Iturriaga, F., & Alonso Roque, J. (2015). La acción de juego en desigualdad numérica por periodos en waterpolo. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 27, 14–18. Recuperado de: Redalyc.La acción de juego en desigualdad numérica por periodos en waterpolo

Gimeno, M., Buceta, J. M., & Pérez-Llantada, M. C. (2007). Influencia de las variables psicológicas en el deporte de competición: evaluación mediante el cuestionario Características psicológicas con el rendimiento deportivo. Psicothema, 19(0214–9915), 667–672. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72719420

Gómez P., P. (2014). Preparación Física para el fútbol. Meixco:Trillas.

Guijarro-Romero, S., Mayorga-Vega, D., & Viciana, J. (2017). Influence of gender on the tactical skill and motivational aspects in invasion sports in physical education. Cultura, Ciencia y Deporte, 14(41), 93–105. https://doi.org/10.12800/ccd.v14i41.1269

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Leger, L., Mercier, D., Gadoury, C., & Lambert, J. (1988). The multistage 20 metre Shuttle Run test for aerobic fitness. J Sports Sci 6 (2) 93-101 1988. Journal of sports sciences, 6, 93–101. https://doi.org/10.1080/02640418808729800

Miranda, F., Manuel, H., Jos, D., & Zamora, A. (2015). Análisis de correlación entre capacidades físicas y rendimiento técnico-deportivo , en niños principiantes en fútbol. Ef deportes, 209, 6. ). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6110341

Mulazimoglu, O. (2014). An investigation of the effect of fatigue on passing accuracy in soccer players. International Journal of Academic Research, 6(2), 259–267. https://doi.org/10.7813/2075-4124.2014/6-2/a.37

Reytor Pérez, P., Hernández Hernández, M., & Lorenzo Bertheau, E. (2017). El entrenamiento mental del equipo 1ra categoría de fútbol de granma durante el campeonato nacional de acenso de la temporada (original). Olimpia: Publicación científica de la facultad de cultura física de la Universidad de Granma, 14(42), 24–34. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6210631

Salinero, J. J., González-Millán, C., Ruíz-Vicente, D., Abián Vicén, J., García-Aparicio, A., Rodríguez-Cabrero, M., & Cruz, A. (2013). Valoración de la condición Física y técnica en fútbolistas jóvenes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Fisica y del Deporte, 13(50), 401–418. Recuperado de http://cdeporte.rediris.es/revista/revista50/artvaloracion354.htm

Sánchez, R., de la Vega-Marcos, R., Ruíz-Barquín, R., & Del Valle, S. (2012). Análisis y evaluación de los niveles de toma de conciencia y comprensión táctica en fútbol por medio de un tablero de juego. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 1(1 SE-), 33–38. https://doi.org/10.6018/185481

Serra-Olivares, J., & García-López, L. M. (2016). Diseño y validación del test de conocimiento táctico ofensivo en fútbol (TCTOF) / Design and Validation of the Soccer Tactical Knowledge Test (STKT). Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 63(2016), 521–536. https://doi.org/10.15366/rimcafd2016.63.008

Published

2021-07-01

How to Cite

Vega Orozco, S. I., Bernal Reyes, F., Gavotto Nogales, O. I., Sarabia Sainz, H. M., & Horta Gim, M. A. (2021). Correlation between tactical thought and the development of the technical and physical skills of child soccer players. Retos, 41, 138–142. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.75647

Issue

Section

Original Research Article

Most read articles by the same author(s)