Desarrollo de las capacidades coordinativas en niños: efectos de entrenamiento en el patinaje (Development of coordination skills in children: effects of rollerblading training)
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74327Keywords:
Coordinación, deporte, entrenamiento, patinaje, prueba de velocidad (Coordination, sport, training, skating, speed test)Abstract
El objetivo del estudio fue determinar el efecto de un programa de aprendizaje de las capacidades coordinativas sobre el tiempo en la prueba de patinaje de 300 metros contra reloj individual y la coordinación general. Participaron 14 niños y niñas entre los seis y ocho años de edad que fueron asignados aleatoriamente al grupo experimental (n=7) o grupo control (n=7); la media de la edad del grupo experimental fue 8,1 años (DE=0.5) y la media del grupo control 7,6 años (DE=0.82); con una experiencia deportiva igual para ambos grupos (16 meses). El grupo experimental tuvo un entrenamiento adicional de coordinación antes de la sesión cotidiana durante 20 sesiones distibuidas en siete semanas. El programa constó de 15 ejercicios en escalerilla realizados en cada sesión asi: tres ejercicios con dos series de 10 repeticiones y recuperación de 30 segundos en la primera serie y dos minutos después de la segunda. El grupo control no recibió estímulo adicional y continuó con el entrenamiento cotidiano del patinaje. Se realizó pre y post-test donde se midió la velocidad con la prueba de 300 m contra reloj individual en patines y la coordinación de los niños con el test Korperkoordination Test fur Kinder. Los resultados mostraron que existen diferencias significativas en las comparaciones intra-grupo, sin embargo, al realizar la comparación inter-grupos, se constató que no existen diferencias significativas (p= 0.180) en velocidad, pero en la práctica del patinaje estas diferencias son relevantes porque determinan una disminución en el tiempo de una prueba contra reloj, que puede significar un cambió ecológico significativo.
Abstract. The research objective was to determine the effect of a learning program for coordination skills on the time of the 300-meter rollerblading test against individual clock and on general coordination. A sample of 14 boys and girls between six and eight years old, who were randomly assigned to experimental group (n=7) or control group (n=7) participated in the study; average age of the experimental group was 8,1 years old (SD=0,5), whereas in the control group it was 7,6 years old (SD=0.82); participants from both groups had similar sports experience (16 months). During 20 sessions over seven weeks, the experimental group received additional coordination training before each daily session. The program consisted of 15 ladder exercises, where in each session three exercises were performed with two sets of 10 repetitions and recovery of 30 seconds in the first series and two minutes after the second. The control group did not receive additional stimulus and continued with daily rollerblading training. Pre- and post-test were performed, with speed being measured during the 300m test against individual clock, whilst children's coordination was assessed with the Korperkoordination Test fur Kinder Test. The results showed significant differences in intra-group comparisons; however, when performing the inter-group comparison, no significant differences (p = 0.180) were found in speed. Nonetheless, in rollerblading practice these differences are relevant, because they determine a decrease in the time of a test against the clock, which may mean a significant ecological change.
References
Antón, G. J. L. (2009). El entrenamiento de las capacidades coordinativas en deportes de equipo: Bases de aplicación y tratamiento en la formación del jugador. Funámbulos editores.
Declaración de Helsinki de la AMM - Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos., 9 (2013) (testimony of Asociación Médica Mundial).
Balyi, I. (2001). Sport system building and long-term athlete development in British Columbia. Coaches Report, 8(1), 22-28.
Balyi, I., & Hamilton, A. (2004). Long-term athlete development: Trainability in childhood and adolescence. Windows of opportunity. Optimal trainability. Victoria: National Coaching Institute British Columbia & Advanced Training and Performance Ltd, 194.
Benjumea, J. M. C., Afonso, J. R., Pineda, S. M., & Fernández-Truan, J. C. (2017). Test de coordinación motriz 3JS: Cómo valorar y analizar su ejecución. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 32, 189-193.
Bompa, T. O. (2006). Periodización del entrenamiento deportivo. Editorial Paidotribo.
Bruner, M. W., Erickson, K., Wilson, B., & Côté, J. (2010). An appraisal of athlete development models through citation network analysis. Psychology of Sport and Exercise, 11(2), 133-139.
Bustamante, V. A. (2007). Análisis interactivo de la coordinación motora, actividad física y del índice de masa corporal en escolares peruanos. [Tesis de Maestría]. Universidad de Porto.
Caiza, Ortega, & Luis. (2013). Estudio de las capacidades coordinativas y su influencia en los fundamentos técnicos del fútbol en los niños y niñas de 10 – 12 años de las escuelas fiscales 9 de octubre y Túpac Yupanqui de la parroquia de san Antonio de Ibarra. [Tesis de pregrado]. Universidad Técnica del Norte.
Camargo, V., & Yezid, B. (2014). Características morfo-funcionales y motoras en jugadores de balonmano categoría juvenil de la selección de Yumbo-Valle [Thesis]. http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/7104
Coral, T. D. F. (2011). Diseñar y aplicar instrumentos para evaluar las Capacidades Coordinativas de los futbolistas profesionales. [Tesis de pregrado]. Universidad San Francisco de Quito.
Cortéz, A. O. (2013). Las capacidades coordinativas y su influencia en la ejecución de los lanzamientos del baloncesto en los deportistas de la categoría sub 14 de la liga deportiva cantonal de Mocha. [Tesis de Maestría]. Universidad Técnica de Ambato.
Côté, J. (1999). The influence of the family in the development of talent in sport. The sport psychologist, 13(4), 395–417.
Cvetkovic, M., Jaksic, D., Orlic, D., Obradovic, J., & Pantovic, M. (2011). Effects of skating course on transformation of particular motor abilities. Short Scientific Paper, 2, 186-191.
Da Silva, M. M. E. (2003). Coordenação Motora e Velocidade de Reacção [Tesis de Maestría]. Universidad de Porto.
De Boer, R. W., Cabri, J., Vaes, W., Clarijs, J. P., Hollander, A. P., De Groot, G., & Van Ingen, S. G. (1987). Moments of force, power, and muscle coordination in speed-skating. International journal of sports medicine, 8(6), 371-378.
De Souza, P. R. P., De Carvalho, S. G., Rodrigues, G. M., Cymrot, R., Saeta, B. R. P., & Blascovi-Assis, S. M. (2015). Coordenação motora e ritmo circadiano em meninos com características variadas no desenvolvimento. Revista Neurociencia, 23(3), 342-348.
Delignières, D., Nourrit, D., Sioud, R., Leroyer, P., Zattara, M., & Micaleff, J. P. (1998). Preferred coordination modes in the first steps of the learning of a complex gymnastics skill. Human Movement Science, 17, 221-241.
Echeverri, R. J. A. (2015). Modelos de desarrollo deportivo y factores condicionantes relacionados con el desarrollo del talento deportivo. http://viref.udea.edu.co, 4(2), 69-85.
Elvira, J. L. L., Plaza, D. L., Valenciano, A. L., & Bueno, C. M. (2017). Influencia del calzado en el movimiento del pie durante la marcha y la carrera en niños y niñas de 6 y 7 años. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 31(1), 128-132.
Friedman, L. M., Furberg, C. D., & DeMets, D. L. (2010). Fundamentals of Clinical Trials. Springer New York. http://link.springer.com/10.1007/978-1-4419-1586-3
Garbolewski, K., & Starosta, W. (2013). Level and conditions of global motor coordination and jumping abilities among polish and german national team water-polo players. Acta Kinesiologica, 2, 7-9.
García, C., Pérez, S. E., Rodríguez, J. J., & Moral, J. E. (2013). Relación de las capacidades coordinativas con la competencia motriz autopercibida en adolescentes. Trances, 5(3), 213-228.
Hands, B., Licari, M., & Piek, J. (2015). A review of five tests to identify motor coordination difficulties in young adults. Research in Developmental Disabilities, 41–42, 40-51. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2015.05.009
Hernando, I., Susana. (2014). El patinaje como actividad extraescolar dentro de la educación no formal: Desarrollo de la coordinación dinámica general y del equilibrio [Tesis de Maestría]. Universidad de Valldolid.
Hillis, T. L., & Holman, S. (2014). The relatinship between speed and technical development in young speed skaters. International Journal of Sports Science & Coaching, 9(2), 393-400.
Hodges, N. J., Hayes, S., Horn, R. R., & Williams, A. M. (2005). Changes in coordination, control and outcome as a result of extended practice on a novel motor skill. Ergonomics, 48(11-14), 1672-1685.
Hondt, E. D., Deforche, B., Gentier, I., De Bourdeaudhuij, I., Vaeyens, R., Philippaerts, R., & Lenoir, M. (2013). A longitudinal analysis of gross motor coodination in overweight and obese children versus normal-weight peers. International Journal of Obesity, 37, 61-67.
Iivonen, S. (2016). A review of studies using the Körperkoordinationstest für Kinder (KTK). ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/301899260_A_review_of_studies_using_the_Korperkoordinationstest_fur_Kinder_KTK
Kiphard, B. J., & Schilling, F. (1974). Körperkoordinations Test für Kinder. Beltz Test GmbH, Weinheim.
Lech, G., Sertić, H., Sterkowicz, S., Sterkowicz Przybycień, K., Jaworski, J., & Krawczyk, R. (2014). Effects of Different Aspects of Coordination on the Fighting Methods and Sport Skill Level in Cadet Judo Contestants. UČINCI RAZLIČITIH ASPEKATA KOORDINACIJE NA NAČIN BORENJA I RAZINU SPORTSKE VJEŠTINE KADETSKIH JUDO NATJECATELJA., 46(1), 69-78.
Ledesma, R., Macbeth, G., & Cortada de Kohan, N. (2008). Tamaño del efecto: Revisión teórica y apliaciones con el sistema estadístico. Revista Latinoamericana de Psicología, 40(3), 425-439.
Lloyd, R. S., & Oliver, J. L. (2012). The Youth Physical Development Model: A New Approach to Long-Term Athletic Development. Strength and Conditioning Journal, 34(3), 61-72. https://doi.org/10.1519/SSC.0b013e31825760ea
Lopes, L. O., Lopes, V. P., Santos, R., & Pereira, B. (2010). Associações entre actividade física, habilidades e coordenação motora em crianças portuguesas. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano, 15-21. https://doi.org/10.5007/1980-0037.2011v13n1p15
Lopes, V. P., Maia, J. A. R., Silva, R. G., Seabra, A., & Morais, F. P. (2003). Estudo do nível de desenvolvimento da coordenação motora da população escolar (6 a 10 anos de idade) da Região Autónoma dos Açores. da região autónoma dos Açores. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, 3(1), 47-60.
López, D. C. J. (2014). El trabajo de coordinación en baloncesto. Análisis en categorías de formación. AGON International Journal of Sport Sciences, 4(1), 56-65.
Lyakh, V., Sadowski, J., & Witkowski, Z. (2011). Development of Coordination Motor Abilities (CMA) in the System of Long-Term Preparation of Athletes. Polish Journal of Sport and Tourism, 18(3), 187-191. https://doi.org/10.2478/v10197-011-0014-6
Martínez-González, M. Á., Sánchez-Villegas, A., Faulín, F. J., & Toledo, A. E. A. (2014). Bioestadística amigable (Tercera). Elsevier.
Mateo, C. M., & Sáez, M. S. C. (2004). Desarrollo físico y psicomotor en la etapa infantil. 27-64.
Maw, S., Proctor, L., Vredenburg, J., & Ehlers, P. (2006). Influence of starting position on finishing position in World Cup 500 m short track speed skating. Journal of Sports Sciences, 24(12), 1239-1246.
Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud., Ministerio de Salud, 008430 12 (1993).
Montenegro, O. A., Arjona., & Ramos, S., Bermudez. (2015). La velocidad en el niño, Ritmo y Diferenciación. Kinesis.
Mori, H. R. (2008). La coordinación y motricidad asociada a la madurez mental en niños de 4 a 8 años. Universidad Femenina del Sagrado Corazón, 16(1), 139-154.
Muñoz, R., Daniel. (2009). La coordinación y el equilibrio en el área de Educación Física. Actividades para su desarrollo. www.efdeportes.com, 13(130). http://www.efdeportes.com/efd130/la-coordinacion-y-el-equilibrio-en-el-area-de-educacion-fisica.htm
Pértegas, S., & Pita, S. (2003). Cálculo del poder estadístico de un estudio Unidad de Epidemiología Clínica y Bioestadística. Complexo Hospitalario-Universitario Juan Canalejo. A Coruña (España) Actualización 20/01/2003. https://www.fisterra.com/mbe/investiga/poder_estadistico/poder_estadistico2.pdf
Pita, S. (1996). Unidad de Epidemiología Clínica y Bioestadística. Complexo Hospitalario Juan Canalejo. A Coruña. Cad Aten Primaria. Actualización 06/03/2001., 3, 138-140.
Planelles, M. (2015). Mundial de patinaje de velocidad de 2015 en Kaohsiung (China Taipei)—1ra jornada—Los 300 m [Noticias]. Roller en linea. http://www.rollerenlinea.com/articles-3858-mundial-de-patinaje-de-velocidad-de-2015-en-kaohsiung-china-taipei-1ra-jornada-los-300-m.html
Quitério, A. L. D., Costa, J., Martins, M., Martins, J., Onofre, M., Gerlach, E., Scheuer, C., & Herrmann, C. (2017). Educação Física: Avaliação das competências motoras em alunos de seis anos, do primeiro ano de escolaridade. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 31, 259-263.
Radwan, S. G. (2014). The impact of development of the special coordination abilities on the general skill ability for table tennis juniors under 12 years old. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 2(2), 30-42.
Rosero, R., Mónica Andrea, Palma, P., Luís Hebert, & Dávila, A. A. (2012). Efecto de un programa de entrenamiento motriz sobre la agilidad y la coordinación en niño/as en edad escolar temprana de Tuluá. [Tesis de Maestría]. Universidad Autónoma de Manizales.
Ruiz, P. L. M. (2004). Competencia motriz, problemas de coordinación y deporte. Revista de Educación, 335, 21-33.
Sahan, A., Erman, K. A., & Ağaoğlu, B. (2013). A New Paradigm: Correlation between Laboratory and Field Tests of Coordination. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 106, 164-169. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.019
Soto, Cegarra, Cuartero, López, & Cantó. (2013). Desarrollo de las capacidades coordinativas a través del juego: Parkour. Revista Digital de Educación Física «Emásf», 4(20), 56-66.
Sparrow, W., & Newell, K. (1994). The coordination and control of human creeping with increases in speed. Behavioural brain research, 63(2), 151-158.
Speedskating. (2016). FUNdamentals | Speed Skating Canada. http://www.speedskating.ca/about/skater-development/fundamentals
Sterkowics, S., Lech, G., Jaworski, J., & Ambrozy, T. (2012). Coordination motor abilities of judo contestants at different age. Journal of Combat Sports & Martial Arts, 3(2), 5.
Stojanović, N., Stojanović, T., Stojanović, D., Herodek, K., & Jurko, D. (2014). The influence of coordination abilities on the precision of forearm passing in volleyball. DEFENDOLOGIJA, 1(35). https://doi.org/10.7251/DEFEN1401003S
Tejero, C., Castro, M., & Balsalobre, C. (2012). Importancia del tamaño del efecto. Una ejemplificación estadística con medidas de condición física / The importance of effect size: A statistical example using physical condition measurements. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el deporte, 12(48), 715-727.
Turvey, M. T. (1990). Coordination. American Psychologist, 45(8), 938-953. https://doi.org/10.1037/0003-066X.45.8.938
Van Waelvelde, H., De Weerdt, W., De Cock, P., & Smits-Engelsman, B. C. M. (2004). Aspects of the validity of the Movement Assessment Battery for Children. Human Movement Science, 23(1), 49-60. https://doi.org/10.1016/j.humov.2004.04.004
Vecino, J. D. (2011). El desarrollo y la evaluación de las capacidades coordinativas del balonmano. Propuesta metodológica para la iniciación deportiva. Secretaría de Educación de Veracruz. http://efisica.sev.gob.mx/difusion/politicaeducinst20092010/pdfs/desarrollocapacbl.pdf.
Villa, C. R. (2011). Coordinación y equilibrio: Base para la educación física en primaria. Revista Digital: Innovación y Experiencias Educativas. N, 39, 1-11.
Walaszek, R., & Nosal, T. (2014). Assessment of the Impact of One-Year Training in Acrobatic Rock’n’Roll on Overall Motor Coordination in Eight-Year-Old Children. Baltic Journal of Health and Physical Activity, 6(2). https://doi.org/10.2478/bjha-2014-0009
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.