Development and application of an interdisciplinary project in the stages of Infant and Primary on accident prevention promoted from the Physical Education Area

Authors

  • Lucía Peixoto-Pino Universidad de Santiago de Compostela
  • Javier Rico-Díaz Universidad de Santiago de Compostela
  • Víctor Arufe Giráldez Universidad de A Coruña http://orcid.org/0000-0002-6440-048X

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.67494

Keywords:

Interdisciplinary project, physical education, competencies, accident prevention, teaching-learning process

Abstract

The curriculum of Early Childhood Education and Physical Education in the primary stage, promotes content related to the prevention of accidents and first aid (PPAA). The globalizing approach and the interdisciplinary projects have been shown to be effective and pedagogically recommended. The area of Physical Education is traditionally the great promoter of educational centers. This article deals with an institutional project within the framework of a program contract with the Department of Culture, Education and University Planning of the Xunta de Galicia, developed in a CEIP of the province of Pontevedra, in which 13 global activities were carried out, in which 30 teachers participated and which could reach 430 students. This experience shows the key points for the organization and implementation of an interdisciplinary project that covers a school course and that can serve as a reference for other initiatives led by Physical Education teachers. It shows that a coordinated faculty with common pedagogical initiative can organize and implement an interdisciplinary project on a curricularly recognized and socially necessary educational subject. We also observe the importance of involving the entire educational community so that this type of action has a more reflective and efficient teaching-learning process.

References

Barcala-Furelos, R., Carbia-Rodríguez, P., Peixoto-Pino, L., Abelairas-Gómez, C., & Rodríguez-Núñez, A. (2017). Implantación de programas educativos para prevenir ahogamientos. ¿Qué se puede hacer desde la escuela infantil? Medicina Intensiva. https://doi.org/10.1016/j.medin.2017.08.005

Bohn, A., Lukas, R. P., Breckwoldt, J., Böttiger, B. W., & Van Aken, H. (2015). «Kids save lives»: why schoolchildren should train in cardiopulmonary resuscitation. Current Opinion in Critical Care, 21(3), 220-225. https://doi.org/10.1097/MCC.0000000000000204

Díaz-Lucea, J. D. (2010). Educación física e interdisciplinaridad: una relación cada vez más necesaria. Tándem: Didáctica de la educación física, 33, 7-21.

Greif, R., Lockey, A. S., Conaghan, P., Lippert, A., De Vries, W., Monsieurs, K. G., & Collaborators. (2015). European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2015: Section 10. Education and implementation of resuscitation. Resuscitation, 95, 288-301. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2015.07.032

Lago-Ballesteros, J., Basanta-Camiño, S., & Navarro-Paton, R. (2018). La enseñanza de los primeros auxilios en educación física: revisión sistemática acerca de los materiales para su implementación. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 34, 349-355.

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 106. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-7899-consolidado.pdf

Martínez-Martínez, A. (2016). La co-educación en el ámbito educativo : proyecto de intervención interdisciplinar en la materia de educación física. Recuperado de http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/167223

Otero-Agra, M., Rodríguez-Núñez, A., Rey, E., Abelairas-Gómez, C., Besada-Saavedra, I., Antón-Ogando, A. P., & Barcala-Furelos, R. (2018). What biomechanical factors are more important in compression depth for children lifesavers? A randomized crossover study. Article in Press. https://doi.org/10.1016/j.ajem.2018.05.003

Palacios-Aguilar, J., Del Castillo, M., Rodríguez, J. E., Gili, C.M., & Del Gaiso, M. (2015). Juegos aplicados al socorrismo en el área de educación física. EmásF: revista digital de educación física, 35, 36-57.

Peixoto-Pino, L. (2015a). Proyecto interdisciplinar, «escuela: comunidad olímpica». Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 140-143.

Peixoto-Pino, L. (2015b). Proyecto interdisciplinar: Tú puedes salvar una vida. En Congreso Internacional de Seguridad y Turismo Sostenible. VIII de Socorrismo Basado en la Evidencia Científica, 1, 10. Oleiros (A Coruña): Universidad de A Coruña.

Pichel López, M., Martínez-Isasi, S., Barcala-Furelos, R., Fernández-Méndez, F., Vázquez Santamariña, D., Sánchez-Santos, L., & Rodríguez-Nuñez, A. (2017). Un primer paso en la enseñanza del soporte vital básico en las escuelas: la formación de los profesores. Anales de Pediatría. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2017.11.002

Proxecto educativo E Por Qué? (s.f.). Recuperado de https://www.edu.xunta.es/espazoAbalar/sites/espazoAbalar/files/datos/1303196843/contido/e_por_que/eporque2.html

Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación infantil. (s.f.). Recuperado de http://noticias.juridicas.com/base_datos/Admin/rd1630-2006.html

Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. (s.f.). Recuperado de http://noticias.juridicas.com/base_datos/Admin/524514-rd-126-2014-de-28-feb-establece-el-curriculo-basico-de-la-educacion-primaria.html

World Health Organization (2008). World Report on Child Injury Prevention. Geneva: World Health Organization.

Published

2019-01-01

How to Cite

Peixoto-Pino, L., Rico-Díaz, J., & Arufe Giráldez, V. (2019). Development and application of an interdisciplinary project in the stages of Infant and Primary on accident prevention promoted from the Physical Education Area. Retos, 35, 250–254. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.67494

Issue

Section

Original Research Article

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>