Enseñanza-Aprendizaje basado en investigación. Experiencia piloto en un diplomado de motricidad infantil (Teaching-Learning based on research. Pilot experience in a course on child motor skills)
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.59640Keywords:
Aprendizaje Basado en Investigación – Educación Superior - Metodología de enseñanza – Formación Continua (Research Based Learning - Higher Education - Teaching Methodology - Continuing Education)Abstract
El Artículo describe la implementación de una experiencia piloto desarrollada con profesores de Educación Física que cursan un diplomado en Aprendizaje y Motricidad Infantil en la Universidad Santo Tomás, Sede Valdivia en Chile. La experiencia se desarrolló con la metodología de Aprendizaje Basado en Investigación (ABI) la cual se implementó en el primer módulo del diplomado “El valor del juego en la Enseñanza-Aprendizaje”. Los resultados demostraron que los estudiantes obtuvieron niveles de desempeño sobresalientes de acuerdo a las calificaciones obtenidas, lo que da cuenta de una adecuada aplicación de la metodología ABI en este tipo de programas de formación continua, implicando con ello el desarrollo del ámbito investigativo en su quehacer profesional.
Abstract: This article describes the implementation of a pilot experience developed with Physical Education teachers who attend a course in Child Learning and Motricity at the Universidad of Santo Tomás in Valdivia, Chile. The experience was developed using the methodology of Research-Based Learning (ABI), which was implemented in the first module of the diploma "The value of games in Teaching-Learning". Results showed that students had outstanding performance levels, in accordance with the grades obtained. This suggests an adequate application of the ABI methodology in this type of continuous training programs, thus implying the development of the field of research in their profession.
References
Arends, R. (2007). Aprender a Enseñar. 7° edición. México: McGraw-Hill.
Carreiro Da Costa, F., González Valeiro, M., & González Villalobos, M. (2016). Innovación en la formación del profesorado de educación física. Retos: Nuevas tendencias en educación física, deportes y recreación, (29), 251-257.
Cuadrado, M., Ruiz Molina, M., Coca, M. (2009). Participación y rendimiento del estudiante universitario en un proyecto docente interdisciplinar, bilingüe y virtual. Revista de Educación, (348), 505-518.
Gómez, M. (2009). A transversalidade como abertura máxima para a didáctica e a formação contemporâneas. Revista Iberoamericana de Educación, 48(3).
Imbernon, F. (1996). En busca del discurso educativo: la escuela, la innovación educativa, el currículum, el maestro y su formación. Buenos Aires: Magisterio del Río de la Plata.
Lin, H. (2008). Opportunities and Challenges for Interdisciplinary Research and Education. Journal of Natural Resources and Life Sciences Education. 37, 83-91.
Lipman, M. (2001). Pensamiento Complejo y Educación. Madrid, España: Ediciones de la Torre.
Linzmayer, L. (2016). Cultura corporal y niveles de complejidad e impacto del proceso enseñanza y aprendizaje. Revista internacional de Pedagogía y Curriculo. 3(1) 9-20.
Rogers, M. (2003). Diffusion of innovations (5a Ed.). New York: Free Press.
Wall,S., Shankar,I. (2008).Adventures inTransdisciplinary Learning.Studies in Higher Education, 33(5) 551-565.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.