The Challenge Society. A learning situation aimed at cooperation in Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v62.109313Keywords:
Competency-based education, methodology, active learning, formal education, inclusionAbstract
Cooperation is essential to form citizens of a democratic, inclusive and pluralistic society. Physical Education plays a crucial role in this challenge. However, didactic programs tend to focus on what is known and on male interests, reducing cooperation and participation of female students and those with a limited level of motor skills. Therefore, the aim of this work is to describe a 10-session Learning Situation on cooperative challenges developed through a methodological hybridization (Cooperative Learning, Gamification and Formative and Shared Evaluation), as well as to analyze its effect on learning. A group of 28 people participated, 14 boys and 14 girls, from 4th year of Compulsory Secondary Education, aged between 15 and 16 years old and divided into six mixed teams. The results of the two evaluation criteria showed: 1) The students developed their cooperation throughout the intervention; 2) There were no differences in the development of cooperation between sexes; 3) All the teams showed positive scores; 4) There were correlations between the different instruments, obtaining good results in all of them; 5) The students perceived the program satisfactorily. It can be concluded that the Learning Situation presented generates positive effects on cooperation in all students, without discriminating by sex.
References
Alba Pastor, C. (2018). Diseño Universal para el Aprendizaje un modelo didáctico para proporcionar oportunidades de aprender a todos los estudiantes. Padres y Maestros, 374, 21-27. https://doi.org/10.14422/pym.i374.y2018.003
Almirall Batet, L. (2016). Epic Clans: gamificación y aprendizaje cooperativo en Educación Física. En Actas 10º Congreso Internacional de Actividades Físicas Cooperativas (pp. 298-311). Institut de Ciènces de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Álvarez Flores, D. A. (2024). La Gamificación en la Educación Física: Revisión Sistemática. MENTOR. Revista De investi-gación Educativa y Deportiva, 3(7), 225–246. https://doi.org/10.56200/mried.v3i7.6800
AMA (Asociación Médica Mundial) (1964). Declaración de Helsinki de la AMM. Principios éticos para las investigacio-nes médicas en seres humanos. https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/
Aparicio Espejo, R., Sánchez Pérez, A., Cenizo Benjumea, J. M., & Vázquez Ramos, F. J. (2024). El BigBall-X a través de una hibridación de modelos para contribuir al ODS 5 y ODS 17 en la Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 56, 216–227. https://doi.org/10.47197/retos.v56.102504
Arenas Arroyo, D., Vidal-Conti, J., & Muntaner-Mas, A. (2022). Estereotipos de género y tratamiento diferenciado entre chicos y chicas en la asignatura de educación física: una revisión narrativa. Retos: nuevas tendencias en educación fí-sica, deporte y recreación, 43, 342-351. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88685
Armengol Moreno, T., Jarana González, A., Ramírez Lechuga, J., & Cenizo Benjumea J. M. (2024). Hibridación de modelos pedagógicos a través del acrosport. Una propuesta de situación de aprendizaje para el alumnado de Educa-ción Secundaria Obligatoria. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 52, 92-103. https://doi.org/10.47197/retos.v52.101912
Beltrán-Carrillo, V. J., & Devís-Devís, J. (2019). El pensamiento del alumnado inactivo sobre sus experiencias negativas en educación física: los discursos del rendimiento, salutismo y masculinidad hegemónica. Revista Internacional de Cien-cias del Deporte, 15(55), 20-34. https://doi.org/10.5232/ricyde2019.05502
Bisquerra, R. (2012). Metodología de la investigación educativa. Madrid: Muralla.
Bores-García, D., Hortiguela-Alcalá, D., Fernández-Río, J., González-Calvo, G., & Barba-Martín, R. (2021). Research on Cooperative Learning in Physical Education: Systematic Review of the Last Five Years. Research Quarterly for Exer-cise and Sport, 92(1), 146-155. https://doi.org/10.1080/02701367.2020.1719276
Cañas Encinas, M., García Martín, N., Pinedo González, R., & Caballero San José, C. (2019). Aplicación del sistema de evaluación formativa y compartida a un proyecto gamificado. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 5(2), 212-219. https://doi.org/10.22370/ieya.2019.5.2.1649
Carillo-López, P. J., García Cantó, E., & Rosa Guillamón, A. (2021). Escape Room ‘‘Coronavirus COVID-19’’ en esco-lares de Educación Primaria. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 7(1), 218-238. https://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.1.6911
Casey, A., & Quennerstedt, M. (2020). Cooperative learning in physical education encountering Dewey’s educational theory. European Physical Education Review, 26(4), 1023-1037. https://doi.org/10.1177/1356336X20904075
Cenizo Benjumea, J. M., Ravelo Alfonso, J., Ferreras Mencía, M. S., & Gálvez González, J. (2019). Diferencias de géne-ro en el desarrollo de la coordinación motriz en niños de 6 a 11 años. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 15(55), 55-71. https://doi.org/10.5232/ricyde2019.05504
Chacón Borrego, F., & Ortega Jiménez, R. (2022). Propuesta de intervención de gamificación en educación física basada en el universo de Harry Potter. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 8(1), 81-106. https://doi.org/10.17979/sportis.2022.8.1.8738
Decreto 102/2023, de 9 de mayo, por el que se establece la ordenación y el currículo de la etapa de Educación Secunda-ria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de Andalucía. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, 90, de 15 de mayo de 2023, 8471/1-8471/35.
Devís-Devís, J., Pereira-García, S., López-Cañada, E., Pérez-Samaniego, V., & Fuentes-Miguel, J. (2018). Looking back into trans persons’ experiences in heteronormative secondary physical education contexts. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(1), 103-116. https://doi.org/10.1080/17408989.2017.1341477
Fabeiro Martínez, I., & Vicente Vila, P. (2022). La competencia motriz en el alumnado gallego. CREA International Multi-disciplinary Journal, 2(1), 27-40. https://doi.org/10.35869/ijmc.v2i1.3891
Fabregat Pitarch, A., & Gallardo Fernández, I. M. (2016). Educación para la ciudadanía desde una propuesta de iniciativa emprendedora en formación profesional. Boletín Redipe, 5(12), 67-74.
Fernández-Río, J. (2017). El Ciclo del Aprendizaje Cooperativo: una guía para implementar de manera efectiva el apren-dizaje cooperativo en educación física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 32, 264-269. https://doi.org/10.47197/retos.v0i32.51298
Fernández-Rio, J., & Méndez-Giménez, A. (2016). El Aprendizaje Cooperativo: Modelo Pedagógico para Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 29, 201-206. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.38721
Fernández-Rio, J. M., & Velázquez Callado, C. (2005). Desafíos físicos cooperativos: retos sin competición para las clases de educación física. Wanceulen.
Fraile, J., Ruiz-Bravo, P., Zamorano-Sande, D., & OrgazRincón, D. (2021). Evaluación formativa, autorregulación, feedback y herramientas digitales: uso de Socrative en educación superior. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 42, 724-734. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87067
Garaizabal-Buldain, M., & González-Palomares, A. (2020). La coeducación en educación física: propuesta de interven-ción para alumnado de 5º y 6º de Primaria. Revista Española de Educación Física y Deportes, 430, 69-84. https://doi.org/10.55166/reefd.vi430.922
García Martínez, S., Sánchez Blanco, P., & Ferriz Valero, A. (2021). Metodologías cooperativas versus competitivas: efectos sobre la motivación en alumnado de EF. Retos, 39, 65–70. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78279
García-Romero, C., Méndez-Giménez, A., & Cecchini-Estrada, J. A. (2019). Papel predictivo de las metas de logro 3x2 sobre la necesidad de autonomía en Educación Física. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psy-chomotricity, 6(1), 2-17. https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.1.5799
García-Taibo, O., Ferriz-Valero, A., Boned-Gómez, S., & Baena-Morales, S. (2024). Effects of cooperative learning on gender equality education in university students. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 54, 581-590. https://doi.org/10.47197/retos.v54.103491
Goodyear, V. A., Casey, A., & Kirk, D. (2014). Hiding behind the camera: social learning within the Cooperative Learning Model to engage girls in physical education. Sport, Education and Society, 19(6), 712-734. https://doi.org/10.1080/13573322.2012.707124
Jiménez Lozano, S., & González-Palomares, A. (2023). “ODS 5. Igualdad de género” y Educación Física: propuesta de intervención mediante los deportes alternativos. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 49, 595–602. https://doi.org/10.47197/retos.v49.95791
Jiménez-Parra J. F., Valero Valenzuela, A., Condé, A., & Manzano-Sánchez, D. (2023). Gamificación y aprendizaje cooperativo: efectos de una hibridación en educación física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 23(91), 321-342.
Lamoneda Prieto, J., González-Víllora, S., & Fernández-Rio, J. (2020). Hibridando el Aprendizaje Cooperativo, la Edu-cación Aventura y la Gamificación a través de la carrera de orientación. Retos: nuevas tendencias en educación física, de-porte y recreación, 38, 754-760.
León-Díaz, Ó., Arija-Mediavilla, A., Martínez-Muñoz, L. F. y Santos-Pastor, M. L. (2020). Las metodologías activas en Educación Física. Una aproximación al estado actual desde la percepción de los docentes en la Comunidad de Madrid. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 38, 587-594. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.77671
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 1-83.
Liu, T., & Lipowski, M. (2021). Influence of Cooperative Learning Intervention on the Intrinsic Motivation of Physical Education Students: a Meta-Analysis within a Limited Range. Public Health, 18(6), 1-11. https://doi.org/10.3390/ijerph18062989
López Guillén, R. G., & Taveras Sandoval, J. (2022). Uso del aprendizaje cooperativo en educación física y su relación con la responsabilidad individual en estudiantes del nivel secundario. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 43, 1–9. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.82607
López Llerena, L. L. (2021). Mediación para la convivencia en la clase de educación física. Revista de mediación, 14(1), 1-7.
López Pastor, V. M., Fuentes Nieto, T., Jiménez Herranz, B. (2020). Evaluación formativa, compartida y auténtica en educación física. Tándem: Didáctica de la educación física, 69, 7-14.
López Pastor, V. M., Monjas Aguado, R., Gómez García, J., López Pastor, E., Martín Pinela, J., González Badiola, J., … Marugán García, L. (2006). La evaluación en educación física. Revisión de los modelos tradicionales y planteamiento de una alternativa: la Evaluación Formativa y Compartida. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 10, 31-40. https://doi.org/10.47197/retos.v0i10.35061
Moreno-Murcia, J. A., Huéscar Hernández, E. y Ruíz González, L. (2018). Capacidad predictiva del apoyo a la autono-mía en clases de educación física sobre el ejercicio físico. Revista Latinoamericana de Psicología, 51(1), 30-37. https://doi.org/10.14349/rlp.2019.v51.n1.4.
Muñoz Ponce, H. J., Mantilla Vivas, A. M., Pico Macías, M. E., Moreira Zambrano, V., & Altamirano Pérez, H. R. (2022). Valores de inclusión, equidad y justicia social en la formación profesional. Educare, 26, 766-788. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26iExtraordinario.1711
Navarro-Patón, R., Basanta-Camiño, S., & Abelairas Gómez, C. (2017). Los juegos cooperativos: incidencia en la moti-vación, necesidades psicológicas básicas y disfrute en educación primaria. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physi-cal Education and Psychomotricity, 3(3), 589-604. https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.3.2088
Orden de 30 de mayo de 2023, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la etapa de Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de Andalucía, se regulan determinados aspectos de la atención a la diversidad y a las diferencias individuales, se establece la ordenación de la evaluación del proceso de aprendizaje del alumnado y se determina el proceso de tránsito entre las diferentes etapas educativas. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, 104, de 2 de junio de 2023, 9727/1-9272/535.
Orlick, T. (1986). Juegos y deportes cooperativos. Madrid: Popular.
Pérez-Muñoz, S., Sánchez-Muñoz, A., De Mano Ramos, J. M., & Rodríguez-Cayetano, A. (2022). Mario and Sonic at the Olympic Games: Effect of Gamification on Future Physical Education Teachers. Applied Sciences, 12(19), 1-13. https://doi.org/10.3390/app12199459
Pérez-Pueyo, Á., Hortigüela-Alcalá, D., Gutiérrez-García, C., & López Pastor, V. (2021). Educación formativa y com-partida. En Modelos pedagógicos en Educación Física: qué, cómo, por qué y para qué (pp. 400-426). León: Universidad de León.
Pérez Solís, D., Díaz Martín, J. J., Álvarez Caro, F., Suárez Tomás, I., Suárez Menéndez, E., & Riaño Galán, I. (2015). Efectividad de una intervención escolar contra la obesidad. Anales de Pediatría, 83(1), 19-25. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2014.08.010
Pérez Vázquez, E., Andreu Cabrera, E., & Lorenzo Lledó, G. (2023). Aplicación de la gamificación en Educación Infantil y Educación Primaria: análisis sistemático. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 50, 858-875. https://doi.org/10.47197/retos.v50.97366
Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria.
Requena Azcue, I., & Lleixà Arribas, T. (2017). Hábitos regulares de actividad física y deporte a través del aprendizaje cooperativo. Estudio de caso. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 3(2), 404-416. https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.2.1848
Rivera-Pérez, S., Fernández-Río, J., & Iglesias Gallego, D. (2020). Effects of an 8-Week Cooperative Learning Interven-tion on Physical Education Students’ Task and Self-Approach Goals, and Emotional Intelligence. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(1), 1-11. https://doi.org/10.3390/ijerph18010061
Rivera Pérez, S., León del Barco, B., González Bernal, J. J., & Iglesias Gallego, D. (2021). Cooperative learning and approach goals in physical education. The discriminant role of individual accountability. Revista de psicodidáctica, 26(1), 78-85.
Rodríguez Fernández, J. E., Radío Rioseco, D., & Rivadas Porteiro, M. (2018). Desarrollo curricular del bloque de juegos y deportes en educación física en educación primaria. EmásF. Revista Digital de Educación Física, 55, 77-96.
Ruiz-Pérez, L. M., Barriopedro-Moro, M. I., Ramón-Otero, I., Palomo Nieto, M., Roja-Collado, N., García-Coll, V., & Navia Manzano, J. A. (2017). Evaluar la Coordinación Motriz Global en Educación Secundaria: El Test Motor Sport-Comp. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 13(49), 285-301. https://doi.org/10.5232/ricyde2017.04907
Sánchez Carpintero, C., Fernández González, E., Romero Jiménez, P., Castillo Lajas, S. y Rodríguez Gimeno, J. M. (2012). Más desafíos físicos cooperativos. En C. Velázquez Callado, J. J. Rodríguez Jiménez, & S. de Prado Herrera (Eds.), Cooperandando: un aprendizaje para la vida (pp. 519-525). La Peonza Publicaciones.
Sánchez Pérez, A., Aparicio Espejo, R., Vázquez-Ramos, F. J., & Cenizo Benjumea, J. M. (2024). El pinfuvote como medio educativo: una situación de aprendizaje según una hibridación de modelos pedagógicos. EmásF. Revista Digital de Educación Física, 15(86).
Sánchez-Molina, A., González Martí, I., & Hernández Martínez, A. (2021). Percepción del profesorado de Educación Física sobre el Aprendizaje Cooperativo y su relación con la Inteligencia Emocional. Retos: nuevas tendencias en educa-ción física, deporte y recreación, 41, 735-745. https://doi.org/10.47197/retos.v41i0.86198
Sevilla-Sánchez, M., Dopico Calvo, X., Morales, J., Iglesias-Soler, E., Fariñas, J., & Carballeira, E. (2023). La gamifica-ción en educación física: efectos sobre la motivación y el aprendizaje. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 47, 87-95. https://doi.org/10.47197/retos.v47.94686
Schulze, C. Von Huth, M., & Schlesinger, T. (2023). Analysis of teachers’ cooperative learning strategies and practices in physical education. Sport, Education and Society, 1-16. https://doi.org/10.1080/13573322.2023.2277750
Shen, Y., & Shao, W. (2022). Influence of Hybrid Pedagogical Models on Learning Outcomes in Physical Education: A Systematic Literature Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(15), 9673. https://doi.org/10.3390/ijerph19159673
Suryadi, D., Okilanda, A., Nofrizal, D., Anggara Suganda, M., Tulyakul, S., Ahmed, M., Hussain, I., Nasrulloh, A., Juni Samodra, Y. T., Puspita Wati, I. D., & Herdiyana Bastian, R. (2024). ¿Cómo funciona el aprendizaje cooperativo con los alumnos? Revisión bibliográfica sobre educación física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recrea-ción, 55, 527–535. https://doi.org/10.47197/retos.v55.105256
Vázquez Ramos, F. J. (2021). Una propuesta para gamificar paso a paso sin olvidar el currículum: modelo Edu-Game. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 39, 811–819. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.76808
Velázquez Callado, C. (2015). Coopedagogía. El enfoque de la pedagogía de la cooperación en Educación Física. La Peon-za: Revista de Educación Física para la paz, 10, 3-22.
With-Nielsen, N., & Pfister, G. (2011). Gender constructions and negotiations in physical education: case studies. Sport, Education and Society, 16(5), 645-664. https://doi.org/10.1080/13573322.2011.601145
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Raúl Aparicio Espejo, Ana Sánchez Pérez, Juan Carlos Fernández Truan, José Manuel Cenizo Benjumea
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.