Psychomotor development disorders and their re-education in preschool children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v58.108051

Keywords:

educación infantil, desarrollo psicomotor, intervención, reeducación motriz, trastornos, test.

Abstract

Psychomotor development in childhood is a complex process that involves the dynamic interaction between physical and cognitive aspects, therefore, psychomotor development disorders in children of early childhood education represent a significant challenge that can affect their well-being and performance throughout their life. The aim of the study was to analyze some psychomotor development disorders and their motor re-education in children of early childhood education in the city of Puno Quantitative, descriptive experimental research through Solomon's groups that used as a sample a total of 83 children with psychomotor development problems from four gardens of the city of Puno and to whom an intervention in motor re-education was applied, which was evaluated in pretest and posttest with the instruments Goodenough's test, Harris test and Tepsi test. The results clearly indicate that the intervention was highly effective in reversing the delays of psychomotor development in the experimental group, where 50% of the students reached the normal bright high developmental scale, while the prevalence of the full Dexterous scale-D.D.D.D. increased substantially, reaching 92% and 83% respectively, leading all students to reach a psychomotor development by 100%. It is concluded that the transition to normal levels of psychomotor development, especially in areas such as laterality and motor development, suggests that motor re-education strategies have a positive and significant impact on the correction of the observed delays

Keywords: Developmental disorders, Psychomotor development, motor re-education, early childhood education.

Author Biographies

Dometila Mamani-Jilaja , Universidad Nacional del Altiplano Puno, Perú

Posdoctorado en Ciencias, por la Universidad Nacional Hermilio Valdizan Huanuco- Perú, Doctor en Educación, Maestro en Ciencias de la Educación, con mención en educación en deportes, segunda especialidad en Psicomotricidad y Educación Primaria EIBI, Licenciada en Educación Física y Educación Inicial (UNA-Puno) actualmente Docente nombrada de pre y posgrado de la Escuela Profesional de Educación Física, Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional del Altiplano Puno-Perú. Especialista en el área psicomotriz, artículos publicados en revistas indexadas en Scopus, web of Science y Scielo, directora y asesora de tesis en las diferentes líneas de investigación. Actualmente Docente investigador RENACYT.

Nelly Edith Mamani-Quispe , Universidad Nacional del Altiplano Puno, Perú

Doctora en Administración, Maestro en Ciencias del Deporte, Licenciada en Educación Física, Desde 1998 hasta la fecha Docente principal de pre y posgrado de la Escuela Profesional de Educación Física, Facultad de Ciencias de la Educación de la UNA-Puno. Directora y asesora en investigaciones de promoción de la salud, ciencias del deporte, educación física y psicomotricidad.

Manuela Daishy Casa-Coila , Universidad Nacional del Altiplano Puno, Perú

Docente investigador de la Universidad Nacional del Altiplano, Puno Perú. Posdoctorado en Ciencias por la Universidad Nacional Hermilio Valdizán de Huánuco. Doctor en Educación por la UNA Puno, Máster en Ciencias de la Educación Superior por la Universidad Habana - Cuba, Segunda Especialidad en Didáctica Universitaria, Licenciada en Educación Especialidad Químico Biológicas, por la Universidad Nacional del Altiplano Puno, docente de pre y posgrado de la Facultad de Ciencias de la Educación, de la Universidad Nacional del Altiplano-Puno. Asesora de tesis. Revisora ​​de artículos en revistas indexadas.

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Published

2024-09-01

How to Cite

Mamani-Jilaja, D., Mamani-Quispe, N. E. ., & Casa-Coila, M. D. . (2024). Psychomotor development disorders and their re-education in preschool children. Retos, 58, 979–987. https://doi.org/10.47197/retos.v58.108051

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