Leisure, Work, and Study Among University Students, an Approach From a Colombian Perspective
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v53.102233Keywords:
Leisure, education, work, studentAbstract
The dynamics and demands of contemporary society require increasingly tight adjustments concerning time, space, and human relationships. Maintaining a healthy balance among work, education, and leisure is necessary and challenging. In this scenario, distance education and information and communication technologies offer university-level training opportunities for those working in various contexts. In addition to time management challenges, finding leisure spaces that promote well-being presents another challenge. In this context, this study aimed to analyze the implications of simultaneously working and studying in leisure spaces and times, particularly focusing on students pursuing education through a distance-learning modality at the Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO at a national level in Colombia. Methodologically, the study adopted a mixed research approach, utilizing a sequential explanatory design. Data were collected through questionnaires and the focus group technique. The analysis was based on categories such as serious leisure, casual leisure, digital leisure, and satisfaction with leisure. The quantitative component constituted a sample size of 455 students. The results revealed the characteristics of the leisure spaces within this population and the level of satisfaction with the limited leisure times and spaces available, given the peculiarity of working and studying concurrently. This satisfaction, whether derived from serious, casual, or digital leisure activities, correlated with the achieved well-being on personal and familial dimensions.
Keywords: Leisure, education, work, student
References
Aguirre-Cardona, L. A., Rubio-Florido, I., & Puerto-Rodríguez, E. A. (2022). Ocio, trabajo y estudio. Una revisión aca-démica necesaria. Corporación Universitaria Minuto de Dios – UNIMINUTO. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/15473
Aguirre-Cardona, L. A., Rubio-Florido, I., & Puerto-Rodríguez, E. A. (2021). Ocio, trabajo y estudio simultáneo de estudiantes en modalidad a distancia y virtual (Leisure, work and simultaneous study in distance and virtual stu-dents). Retos, 42, 375–383. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86425
Andrés-Villas, M., Díaz-Milanés, D., Remesal-Cobreros, R., Vélez-Toral, M., & Pérez-Moreno, P. J. (2020). Di-mensions of leisure and perceived health in young university students. Environmental Research and Public Health, 17(23), 8750. MDPI AG. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3390/ijerph17238750
Aristóteles. Política. ed. Santa Fe: El Cid Editor, 2004. 556 p. Disponible en: https://elibro-net.ezproxy.uniminuto.edu/es/ereader/uniminuto/36170?page=339. Consultado en: 18 Jan 2023.
Barbosa, A. L. N. de H. (2018). Asignación del tiempo en Brasil: trabajo y ocio. Revista Brasileira De Estudos De População, 35(1), 1–28. https://doi.org/10.20947/s102-3098a0063
Belmonte, M. L., Álvarez-Muñoz, J. S., & Hernández Prados, M. Á. (2021). Beneficios del ocio familiar durante el confinamiento. Psicoperspectivas, 20(3). https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol20-issue3-fulltext-2364
Csikszentmihalyi, M. (2010). Fluir (Flow): Una psicología de la felicidad. España: Editorial Kairós.
Cuenca, M. (2015). Ocio valioso. Publicaciones de la Universidad de Deusto. https://elibro-net.ezproxy.uniminuto.edu/es/lc/uniminuto/titulos/42745
Cuenca, M., Aguilar, E. & Ortega, C. (2010). Ocio para innovar. Universidad de Deusto.
Cuenca, M. (2000). Ocio humanista. Documentos de Estudios de Ocio, (16).
Cuevas de la Garza, J. F., & de Ibarrola Nicolín, M. (2013). Vidas cruzadas. Los estudiantes que trabajan: un análisis de sus aprendizajes. Revista de la educación superior, 42(165), 124-148. Recuperado en 28 de junio de 2023, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602013000100007&lng=es&tlng=es.
Flores Barrios, L., Álvarez Velázquez, E., Cruz Luis, E., & Olivera Gómez, D. (2017). La Educación A Distancia Como Alternativa Para Realizar Estudios De Posgrado En Estudiantes De La Facultad De Contaduría, Tuxpan, De La Universidad Veracruzana. Revista De La Alta Tecnología Y Sociedad, 9(2), 31–37.
Formiga, N. S., Ayroza, I. & Días, L. (2005). Escala das atividades de hábitos de lazer: construção e validação em jovens. Psic: revista da Vetor Editora, 6(2), 71–79.
García Gómez, J. V., & Sastre Portes, P. (2019). Programa de ocio de jóvenes en salud mental: Program of leisure for young people in mental health services. Revista Terapia Ocupacional Galicia, 16(30), 249-264. https://www.revistatog.es/ojs/index.php/tog/article/view/44
Gómez-Mazorra, M., Tovar Torres, H. G., & Ávila Carvajal, N. I. (2023). Ocio y tiempo libre desde la perspectiva de género en estudiantes universitarios de posgrado (Leisure and free time from a gender perspective in postgraduate university students). Retos, 47, 824–829. https://doi.org/10.47197/retos.v47.95148
Hernández, A. (2001). Cuestionario para la valoración de actividades de ocio y tiempo libre. Anuario de psicolo-gía/The UB journal of psychology, 32(3), 67–80.
Hernández- Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4). México DF: McGraw-Hill Interamericana.
Martínez-Rodríguez, S., Iraurgi, I., Gómez-Marroquin, I., Carrasco, M., Ortiz-Marqués, N., & Stevens, A. B. (2016). Psychometric properties of the Leisure Time Satisfaction Scale in family caregivers. Psicothema, 28(2), 207–213. https://doi.org/10.7334/psicothema2015.278
Muriel, D. y San Salvador del Valle, R. (Eds.). (2018). Tecnología digital y nuevas formas de ocio (vol. 60). Universidad de Deusto.
Nessier, A. F., Pagura, M. F., Pacífico, A. M., & Zandomeni, N. (2018). Estudiantes universitarios que trabajan: desa-fíos de la simultaneidad. Escritos Contables Y De Administración, 8(2), 57–77. https://doi.org/10.52292/j.eca.2017.600.
Neulinger, J. (1981). The psychology of leisure. Springfield, Illinois: Charles C. Thomas.
Ñaupas P., H., Valdivia, D., M R., Palacios V., J. & Romero D., H E. (2018). Metodología de la investigación cuanti-tativa-cualitativa y redacción de la tesis. Ediciones de la U.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos-OCDE. (2020). Índice para una vida mejor. Recupe-rado de: http://www.oecdbetterlifeindex.org/es/about/better-life-initiative/
Peralta, R. (2015). Construcción de conocimiento en ocio en América Latina: una propuesta desde la desobediencia epistemológica en R. Peralta, R. Medina, E. Osorio y C. Salazar (Coords.), Aproximaciones para la construcción del campo de la recreación en Latinoamérica (pp. 53-68). Puerta Abierta.
Primo T, W. de J. (2017). Ocio productivo, entretenimiento e industria cultural: del ocio tradicional al ocio digital. Management Review, 2(2), 101–119. https://doi.org/10.18583/umr.v2i2.65
Rubio, I. (2012). El tiempo de ocio de los cuidadores familiares: su relación con la salud y la percepción de carga [Te-sis doctoral]. Universidad de Deusto. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=118110
Ruiz-Juan, F. (2002). Retos de la escuela del siglo XXI ante la sociedad postmoderna del ocio y el tiempo libre. Edu-car para la mejora de la calidad de vida. Retos, 1, 6–8. https://doi.org/10.47197/retos.v0i1.35105
Sanz Arazuri, E.; Alonso Suiz, R.A.; Sáenz de Jubera Ocón, M.; Ponce de León Elizondo, A. y Valdemoros San Eme-terio, M. A. (2018). Ocio, redes sociales y estudiantes españoles. Educación XX1, 21(2), 59-78, https://doi.org/10.5944/educxx1.19538
Shepelieva, N. V., Maksymovska, N. O., & Polyanichko, A. O. (2020). Analysis of Effectiveness of the Social-Pedagogical Leisure Activities System for Formation of Student Youth’s Social Activity. Journal of Educational and So-cial Research, 10(5), 24. https://doi.org/10.36941/jesr-2020-0084
Sibilia, P. (2012). El hombre postorgánico: cuerpo, subjetividad y tecnologías digitales. Fondo de cultura económica.
Siddiquee, A., Sixsmith, J., Lawthom, R., &Haworth, J. (2016). Paid work, life-work and leisure: A study of wellbe-ing in the context of academic lives in higher education. Leisure Studies, 35(1), 36–45, DOI: 10.1080/02614367.2014.967711
Silvestre, B. & Franco, S. (2019). Precários no trabalho e no lazer: Um estudo sobre os professores da rede estadual paulista. Movimento: revista da Escola de Educação Física, (25), 1–13. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.86965
Stebbins, R A (2004b). Entre trabajo y ocio: el terreno común de dos mundos separados. Nuevo Brunswick, NJ: Transacción.
Stebbins, R. A. (1992). Amateurs, professionals and serious leisure. Montreal, QC: McGill-Queen's University Press.
Viñals B., A. (2016). La experiencia de e-ocio de los jóvenes. Lúdica Pedagógica, 1(23).
Viñals, A., Abad, M. y Aguilar, E. (2014). Jóvenes conectados: Una aproximación al ocio digital de los jóvenes espa-ñoles. Communication papers –media literacy & gender studies 3(4), 52-68.
Zasina, J. (2020).Patrones de consumo de ocio de los estudiantes en las ciudades: imágenes tridimensionales de Lodz y Turín. Miscellanea Geographica, 24(4) 253–262. https://doi.org/10.2478/mgrsd-2020-0023
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.