An Unknown Valencian Post-Incunabulum and the Emergence of a Literary Work: the Libre de la concepció de la verge Maria or Spill de la puritat by Francesc Moreno
DOI:
https://doi.org/10.37536/RLM.2025.37.1.115763Keywords:
Immaculate Conception, Valencian printing, Post-incunabulum, Joan Jofre, JofreJoan Vinyau, Francesc Díaz Romano, Francesc Moreno, University of ValenciaAbstract
This article presents the first evidence of the existence of a Valencian post-incunabulum and a literary work on the Immaculate Conception, both previously unknown to scholars. The texts are preserved on a 1963 microfilm copy of the edition belonging to the private library of Catalan bibliophile Pedro Portabella. Despite the fact that only, a photographic reproduction—not the physical original—, has been preserved the microfilm is enough for a material and internal description of the post-incunabulum, as well as a complete recovery of the literary text. A material study of the post-incunabulum focuses on the cover, with its two engravings which allow us to relate the text to an earlier print edition and to reconstruct the engraving’s origins. A specific analysis is provided of the Immaculate Conception engraving on the cover, which, until now, was only known from editions from over a decade later and from other printing workshops. The historical figure of the author is reconstructed, whose output was limited to a single text in Spanish; the newly discovered editions expands this output with two other texts in Catalan, dating back twenty-five years. Francesc Moreno is identified as a teacher of arts and theology at the University of Valencia (ancient Estudi General), and this work is singled out as a precursor to the interest in commitment to the Immaculate Conception at the University of Valencia which were fostered by Rector Salaya. In sum, this article brings to light a previously unknown piece of the history of printed books and literature in Valencia, allowing shore up the interpretation pieces of said history.
Downloads
Métricas alternativas
References
Aguiló i Fuster, Marià (1873-1900), Cançoner de les obretes en nostra lengua materna mes divulgades durant los segles XIV, XV e XVI. Barcelona: Librería de Alvar Verdaguer.
Alejos Morán, Asunción (2005), «Valencia y la Inmaculada Concepción. Expresión religiosa y artística a través de códices, libros, documentos y grabados», en Francisco Javier Campos (ed.), La Inmaculada Concepción en España: religiosidad, historia y arte, 2. El Escorial: Ediciones Escurialenses, pp. 807-844.
Baron, Françoise (2018), «L’Iconographie de l’Immaculée Conception dans la sculpture médiévale et moderne en Normandie», en Thelamon Françoise (ed.), Marie et la «Fête aux Normands». Dévotion, images, poésie. Mont-Saint-Aignan: Presses universitaires de Rouen et du Havre, pp. 163-178. En línea: <https://books.openedition.org/purh/10926> [consulta: 15/05/2025].
Canet, José Luis (2009), «Libros escolares-universitarios salidos de las prensas valencianas entre 1473-1525», en Ferran Grau, José M.ª Maestre y Jordi Pérez (eds.), «Litterae humaniores» del Renacimiento a la Ilustración. Valencia: Universitat de València, pp. 169-194 («Anejos de Quaderns de Filologia», 69).
Carré, Antònia (1994), «L’estil de Jaume Roig: les propostes ética i estética», en Lola Badia y Albert Soler (eds.), Intel·lectuals i escriptors a la baixa edat mitjana. Barcelona: Curial Edicions/Publicacions de l’Abadia de Montserrat, pp. 185-219.
Chambers, Raymond Wilson (1924-1925), «The Lost Literature of Mediaeval England», The Library, 5 (4ª serie), pp. 293-321. DOI: https://doi.org/10.1093/library/s4-V.4.293
[Constituciones =] (1733) Constituciones de la insigne Universidad Literaria de la ciudad de Valencia, hechas por el claustro mayor de aquella en el año de 1733. Valencia: Imprenta de Antonio Bordazar de Artazu.
[DBe] Diccionario Biográfico electrónico. Real Academia de la Historia. En línea: <https://dbe.rah.es> [consulta: 27/04/2025].
Delicado Martínez, Francisco Javier (2013), La comisión provincial de monumentos históricos y artísticos de Valencia (1844–1983): génesis y evolución. [Tesis Doctoral]. Valencia: Universitat de València.
Deyermond, Alan (1975), «The Lost Genre of Medieval Spanish Literature», Hispanic Review, 43, pp. 231-59. DOI: https://doi.org/10.2307/472251
Deyermond, Alan (1976-1977), «The Lost Literature of Medieval Spain: Excerpts from a Tentative Catalogue», La Corónica, 5, pp. 93-100.
Deyermond, Alan (1982), «Baena, Santillana, Resende and the Silent Century of Portuguese Court Poetry», Bulletin of Hispanic Studies, 59, pp. 198-210. DOI: https://doi.org/10.1080/1475382822000359198
Deyermond, Alan (1986a), «Lost Literature in Medieval Portuguese», en Medieval and Renaissance Studies in Honour of Robert Brian Tate. Oxford: Dolphin Books, pp. 1-12.
Deyermond, Alan (1986b), «La historiografía trastámara: ¿Una cuarentena de obras perdidas?», en María del Carmen Carlé, Hilda Grassotti y Germán Orduna (eds.), Estudios en homenaje a Don Claudio Sánchez Albornoz en sus 90 años, 6. Buenos Aires: Instituto de Historia de España, pp. 161-193.
Deyermond, Alan (1990), «Lost Hagiography in Medieval Spanish: A Tentative Catalogue», en Jane Connolly, Alan Deyermond y Brian Dutton (eds.), Saints and their Authors: Studies in Medieval Hispanic Hagiography in Honor of John K. Walsh. Madison: Hispanic Seminary of Medieval Studies, pp. 139-148.
Deyermond, Alan (1992), «La literatura perdida en la Edad Media castellana: Problemas y métodos de investigación», en José Manuel Lucía, Paloma Gracia y Carmen Martín (eds.), Actas del II Congreso Internacional de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval (Segovia, del 5 al 19 de octubre de 1987), 2. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá, pp. 11-31.
Deyermond, Alan (1995a), «The Lost Literature of Medieval Portugal: Further Observations», en T. F. Earle y Nigel Griffin (eds.), Portuguese, Brazilian and African Studies: Studies Presented to Clive Willis on his Retirement. Warminster: Aris & Phillips, pp. 39-49.
Deyermond, Alan (1995b), La literatura perdida de la Edad Media castellana: catálogo y estudio, i: épica y romances. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Deyermond, Alan (1996a), «The Problem of Lost Epics: Evidence and Criteria», en Brian Powell, Geoffrey West y Dorothy Severin (eds.), «Al que en buen hora naçio»: Essays on the Spanish Epic and Ballad in Honour of Colin Smith. Liverpool: Liverpool University Press/Modern Humanities Research Association, pp. 27-43. DOI: https://doi.org/10.5949/UPO9781846317279.004
Deyermond, Alan (1996b), «Evidence for Lost Literature by Jews and Conversos in Medieval Castile and Aragon», Donaire, 6, pp. 19-30.
Deyermond, Alan (1997), «¿Obras artúricas perdidas en la Castilla medieval?», Anclajes. Revista del Instituto de Análisis Semiótico del Discurso, 1/1, pp. 95-114.
Deyermond, Alan (1999), «Las obras perdidas de fray Hernando de Talavera», Bulletin Hispanique, 101, pp. 365-374. DOI: https://doi.org/10.3406/hispa.1999.5013
Deyermond, Alan (2003), «¿Una docena de cancioneros perdidos?», Cancionero General, 1, pp. 29-49.
Disalvo, Santiago (2010), «Hortus deliciarum et flos spineti: el jardín y las flores de María, de la poesía litúrgica a la lírica», Revista do Centro de Estudos Portugueses, 30/44, pp. 131-151. DOI: https://doi.org/10.17851/2359-0076.30.44.131-151
Escartí Soriano, Vicent Josep/Callado Estela, Emilio (eds.) (2024), Jeroni Sòria, Dietari (1503-1559). València: Publicacions de la Universitat de València.
Febrer Romaguera, Manuel V. (2003), Ortodoxia y Humanismo. El Estudio General de Valencia durante el rectorado de Joan de Salaya (1525-1558). València: Publicacions de la Universitat de València.
Felipo Orts, Amparo (1993), La Universidad de Valencia durante el siglo XVI (1499-1611). Valencia: Universitat de València.
Felipo Orts, Amparo (2004), Autoritarismo monárquico y reacción municipal. Valencia: Publicacions de la Universitat de València.
Ferrando Francés, Antoni (1983), Els certàmens poètics valencians. Valencia: Institució Alfons el Magnànim.
Fuster, Justo Pastor (1827), Biblioteca valenciana de los escritores que florecieron hasta nuestros días, con adiciones y enmediendas a la de D. Vicente Ximeno. Valencia: Imprenta y Librería de José Ximeno.
[GW] Gesamtkatalog der Wiegendrucke, Staatsbibliothek zu Berlin. En línea: <http://www.gesamtkatalogderwiegendrucke.de/> [consulta: 15/05/2025].
[ISTC] Incunabula Short Title Catalogue, The British Library. En línea: <http://www.bl.uk/catalogues/istc> [consulta: 15/05/2025].
Macián Ferrandis, Julio (2022), «Studiose litteras in picturis attendere». Estudi i edició de les inscripcions de la pintura valenciana (1238-1579). [Tesis Doctoral]. Valencia: Universitat de València.
Maddocks, Hilary (2015), «A book of hours by Anthoine Vérard in the University of Melbourne Library», University of Melbourne Collections, 16 (June), pp. 15-24.
Mangas Navarro, Natalia Anaís y Mesa Sanz, Juan Francisco (2023), «La traslación del muy excelente Doctor Catón de Martín García: edición crítica y estudio ecdótico», Revista de Filología Románica, 40, pp. 83-134. DOI: https://doi.org/10.5209/rfrm.88832
Marini, Massimo (2025), «Poesía religiosa en los márgenes: estudio ecdótico y edición crítica del poema de remate del incunable de la Traslación del muy excelente doctor Catón (90*DC)», Specula. Revista de Humanidades y Espiritualidad, 11, pp. 205-240. DOI: https://doi.org/10.46583/specula_2025.11.1182
Martín Abad, Julián (2001), Post-incunables ibéricos. Madrid: Ollero & Ramos.
Martín Abad, Julián (2007), Post-incunables ibéricos (Adenda). Madrid: Ollero & Ramos.
Martín Abad, Julián (2016), Post-incunables ibéricos (2ª Adenda). Madrid: Ollero & Ramos.
Martín Abad, Julián (2024), Incunables y postincunables valencianos. València: Publicacions de la Universitat de València (Col·lecció «Cinc Segles», 45 / Sèrie «Inutilitas librorum», 2).
Martos, Josep Lluís (2008), «La literatura perduda de Joan Roís de Corella: les fonts», Caplletra, 45 (tardor), pp. 93-112.
Martos, Josep Lluís (2015), «La literatura perdida de Joan Roís de Corella: límites, proceso y resultados de un catálogo», en Carlos Alvar (ed.), Estudios de literatura medieval en la Península Ibérica. San Millán de la Cogolla: Cilengua, pp. 123-145.
Martos, Josep Lluís (2016), «La Suplicació de natura humana de Joan Roís de Corella: fragmentos recuperados de una obra perdida», Cultura Neolatina, 75/1-2, pp. 165-201.
Martos, Josep Lluís (2019), «Orationes ad laudem purissime conceptiones virginis Marie: recuperación de un incunable / literatura recuperada», Revista de Literatura Medieval, 31, pp. 63-93. DOI: https://doi.org/10.37536/RLM.2019.31.0.73733
Martos, Josep Lluís (2021), «Obra en prosa sobre la veríssima inmaculada conceptió de la Mare de Déu (Valencia, Lambert Palmart, 1488): estudio material de un incunable perdido», Revista de Literatura Medieval, 33, pp. 133-161. DOI: https://doi.org/10.37536/RLM.2021.33.0.91080
Martos, Josep Lluís (2022a), «Contenidos y génesis de un incunable perdido: Obra en prosa sobre la veríssima inmaculada conceptió de la Mare de Déu», en Anna Peirats (ed.), Isabel de Villena i l’espiritualitat europea tardomedieval. Valencia: Tirant Humanidades, pp. 135-166.
Martos, Josep Lluís (2023a), El primer cancionero impreso y un pliego poético incunable. Madrid/Frankfurt am Main: Iberoamericana/Vervuert («Medievalia Hispánica», 37). DOI: https://doi.org/10.31819/9783968693958
Martos, Josep Lluís (2023b), «Las poesías en castellano de Les trobes en lahors de la Verge Maria (74*LV)», Revista de Filología Románica, 40, pp. 135-151. https://doi.org/10.5209/rfrm.89195
Martos, Josep Lluís (2024), Una trilogía de incunables inmaculistas valencianos. Valencia: Ultreia Editorial («Colección Incunabula», 4). En línea: <https://ultreia.ucv.es/index.php/ultreia/catalog/book/32> [consulta: 15/05/2025].
Maxe-Werly, Léon (1903), L’Iconographie de l’Immaculée Conception de la Sainte-Vierge depuis le milieu du XVème siècle à la fin du XVIème. Moûtiers: Imprimerie de F. Ducloz.
Mesa Sanz, Juan Francisco (2020), «El pliego poético incunable 90*DC: materialidad y adscripción tipográfica», Revista de poética medieval, 34, pp. 297-313. DOI: https://doi.org/10.37536/RPM.2020.34.0.78280
Mesa Sanz, Juan Francisco (2021), «Ecdótica y glosa poética: la tradición textual de los Disticha Catonis a partir del pliego incunable de Martín García (90*DC)», Criticón, 141, pp. 37-52. DOI: https://doi.org/10.4000/criticon.18950
Moll, Jaime (1990), «La imprenta en Valencia de 1530 a 1532: notas para su estudio», El Museo de Pontevedra, XLIV (= Homenaje a Antonio Odriozola), pp. 205-216.
Mompó, Jacob (2024a), «Variants i variacions en la impremta incunable: el Sermó de la Immaculada Concepció de Felip de Malla», Magnificat. Cultura i Literatura Medievals, 11, pp. 319-355. DOI: https://doi.org/10.7203/MCLM.11.28354.
Mompó, Jacob (2024b), «Estudi i edició crítica del Sermó de la Immaculada Concepció, de Felip de Malla», Scripta. Revista Internacional de Literatura i Cultura Medieval i Moderna, 24, pp. 88-148. DOI: https://doi.org/10.7203/scripta.24.30061
Mompó, Jacob (2025), «L’oració rimada de Felip de Malla: delimitació i fortuna editorial d’un nou poema incunable», Revista de Cancioneros Impresos y Manuscritos, 14, pp. 92-108. DOI: https://doi.org/10.14198/rcim.27915
Norton, Frederick J. (1978), A Descriptive Catalogue of Printing in Spain and Portugal, 1501-1520. Cambridge: Cambridge University Press.
Palau y Dulcet, Antonio (1948-1977), Manual del librero hispanoamericano. Barcelona: Librería Palau, 28 vols.
Peirats, Anna (2025), «Transformaciones textuales y controversias teológicas: a propósito de los versos inmaculistas de las primeras ediciones del Espill de Jaume Roig», Revista de Cancioneros Impresos y Manuscritos, 14, pp. 109-128. DOI: https://doi.org/10.14198/rcim.28034
Reyes Gómez, Fermín de los (2025), Incunables para la salvación. Bulas de indulgencia españolas (1473-1500). Somonte/Cenero (Gijón): Ediciones Trea.
Ribelles Comín, José (1915), Bibliografía de la lengua valenciana, o sea, catálogo razonado por orden alfabético de autores, 1. Madrid: Imprenta de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos.
Riquer, Martí de (1964), Història de la literatura catalana, 3. Barcelona: Ariel.
Rogent, Elies y Duran, Estanislau (1927), Bibliografia de les impressions lul·lianes. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans («Estudis de Bibliografía Lul·liana», 2).
Romero Lucas, Diego (2005), Catálogo gráfico descriptivo de la imprenta en Valencia 1473-1530. [Tesis Doctoral]. Valencia: Universitat de València, 3 vols.
Sánchez Badiola, Juan José (2022), «La rueda del carro en la heráldica del partido de Carrión y sus ramificaciones en la montaña leonesa», Hidalguía, 69/391, pp. 663-688.
Serrano y Morales, José Enrique (1898-1899), Reseña histórica en forma de diccionario de las imprentas que han existido en Valencia desde la introducción del arte tipográfico en España hasta el año 1868 con noticias bio-bibliográficas de los principales impresores. Valencia: Imprenta de F. Doménech.
Soler Molina, Abel (2020), Intervenció senyorial i transformacions locals a la baronia de Rebollet-comtat d’Oliva (segles XIII-XVI). Els Carròs i els Centelles. [tesis doctoral]. Alacant: Universitat d’Alacant, 2 vols.
Tipobibliografía valenciana de los siglos XV-XVI. Universitat de València. En línea: <https://parnaseo.uv.es/imprenta/publicacion/presentacion.html> [consulta: 05/05/2025].
Tramoyeres Blasco, Luis (1917), «La Purísima Concepción de Juan de Juanes», en Archivo de Arte Valenciano, 3/2, pp. 113-128.
Vindel, Francisco (1945-1954), El arte tipográfico en España durante el siglo XV. Madrid: Dirección General de Relaciones Culturales, 10 vols.
Wilson, Richard Middlewood (1970), The Lost Literature of Medieval England [1952]. 2.ª ed. London: Methuen.
Wittlin, Curt J. (1995), «Un text inèdit de Joan Roís de Corella: La visió a la porta de la Senyora Nostra de Gràcia, del 1487», A Sol Post, 3, pp. 257-268.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Josep Lluís Martos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The opinions and facts stated in each article are the exclusive responsability of the authors. The University of Alcalá is not responsible in any case for the credibility and aunthenticity of the studies.
Authors will retain the rights on their work, even if they will be granting the journal a non-exclusive right of use to reproduce, edit, distribute, publicly communicate and show their work. Therefore, authors are free to enter into additional, independent contracts for non-exclusive distribution of the works published in this journal (such as uploading them to an institutional repository or publishing them in a book), as long as the fact that the manuscripts were first published in this journal is acknowledged.
Works are published under the terms stipulated in the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows third parties to share the work under the following conditions:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
Funding data
-
Agencia Estatal de Investigación
Grant numbers PID2021-123699NB-I00


