Children’s participatory scenarios.
Opportunities for co-production in municipalities
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.38.04Keywords:
inclusion; governance; citizen participation; children; participatory scenariosAbstract
The new governance frameworks require an inclusive citizenship from which to conceptualise and plan local participation. In the case of children and adolescents, citizen participation is developed in scenarios promoted at the institutional level or by themselves as an organised collective. These scenarios favour co-production processes through actions that have an impact on the municipal policy. On the one hand, this paper seeks to explore the density of participation scenarios that exist in municipalities, as well as the variables that define the existence of mono-scenarios and multi-scenarios. On the other hand, it aims to characterise the three scenarios of childhood and adolescent participation for municipal co-production. An exploratory and descriptive study was carried out using two-stage cluster sampling. For the collection of information, a self-administered online survey was carried out with 176 municipal technical personnel. Quantitative data were analysed using SPSS V. 25 statistical software, and textual data were analysed using a combination of two techniques: multidimensional analysis using Iramuteq software and content analysis. The results show that those municipalities with the highest density of participatory scenarios are more densely populated, have a longer history of participatory policies and/or greater technical dedication, the dominant scenario being the municipal body. The predominant form of participation in the three scenarios is consultative, followed by projective, with the actions that characterise each scenario being identified. The conclusions show the need to amplify the number of scenarios that coexist and contribute, and that in these scenarios, five levels of children's co-production are established: awareness-raising and sensitisation; promotion and defence; diagnostic; organisational; and strategic or macro-political.
Downloads
References
Abril, D., Mata, P., & Gil-Jaurena, I. (2018). Historia de Nando, un joven socializado en el 15M. En Mata-Benito, et. al. Ciudadanías. Aprendizaje de la ciudadanía activa: discursos, experiencias y propuestas educativas (161-170). UNED.
Andersson, E. (2017). The pedagogical political participation model (the 3PM) for exploring, explaining and affecting young people’s political participation. Journal of Youth Studies, 20 (10), 1346-1361. https://doi.org/10.1080/13676261.2017.1333583
Cahill, H., & Dadvand, B. (2018). Re-conceptualising youth participation: A framework to inform action. Children and Youth Services Review, 95, 243-253. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.11.001
De Alba, M. (2004). El método ALCETE y su aplicación al estudio de las representaciones sociales del espacio urbano: El caso de la ciudad de México. Papers on Social Representations, 13 (1), 11-20.
De Miguel, D., & Bretones, X. (2004). Coinfancia: Con voz. 6 años de trabajo sobre participación infantil en organizaciones juveniles. Consejo de la Juventud de España.
Díaz de Rada, V. (2021). Utilización conjunta de encuestas administradas y autoadministradas. ¿Proporcionan resultados similares? Revista Española de Sociología, 30(1), a09. https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.09
Díaz de Rada, V. (2012). Ventajas e inconvenientes de la encuesta por internet. Papers-Revista de Sociología, 97(1), 193-223. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v97n1.71
Egli, M.I. (2020). La participación social como herramienta de aproximación para la transformación de la política pública urbana. European Public & Social Innovation Review, 5(1), 81-97. https://doi.org/10.31637/epsir.20-1.7
Esteban, M., Crespo, F., Novella, A., & Sabariego, M. (2021). Aportes reflexivos para la investigación con las infancias. Corresponsabilidad en el avance de su participación. Sociedad e Infancias, 5(Especial), 21-33. https://doi.org/10.5209/soci.71444
Expósito, E. (2013). Participación ciudadana en el gobierno local. Un análisis desde la perspectiva normativa. Revista Aragonesa de Administración Pública, 14, 361-401.
Gallacher, L. A., & Gallagher, M. (2008). Methodological immaturity in childhood research? Thinking through 'participatory methods'. Childhood, 15(4), 499–516 https://doi.org/10.1177/0907568208091672.
Gallego-Henao, A. M. (2015). Participación infantil. Historia de una relación de
invisibilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13 (1), 151-165.
García-Montes, N. (2019). Abriendo caminos. Los procesos de participación ciudadana promovidos a nivel institucional en el ámbito local, como escuela de profundización democrática. Forum. Revista Departamento de Ciencia Política, (15), 11-35. https://doi.org/10.15446/frdcp.n15.73368.
Gil-Jaurena, I., Ballesteros, B., & Mata, P. (2016). Ciudadanías: significados y experiencias. Aprendizajes desde la investigación. Foro de Educación, 14(20), 283-303. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.01
Guillen, A., Sáenz, K., Badii, M.H., & Castillo, J. (2009). Origen, espacio y niveles de participación ciudadana. Internacional Journal of Good Conscience. 4(1), 179-193.
Hernáiz, L. A., & Sánchez, S. (2020). Guía de buenas prácticas para mejorar la gobernanza, la participación política y ciudadana de la juventud vulnerable. EAPN
Justo, A. M., & Camargo, B. V. (2014). Estudos qualitativos e o uso de softwares para análises lexicais. In C. Novikoff, S. R. M. Santos y O. B. Mithidieri (orgs.). Caderno de artigos: X SIAT & II Serpro (pp. 37- 54). Lageres.
Kooiman, J. (2003). Gobernar en gobernanza. En A. Cerrillo, (coord.) La gobernanza hoy: 10 textos de referencia (pp. 57-81). INAP
Lansdown, G. (2005). ¿Me haces caso?: el derecho de los niños pequeños a participar en las decisiones que los afectan. Bernard van Leer Foundation.
Lay-Lisboa, S., & Montañés, M. (2018). De la participación adultocéntrica a la disidente: La otra participación infantil. Psicoperspectivas, 17(2). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivasvol17-issue2-fulltext-1176
MEPSD (2008). Informe, investigación sobre infancia, adolescencia, los derechos de la infancia y su calidad de vida. Secretaría General Técnica. Subdirección General de Información y Publicaciones.
Molina, J. (2017). Tutorial para el análisis de textos con el software Iramuteq. https://bit.ly/31buiGf
Needham, C. (2008). Realising the potential of co-production: Negotiating improvements in public services. Social Policy and Society, 7(2), 221–231. https://doi.org/10.1017/S1474746407004174
Novella, A., & Sabariego, M. (Eds.) (2020). Infancia y participación. Por una ciudadanía activa e inclusiva. Informe de Resultados. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.13296335.v2
Parés, M. (2017). Repensar la participación de la ciudadanía en el mundo local. Diputación de Barcelona.
Pestoff, V. (2009). Gobernanza democrática, coproducción y Tercer Sector en la provisión de servicios sociales en Suecia. Panorama social, 9, 147-158.
Ramos, H. A. (2015). Información y ciudadanía, una propuesta desde la gobernanza. Investigación Bibliotecológica, 29(67), 113 – 140. https://doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.02.039
Ravetllat, I., & Sanabria, C. (2016). La participación social de la infancia y la adolescencia a nivel municipal. El derecho del niño a ser tomado en consideración. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 12(1), 87-102. https://dx.doi.org/10.18004/riics.2016.julio.87-102
Reinert, M. (1987). Classification Descendante Hierarchique et Analvse Lexicale par ContexteApplication au Corpus des Poesies D’A. Rihbaud. Bulletin of Sociological Methodology/Bulletin de Méthodologie Sociologique, 13(1), 53–90. https://doi.org/10.1177%2F075910638701300107
Ruiz, A. (2017). Trabajar con Iramuteq: Pautas. http://hdl.handle.net/2445/113063
Subirats, J., & Parés, M. (2014). Cambios sociales y estructuras de poder ¿Nuevas ciudades, nueva ciudadanía? Interdisciplina 2(2), 97–118. http://dx.doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2014.2.46526
Subirats, J. (2017). Innovación social, cambio tecnológico y gobierno abierto: La coproducción de políticas públicas. En A. Naser, A. Ramírez -Alujas y D. Rosales (eds.). Desde el Gobierno Abierto al Estado Abierto en América Latina y el Caribe (pp. 191-207). CEPAL. https://doi.org/10.18356/f3365868-es
Trilla, J., & Novella, A. (2001). Educación y participación social de la infancia. Revista Iberoamericana de Educación, 26, 137-164. https://doi.org/10.35362/rie260982
Trilla, J., & Novella, A. (2011). Participación, democracia y formación para la ciudadanía. Los consejos de infancia. Revista de Educación, 356, 23–43.
Vaillancourt, Y. (2011). La economía social en la co-producción y la co-construcción de las políticas públicas. Revista del Centro de Estudios de Sociología del Trabajo (CESOT), (3), 31-68.
Wong, N. T., Zimmerman, M. A., & Parker, E. A. (2010). A typology of youth participation and empowerment for child and adolescent health promotion. Am J Community Psychol. 46(1-2), 100-14. https://doi.org/10.1007/s10464-010-9330-0
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.