Educational intervention in juvenile justice centers, an approach to its speeches and practices
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.38.12Keywords:
Social education; Juvenile Justice; Centers for Minors; Educative Intervention; Stigma.Abstract
His article presents a study on the educational model of Juvenile Justice Centers in Spain, carried out between the years 2017 and 2018, based on the previous results obtained in the framework of a broader previous investigation on the professionalization of social educators. The work focuses on the analysis of conceptual categories and educational measures carried out in youth detention centers. The main methodological elements were, on the one hand, the analysis of the official production documents (protocols and intervention manuals) and, on the other, ethnographic techniques such as direct observation in the centers and in-depth interviews with the educators. The results obtained show that the conceptualization of the “minor offender” category is accompanied by a series of unfavorable attributes –registered in the scientific, legal, political and media fields– that build a certain stereotyped image of young people. These perception schemes guide an intervention model that places the accent on the supposed deficiencies of the subject. The conclusions referred that said "brands" work, both in programs and in practice, as "labels" that hinder the possibility of guiding an educational action open to new social paths for these young people.
Downloads
References
Anthony, E. J. (1956). The significance of Jean Piaget for child psychiatry. British Journal of Medical Psychology, 29, 20-34.
Añaños, F., Fernández, M.P., & Llopis, J.J. (2013). Aproximación a los contextos en prisión. Una perspectiva socioeducativa. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 22, 13-28. doi: 10.7179/PSRI_2013.22.02
Arce, R., Novo, M., Fariña, F. & Vázquez, M. J. (2009). ¿Media la inteligencia emocional en el comportamiento antisocial de los menores? Un estudio de campo. In P. Fernández- Berrocal, N. Extremera, R. Palomera, D. Ruíz, J. M. Salguero y R. Caballero (Eds.), Avances en el estudio de la inteligencia emocional (421-425). Santander: Fundación Marcelino Botín.
Área de Investigación y Formación Social y Criminológica. (2017). La reincidencia en la justicia de menores. Generalitat de Catalunya: Centro de Estudios Jurídicos y Formación Especializada (Departamento de Justicia).
ASEDES (2007). Documentos profesionalizadores. Barcelona: Asociación Estatal de Educación Social.
Barrio, A., Torres, G., & Vidal, A. (2013) (Coords.) Plans de treball amb joves infractors. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Centre de Estudis Jurídics i Formació Especialitzada.
Becker, H. S. (1971). Los extraños. Sociología de la desviación. Buenos Aires: Tiempo contemporáneo.
Bernfeld, S. (1972). Psicoanálisis y educación antiautoritaria. Barcelona: Barral.
Borum, R., Bartel, P., & Forth, A. (2003). SAVRY Structured Assesment of Violence Risk in Youth. Consultation version. Tampa: Florida Mental Health Institute, University of South Florida.
Bourdieu, P. (2007). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.
Bourgois, P. (1997). In search of respect. Selling crack in El Barrio. Cambrige: Cambrige University Press.
Brackett, M., Mayer, J. D., & Warner, R. M. (2004). Emotional intelligence and the prediction of behavior. Personality and Individual Differences, 36, 1387-1402.
Cano, A. & Andrés-Pueyo, A. (2012). La justicia juvenil en Cataluña. Características y funcionamiento. EduPsykhé, 11 (2), 191-214.
Caride, J. A. (2010). La educación social como práctica de y hacia la libertad en contextos penitenciarios. En Añaños, F. (coord.) Las mujeres en prisiones. La educación social en contextos de riesgo y conflicto (45-64). Barcelona: Gedisa.
Caride, J. A., & Gradaílle, R. (2013). Educar en las cárceles: nuevos desafíos para la educación social en las instituciones penitenciarias. Revista de Educación, 360. Enero-abril, 36-47. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2013-360-219
Chantraine, G., & Sallée, N. (2013). La educación puesta a prueba en un espacio de reclusión. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 22, 29-42. doi: 10.7179/PSRI_2013.22.03
Connell, C. M., Cook, E. C., Aklin, W. M., Vanderploeg, J. J. & Brex, R. A. (2011). Risk and protective factors associated with patterns of antisocial behavior among nonmetropolitan adolescents. Aggressive Behavior, 37, 98-106.
Departament de Justicia (2011). Manual per a la valoració estructurada de risc de violència en joves. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
Donzelot, J. (1998) La policia de las familias. Valencia: Pre-Textos.
Feixa, C. (2006). Jóvenes "latinos" en Barcelona: espacio público y cultura urbana. Barcelona: Anthropos.
Fryd, P. (coord.) (2011). Acción socieducativa con infancias y adolescencias. Barcelona: UOC
Garaigordobil, M., & Oñederra, J. A. (2010). Inteligencia emocional en las víctimas de acoso escolar y en los agresores. European Journal of Education and Psychology, 3, 243-256.
Garrido, V. (1990). Pedagogía de la delincuencia juvenil. Barcelona: CEAC.
Garrido, V. (2005). Manual de Intervención Educativa en Readaptación Social: Fundamentos de la Intervención. Valencia: Tirant Lo Blanch.
Gidley, B. (2012). Doing historical and documentary research. En C. Seale (ed.), Researching society and culture (263-282). London: Sage.
Gilligan, C. (1974). Fostering moral development in children. Educational Development Center News, 4, 7-10.
Goffman, E. (2003). Estigma. Madrid: Amorrortu.
Goffman, E. (2004). Internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Madrid: Amorrortu.
Graña & cols. (2010). Programa Central de Tratamiento Educativo y Terapéutico para Menores Infractores. Madrid: Agencia para la Reeducación y Reinserción del Menor Infractor.
Graña, J. L., Garrido., V., &González, L. (2007). Reincidencia Delictiva en Menores Infractores de la Comunidad de Madrid: Evaluación, Características Delictivas y Modelos de Predicción. Madrid: Agencia para la Reeducación y Reinserción del Menor Infractor.
Griffore, R. J., & Samules, D. D. (1978). Moral judgment of residents at a maximum security correctional facility. Journal of Psychology, 100, 3-7.
ILLESCAS, S. (2011). Factores de éxito asociados a los programas de intervención con menores infractores. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad
Kantner, J. E. (1975). The relationships between moral judgment and personality variables in adult offenders. Kent State University.
Kazdin, A. (1987). Treatment of antisocial behavior in children: Current status and future directions. Psychological Bulletin, 102, 187-203.
Kohlberg, L. (1958). The development of modes moral thing and choice years ten to sixteen. Chicago: University of Chicago.
Kohlberg, L., & Freunlich, D. (1973). The relationship between moral judgment and delincuency. Unpublished paper. Accesible en el Centre for Moral Education. Harvard University.
Lemert, E. (1967). Human deviance, social problems and social control. Englewood Cliffs: N.J. Prentice-Hall.
Llena-Berñe, A., Agud-Morell, I., Páez de la Torre, S., & Vila Mumbrú, C. (2017). Explorando mo¬mentos clave para el empoderamiento de jóvenes a partir de sus relatos. Pedagogía Social. Revis¬ta Interuniversitaria, 30, 81-94. doi: 10.7179/PSRI_2017.29.06.
Martinis, P., & Redondo, P. (2015). Inventar lo (im)posible. Experiencias pedagógicas entre dos orillas. Buenos Aires: Stella
Melendro, M., & Rodríguez, A.E. (2015) Los estudios sobre la juventud en España: Pasado, presente, futuro. Revista de Estudios de Juventud, 110, 201-215.
Melendro, M. González, A. L., & Rodríguez, A. E. (2013). Estrategias eficaces de intervención socioeducativa con adolescentes en riesgo social. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 22, 105-121. doi: 10.7179/PSRI_2013.22.02.
Meirieu, P. (1998). Frankenstein educador. Barcelona: Laertes.
Mestre, J. M., Guil, R., & Mestre, R. (2005). Inteligencia emocional: resultados preliminares sobre su naturaleza y capacidad predictiva a partir de un estudio correlacional en muestras de estudiantes de secundaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagógica, 16, 269-281.
Mulder, E., Brand, E., Bullens, R., & Van Marle, H. (2010). A classification of risk factors in serious juvenile offenders and the relation between patterns of risk factors recidivism. Criminal Behaviour and Mental Health, 20, 23-38.
Núñez, V. (1990). Modelos de educación social en la época contemporánea. Barcelona: PPU.
Nuñez, V. (2013). Pedagogía Social, del imperativo de homogenización al espacio de la pluralidad. Educatio Siglo XXI, 31(2), 57-72.
Parlett, T. A., Ayers, J. D., & Sullivan, D. M. (1975). Development of morality in prisoners. The teaching of values in Canadian Education. Canadian Society for Study of Education, 6, 36-50.
Patton, M. Q. (2015). Qualitative research and evaluation methods: Integrating theory and practice. Thousand Oaks: Sage.
Piaget, J. (1977). El criterio moral del niño. Barcelona: Fontanella.
Ravitch, D. (1973). Moral education and the schools, Commentary, 56, 62-70.
Redondo, S., Martínez-Catena, A., & Andrés-Pueyo, A. (2012). Therapeutic effects of a cognitive-behavioural treatment with juvenile offenders. The European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 4, 159-178.
Ruter, M., & Giller, H. (1988). Delincuencia juvenil. Barcelona: Martínez Roca.
Santamaría, E. (2002). La incógnita del extraño. Una aproximación a la significación sociológica de la "inmigración no comunitaria". Barcelona: Anthropos.
SAVRY (2009). Manual para la valoración estructurada del riesgo de violencia en jóvenes. Barcelona: Departament de Justícia. Generalitat de Catalunya
Scott, J. (1990). A Matter of Record: Documentary Sources in Social Research. Cambridge: Polity Press.
Sheti, D., Bellis, M., Hughes, K., Gilbert, R., Mitis, F., & Galea, G. (2010). European Report on preventing violence and knife crime among young people. Copenhagen: WHO. Disponible en: https://www.eurp.who.int/data /assets/padf_file/0012/121314/E94277.pdf
Soler, P., Trilla, J., Jiménez-Morales, M., & Úcar, X. (2017). La construcción de un modelo peda¬gógico del empoderamiento juvenil: espacios, momentos y procesos. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 30, 19-34.
Susanne, G., Pereda, N. & Guilera, G. (2016). Exposición Indirecta a Violencia en Adolescentes del Sistema de Justicia Juvenil de Cataluña. Infancia, juventud y ley, 7, 8-17.
Torra, M. (2016). El context de la justícia juvenil a Catalunya. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 62, 105-122.
Trejos- Castillo, E. (2018). Parano incomodar. Emancipação, Ponta Grossa, 18(2): 464-469. https://revistas2.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/12931. Doi: 10.5212/Emancipacao.v.18i2.0016
Vázquez, M. J., Fariña, F., Arce, R., & Novo, M. (2011). Comportamiento antisocial y delictivo en menores en conflicto social. Vigo: Servizo de Publicacións da Universidade de Vigo.
Vilariño, M., Amado, B., & Alves, C. (2013) Menores infractores: un estudio de campo de los factores de riesgo. Anuario de Psicología Jurídica, 23, 39-45.
Willis, P. (2005). Aprendiendo a trabajar. Madrid: Akal.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.