Backstage: approach to methodological decisions in a study on immigrant youth and empowerment

Authors

  • Sonia Páez de la Torre Universidad de Girona. Instituto de Investigación Educativa, Departamento de Pedagogía.

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.30.14

Keywords:

young immigrants, empowerment, biograma, Latin America, cultural theory

Abstract

 This article is part of a research in progress that seeks to understand the em­powerment processes of young people aged 20-34 from Latin America’s Southern Cone that after a migratory experience are living in Catalunya for more than a year. The introduction presents the research’s sources and recovers the contributions provided by immigration studies on Latin Americans in Spain. This review reveals the need to update the perspec­tives and methodologies in the area of interest; it is also used to understand the approach of this study: the goal, trimming of the universe, the hypothesis and methodological fram­ing supporting the empowerment concept and the proposals of Pierre Bourdieu. Secondly, the first activities conducted prior to entering the field and that allowed to plan appropriate methodological strategies are described. Then it is detailed the design, validation process and purpose of the tool that was created based on the update of the biogramas’ technique proposed by Theodore Abel (1947). 50 “Biogramas A” were collected, to know the volume and structure of the economic, social and cultural capital that these young immigrants had in their territories of origin and some features on the transformation suffered at their arrival. Accord­ing to a series of predetermined variables, 24 participants are selected to apply a “Biogram B”. The objective of this contribution is to deal with the research method implemented in order to ensure both the success of the data collection process as well as the reliability and quality of the information and to present the first contributions obtained through this process 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sonia Páez de la Torre, Universidad de Girona. Instituto de Investigación Educativa, Departamento de Pedagogía.

 

Investigadora en Formación. (FI-AGAUR)

Instituto de Investigación Educativa.

Departamento de Pedagogía

Universidad de Girona

References

Abel, T. (1947). The nature and use of biograms. American Journal of Sociology, 57, 111-118.

Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. En Richardson, J. (ed.). Handbook of theory for the sociology of education. Greenwood Publishing Group.

Bourdieu, P. (1999). La miseria del mundo (Vol. 1). España: Ediciones Ákal.

Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (1967). Los estudiantes y la cultura. (3era ed.). Buenos Aires: Editorial Labor.

Cachón, L. (2011). Immigración en España: Del Mercado de Trabajo a la Plena Ciudadanía (Immigration in Spain: From Labour Market to Full Citizenship). Oñati Socio-Legal Series, 1 (3).

Cairns, D. (2015). Learning to Fly: Entering the Youth Mobility Field and Habitus in Ireland and Portugal. En Costa, C. y Murphy, M. (eds.), Bourdieu, Habitus and Social Research. The art of application (pp. 111-125). Palgrave Macmillan UK.

Casal, J. (2011). “Las rupturas del acceso a la vida adulta: Juventud, cambio generacional y vínculo social”. Comunicación presentada en el Seminario Internacional Juventud, cambio generacional y vínculo social. México: UNAM.

Comas, D. A. (2011). ¿Por qué son necesarias las políticas de juventud? Revista de Estudios de Juventud (94) 11-26.

Erel, U. (2010). Migrating Cultural Capital: Bourdieu in MigrationStudies. Sociology, 44 (4), 642-660. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/42857433.

Eseverri, C. (2015). Jóvenes sin vínculos. El papel de las estructuras intermedias en un espacio urbano desfavorecido. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 150:23-40.

Feixa, C. (2006). La imaginación autobiográfica. Periferia: revista de recerca i formació en antropologia, 5, 01-44.

García, A. V. M. (1995). Fundamentación teórica y uso de las técnicas historias y relatos de vida como técnicas de investigación en pedagogía social (pp. 41-60) Salamanca: Ediciones Universidas de Salamanca.

Garzon, L. (2006). Trayectorias e integración de la inmigración argentina y ecuatoriana en Barcelona y Milano. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona. Retrieved from http://ddd.uab.cat/pub/tesis/2006/tdx-0216107-162125/ lgg1de1.pdf.

Garzon, L. (2010). Migración y movilidad social: argentinos y ecuatorianos entre las “Américas” y las “Europas”. Septiembre. IACCHOS - Institute for Analysis of Change in History and Contemporary Societies.

Goetz, J.P., & LeCompete, M.D. (1998). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

Jennings, L.B, Parra-Medina, D., Hilfinger Messias, D.K., & Mc Loughlin, K: Hacia una teoría social crítica del empoderamiento de la juventud (2009). En Checkoway, B.N.; Gutiérrez, L.M. (eds) Teoría y práctica de la participación juvenil y el cambio comunitario. Barcelona: GRRAO.

Jiménez-Ramírez, M. (2010). La «juventud inmigrante» en España: Complejidad de una categoría discursiva a debate. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8 (1), 363-391.

López, A & Cachón, L. (coord.) (2007). Juventud e Inmigración. Desafíos para la Participación y para la Integración. Dirección General de Juventud de la Conserjería de Empleo y Asuntos Sociales del Gobierno de Canarias.

Marin, J. O., Feixa, C. y Nin, R. (2013). Jóvenes inmigrados en Lleida-Cataluña, España: transiciones escolares y laborales en un contexto de crisis. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11 (2), 493-514.

Martin, E. (2004). De la reproducción al campo escolar. En Martin Criado, E. Alonso, L. E, Moreno Pestaña, J.L. Pierre Bourdieu: las herramientas del sociólogo. Madrid: Editorial Fundamentos.

Nowicka, M. (2015) Habitus: its transformation and transfer through cultural encounters in migration. En Costa, C. Murphy, M. (eds.) Bourdieu, habitus and social research. The art of application (pp. 93-110). UK: Macmillan Palgrave.

Retis, J., & García, P. (2010). Jóvenes inmigrantes latinoamericanos en la prensa española: Narrativas mediáticas de la alteridad: el caso de las violencias urbanas. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 52 (209), 135-161.

Romaní, O., & Feixa, C. (2012). Being heard or being seen. En Fangen, K., Johansson, T. y Hammarén, N. (eds). Young migrants. Exclusion and belonging in Europe. London: Palgrave macmillan.

Sayad, A. (2010). La doble ausencia. De las ilusiones del emigrado a los padecimientos del inmigrado. Barcelona: Anthropos.

Úcar, X., Jiménez-Morales, M., Soler Masó, P., & Trilla, J. (2016). Exploring the conceptualization and research of empowerment in the field of youth, International Journal of Adolescence and Youth, DOI: http://dx.doi.org/10.1080/0 2673843.2016.1209120.

Zimmerman, M. A., Stewart, S. E., Morrel-Samuels, S., Franzen, S., & Reischl, T. M. (2010). Youth empowerment solutions for peaceful communities: combining theory and practice in a community-level violence prevention curriculum. SAGE publications.

Published

2017-07-03