Professional requirements for a sociocultural animator: key competences

Authors

  • Mª Luisa Sarrate Capdevila UNED
  • José Luis García Llamas UNED
  • Gloria Perez Serrano UNED

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2013.22.06

Keywords:

sociocultural animator, competences, intervention, profession, education

Abstract

This article comes from a project sponsored by AECID of Educational Intervention on Social contexts and it approaches a specific dimension.
As they contribute to solve several problems, sociocultural professionals claim for higher recognition. Given their superior studies they have been able to open a professional specific space. Their CV nowincludes aptitudes, abilities and skills toperform a job linked to several scenarios and contexts.
The goals of this research are either to identify the key competences of the sociocultural animator that contribute towork efficiently andtodetect their educational needs.
A multimethodological approach has been used. A survey was made to sociocultural animators allover Spain, with a reliability of 0,930 Cronbach’s alpha. Semi organized interviews were made to key informants. 376 surveys were received back. The SSP programwas used for statistical treatment for quantitative data, including variance and factorial analysis. Atlas-ti was used for qualitative data.
In order toclassify theresults, competenceswere divided into three categories: methodological, planning and generic, confirming that the sociocultural workers have the monahigh degree.The factor analysis reflects that the three initially proposed working fields linked to professional performance became four with the empirical work.There is a good identification between the methodological and planning competences, while the generic is divided into: generic and transversal. A combination of them creates the professional profile, a compulsory reference source.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. (2005). Libro Blanco. Título de Grado en Pedagogía y Educación Social. Madrid: ANECA.

Alonso, L. E. et al. (2009). El debate de las competencias. Una investigación cualitativa sobre el espacio superior y el mercado de trabajo en España. Madrid: ANECA.

Catalá Gorgues, R. (2012). El marco de la formación profesional y su incidencia en el campo de la animación sociocultural: nuevas figuras profesionales. Quaderns d´Animació i Educació Social,15. Retrieved from: http://quadernsanimacio.net

Escudero Muñoz, J. M. (2009). Las competencias profesionales y la formación universitaria: posibilidades y riesgos. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 16, pp. 65-84.

López Noguero, F. (2002). El perfil del animador profesional y voluntario. Análisis de contenido. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 9, pp. 161-172.

Ministerio de Educación (2011). Real Decreto 1684/2001, de 18 de noviembre, por el que se establece el Título de Técnico Superior en Animación Sociocultural y Turística y se fijan sus enseñanzas mínimas. BOE, núm. 311 de 27 de diciembre de 2011.

Ministerio de Educación y Ciencia (2006). Propuesta de directrices para la elaboración de títulos universitarios de grado y master. Madrid: Ministerio de Educación.

Pérez Serrano, G. y Sarrate Capdevila, M. L. (2013). Diversidad Cultural y ciudadanía. Hacia una Educación Superior Inclusiva. Educación XX1, 16,1, pp. 85-104. Doi 105944/educís.16.1.718.

Real Academia Española (2001). Diccionario de la Lengua Española (22ª ed.). Madrid: Espasa Calpe.

Sáez Carreras, J. (2009). El enfoque por competencias en la formación de los educadores sociales: una mirada a su caja de herramientas. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 16, pp. 9-20

Soravilla, L., Pac, D. & Cano, J. (2011). Retos y encrucijadas para la adquisición de competencias por los profesionales de la animación sociocultural. Por un diálogo entre profesionales en el ámbito universitario. Retrieved from: http://www.unizar.es/colinanimacion-IEPSA/wp-content/uploads/2011/10/4.6

Published

2013-04-25

Most read articles by the same author(s)