The digital divide in population at risk of social exclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.39.08

Keywords:

Access digital divide, usage digital divide, e-inclusion, social vulnerability

Abstract

Face-to-face interactions in the different spheres of social and personal relationships of the ICTs have been replaced by digital communication through networks. In this context addressing the problems linked with the digital divide in vulnerable populations can be relevant. This gap is shown not only in the access to technological devices, but also in the competences derived from their usage and usefulness. This study describes this divide in an especially vulnerable social group. The construction and the validity data of the measurement instrument Valora 1001, designed the expert group of the Social Inclusion Observatory of León City, are exposed. The information from a sample of 1.125 people in situation of social vulnerability was analysed. The results, when compared to the reference values at a regional and national level, showed the existence of a significant digital divide, placing this population group at risk of social exclusion dealing with access (availability of technological resources and access to the Internet) as much as usage (use for job search and administrative procedures). The solution to this deep social inequality demands the implementation of active policies that promote the acquisition of resources and infrastructures, but also which motivate and educate the citizens in their use and appropriation. It should be necessary for the involved administrations to take specific actions, by carrying out workshops and courses to train these technological tools. Some of the organized by Leon Council following the results of this study are described

Author Biographies

M. Lourdes Gutiérrez-Provecho, Universidad de León

Profesora Titular del Área de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad de León. Ha participado en numerosos proyectos de investigación educativa tanto en el ámbito de la educación formal (enfoques de aprendizaje, actitudes, prácticum, competencias docentes) como de la no formal, especialmente en el ámbito del Observatorio para la Inclusión Social de la ciudad de León, con diversas publicaciones relacionadas con ambas líneas. Ha dirigido numerosos trabajos de fin de carrera. Participa como investigadora en del Grupo de Investigación Consolidado de la Universidad de León Educación y Sociedad (EDUSOC).

Mercedes López-Aguado, Universidad de León

Profesora Titular del Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de León. Ha participado en numerosos proyectos de investigación educativa tanto en el ámbito de la educación formal (lectoescritura, procesos de aprendizaje en educación superior, competencias docentes) como de la no formal, especialmente en el ámbito del Observatorio para la Inclusión Social de la ciudad de León, con diversas publicaciones relacionadas con ambas líneas. Ha dirigido varias tesis doctorales y numerosos trabajos de fin de carrera. En la Investigadora Principal del Grupo de Investigación Consolidado de la Universidad de León Educación y Sociedad (EDUSOC).

José Luis García LLamas, UNED

José Luis García Llamas, profesor titular de Métodos de Investigación en Educación en el Departamento MIDE I de la Facultad de Educación de la UNED. Ha venido trabajando en el campo de la exclusión/inclusión socioeducativa. Con varias publicaciones en revistas científicas de reconocido prestigio. Además de dirigir una investigación que recibió un premio de 35.000 euros. Ha sido Coordinador del Grupo de Investigación en Contextos Sociales (ISE). Formando parte de la RED OCIOGUNE, con otras siete universidades de España. En el campo de la gestión universitaria ha sido Decano de la Facultad de Educación durante ocho años.

Jose Quintanal Diaz, UNED

Profesor Titular del Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad Nacional de Educación a Distancia. Ha participado en diversos proyectos de investigación educativa, lo mismo en el ámbito de la educación formal (dislexia, lectoescritura,…) como de la no formal (niños y jóvenes en riesgo de exclusión social,…). Ha dirigido varias tesis doctorales, trabajos fin de máster y trabajos fin de grado. Es investigador del Grupo Contextos-ISE de la Red de Equipos de Investigación OcioGune.

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Published

2021-12-12