Making didactics proposals aimed at improving socioeducational programs for youngters at risk of social exclusion

Authors

  • María Violeta Álvarez Fernández Universidad de Oviedo.
  • Víctor Raúl Pintado Rey Universidad de Oviedo
  • José Luis San Fabián Maroto Universidad de Oviedo.

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2014.23.07

Keywords:

Community education, juvenile delinquency, educational intervention, prosocial thinking, educational programs

Abstract

Educators at Sograndio Juvenile Detention Center in Asturias were sure that they were able to offer new alternatives to improve their socio-educational intervention. That is the reason why they got involved in an action research training process aimed at making didactic proposals which tried to optimize the development of social competence programs for youngsters with criminal behavior. In order to do this, the Short Version of the Prosocial Thinking Program for Young People (Alba et al., 2005) was applied to nine inmates, eight males between 14 and 20 years old and a female of 16 years old. Theywere the basis and reflection of ourmethodological intervention. The teamtaking part in this intervention is formed by nine inmates and three external members (two coordinators and a woman psychologist). The investigation, mainly qualitative, includes different instruments (both qualitative and quantitative), such as: observation registries, discussion groups, questionnaires and notebooks. After the implementation of the program, positive changes must be highlighted in the emotional dimension, the resolution of problems, self-control and frustration tolerance. Besides, very high levels of satisfaction have been observed among youngsters, educators and external informants. It is important to have created a climate of professional compromise towards change and this way to have abandoned a passive attitude towards training, so that we were able to start an active search for practical answers, adjusted to our necessities and professional interests. Finally, we make several observations and intervention proposals that contribute to generate didactic knowledge thought and adapted for social education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Violeta Álvarez Fernández, Universidad de Oviedo.

Titular de Escuela Universitaria. Departamento de Ciencias de la Educación. Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Campus deLlamaquique, C/ Aniceto Sela, s/n - 33005 Oviedo (España). E-mail: violeta@uniovi.es Teléfono:985102876. Fax: 985103226

Víctor Raúl Pintado Rey, Universidad de Oviedo

Profesor asociado de la Universidad de Oviedo. Departamento de ciencias de la Educación de la Universidad de Oviedo. Doctor en Pedagogía por la Universidad de Oviedo. Número de Colegiado: 2049 (Colegio Profesional Educadores Sociales Andalucía)

José Luis San Fabián Maroto, Universidad de Oviedo.

Catedrático de Universidad. Departamento de Ciencias de la Educación. Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Campus de Llamaquique, C/ Aniceto Sela, s/n - 33005 Oviedo (España). E-mail: jlsanfa@uniovi.es Teléfono: 985103230. Fax: 985103226

References

Alba, J.L. et al. (2005). El programa del pensamiento prosocial. Versión corta para jóvenes. En V. Garrido y Mª. J. López. (coords.), Manual de intervención educativa en readaptación social. Vol.2. Los programas del pensamiento prosocial. (pp.95-310). Valencia: Tirant lo Blanch.

Alba, J.L et al. (2006). Instrumentos de investigación para evaluar el Programa de Pensamiento Prosocial Versión Corta para Jóvenes. Valencia: Inédito.

Feliz Murias, T.; Sepúlveda Barrios, F. y Gonzalo Fernández, R. (2008). Didáctica General para educadores sociales. Madrid: McGraw-Hill.

Fernández Gutiérrez, A. Mª. (2003). La intervención socioeducativa como proceso de investigación. Una experiencia de reflexión-acción en Centros de Menores. Valencia: Nau Llibres.

Forés, A. y Vallvé, M. (2002). Quan didàctica porta nom d´educació social. Barcelona: Fundación Pere Tarrés.

Gruwell, E. y Freedom Writer (2007). Diarios de la calle. Barcelona: Elipsis Ediciones.

López, Mª. J. y Garrido, V. (2005). Un modelo para la prevención e intervención de la conducta antisocial. En Garrido y López (coord.), Manual de intervención educativa en readaptación social. Vol.2. Los programas del pensamiento prosocial (pp. 11-94). Valencia: Tirant lo Blanch.

Mateos-Aparicio, J. Mª. (2009). Evaluación de la efectividad de programas destinados a la promoción y mejora de la convivencia en un centro de educación secundaria de la provincia de Ciudad Real. Tesis Doctoral. Burgos: Universidad de Burgos.

McGuire, J. & Priestley, P. (1995). Reviewing «What work´s»: Past, present and future. En J. McGuire, (ed), What works: Reducing reoffending: Guidelines from research and practice. Chichester: Wiley.

McKillip, J. (1989). Need Analysis. Tools for the Human Services and Education. London: Sage Publ.

Meirieu, P. (2006). Carta a un joven profesor. Por qué enseñar hoy. Barcelona: Graó.

Meirieu, P. (2007). Es responsabilidad del educador provocar el deseo de aprender. Cuadernos de pedagogía. 373 (noviembre), 42-47.

Meirieu, P. (2009). Aprender sí. Pero ¿Cómo?. Barcelona: Octaedro.

O´Connor, J. y Seymour, J. (2003). PNL para formadores. Barcelona: Urano.

Parcerisa, A. (2004). Didáctica en la educación social. Enseñar y aprender fuera de la escuela. Barcelona: Graó.

Parcerisa, A.; Giné, N. y Forés, A. (2010). La Educación Social. Una mirada didáctica. Relación, comunicación y secuencias educativas. Barcelona: Graó.

Pérez-Campanero, Mª P. (1991). Cómo detectar las necesidades de Intervención Socioeducativa. Madrid: Narcea.

Pérez de Guzmán, L.; Amador, L.V. y Vargas, M. (2011). Resolución de conflictos en las aulas: un análisis desde la Investigación-Acción. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 18, 99-114.

Richardson, L. (1997). Fields of play: Constructing an academic life. New Brunswick NJ: Rutgers University Press.

Stufflebeam, D.L. y Shinkfield, A.J. (2005). Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica. Barcelona. Paidós y M.E.C.

Zambrano, A. (2005). Philippe Meirieu. Trayectoria y formación del pedagogo. Educere-Ideas y personajes de la educación latinoamericana y universal-. Año 9, 30 (julio-agosto-septiembre), 431-442. Recuperado de: http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/19986

Published

2013-12-13