Socio-educational policies in Germany, Spain and France for the integration of immigrants
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2013.21.06Keywords:
Socio-educational, integration, immigration, European Union, Comparative EducationAbstract
We studied the socio-political integration policies being applied in Germany, Spain and France, highlighting their similarities and differences. We then checked whether their integration models were consistent with the common immigration policy of the UE and whether the latter allows them to plan measures for handling immigration to suit their own particular needs. We employed the Comparative Education methodology; the units of comparison were Germany, Spain and France, whose resident foreign populations represent more than 50% of the EU total. We studied the following: history and context; integration at federal and national level; the social-educational requirements for acquiring nationality; and the teaching of the mother tongue of immigrant students in educational institutions. We discovered that, even though the three countries belong to the EU and have common principles and rules about immigration, the design, management and ways of conceiving the integration of immigrant populations vary considerably.Downloads
References
Adam, C. et al. (2008). Estudio comparativo de la legislación en materia de inmigración legal en los 27 estados miembros de la UE. Bruselas: Dirección General de Políticas Interiores de la Unión.
Bade, K. J. (2008, September 18). Inmigración e integración en Alemania. Magazin-deutschland.de. Retrieved from http://www.magazine-deutschland.de/es/artikel-es/articulo/article/analyse-zuwanderung-und-integration-in-deutschland.html/
Birsl, U. and SOLÉ, C. (Coords.). (2004). Migración e interculturalidad en Gran Breta-a, Espa-a y Alemania. Barcelona: Anthropos.
BOLETÍN OFICIAL DEL ESTADO. (2010, May 25). BOE-A-2010-8372, no.127. Retrieved from http://www.mtin.es/es/guia/pdfs/pdfsnuev/RES180510.pdf
BOLETÍN OFICIAL DEL ESTADO. (2009, December 12). BOE-A-2009-10949, no. 299. Retrieved from http://extranjeros.mtin.es/es/NormativaJurisprudencia/Nacional/RegimenExtranjeria/RegimenGeneral/documentos/LOr_2_2009.pdf
BUNDESAMT FÜR MIGRATION UND FLÜCHTLINGE (BAMF). (2010). Retrieved from http://www.bamf.de/nn_433388/EN/Startseite/home-node.html?__nnn=true
CARDENAS RODRÍGUEZ, Mª R. (2008). Valores y actitudes de los/as jóvenes andaluces en contextos pluriculturales. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 15, 75-86.
CORINNE REGNARD. (2009). Infos migrations, no.10. Retrieved from http://www.immigration.gouv.fr/IMG/pdf/IM10popetrangere06.pdf
DIARIO OFICIAL DE LA UNIÓN EUROPEA. (2007). Decisión del Consejo de 25 de junio de 2007 por la que se establece el Fondo Europeo para la Integración de Nacionales de Terceros Países para el periodo 2007-2013 como parte del programa general "Solidaridad y gestión de los flujos migratorios". (2007/435/CE). Luxembourg. - (2008). Versión consolidada del Tratado de la Unión Europea. Maastricht.
EURYDICE. (2009). La integración escolar del alumnado inmigrante en Europa. Madrid: Eurydice.
Hemingway, B. (2008). Asuntos migratorios en las relaciones con terceros países: Una perspectiva desde la OIM. In Pinyol, G. (Coord.), V Seminario Inmigración y Europa: La dimensión exterior de las políticas de inmigración en la Unión Europea. Barcelona: Fundación CIDOB.
Hernando, M. (2008). Principales líneas de actuación en migración y desarrollo del Gobierno de Espa-a. En Pinyol, G. (Coord.), V Seminario Inmigración y Europa: La dimensión exterior de las políticas de inmigración en la Unión Europea. Barcelona: Fundación CIDOB.
Imbert, G. (2008). Integración, identidad y valores republicanos (el caso francés). Papeles del Este, 17, 39-48. Retrieved from http://revistas.ucm.es/cee/15766500/articulos/PAPE0808220039A.PDF
Institut Europeu De La MEDITERRÀNIA (IEMed). (2008). Quaderns de la Mediterrània 10. Dossier Diálogo Intercultural. Retrieved from http://www.iemed.org/publicacions/quaderns/10/cindex.php
L'AGENCE NATIONALE POUR LA COHÉSION SOCIALE ET L'ÉGALITÉ DES CHANCES (ACSE). (2007). Accord-cadre relatif aux femmes immigrées et issues de l'immigration pour favoriser les parcours d'intégration, prévenir et lutter contre les discriminations. Retrieved from http://www.lacse.fr/ressources/files/ILD___new/accords_cadres/Accord-cadre_ACSE-SDFE-DPM-DIV.pdf
Llorent Bedmar, V. and Cobano-Delgado, V. (2006). El alumnado inmigrante en los centros escolares europeos. Los casos de Alemania, Francia, Inglaterra, Suecia y Espa-a. Escuela Abierta, 9, 41-62.
LLORENT BEDMAR, V. (2008). Asignaturas online. Educación Comparada. Seville. Seville: Secretariado de recursos audiovisuales y nuevas tecnologías de la Universidad de Sevilla.
http://dx.doi.org/10.1016/j.fuel.2008.02.019
Lohre, M. (2008). Examen de conocimientos para quienes aspiran a la ciudadanía alemana: la recién introducida prueba para la nacionalización. Trans. Fabio Morales. Retrieved from http://www.goethe.de/ges/pok/prj/mig/mgr/es3721957.htm
MINISTÈRE DE I'IMMIGRATION, D'INTÉGRATION, D'IDENTITÉ NATIONALE ET DU DÉVELOPPEMENT SOLIDAIRE (MIIINDS). (2008a). Retrieved from http://www.immigration.gouv.fr/spip.php?page=dossiers_them_org&numrubrique=311
- (2008b). Faciliter l'intégration et promouvoir l'identité nationale. Retrieved from http://www.immigration.gouv.fr/spip.php?page=dossiers_them_int&numrubrique=323
MINISTERIO DE TRABAJO E INMIGRACIÓN. (2009). Programa de la presidencia espa-ola en los ámbitos sociolaboral y de inmigración (Primer semestre del 2010). Retrieved from http://www.tt.mtin.es/eu2010/es/noticias/inmigracion/200912/INM20091229-001.html#documentacion
MINISTERIO DE TRABAJO Y ASUNTOS SOCIALES. (2007). Plan estratégico de ciudadanía e integración 2007-2010. Retrieved from http://ec.europa.eu/ewsi/UDRW/images/items/docl_1313_577775293.pdf
PARLAMENTO EUROPEO. (1999). Consejo Europeo de Tampere. 15 and 16 October, 1999. Conclusiones de la Presidencia. Retrieved from http://www.europarl.europa.eu/summits/tam_es.htm
- (2009). March Informe sobre la educación de los hijos de los inmigrantes (2008/2328(INI)). Retrieved from http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+REPORT+A6-2009-0125+0+DOC+PDF+V0//ES
SECRETARÍA DE ESTADO DE INMIGRACIÓN Y EMIGRACIÓN. (2011). II Plan estratégico de ciudadanía e integración 20011-2014. Retrieved from http://extranjeros.mtin.es/es/IntegracionRetorno/Plan_estrategico2011/
SECRÉTARIAT GÉNÉRAL DU COMITÉ INTERMINISTÉRIEL DE CONTRÔLE DE L'IMMIGRATION. (2009). Les orientations de la politique de l'inmigration. Paris: Direction de l'information légale et administrative.
SOCIETÄTS-VERLAG. (2007). La actualidad de Alemania. Recovered from www.facts-about-germany.de
Stritzky, J. (2009) Política de inmigración alemana: de la negativa a la renuencia, Revista ARI 93/2009. Retrieved from http://www.realinstitutoelcano.org/wps/portal/rielcano/contenido?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/elcano/elcano_es/zonas_es/ari93-2009t
Vasileva, K. (2009). Population and social conditions. Eurostat. Statistics in focus 94/2009. Retrieved from http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-SF-09-094/EN/KS-SF-09-094-EN.PDF
Villarreal, F. (2009). Ense-anza de la lengua a inmigrantes. Estudios de políticas de integración lingüística en tres países europeos y retos para el caso espa-ol. Espa-a: Ministerio de Trabajo e Inmigración.
Viñas, P. (2010, 8 de febrero). Francia creará "carné de ciudadano" para reforzra el orgullo de ser francés. El dia.es. Internacional. Retrieved from http://www.eldia.es/2010-02-08/INTERNACIONAL/27-Francia-creara-carne-ciudadano-reforzar-orgullo-ser-frances.htm
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/3.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.