Gender differences in aging: social relationships, leisure, domestic and educational tasks in Castilla-la Mancha

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2025.47.07

Keywords:

Aging, sex, housework, leisure, education

Abstract

In this article, the results of a quantitative study are presented, where the influence of variables such as gender, habitat, and age on aging processes is investigated. To this end, 1065 people over 64 years old from Castilla La Mancha were surveyed, following criteria of sample proportionality by provinces and stratified by quotas of gender, age group, and habitat size. The results show significant differences in the gender variable regarding the performance of household and caregiving tasks, as well as in the levels of satisfaction with leisure activities and social relationships.

The study was complemented with a qualitative investigation to explore whether these differences persist among individuals nearing retirement. For this purpose, three focus groups were organized with individuals aged between 55 and 64 years old, and seven interviews were conducted with experts from the political and third sectors. The analysis of the discourse reveals, among other findings, that caregiving tasks are the main factor differentiating between men and women, and they influence leisure time and how individuals interact with their environment.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Esther Portal-Martínez, Universidad de Castilla-La Mancha

Doctora en Pedagogía y actualmente profesora de Educación Social en la Facultad de Ciencias Sociales y Tecnologías de la Información de la Universidad de Castilla La Mancha. Ha trabajado en programas de orientación sociolaboral, de educación ambiental, de educación compensatoria, educación en el medio abierto y Escuelas Taller y Casas de Oficios. También ha participado en diversos proyectos de investigación nacionales e internacionales relacionados con población mayor y envejecimiento, género, salud, empleo y STEAM. Además, es miembro de del grupo de investigación gerontológica GESED y del Movimiento de Renovación Pedagógica Acción Educativa.

Juan Lirio-Castro, Universidad de Castilla-La Mancha

Doctor en Pedagogía y actualmente Profesor Titular de Universidad en la Facultad de Ciencias Sociales y Tecnologías de la Información de la Universidad de Castilla La Mancha. Ha participado en diversos proyectos de investigación nacionales e internacionales vinculados a su especialidad en gerontología social y educativa y educación social. Es director del Grupo de Investigación en Gerontología Social y Educativa (GESED) de la UCLM y miembro fundador de la Red Iberoamericana de Programas Universitarios con Adultos Mayores (RIPUAM).

Enrique Arias-Fernández, Universidad de Castilla-La Mancha

Doctor en Sociología por la UCLM, Licenciado en Sociología por la UCM. Contratado Doctor en la Universidad de Castilla-La Mancha. Especialista Universitario en Gerontología Social y Envejecimiento Activo y en Praxis de la Sociología del Consumo. La principal trayectoria investigadora de los últimos 16 años se ha centrado en vejez, envejecimiento activo y desigualdad de género. Colaborando en más de trece Proyectos de I+D+i para entidades públicas y privadas, y publicaciones en Educational Gerontology, Opcion, Prisma Social y Escritos De Psicología entre otras.

References

Aegón (2022). V Estudio salud y vida. https://fr.zone-secure.net/149562/1614830/#page=1

BBVA (2019). VII encuesta del Instituto BBVA de Pensiones: La preparación de la jubilación de la generación del baby boom. https://www.jubilaciondefuturo.es/es/pensiones-en-cifras/fondo-documental/vii-encuesta-del-instituto-bbva-de-pensiones-la-preparacion-de-la-jubilacion-en-la-generacion-del-baby-boom.html

Cabrera, L.J., Dávila, C. y González, S.M (1998). La demanda de enseñanza universitaria en España. VI Congreso Español de Sociología

Calasanti, T., Carr, D., Homan, P. y Coan, V. (2021). Gender Disparities in Life Satisfaction After Retirement: The Roles of Leisure, Family, and Finances. The Gerontologist, 61(8), 1277-1286, https://doi.org/10.1093/geront/gnab015

Carr, D.C., Moen, P., Jenkins, M.P. y Smyer, M. (2020). Postretirement Life Satisfaction and Financial Vulnerability: The Moderating Role of Control. The Journals of Gerontology, 75(4), 849-860, https://doi.org/10.1093/geronb/gby105

Comisión Europea (2021). Libro verde sobre el envejecimiento. Fomentar la solidaridad y la responsabilidad entre generaciones. https://op.europa.eu/es/publication-detail/-/publication/d918b520-63a9-11eb-aeb5-01aa75ed71a1

Consejo Económico y Social de España (2016). La participación laboral de las mujeres en España (Informe 05|2016). http://www.ces.es/documents/10180/3557409/Inf0516.pdf

Díaz García, O., Herranz Aguayo, I., Fernández de Castro, P, y Gómez, J.L. (2022). Lifestyles of Spanish elders from supervened SARS-CoV-2 variant onwards: Correlational research on life satisfaction and social-relational praxes. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org//10.3389/fpsyg.2022.948745

Dukhovnov D. y Zagheni, E. (2015). Who takes care of whom in the U.S.? Evidence from matrices of time transfers by age and sex. Population and Development Review, 41(2), 183-206. https://doi.org/10.1111/j.1728-4457.2015.00044.x

Eurofound (2016). Encuesta europea sobre calidad de vida 2016. Horas semanales dedicadas a actividades de cuidados y tareas del hogar (1). España y UE-28. https://www.eurofound.europa.eu/es/eqls2016

Freixas, C. (2006). Generación XX. Teorías sobre la juventud en la era contemporánea. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, 4(2), 1-18. http://hdl.handle.net/10459.1/47459

Freixas, A., Luque, B. y Reina. A. (2009). El ciclo vital revisado: las vidas de las mujeres mayores a la luz de los cambios sociales. RECERCA. Revista de Pensamiento i Anàlisi, (9), 59-80.

Grupo Efebé (2021). II Barómetro. Dónde y cómo queremos vivir cuando seamos mayores. https://www.grupefebe.com/es/barometro-grup-efebe-baby-boomers-y-generacion-x-quieren-seguir-viviendo-en-comunidad-cuando-sean-mayores-y-sentirse-autonomos-capaces-y-autosuficientes/

Guberman, N., Lavoie, J., Blein, L. y Olazabal, I. (2012). Baby boom caregivers: Care in the age of individualization. The Gerontologist, 52(2), 210-218. https://doi.org//10.1093/geront/gnr140

IMSERSO. (2020). Comunidades Autónomas, Ciudades Autónomas y Diputaciones Forales. INE: Base Datos de Población. Explotación estadística del Padrón Municipal, datos a 01/01/2020. https://imserso.es/imserso_01/index.hm

INE. (2023). Esperanza de vida al nacimiento según sexo. https://www.ine.es/jaxiT3/Tabla.htm?t=1414&L=0

Inglehart, R. (1977). The Silent Revolution: Changing values and political styles among Western publics. Princeton University Press.

Inglehart, R. and Baker, W. (2000) Modernization, Cultural Change, and the Persistence of Traditional Values. American Sociological Review, 65(1), 19-51. https://doi.org/10.2307/2657288

Kelle, N., Simomson, J. y Hennin, G (2024). Baby Boomers and Their Voluntary Engagement: A Cohort Comparison Among the Middle-Aged and Older Population in Germany. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 54(1), 129- 150. https://doi.org/10.1177/08997640241240417

Leach, R., Phillipson, C., Biggs, S, y Money, A. (2013). Baby boomers, consumption and social change: the brindging generation? Revue Internationale de Sociologie, 23(1), 104-122. https://doi.org/10.1080/03906701.2013.771053

Lesthaeghe, R. (2014). The second demographic transition: a concise overview of its development. Proceedings of the National Academy of Science, 111(51), 18112-18115. https://doi.org/10.1073/pnas.1420441111

Majón-Valpuesta, D. y Levasseur, M. (2025). Exploring keys to understanding the challenges of social participation in old age from a generational baby boomer perspective: a scoping review. Journal of Population Research, 42(8). https://doi.org/10.1007/s12546-024-09359-6

Majón-Valpuesta, D., Pérez, M., y Luna, S. (2020). Agencia y trayectorias de cuidado: las voces de mujeres baby boomers. Investigación joven con perspectiva de género. En C. Sainz de Baranda y M. Blanco-Ruiz (Eds.), Investigación joven con perspectiva de género. Instituto de Estudios de Género, Universidad Carlos III de Madrid.

Majón-Valpuesta, D., Pérez-Salanova, M., Ramos, P. y Haye, A. (2021). “It’s impossible for them to understand me “cause I haven’t said a word”: how women baby boomers shape social participation spaces in old age. Journal of Women & Aging, 34(3), 277-293. https://doi.org/10.1080/08952841.2021.1915684

Martín, J., Alemán, P., y Castellano, R. (2021). Escala de envejecimiento activo. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 37, 99-111. https://doi.org//10.7179/PSRI_2021.XX

Martínez Barroso, M.R. (2020). La brecha de género en la pensión de jubilación: algunos mecanismos correctores y cuestiones pendientes. Diritti Fondamentai, 2.

Martins, T. (2017). A reforma e o laço social: reflexões a propósito dos encontros e desencontros da transição. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 30, 159-168. https://doi.org//10.7179/PSRI_2017.30.11

Miller, D. A. (1981). The ‘sandwich’ generation: adult children of the aging. Social Work, 26(5), 419-423.

Ministerio de Educación y Formación Profesional (2022). Explotación de las variables educativas de la encuesta de población activa/nivel de formación de la población http://estadisticas.mecd.gob.es/EducaJaxiPx/Datos.htm?-path=/laborales/epa/nivfor//l0/&file=nivfor_1_02.px&type=pcaxis

Olazabal, I. (2009). Que sont les baby-boomers devenus? Aspects sociaux d’une génération vieillissante. Éditions Nota Bene.

Organización Mundial de la Salud (2022). Envejecimiento y salud. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/ageing-and-health

Portal Martínez, E., Lirio Castro, J., Alonso González, D. y Gómez Ramos, J.L. (2024). Lifestyles of Older Adults in Castilla-La Mancha (Spain): Influence of Sex, Age, and Habitat. Fudan Journal of the Humanitie and Social Sciencies. 17, 313-335. https://doi.org/10.1007/s40647-023-00382-0

Ros, T. y Lidón, B. (2018). La experiencia del empoderamiento en mujeres mayores de 65 años. Gerokomos, 29(1), 3-8.

Saucedo, J.M., Hernández, A., Peña, A., Amezcua, B. y López, G.P. (2018). Baby boomers, una generación puente. Revista Internacional Administración & Finanzas,11(3), 47-56.

Van Bavel, J. y Reher, D.S. (2013). The Baby Boom and its causes: What we know and what we need to know. Population and Development Review, (29)2, 257-288. https://doi.org//10.1111/j.1728-4457.2013.00591.x

Van De Kaa, D.J. (1987). Europe’s second demographic transition. Population Bulletin, 42(1), 1-59. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12268395/

Westerhof, G. J. y Tulle, E. (2007). Meanings of ageing and old age: Discursive contexts, social attitudes and personal identities. En J. Bond, S. Peace, F. Dittmann-Kohli y G. J. Westerhof (Eds.), Ageing in society: European perspectives on gerontology, 235-254.

Published

2025-07-13

How to Cite

Portal Martínez, E., Lirio Castro, J., & Arias Fernández, E. (2025). Gender differences in aging: social relationships, leisure, domestic and educational tasks in Castilla-la Mancha. Pedagogia Social Revista Interuniversitaria, (47), 115–129. https://doi.org/10.7179/PSRI_2025.47.07

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.