Young people at school in contexts of criminal violence: a study on the construction of life projects
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2025.47.13Keywords:
Education, youth, qualitative research, drug trafficking, violenceAbstract
In environments marked by drug trafficking, insecurity and criminal violence, the school is in conflict between its social function of forming useful subjects for the social structure and the reality marked by inequality that forces youth to define their life projects from illegality. In Mexico, drug trafficking has been characterized by high-impact processes of violence and a culture of transgression that is internalized by youth. Using a biographical approach, 12 in-depth interviews were analyzed with students, teachers, prefects and security guards, with the aim of understanding how contexts of criminal violence affected the expectations, life projects, experiences and meanings that youth construct. Fieldwork was carried out at the Preparatory School 2 de Octubre in Culiacancito, Sinaloa. The results are presented based on the following categories: drug trafficking as a life project; hegemonic and alternative life project; social, family and institutional-educational conditions that enable the definition of life projects. We conclude that a broken family nucleus, the presence of drug trafficking, economic and emotional deficiencies and a lack of educational interest are conditions that make it possible to define life projects based on drug trafficking.
Downloads
References
Almonacid, J. y Burgos, C. (2023). Narcotráfico e historia vivida desde la escuela. Pedagogías de la memoria en Culiacancito, Sinaloa. Revista Colombiana de Sociología, 46(2), 291-316. https://doi.org/10.15446/rcs.v46n2.96225
American Psychological Association (2017). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct. https://www.apa.org/ethics/code
Arendt, H. (2005). Sobre la violencia. Alianza editorial.
Bassi, J. E. (2015). El código de transcripción de Gail Jefferson: Adaptación para las ciencias sociales. Quaderns de Psicologia, 17(1), 39-62. https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1252
Bello-Ramírez, A. y Pereira-Vianna, C. (2021). Profesoras en medio de la violencia armada: Una pedagogía visceral desde las favelas de Rio de Janeiro. CS, 33, 11-40. https://doi.org/10.18046/recs.i33.4106
Bertaux, D. (2011). El enfoque biográfico: Su validez metodológica, sus potencialidades. Acta Sociológica, 1(56), 61-93. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484938e.2011.56.29458
Bourdieu, P., y Passeron, J. C. (2019). La reproducción: Elementos para una teoría del sistema educativo. Siglo XXI Editores.
Burgos, C. J., Moreno, D., y Almonacid, J. (2023). Sentidos y experiencias juveniles sobre violencia y narcotráfico en Sinaloa. Estudio de caso del culiacanazo. Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social, 23(1), e3233. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.3233
Butrón, J. (2020, agosto 1). Controlan cárteles trata de menores, revelan ONG. La Razón. https://www.razon.com.mx/mexico/carteles-expanden-trata-menores-ong-399812
Colin, A. (2021). Maestros bajo fuego. Repercusiones de la violencia criminal en escuelas públicas del Valle de Apatzingán, Michoacán. Diálogos sobre educación, 13(24), 1-20. https://doi.org/10.32870/dse.vi24.1061
Córdova, N. (2007). La subcultura del “narco”: La fuerza de la transgresión. Cultura y representaciones sociales, 2(3), 106-130. https://www.culturayrs.unam.mx/index.php/CRS/article/view/513
D’Angelo, O. (2000). Proyecto de vida como categoría básica de interpretación de la identidad individual y social. Revista Cubana de Psicología, 17(3), 270-275. https://biblat.unam.mx/es/revista/revista-cubana-de-psicologia/articulo/proyecto-de-vida-como-categoria-basica-de-interpretacion-de-la-identidad-individual-y-social
Díaz, G. L. (2020, enero 6). México acumuló 61 mil 637 reportes de personas desaparecidas: Segob. https://www.proceso.com.mx/nacional/2020/1/6/mexico-acumulo-61-mil-637-reportes-de-personas-desaparecidas-segob-236693.html
Feixa, C. (2003). La imaginación autobiográfica. Nómadas, 18, 80-93. http://hdl.handle.net/10459.1/67657
Fernández, J. A., y Romero, M. del R. (2024). Violencia y juventudes en México. Reflexiones en torno al caso sinaloense. Mujer Andina, 2(2), 143-163. https://doi.org/10.36881/ma.v2i2.871
Galtung, J. (2016). La violencia: Cultural, estructural y directa. Cuadernos de estrategia, 183, 147-168. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5832797
Gobierno de Culiacán. (2021, enero 28). Sindicatura de Culiacancito. https://web.archive.org/web/20210128205233/ https://www.culiacan.gob.mx/sindicatura/culiacancito/
Gómez, A. H., y Almanza, A. M. (2016). Impacto del narcotráfico en jóvenes de Tamaulipas, México: Drogas e inseguridad. Revista de Psicología, 34(2), 445-472. https://doi.org/10.18800/psico.201602.009
Gurdián-Fernández, A. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socio educativa. IDER. http://repositorio.inie.ucr.ac.cr/jspui/handle/123456789/393
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2021). Encuesta para la medición del impacto COVID-19 en la educación (ECOVID-ED) 2020. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2021/OtrTemEcon/ECOVID-ED_2021_03.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2022). Encuesta Nacional de Seguridad Pública Urbana (ENSU): Primer Trimestre 2022. https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/ensu/doc/ensu2022_marzo_presentacion_ejecutiva.pdf?fbclid=IwAR2siq5UfODnUINwTP483Wzb2w_EZphZVhCh7_jmdLk7oEIt9r0uJ2_2BCs
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2024). Consulta interactiva de datos. Conjunto de datos: Defunciones por homicidios.
Instituto para la Economía y la Paz. (2023). Índice de Paz México 2023: Identificación y medición de los factores que impulsan la paz. https://www.visionofhumanity.org/resources/
Jiménez-Bautista, F. (2019). Antropología de la violencia: Origen, causas y realidad de la violencia híbrida. Revista de Cultura de paz, 3, 9-51. https://revistadeculturadepaz.com/index.php/culturapaz/article/view/62
Masschelein, J., y Simons, M. (2014). Defensa de la escuela: Una cuestión pública. Miño y Dávila.
Moreno, D., Burgos, C. J., y Valdez, J. E. (2016). Daño social y cultura del narcotráfico en México: Estudio de representaciones sociales en Sinaloa y Michoacán. Mitologías hoy, 14, 249-269. https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.387
Moreno, D., y Flores, F. (2015). Aceptación y rechazo al narcotráfico: Un estudio intergeneracional sobre distancia social y nivel de contacto. Alternativas en Psicología, 18(32), 160-176.
Nateras, O., y Mendoza, J. (2016). Psicología social de la educación. En O. Nateras, S. Arciga, y J. Mendoza (Eds.), Psicologías sociales aplicadas. Temas clásicos, nuevas aproximaciones y campos interdisciplinarios (pp. 105-131). UAM.
Pearce, J. (2019). Introducción. Un aporte conceptual y empírico para resignificar la seguridad en México. En Seguridad humana y violencia crónica en México: Nuevas lecturas y propuestas desde abajo. (pp. 5-33). Miguel Ángel Porrúa. https://www.casede.org/index.php/biblioteca-casede-2-0/seguridad/seguridad-humana/472-seguridad-humana-y-violencia-cronica-en-mexico
Red por los Derechos de la Infancia en México. (2021, septiembre 7). Reclutamiento y utilización de niñas, niños y adolescentes por grupos delictivos en México. https://issuu.com/infanciacuenta/docs/reclutamiento.v.digital-6_ sept-final
Red por los Derechos de la Infancia en México. (2023, diciembre 4). Abandono escolar de niñas, niños y adolescentes en México (2016-2022). https://blog.derechosinfancia.org.mx/2023/12/04/abandono-escolar-de-ninas-ninos-y-adolescentes-en-mexico-2016-2022/
Reguillo, R. (2015). La turbulencia en el paisaje: De jóvenes, necropolítica y 43 esperanzas. En J. M. Valenzuela (Ed.), Juvenicidio: Ayotzinapa y las vidas precarias en América Latina (Primera edición). NED Ediciones.
Restrepo, E. (2018). Etnografía: Alcances, técnicas y éticas (1a ed). Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://www.aacademica.org/eduardo.restrepo/3
Reyes-Sosa, H., Larrañaga-Egilegor, M. y Valencia-Garate, J. F. (2017). La representación social del narcotraficante en jóvenes sinaloenses. región y sociedad, 29(69), 69-88. https://doi.org/10.22198/rys.2017.69.a269
Riquelme, V., Canovas, P., Orellana, N. y Sáez, B. (2019). Víctimas invisibles: Análisis de la intervención socioeducativa de niñas y niños expuestos a violencia de género en la familia. Pedagogia Social Revista Interuniversitaria, 34, 113-127. https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.34.08
Sánchez, J. A. (2009). Procesos de institucionalización de la narcocultura en Sinaloa. Frontera Norte, 21(41), 77-103. https://doi.org/10.17428/rfn.v21i41.977
Sánchez López, G. (2021). Amistad y adversidad: La escuela como un espacio de encuentro y acompañamiento en un contexto de violencia crónica en el norte de Monterrey. Diálogos sobre educación, 13(24), 1-20. https://doi.org/10.32870/dse.v0i24.1043
Sanz Hernández, A. (2005). El método biográfico en investigación social: Potencialidades y limitaciones de las fuentes orales y los documentos personales. Asclepio, 57(1), 99-116. https://doi.org/10.3989/asclepio.2005.v57.i1.32
Serje, M. (2011). El revés de la nación: Territorios salvajes, fronteras y tierras de nadie. Ediciones Uniandes.
Solano, A. y Trujillo, B. F. (2021). Hacer escuela entre silencios. Docentes de telesecundaria en contextos de narcotráfico. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 51(2), 151-176. https://www.redalyc.org/journal/270/27065158010/html/
Strauss, A. L. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada (1..ª ed). Universidad de Antioquía.
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: La búsqueda de significados. Paidós.
Tezoco, E. M. (2020). Niños y adolescentes: El nuevo rostro del narcotráfico en México. RD-ICUAP, 6(18), 36-49. http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/rdicuap/article/view/243
Valdez, J. E., Esparza, V. H. y Burgos, C. J. (2023). Narrativas juveniles sobre el narcotráfico en Sinaloa: Ingreso, riesgos y planes a futuro. Frontera Norte, 35. https://doi.org/10.33679/rfn.v1i1.2306
Vázquez, F. (1996). El análisis de contenido temático. Objetivos y medios en la investigación psicosocial. Universitat Autónoma de Barcelona.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.


