Young people at school in contexts of criminal violence: a study on the construction of life projects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2025.47.13

Keywords:

Education, youth, qualitative research, drug trafficking, violence

Abstract

In environments marked by drug trafficking, insecurity and criminal violence, the school is in conflict between its social function of forming useful subjects for the social structure and the reality marked by inequality that forces youth to define their life projects from illegality. In Mexico, drug trafficking has been characterized by high-impact processes of violence and a culture of transgression that is internalized by youth. Using a biographical approach, 12 in-depth interviews were analyzed with students, teachers, prefects and security guards, with the aim of understanding how contexts of criminal violence affected the expectations, life projects, experiences and meanings that youth construct. Fieldwork was carried out at the Preparatory School 2 de Octubre in Culiacancito, Sinaloa. The results are presented based on the following categories: drug trafficking as a life project; hegemonic and alternative life project; social, family and institutional-educational conditions that enable the definition of life projects. We conclude that a broken family nucleus, the presence of drug trafficking, economic and emotional deficiencies and a lack of educational interest are conditions that make it possible to define life projects based on drug trafficking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victor Horacio Esparza Bernal, Universidad Autónoma de Sinaloa

Licenciado en Psicología y Maestro en Educación por la Universidad Autónoma de Sinaloa. Estudiante de Doctorado en Educación por la UAS. Colaborador en el Laboratorio de Estudios Psicosociales de la Violencia de la facultad de psicología UAS. Miembro del Sistema Sinaloense de Investigadores y Tecnólogos (SSIT) como tecnólogo asistente.

César Jesús Burgos Dávila, Universidad Autónoma de Sinaloa

Licenciado en Psicología por la Universidad Autónoma de Sinaloa (UAS), México. Máster en Investigación en Psicología Social y Doctor en Psicología Social por la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB), España. Realizó estancia Posdoctoral en el Department of Ethnic Studies de la University of California, Berkeley, EEUU. Es Profesor Investigador Tiempo Completo - C comisionado en la Facultad de Ciencias de la Educación (FACE), UAS. Coordinador de la Maestría y del Doctorado en Educación de la FACE, UAS. Coordinador del Laboratorio de Estudios Psicosociales de la Violencia de la facultad de psicología UAS. Integrante del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores Nivel I e Investigador Honorífico del Sistema Sinaloense de Investigadores(as) y Tecnólogos.

References

Almonacid, J. y Burgos, C. (2023). Narcotráfico e historia vivida desde la escuela. Pedagogías de la memoria en Culiacancito, Sinaloa. Revista Colombiana de Sociología, 46(2), 291-316. https://doi.org/10.15446/rcs.v46n2.96225

American Psychological Association (2017). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct. https://www.apa.org/ethics/code

Arendt, H. (2005). Sobre la violencia. Alianza editorial.

Bassi, J. E. (2015). El código de transcripción de Gail Jefferson: Adaptación para las ciencias sociales. Quaderns de Psicologia, 17(1), 39-62. https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1252

Bello-Ramírez, A. y Pereira-Vianna, C. (2021). Profesoras en medio de la violencia armada: Una pedagogía visceral desde las favelas de Rio de Janeiro. CS, 33, 11-40. https://doi.org/10.18046/recs.i33.4106

Bertaux, D. (2011). El enfoque biográfico: Su validez metodológica, sus potencialidades. Acta Sociológica, 1(56), 61-93. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484938e.2011.56.29458

Bourdieu, P., y Passeron, J. C. (2019). La reproducción: Elementos para una teoría del sistema educativo. Siglo XXI Editores.

Burgos, C. J., Moreno, D., y Almonacid, J. (2023). Sentidos y experiencias juveniles sobre violencia y narcotráfico en Sinaloa. Estudio de caso del culiacanazo. Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social, 23(1), e3233. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.3233

Butrón, J. (2020, agosto 1). Controlan cárteles trata de menores, revelan ONG. La Razón. https://www.razon.com.mx/mexico/carteles-expanden-trata-menores-ong-399812

Colin, A. (2021). Maestros bajo fuego. Repercusiones de la violencia criminal en escuelas públicas del Valle de Apatzingán, Michoacán. Diálogos sobre educación, 13(24), 1-20. https://doi.org/10.32870/dse.vi24.1061

Córdova, N. (2007). La subcultura del “narco”: La fuerza de la transgresión. Cultura y representaciones sociales, 2(3), 106-130. https://www.culturayrs.unam.mx/index.php/CRS/article/view/513

D’Angelo, O. (2000). Proyecto de vida como categoría básica de interpretación de la identidad individual y social. Revista Cubana de Psicología, 17(3), 270-275. https://biblat.unam.mx/es/revista/revista-cubana-de-psicologia/articulo/proyecto-de-vida-como-categoria-basica-de-interpretacion-de-la-identidad-individual-y-social

Díaz, G. L. (2020, enero 6). México acumuló 61 mil 637 reportes de personas desaparecidas: Segob. https://www.proceso.com.mx/nacional/2020/1/6/mexico-acumulo-61-mil-637-reportes-de-personas-desaparecidas-segob-236693.html

Feixa, C. (2003). La imaginación autobiográfica. Nómadas, 18, 80-93. http://hdl.handle.net/10459.1/67657

Fernández, J. A., y Romero, M. del R. (2024). Violencia y juventudes en México. Reflexiones en torno al caso sinaloense. Mujer Andina, 2(2), 143-163. https://doi.org/10.36881/ma.v2i2.871

Galtung, J. (2016). La violencia: Cultural, estructural y directa. Cuadernos de estrategia, 183, 147-168. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5832797

Gobierno de Culiacán. (2021, enero 28). Sindicatura de Culiacancito. https://web.archive.org/web/20210128205233/ https://www.culiacan.gob.mx/sindicatura/culiacancito/

Gómez, A. H., y Almanza, A. M. (2016). Impacto del narcotráfico en jóvenes de Tamaulipas, México: Drogas e inseguridad. Revista de Psicología, 34(2), 445-472. https://doi.org/10.18800/psico.201602.009

Gurdián-Fernández, A. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socio educativa. IDER. http://repositorio.inie.ucr.ac.cr/jspui/handle/123456789/393

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2021). Encuesta para la medición del impacto COVID-19 en la educación (ECOVID-ED) 2020. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2021/OtrTemEcon/ECOVID-ED_2021_03.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2022). Encuesta Nacional de Seguridad Pública Urbana (ENSU): Primer Trimestre 2022. https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/ensu/doc/ensu2022_marzo_presentacion_ejecutiva.pdf?fbclid=IwAR2siq5UfODnUINwTP483Wzb2w_EZphZVhCh7_jmdLk7oEIt9r0uJ2_2BCs

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2024). Consulta interactiva de datos. Conjunto de datos: Defunciones por homicidios.

Instituto para la Economía y la Paz. (2023). Índice de Paz México 2023: Identificación y medición de los factores que impulsan la paz. https://www.visionofhumanity.org/resources/

Jiménez-Bautista, F. (2019). Antropología de la violencia: Origen, causas y realidad de la violencia híbrida. Revista de Cultura de paz, 3, 9-51. https://revistadeculturadepaz.com/index.php/culturapaz/article/view/62

Masschelein, J., y Simons, M. (2014). Defensa de la escuela: Una cuestión pública. Miño y Dávila.

Moreno, D., Burgos, C. J., y Valdez, J. E. (2016). Daño social y cultura del narcotráfico en México: Estudio de representaciones sociales en Sinaloa y Michoacán. Mitologías hoy, 14, 249-269. https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.387

Moreno, D., y Flores, F. (2015). Aceptación y rechazo al narcotráfico: Un estudio intergeneracional sobre distancia social y nivel de contacto. Alternativas en Psicología, 18(32), 160-176.

Nateras, O., y Mendoza, J. (2016). Psicología social de la educación. En O. Nateras, S. Arciga, y J. Mendoza (Eds.), Psicologías sociales aplicadas. Temas clásicos, nuevas aproximaciones y campos interdisciplinarios (pp. 105-131). UAM.

Pearce, J. (2019). Introducción. Un aporte conceptual y empírico para resignificar la seguridad en México. En Seguridad humana y violencia crónica en México: Nuevas lecturas y propuestas desde abajo. (pp. 5-33). Miguel Ángel Porrúa. https://www.casede.org/index.php/biblioteca-casede-2-0/seguridad/seguridad-humana/472-seguridad-humana-y-violencia-cronica-en-mexico

Red por los Derechos de la Infancia en México. (2021, septiembre 7). Reclutamiento y utilización de niñas, niños y adolescentes por grupos delictivos en México. https://issuu.com/infanciacuenta/docs/reclutamiento.v.digital-6_ sept-final

Red por los Derechos de la Infancia en México. (2023, diciembre 4). Abandono escolar de niñas, niños y adolescentes en México (2016-2022). https://blog.derechosinfancia.org.mx/2023/12/04/abandono-escolar-de-ninas-ninos-y-adolescentes-en-mexico-2016-2022/

Reguillo, R. (2015). La turbulencia en el paisaje: De jóvenes, necropolítica y 43 esperanzas. En J. M. Valenzuela (Ed.), Juvenicidio: Ayotzinapa y las vidas precarias en América Latina (Primera edición). NED Ediciones.

Restrepo, E. (2018). Etnografía: Alcances, técnicas y éticas (1a ed). Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://www.aacademica.org/eduardo.restrepo/3

Reyes-Sosa, H., Larrañaga-Egilegor, M. y Valencia-Garate, J. F. (2017). La representación social del narcotraficante en jóvenes sinaloenses. región y sociedad, 29(69), 69-88. https://doi.org/10.22198/rys.2017.69.a269

Riquelme, V., Canovas, P., Orellana, N. y Sáez, B. (2019). Víctimas invisibles: Análisis de la intervención socioeducativa de niñas y niños expuestos a violencia de género en la familia. Pedagogia Social Revista Interuniversitaria, 34, 113-127. https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.34.08

Sánchez, J. A. (2009). Procesos de institucionalización de la narcocultura en Sinaloa. Frontera Norte, 21(41), 77-103. https://doi.org/10.17428/rfn.v21i41.977

Sánchez López, G. (2021). Amistad y adversidad: La escuela como un espacio de encuentro y acompañamiento en un contexto de violencia crónica en el norte de Monterrey. Diálogos sobre educación, 13(24), 1-20. https://doi.org/10.32870/dse.v0i24.1043

Sanz Hernández, A. (2005). El método biográfico en investigación social: Potencialidades y limitaciones de las fuentes orales y los documentos personales. Asclepio, 57(1), 99-116. https://doi.org/10.3989/asclepio.2005.v57.i1.32

Serje, M. (2011). El revés de la nación: Territorios salvajes, fronteras y tierras de nadie. Ediciones Uniandes.

Solano, A. y Trujillo, B. F. (2021). Hacer escuela entre silencios. Docentes de telesecundaria en contextos de narcotráfico. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 51(2), 151-176. https://www.redalyc.org/journal/270/27065158010/html/

Strauss, A. L. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada (1..ª ed). Universidad de Antioquía.

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: La búsqueda de significados. Paidós.

Tezoco, E. M. (2020). Niños y adolescentes: El nuevo rostro del narcotráfico en México. RD-ICUAP, 6(18), 36-49. http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/rdicuap/article/view/243

Valdez, J. E., Esparza, V. H. y Burgos, C. J. (2023). Narrativas juveniles sobre el narcotráfico en Sinaloa: Ingreso, riesgos y planes a futuro. Frontera Norte, 35. https://doi.org/10.33679/rfn.v1i1.2306

Vázquez, F. (1996). El análisis de contenido temático. Objetivos y medios en la investigación psicosocial. Universitat Autónoma de Barcelona.

Published

2025-07-13

How to Cite

Esparza Bernal, V. H., & Burgos Dávila, C. J. (2025). Young people at school in contexts of criminal violence: a study on the construction of life projects. Pedagogia Social Revista Interuniversitaria, (47), 221–234. https://doi.org/10.7179/PSRI_2025.47.13

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.