Socioeconomic level and Body mass index: predictors of physical condition in Chilean students

Authors

  • Belén Fierro Pontificia Universidad Católica de Chile https://orcid.org/0000-0002-7690-3359
  • Adolfo Rocuant Urzua Pontificia Universidad Católica de Chile

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v50.98479

Keywords:

condición física, nivel socioeconómico, IMC, regresión logística

Abstract

The aim of this study is to establish a predictive model of physical condition in Chilean adolescents considering the variables Body Mass Index (BMI) and SocioEconomic Group (SEL). The BMI relates the height and weight of the individual and limits the result to a standardized table proposed by the World Health Organization (WHO), while the SEL is determined by the socioeconomic level of the school of origin. Through the variables exposed above, it is intended to establish the existing quantitative relationship and the prediction of the physical condition of 8th grade students in Chile. By using the logistic regression method in the R program, and with the database of the Physical Education Quality Measurement System (SIMCE), it is established that the chances (odds) of presenting a satisfactory physical condition for a student with a BMI above the average decrease in 90.84%, compared to a student with a BMI below the average, keeping the GSE variable under control. In the same way, the proposed model predicts that a student from the medium, medium high and high socioeconomic group have a 38.88% chance (odds) of presenting a satisfactory physical condition. It is concluded that the independent variables proposed in the model can significantly predict the physical condition of the students. In addition, it is concluded that the main results have significance for the public health of the country and exposes the inequities of the Chilean school system.

Keywords: physical condition, socioeconomic level, BMI, logistic regression

References

Candia Henriquez, A. A., Valladares-Ide, D., Monsalves-Álvarez, M. ., Krause, B. J., & Jannas-Vela, S. (2023). Actividad física, ejercicio y condición física durante la gestación y la situación actual de Chile: una revisión narrativa (Physical acti-vity, exercise, and physical fitness during pregnancy and the current situation in Chile; a narrative review). Retos, 48, 1060–1069. https://doi.org/10.47197/retos.v48.96864

Cañadas, L., Santos-Pastor, M. L., & Castejón, F. J. (2019). Physical Education Teachers’ Competencies and Assessment in Professional Practice. Apunts. Educación Física y Deportes, 139, 33-41. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.(2020/1).139.05

Dewi RC, Rimawati N. (2021) Índice de masa corporal, actividad física y condición física de la adolescencia. Revista de In-vestigación en Salud Pública .10(2). doi: 10.4081/jphr.2021.2230

Di Tore, P.A., Bellantonio, S., & Colella, D. (2019). Negative correlation between BMI and perception of physical activity in adolescents. Journal of Human Sport and Exercise, 14(4proc), S1065-S1070. doi:https://doi.org/10.14198/jhse.2019.14.Proc4.69

García, J., Olivares, P., López, P., Gómez, R., Cossio, M. y Merellano, E. (2015). Asociación entre la calidad de vida rela-cionada con la salud, el estado nutricional (IMC) y los niveles de actividad física y condición física en adolescentes chile-nos. NutrHosp, 32(4), 1695-1702. https://doi.org/10.3305/nh.2015.32.4.9182

Giakoni, F., Paredes Bettancourt, P., & Duclos-Bastías, D. (2021). Educación Física en Chile: tiempo de dedicación y su influencia en la condición física, composición corporal y nivel de actividad física en escolares (Physical Education in Chi-le: time spent and its influence on physical condition, body composition, and l. Retos, 39, 24–29. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.77781

Gu, X., Chang, M. y Solmon, MA (2016). Actividad física, condición física y calidad de vida relacionada con la salud en niños en edad escolar. J Teach Phys Educ, 35(2), 117-126. https://doi.org/10.1123/jtpe.2015-0110

Hong Kyu Park, Young Suk Shim. (2020) Distribución del índice de masa triponderal y su relación con el índice de masa corporal en niños y adolescentes de 10 a 20 años, The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism , volumen 105, número 3, marzo de 2020, páginas e826–e834, https://doi.org/10.1210/clinem/dgaa030

Hosmer, D., Lemeshow, S., & Sturdivant, R. (2013). Applied Logistic Regression. Third Edition. Wiley. DOI:10.1002/9781118548387

López-Serrano, S., Marques de Loureiro, N. E., Suarez-Manzano, S., & de la Torre-Cruz, M. J. (2020). Análisis preliminar de las relaciones entre el nivel de condición física y el apoyo parental percibido para la práctica deportiva en adolescentes con sobrepeso y obesidad (Preliminary analysis of the relationship between physical fitness level and percei. Retos, 37, 527–531. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.71599

Martins, J., Honório, S., & Cardoso, J. (2023). Niveles de condición física en estudiantes con y sin capacidades de entrena-miento – Un estudio comparativo en clases de educación física (Physical fitness levels in students with and without trai-ning capacities – A comparative study in physical education classes). Retos, 47, 43–50. https://doi.org/10.47197/retos.v47.94656

Méndez-Venegas, O., & Merellano-Navarro, E. N. (2021). Niveles de condición física en relación con el estado nutricional en preescolares chilenos (Physical fitness levels in relation to nutritional status in Chilean preschools). Retos, 41, 589–595. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.82897

Miinisterio de Educación de Chile, MINEDUC (2010). Informe de resultados educación física SIMCE 8° Básico 2010.

Ministerio de Salud de Chile. (2017). Encuesta Nacional de Salud de Chile. https://www.minsal.cl/wp-content/uploads/2017/11/ENS-2016-17_PRIMEROS-RESULTADOS.pdf

Miravalls R, Pablos A, Guzman JF, Elvira L, Vañó V, Nebot V. (2020). Factores relacionados con el estilo de vida y la con-dición física que se asocian al IMC en función del género en preadolescentes españoles. Nutrición Hospitala-ria;37(1):129-136 DOI: http://dx.doi.org/10.20960/nh.02615

Moral-García, J.E., Arroyo-Del Bosque, R. & Jiménez-Eguizábal, A. (2020). Level of physical condition and practice of physical activity in adolescent schoolchildren. Apunts. Educación Física y Deportes, 143, 1-8. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2021/1).143.01

OECD (2012). Equity and Quality in Education: Supporting Disadvantaged Students and Schools. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1787/9789264130852-en

OECD (2019). Estudios de la OCDE sobre salud pública: Chile https://www.oecd.org/health/health-systems/Revisi%C3%B3n-OCDE-de-Salud-P%C3%BAblica-Chile-Evaluaci%C3%B3n-y-recomendaciones.pdf

OECD (2021). Education at a Glance. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/b35a14e5-en.pdf?expires=1673218074&id=id&accname=guest&checksum=8320454D215CE11843B6EA0354CFDF42

Organización Mundial de la Salud (2018). Obesidad y Sobrepeso. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight

Organización Mundial de la Salud (2022). Informe sobre la situación mundial de la actividad física 2022: resumen ejecutivo https://www.who.int/es/publications/i/item/9789240060449

Organización Mundial de la Salud (2019). Plan de Acción Mundial sobre Actividad Física 2018-2030. https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/50904/9789275320600_spa.pdf

Palma Pulido, L. H., Méndez Díaz, C. H., Cespedes Manrrique, A., Castro Mejía, J. A., Viveros Restrepo, A., Garzón, K. A., Arroyave Aristizabal, A., Cardona, W. A., & Restrepo Ríos, Álvaro J. (2021). Asociación entre la composición cor-poral y la condición física en estudiantes de grado sexto, pertenecientes a la institución educativa moderna de Tuluá, Co-lombia año 2019 (Association between body composition and the physical condition in sixth grade st. Retos, 39, 539–546. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.77988

R Core Team. (2017). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing.

UNESCO (2015). Educación Física de Calidad. Guía para los Responsables Políticos Paris: UNESCO. http://unescoittralee.com/wp-content/uploads/2017/11/QPE-for-policy-makers-Spanish.pdf

UNESCO (2021). En defensa de un desarrollo inclusivo de políticas de educación física de calidad: Informe de Políticas. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000376153?posInSet=1&queryId=5fc73a1a-7dcf-4b42-b20d-1565eb5034b9

Uribe, S.C., Arista-Huaco, M.J., Encalada-Díaz, I.A., & Isla-Alcoser, S.D. (2021). Physical activity, physical condition and quality of life in schoolchildren. Journal of Human Sport and Exercise, 16(3proc), S980-S987. https://doi.org/10.14198/jhse.2021.16.Proc3.14

Published

2023-09-15

How to Cite

Fierro, B., & Rocuant Urzua , A. (2023). Socioeconomic level and Body mass index: predictors of physical condition in Chilean students. Retos, 50, 228–233. https://doi.org/10.47197/retos.v50.98479

Issue

Section

Original Research Article