Free time practices in young students from public schools in Engativá, Bogotá
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v51.97902Keywords:
tiempo libre (free time), ocio (leisure), prácticas (practices), jóvenes escolares (young schoolchildren), colegios públicos (public schools)Abstract
This article presents a characterize the practices of use of free time, in relation to the time, place and people with whom they carry out the activities and the motivations, in young schoolchildren from public schools in the town of Engativá (Bogotá). With a descriptive quantitative methodology, the ad hoc questionnaire was developed and applied Free time and leisure practices of young schoolchildren. The sample was done with 989 young people from 13 to 19 years old, belonging to the ninth, tenth and eleventh grades, prior consent informed. The results showed that listening to music (83.4%), talking with friends (69.1%), walking around the school (49.1%) and playing sports (45.6%) are the predominant free time practices. These practices have an average dedication of 30 minutes to two hours on a daily basis. The most recurrent places where they take place are the classroom, the playground, the house and the neighborhood park. The most frequent reasons for perform them are by free choice and enjoyment. As to who these activities are done with, individual practice or with friends prevailed. It was concluded that prevails to conceive leisure as autonomous activities, and also that the free time activities and leisure are similar between school, outside of it, and on weekends, with some variation within genders and age groups.
Keywords: free time, leisure, practices, young schoolchildren, public schools.
References
Aguilar Cortez, L. (2017). Prácticas de ocio y tiempo libre en tres generaciones: un estudio de caso de la Universidad YMCA (México). Universidad de Deusto (Bilbao, España). http://www.asociacionotium.org/wp-content/uploads/2018/05/Lupe-Aguilar-Cortez-TESIS-1.pdf
Castañeda, S. K., Sevilla, M. L., Calero M. S., Romero, F.E., Torres, R. A. & Romero, G. Y. (2018). Estado anímico en el tiempo libre de estudiantes que inician y culminan la universidad. Rev. Cubana Invest. Bioméd., 37(2), 27-38. https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubinvbio/cib-2018/cib182d.pdf
Chaparro-Hurtado, H. R. & Guzmán-Ariza, C. M. (2013). Consumo digital de jóvenes escolarizados en Villavicencio, Colombia. Educación y Educadores, 16(2), 229-243. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0123-12942013000200002&lng=es&nrm=is
Codina, N., Pestana, J. V. & Ponce de León, A. M. (2018). Tiempos dedicados al ocio físico-deportivo y perspectivas temporales: (re)velando vulnerabilidades. Pedagogía social. Revista interuniversitaria, 31, 59-69. https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/59399
Daniel, W. (2002). Bioestadística: Bases para el análisis de las ciencias de la salud (4ª edición). Limusa Wiley.
Dumazedier, J. (1964). Hacia una civilización del ocio. Estela S.A
Esqueda, S. & López, S. (2008). El ocio de los jóvenes: la gran oportunidad. Debates Iesa, 13(2). http://servicios.iesa.edu.ve/portal/Articulos/5-EsquedaLopez-Elociodelosjovenes.pdf
Ferrán Aranaz, M. (2001). SPSS para Windows: análisis estadístico. Osborne MacGraw-Hill.
Ferreira, J., Pose, H. & De Valenzuela, Á. (2015). El ocio cotidiano de los estudiantes de Educación secundaria en España. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (25), 51-68. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=135043709003
García-Castro, J. D. & Pérez Sánchez, R. (2010). Tiempo libre en adolescentes escolarizados de dos clases sociales de Costa Rica. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(1), 439-454. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2010000100021
Godínez, G. & Gómez, B. (2012). Family, School and Sports (FEDE), three areas in the lives of students in the state of Jalisco, Mexico: analysis of the use of leisure time and the use or abuse of drugs / Familia, Escuela y Deporte (FEDE), tres áreas en la vida de los estudiantes. Health and Addictions/Salud y Drogas, 12(2),193-226. https://doi.org/10.21134/haaj.v12i2.3
Gil-Madrona, P., Aguilar-Jurado, M. Á., Honrubia-Montesinos, C. & López-Sánchez, G. (2019). Physical Activity and Health Habits of 17- to 25-Year-Old Young People during Their Free Time. Sustainability, 11(23), 1-13. https://doi.org/10.3390/su11236577
Gómez-Mazorra, M., Tovar Torres, H. G., y Ávila Carvajal, N. I. (2023). Ocio y tiempo libre desde la perspectiva de género en estudiantes universitarios de posgrado. Retos, 47, 824–829. https://doi.org/10.47197/retos.v47.95148
Hermoso, Y. (2009). Estudio de la ocupación del tiempo libre de la población escolar y su participación en actividades extraescolares. [Tesis doctoral, Universidad de Málaga, España]. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/4576
Hernández, R., Fernández C. & Baptista P. (2014). Metodología de la investigación (6.° edición). McGraw Hill. https://www.academia.edu/36971355/metodologia_de_la_ investiga-cion_sexta_edicion_hdz_fdz_baptista_pdf
Hernández-Nieto, R. (2011). Instrumentos de recolección de datos en ciencias sociales y ciencias biomédicas. Validez y confia-bilidad. Diseño y construcción. Normas y formatos. Universidad de Los Andes (Mérida, Venezuela). https://www.academia.edu/37886946/ Instrumen-tos_de_recoleccion_de_datos_en_ciencias_sociales_y_ciencias_biomedicas_Rafael_Hernandez_Nieto_pdf
Huertas, H., Caro, C., Vásquez, S. & Vélez, P. (2008). Consumo cultural y uso del tiempo libre en estudiantes lasa-llistas. Revista Lasallista de Investigación, 5(2), 36-47. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5745892
Ibáñez, P. & Mudarra, M. (2004). Relaciones sociales de personas con discapacidad, en el ocio y tiempo libre. Revista Española de Pedagogía, 62(229), 521-540. https://revistadepedagogia.org/lxii/no-229/relaciones-sociales-de-personas-con-discapacidad-en-el-ocio-y-tiempo-libre/101400010496/
IBM Corp. (2017). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 25.0. Armonk, NY: IBM Corp.
Muros-Ruiz, B., Aragón-Carretero, Y. & Bustos-Jiménez, A. (2013). La ocupación del tiempo libre de jóvenes en el uso de videojuegos y redes. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (40), 31-39. https://doi.org/10.3916/C40-2013-02-03
Pérez, R. (2000). Juventud, uso de medios y tiempo libre. Un estudio con jóvenes de las provincias de San José y Li-món. Revista de Ciencias Sociales (Costa Rica), 4(90-91), 65-81. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15318269009
Poletti, H. & Barrios, L. (2007). Sobrepeso, obesidad, hábitos alimentarios, actividad física y uso del tiempo libre en escolares de Corrientes (Argentina). Revista Cubana Pediatría. Ciudad de La Habana, 79(1), 1-10. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75312007000100006
Ponce-de-León-Elizondo, A., Arazuri, E. S. & Valdemoros-San-Emeterio, M. Á. (2015). Ocio familiar y actividad física de ocio en estudiantes de bachillerato: ¿alianza, rivalidad o independencia? Pedagogía Social. Revista Interuni-versitaria, (25), 51-68. https://www.redalyc.org/pdf/1350/135043709004.pdf
Puig, J. y Trilla, J. (1996). La pedagogía del ocio. Laertes S.A.
Ricoy, M. & Fernández-Rodríguez, J. (2016). Prácticas y recursos de ocio en la adolescencia. Educatio Siglo XXI, 34(2), 103-124. https://doi.org/10.6018/j/263831
Ricoy, M. & Pino, M. (2005). Estudio sobre el perfil del alumnado de educación social. Ese. Estudios sobre Educación, (9), 127-143. https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/25574
Roman, B., Serra, L., Ribas, L., Pérez-Rodrigo, C. & Aranceta, J. (2006). Actividad física en la población infantil y juvenil española en el tiempo libre. Estudio enkid (1998-2000). Apunts Sport Medicine, 41(151), 86-94. https://www.apunts.org/es-actividad-fisica-poblacion-infantil-juvenil-articulo-X0213371706963786
Sue, R. (1982). El ocio. Fondo de Cultura Económica
Tani, S. (2015). Loosening/Tightening spaces in the geographies of hanging out. Social & Cultural Geography, 16(2), 125-145. https://doi.org/10.1080/14649365.2014.952324
Varela, L., Gradaílle, R. & Teijeiro, Y. (2016). Ocio y usos del tiempo libre en adolescentes de 12 a 16 años en Espa-ña. Educação e Pesquisa, 42(4), 987-1000. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201612152404
Vílchez, C. (2004). Análisis multidimensional del tiempo libre de los escolares en una muestra de adolescentes perua-nos. Revista de bibliotecología de la Escuela de bibliotecología y ciencias de la información de la UNMSM, (3), 1-10. http://eprints.rclis.org/10084/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.