Analysis of motivation in Primary School Physical Education according to type of teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v49.97699

Keywords:

actividad física, niñez, carácter del profesorado, adeherencia, Educación Física, motivación

Abstract

Knowing the level of student motivation in Physical Education (PE) sessions is one of the relevant factors that every teacher should focus on in order to improve learning processes. If an increase in motivation is achieved in these classes, students will be more likely to engage in sport and/or physical activity outside school, with the resulting physical, psychological and social benefits. The present study analyzed the relationship between the different types of motivation and the gender, years of experience and character traits of PE teachers. A total of 293 students of third cycle of Primary Education (5th and 6th grades), 142 female and 151 male students participated. The "Motivation Questionnaire in Physical Education classes in the third cycle of Primary Education" (CMEF-EP) was used. The results showed a significant influence of the teacher's gender on intrinsic, identified and external motivations. As for the teacher's experience, it had a significant influence on introjected and external motivations. Finally, positive character traits (democratic, understanding, cheerful and fair) had a positive influence on student motivation, while negative traits (serious and authoritarian) had a significant and positive influence on demotivation.

Keywords: physical activity, adherence, childhood, years of experience of teachers, character of teachers.

References

Baños, R., Ortiz, M. del M., Baena, A., & Zamarripa, J. (2018). Efecto del género del docente en la importancia de la Educación Física, clima motivacional, comportamientos disruptivos, la intención de práctica futura y rendimiento académico. https://digibug.ugr.es/handle/10481/56402

Cárdenas, N., López, V., & Arias, C. C. (2018). Análisis de la relación entre creatividad, atención y rendimiento escolar en niños y niñas de más de 9 años en Colombia. Psicogente, 21(39), 75-87. https://doi.org/10.17081/psico.21.39.2823

Castaño, M. E., Navarro, R., & Basanta, S. (2015). ¿Qué tipo de motivación predomina en los escolares de educación pri-maria hacia la educación física? Un estudio descriptivo. EmásF: revista digital de educación física, 35, 152-160. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5391133

Castaño, M. E., Navarro, R., & Basanta, S. (2016). Estudio de la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas de los escolares de primaria respecto a la educación física. EmásF: revista digital de educación física, 39, 102-110. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5370988

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2017). Research Methods in Education. Routledge.

Cuevas, R., García, L., & Contreras, O. (2015). Influencia del modelo de Educación Deportiva en las necesidades psicológi-cas básicas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(2), 155-162.

Earl, L. M., & Stennett, R. G. (1987). Student attitudes toward physical and health education in secondary schools in Ontar-io. Physical Education and Recreation Journal, 53(4), 4-11.

Fernández, E. (1995). Actividad física y género: Representaciones diferenciadas en el futuro profesorado de Educación Primaria [Http://purl.org/dc/dcmitype/Text, UNED. Universidad Nacional de Educación a Distancia]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=42701

Flores, R., Matheu, A., Juica, P., Barrios, E. A., & Mejías, B. (2019). Análisis de género de clases de la autodeterminación del rendimiento y la motivación en clase de Educación Física. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 38(2), 27-44. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0864-03002019000200027&lng=es&nrm=iso&tlng=pt

Franco, E., Coterón, J., Martínez, H. A., & Brito, J. (2017). Perfiles motivacionales en estudiantes de educación física de tres países y su relación con la actividad física. Suma Psicológica, 24(1), 1-8. https://doi.org/10.1016/j.sumpsi.2016.07.001

Granero, A., Baena, A., Bracho, C., & Pérez, F. J. (2016). Metas sociales, clima motivacional, disciplina y actitud del alumno según el docente. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte/International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport, 16(64), 649-666.

Gutiérrez, M. (2003). Manual sobre valores en la educación física y el deporte. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=63456

Gutiérrez, M., & Pilsa, C. (2006). Actitudes de loa alumnos hacia la Educación Física y sus profesores. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 6(24), 4. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2206906

Hall, T. J., & Smith, M. A. (2006). Teacher Planning, Instruction and Refl ection: What We Know About Teacher Cogni-tive Processes. Quest, 58(4), 424-442. https://doi.org/10.1080/00336297.2006.10491892

Jordán, J. A., & Codana, A. (2019). La influencia del profesor apasionado en la mejora académica y el desarrollo personal de sus alumnos. Estudios sobre Educación, 36, 31-51. https://doi.org/10.15581/004.36.31-51

Luke, M. D., & Sinclair, G. D. (1991). Gender Differences in Adolescents’ Attitudes Toward School Physical Education. Journal of Teaching in Physical Education, 11(1), 31-46. https://doi.org/10.1123/jtpe.11.1.31

Moreno, J. A., & Cervelló, E. (2004). Influencia de la actitud del profesor en el pensamiento del alumno hacia la Educación Física. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, 14(1), 33-51.

Moreno, J. A., & Hellín, P. (2002). ¿Es importante la Educación Física? Su valor según la edad del alumno y el tipo de centro.

Moreno, J. A., Rodríguez, P. L., & Gutiérrez, M. (1996). Actitudes hacia la educación física: Elaboración de un instrumento de medida. Actas del III Congreso Nacional de Educación Física de Facultades de Educación y XIV de Escuelas Universitarias de Ma-gisterio, 507-516.

Moreno, J. A., Sánchez, M., Rodríguez, D., Prieto, M. P., & Mula, C. (2002). ¿Puede el comportamiento del profesor influir en la valoración que el alumnado realiza de la Educación Física?

Mujica, F. N., & Orellana, N. del C. (2019). Emotions in physical education from the constructivist perspective: Analysis of the curriculums of Spain and Chile. Praxis & Saber, 10(24), 297-319. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.8468

Pilsa, C., Torres, E., & Gutiérrez, M. (2007). Perfil de la educación física y sus profesores desde el punto de vista de los alumnos. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 3(8), 39-52.

Ruiz, J. F. (2000). Análisis diferencial de los comportamientos, motivaciones y demanda de actividades físico-deportivas del alumnado almeriense de enseñanza secundaria post obligatoria y de la Universidad de Almería. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/89580

Ryan, R., & Deci, E. L. (2000). La Teoría de la Autodeterminación y la Facilitación de la Motivación Intrínseca, el Desarro-llo Social, y el Bienestar. American psychologist, 55(1), 68-78.

Ryan, R. M., & Patrick, H. (2009). Self-determination theory and physical. Hellenic journal of psychology, 6(2), 107-124.

Vieira, S. V., Beuttemmuller, L. J., Costa, L. C. A. da, Piovani, V. G. S., & Both, J. (2020). Necesidades psicológicas bási-cas y motivación en jóvenes jugadores de baloncesto brasileños. Cuadernos de Psicología del Deporte, 20(1), Article 1. https://doi.org/10.6018/cpd.355121

Zuluaga, A. (2021). Influencia de la personalidad docente en el aprendizaje de una lengua extranjera. Poiésis, 41, Article 41. https://doi.org/10.21501/16920945.4179

Published

2023-06-28

How to Cite

Ruiz Ortiz, I. (2023). Analysis of motivation in Primary School Physical Education according to type of teacher. Retos, 49, 386–393. https://doi.org/10.47197/retos.v49.97699

Issue

Section

Original Research Article