Communication offices of the Spanish sports federations: structure, practices and condition of COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v49.96818

Keywords:

Federation; sport; Spain; cabinets; communication; departments; COVID-19; pandemic.

Abstract

This article investigates the communicative reality of the Spanish sports federations after the pandemic derived from the COVID-19 coronavirus, that has involved changes in professional practices related to communication in all areas, not only during the moments of maximum impact of the disease, but also that some of these changes and new professional routines remain today, forming one more aspect of the called new normal. Specifically, the presence or not of communication departments within these entities is investigated, in addition to the sex of their top managers, their academic training and, finally, the conditions and direct consequences of COVID-19 in the techniques, tools, strategy and resources of said cabinets. The methodology followed for this consists of conducting structured interviews with the communication managers of the sports federations in Spain, highlighting among the results and conclusions an important presence of the communication offices within these entities and a condition of the pandemic on their work less than expected.

Keywords: Federation; sport; Spain; cabinets; communication; departments; COVID-19; pandemic.

Author Biographies

Ana-Belén Fernández-Souto , Universidad de Vigo

Licenciada y Doctora en Publicidad y Relaciones Públicas por la Universidad de Vigo, de la que es profesora titular. Ha realizado estancias de docencia en diversas universidades internacionales (U. Dámaso Alonso Larrañaga, Uruguay; U. Minas Gerais, Brasil; U. Costa Rica, Costa Rica; U. Dubrovnik, Croacia; U Autónoma de Querétaro, México; U. Nacional Autónoma de México, México; U. Católica del Norte, Chile; Lumsa Universitá, Italia; Universidad Autónoma, México; U. Fernando Pessoa, Portugal o Universidade de Minho, Portugal, entre otras) y ha publicado varios libros y artículos de carácter científico centrados fundamentalmente en el ámbito de las relaciones públicas, el protocolo, la imagen de marca y la comunicación de crisis. Es, además, coordinadora del grupo de investigación “CP2: Comunicación Persuasiva” de la UVigo e investigadora principal de los proyectos OCEDCOVID y OCEDCOVID2, Organización y creatividad en eventos deportivos deportivos durante el COVID (Refs. 01/UPB/21 y 02/UPB/22), financiados en concurrencia competitiva por el Consejo Superior de Deportes, dependiente del Ministerio de Cultura y Deporte del Gobierno de España.

José Rúas-Araújo , Universidad de Vigo

Profesor titular de Comunicación Política de la Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación de la Universidad de Vigo y director de su Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad. Es investigador principal del proyecto de I+D+I (Generación de Conocimiento) "FAKELOCAL, Mapa de la Desinformación en las Comunidades Autónomas y Entidades Locales de España y su ecosistema digital" (Ref. PID2021-124293OB-I00), y del de I+D+I (Prueba de Concepto) "DEBATrue, Lucha contra la desinformación y criterios de valor en los debates electorales en televisión y medios digitales: plataforma de verificación y blockchain" (Ref. PDC2021-121720-I00), financiados por el Ministerio de Ciencia e Innovación del Gobierno de España, la Agencia Estatal de Investigación (AEI) y el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER) de la Unión Europea (UE).

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Published

2023-06-28

How to Cite

Fernández-Souto, A.-B., Puentes Rivera, I., & Rúas-Araújo, J. (2023). Communication offices of the Spanish sports federations: structure, practices and condition of COVID-19. Retos, 49, 993–1003. https://doi.org/10.47197/retos.v49.96818

Issue

Section

Original Research Article