Gender inequality in competitive sport: voices and reflections
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v47.93006Keywords:
Inequality, gender, competitive sport, qualitative study, grounded theoryAbstract
The objective of this study was to explore the situations of inequality perceived by female competitive athletes in the province of Córdoba (Spain) based on their own voices. The qualitative research was designed following Grounded Theory. Five focus groups were carried out in which 45 women practicing futsal, handball, volleyball, athletics, swimming and fencing participated. The data indicate situations of inequality in different areas such as media coverage, in terms of feeling underrepresented and silenced in the media; the lack of support and recognition of local sports institutions against which they have to demonstrate very high levels of performance to be valued; the inadequate promotion and organization of women's collective sport in the university context and the discriminatory treatment they receive from the different federations in aspects such as access to scholarships, support for grassroots sports and clubs, the continuity of Andalusian teams, the promotion of attendance at their matches and the involvement of the leaders in promoting women's sports. The results offer a diagnosis of the real needs on which the actions to improve the Andalusian sports system should be built and thus achieve equal sports practice.
Key words: Inequality, gender, competitive sport, qualitative study, grounded theory.
References
Acosta, V. & Carpenter, L. J. (2014). Women in Intercollegiate Sport: A Longitudinal National Study, Thirty-Five Year Update. 1977-2014. University of New York. https://eric.ed.gov/?id=ED570882
Alfaro, É. (2004). El talento psicomotor y las mujeres en el deporte de alta competición. Revista de educación, 335, 127-151. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re335/re335_11.pdf
Alfaro, É., Bengoechea, M., & Vázquez, B. (2010). Hablamos de deporte: en femenino y en masculino. Instituto de la Mujer (Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad).
Andréu, J., García-Nieto, A., & Pérez, A. (2007). Evolución de la teoría fundamentada como técnica de análisis cualitativo. Centro de Investigaciones Sociológicas.
Bisquerra, R. (2016). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
Caínzos, M. (2021). Desigualdad persistente, pero no un techo de cristal. Sobre género y autoridad en el trabajo. Revista Española de Sociología, 30(2), a42 1-41. https://doi.org/10.22325/fes/res.021.43
Cala, M. J. (2004). Metodología y procedimientos de análisis. En Barberá, I. Martínez y A. Bonilla (Eds.), Psicología y género (pp. 81-106). Pearson Prentice Hall.
Camacho-Miñano, M.J., López-Gómez, M., & Alfaro, É. (2019). Igualdad de género en el deporte universitario. En B. Marugán (Ed.), El deporte femenino, ese gran desconocido (pp. 71-89). Instituto Universitario de Estudios de Género, Universidad Carlos III. http://hdl.handle.net/10016/28386
Consejería de Turismo y Deporte. Dirección General de Actividades y Promoción del Deporte (2017). Manifiesto Andaluz por la Igualdad Efectiva de la Mujer en el Deporte. https://www.juntadeandalucia.es/temas/cultura-ocio/deporte/deporte-igualdad.html
Costa, B. L., Viera, T. M., & Silva, D. (2015). Dimensões socioculturais do boxe: percepção e trajetória de mulheres atletas. Movimento, 21(1), 139-154. https://www.seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/46404/35297
Flores, A., & Amaru, Y. (2022). Influencias socioculturales que enfrenta la mujer futbolista en el departamento de Puno (Sociocultural influences faced by female soccer players in the department of Puno). Retos: nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 43, 968-978. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89798)
Gómez, E. (2015). Adolescencia y deporte: ausencia de referentes femeninos en los medios para las adolescentes. Apunts: Educación física y deportes, 122, 81-87. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2015/4).122.09
Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Aldine de Gruyter.
Hernández, R., Fernández-Collado, C. & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
Iglesia, M.J., Lozano, I., & Manchado, C. (2013). Deporte e igualdad: las voces de las deportistas de élite. Feminismo/s, 21, 77-90. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/39686
Jaeger, A. A., Gomes, P. B., Silva, P., & Goellner, S. V. (2010). Trayectorias de mujeres en el deporte en Portugal: asimetrías, resistencias y posibilidades. Movimento, 16(1), 245-267. https://core.ac.uk/download/pdf/303957035.pdf
Krueger, R.A., & Casey, M.A. (2015). Focus groups. A practical guide for applied research. Sage.
Leruite, M. T., Martos, P., & Zabala, M. (2015). Análisis del deporte femenino español de competición desde la perspectiva de protagonistas clave. Retos: nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 28, 3-8. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5145802
Leruite, M., Morente-Sánchez, J., Martos, P., Girela, M.J., & Zabala, M. (2016). Análisis del contexto deportivo de ciclistas y triatletas españolas / Analysis of the Sporting Context of Spanish Female Competitive Cyclists and Triathletes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 16(64), 667-684. http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2016.64.004
Ley del Deporte 5/2016, de 19 julio de Andalucía. Boletín Oficial del Estado, núm. 188, de 5 de agosto de 2016. https://www.boe.es/buscar/pdf/2016/BOE-A-2016-7566-consolidado.pdf
López, E. (2016). Mujeres deportistas españolas: estereotipos de género en los medios de comunicación. SOCIOLOGIADOS. Revista de Investigación Social, 1(2), 87-110. https://doi.org/10.14198/socdos.2016.1.2.04
López, P. (2011). Deporte, mujeres y medios de comunicación. Sugerencias y recomendaciones. Consejo Superior de Deportes. https://www.csd.gob.es/es/mujer-y-deporte
Martín, M., Soler. S., & Vilanova, A. (2017). Género y deporte. En M. García Ferrando, N. Puig, F. Lagardera, R. Llopis y A. Vilanova (Eds.), Sociología del deporte (pp. 97-123). Alianza Editorial.
Martínez-Abajo, J., Vizcarra, M.T., Lasarte, G., & Aristizabal, P. (2021). La financiación del deporte de alto rendimiento femenino en la CAPV (The financing of women’s high performance sports in the Basque Country). Retos: nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 39, 289-297. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.77883
Martínez-Abajo, J., Vizcarra, M. T., & Lasarte, G. (2020). How do Sportswomen Perceive the Way they are Treated in the Media?. Apunts. Educación Física y Deportes, 139, 73-82. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2020/1).139.10
Oliveira, F. V. C., Altmann, H., & Marques, R. F. (2019). The women inclusion on rugby: perceptions of Brazilian national team players. Motriz: Revista de Educação Física, 25(3). https://doi.org/10.1590/s1980-6574201900030005
Orden PRE/525/2005, de 7 de marzo, por la que se da publicidad al Acuerdo de Consejo de Ministros por el que se adoptan medidas para favorecer la igualdad entre mujeres y hombres. Boletín Oficial del estado, núm. 57, de 8 de marzo de 2005, pp. 8111 a 8114. https://www.boe.es/eli/es/o/2005/03/07/pre525
Pallarès, S., Azócar, F., Torregrosa, M., Selva, C., & Ramis, Y. (2011). Modelos de trayectoria deportiva en waterpolo y su implicación en la transición hacia una carrera profesional alternativa. Cultura, Ciencia y Deporte, 17(6), 93-103. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v6i17.36
Prat, M., Soler, S., & Carbonero, L. (2012). De las palabras a los hechos: un proyecto para promover la participación femenina en el deporte universitario. El caso de la Universitat Autònoma de Barcelona. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 14(3), 283-302. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/23746
Rangel, G., & Ramírez, M. (2018). Las mujeres en la prensa deportiva española durante los juegos olímpicos de Río 2016. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24(2), 1595-1613. http:// dx.doi.org/10.5209/ESMP.62236
Sainz de Baranda, C. (2014). Las mujeres en la prensa deportiva: dos perfiles. Cuadernos de psicología del deporte, 14(1), 91-102. https://revistas.um.es/cpd/article/view/191001/157721
Salido-Fernández, J., & Muñoz-Muñoz, A. (2021). Representación mediática de las deportistas en los Juegos Olímpicos: una revisión sistemática. Apunts, Educación Física y Deportes, 146, 32-41. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2021/4).146.04
Smith, M. & Wrynn, A. (2013). Women in the 2012 Olympic and Paralympic games: An analysis of participation and leadership opportunities. SHARP Center for Women and Girls. https://sharp.research.umich.edu/wpcontent/uploads/2017/03/olympic_report_2012_final-4-11-13.pdf
Strauss, A. L., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquía.
Taylor, S. J., & Bogdan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós Studio.
Trigueros, C., Rivera, E., & Rivera, I. (2018). Técnicas conversacionales y narrativas Investigación Cualitativa con Software NVivo. Universidad de Granada y Escuela Andaluza de Salud Pública.
Vázquez, B. (2002). La mujer en ámbitos competitivos: el ámbito deportivo. FAISCA. Revista de Altas Capacidades, 9, 56-69. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2476360
Vilo, G. F., Castillo, C. M., & Améstica, M. C. (2022). Barreras, facilitadores y estrategias que influyen en la participación femenina en juntas directivas de federaciones deportivas chilenas. Retos: nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 44, 34-44. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8104613
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Retos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.