External internships and vocational training. Family of physical and sports activities
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v46.91590Abstract
The fields of professional occupation for the family of physical and sports activities in the training cycles are very wide. For all these reasons, it is necessary to propose a good model of external internships that are related to the competences that the degrees offer. The objective of the proposal is to develop a proposal of the different spaces of educational practices for the students of formative cycles of the family of physical and sports activities to obtain quality experiences. The methodology has been based on the analysis of experts in the field of documents, decrees and guidelines that regulate the studies with Delphi metodology. The results show the possibility and need to offer practices that enhance the development of different skills, in different areas and offer global learning. Dual vocational training can be a relevant option to relate student, institution, and the world of work.
References
Adá Lameiras, A., & Rodríguez-Castro, Y. (2022). Twitter como herramienta de difusión deportiva: la representación de las deportistas (Twitter as a sports dissemination tool: the representation of female athletes). Retos, 44, 763-773. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.91558
Almonacid-Fierro, A., Vargas Vitoria, R., Mondaca Urrutia, J., & Sepúlveda-Vallejos, S. (2021). Prácticas profesionales en tiempos de pandemia Covid-19: Desafíos para la formación inicial en profesorado de Educación Física (Professional practices in times of Covid-19 pandemic: Challenges for Physical Education initial teaching training). Retos, 42, 162-171. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87353
Arderiu, M. & Brasó, J. (2019a). La formación del profesorado: Programar por competencias a partir de casos reales. Propuesta para el ámbito de la educación física. (2019) IRED. International Conference of Research in Education, 4-5 nov, 2019. p. 40-48. Barcelona: Universidad de Barcelona.
Arderiu M., & Brasó, J. (2019b). La FP dual intensiva en el CFGS de enseñanza y animación sociodeportiva: un posible modelo de éxito. IRED. International Conference of Research in Education, 4-5 nov, 2019. Barcelona: Universidad de Barcelona
Arderiu, M., & Brasó, J. (2020). Posibilidades de la tecnología para el fomento de una educación de calidad. World Voices Nexus. Disponible a: https://www.worldcces.org/article-1-by-antonell-and-rius
Arderiu, M.; Brasó, J. (2022). Organizaciones y transformaciones curriculares. El ciclo formativo en enseñanza y animación sociodeportiva (Cataluña). Acción Motriz, 29, pp. 53-70. Disponible en: https://www.accionmotriz.com/documentos/revistas/articulos/29_4.pdf
Ávila, R., & Barrado, D. (2005). Nuevas tendencias en el desarrollo de destinos turísticos: marcos conceptuales y operativos para su planificación y gestión. Cuadernos de turismo, 15, 27-43. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/13043/1/1302199.pdf
Ball, S. (2019). Foucault y la educación. Madrid: Morata.
Baena-Morales, S., Merma Molina, G., & Gavilán-Martín, D. (2021). ¿Qué conocen los profesores de Educación Física sobre los Objetivos de Desarrollo Sostenible? Un estudio cualitativo-exploratorio (What do Physical Education teachers know about the Sustainable Development Goals? A qualitative-exploratory study). Retos, 42, 452-463. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87724
Bauman, Z. (2013). La educación en un mundo líquido. Barcelona: Paidos
Boneth-Collante, M., Salazar-Rodríguez, J., & Angarita-Fonseca, A. (2022). Uso de Moodle para fortalecer competencias ciudadanas en estudiantes de fisioterapia: un diseño pretest-postest (Use of Moodle to strengthen citizenship competencies in physiotherapy students: a pretest-posttest design). Retos, 44, 242-251. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.82517
Bonilla, J. (2013). Nuevas tendencias del turismo y las tecnologías de información y las comunicaciones. Turismo y Sociedad, 14, 33-45. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=576261184003
Brasó, J. (2018) Pere Vergés: escola i ludificació al començament del s. XX. Apunts: Educació Física i Esports, 133, 20-37.
Brasó, J. (2021). COVID 19: Un nou món per construir, una nova societat per descobrir. Temps d’Educació, 61, p. 305-307, https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/400700
Brasó, J., & Arderiu, M. (2019) Herramientas tecnológicas para el seguimiento del alumnado en la FP dual. Revista Prácticum, 4(2), 77-94 https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v4i2.7805
Brasó, J., & Arderiu, M. (2021a). Cultura de pau, salut, educació i Agenda 2030. Una proposta d’activitat física gamificada per tractar la barbarie nazista amb les llambordes Stolpersteine. III Jornada Catalana de Recerca en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport, 12 juny, 2021. Universitat de Vic. https://youtu.be/glzbIJXmvv4
Brasó, J.; Arderiu, M. (14-16 julio 2021b) La FP dual y la programación por competencias en los ciclos formativos. Propuesta para el CFGS de Enseñanza y Animación Sociodeportiva. International conference on multidisciplinary perspecties on equality an diversity in sports (ICMPESDS). Gesport. Fundación Universitaria Antonio Gargallo. Universidad de Zaragoza.
Brasó, J., Arderiu, M. (2021c). Las cometas. De la memoria histórica al trabajo competencial en educación física. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 14(2), 1–24. https://doi.org/10.1344/reire2021.14.232363
Brasó, J.; Cercós, R. (2019). Pere Vergés Farrés (1896-1970): A Pedagogue of Leisure-Sport Competitions. Apunts. Educación Física y Deportes, 137, p. 11-16.
Brasó, J.; Garcia, J. (2019) Semblances entre l’agogé lacedemònia i l’educació neoliberal actual. Reflexions per una educació crítica. Temps d’Educació, 56, p. 17-36.
Brasó, J., & Torrebadella, X. (2018). Reflexiones para (re)formular una educación física crítica. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 18(71). http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2018.71.003
Brasó, J., & Torrebadella, X. (2020). El juego del cornerball, un pre-texto del pasado para crear debate en la educación física del presente (The game of Cornerball, a pre-text of the past to create debate in the physical education of the present). Retos, 37, 810-819. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.67484
Cañon Salinas, F., & Villarreal Angeles, M. (2022). La educación física como fortalecimiento de valores ciudadanos para la convivencia (Physical education as a strengthening of citizen values for coexistence). Retos, 44, 285-294. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.90708
Carr, W., & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. España: Martínez Roca
Decret 40/1999, de 23 de febrer, pel qual s’estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior d’animació d’activitats físiques i esportives (4 de marzo de 1999). Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 2840, 2640-2667. https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/2840/145694.pdf
Decret 118/1999, de 19 d’abril, pel qual s’estableix el currículum del cicle formatiu de grau mitjà de conducció d’activitats fisicoesportives en el medi natural (19 de mayo de 1992). Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 2892, 6773-6792
Departament d’Ensenyament (27 de febrero de 2014). Decret 25/2014, de 25 de febrer, d'ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 6571, 1-17. https://dogc.gencat.cat/ca/document-del-dogc/?documentId=656062
Díaz Barahona, J., Molina-García, J., & Monfort-Pañego, M. (2019). Estudio de las actitudes y el interés de los docentes de primaria de educación física por las TIC en la Comunidad Valenciana (Primary Physical Education teachers’ attitudes and interests towards ICT in the Valencian Community). Retos, 35, 267-272. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.63355
Durkheim, E. (1975). Educación y sociología. Barcelona: Península.
Escriu, S.; Arderiu, M., & Brasó, J. (2020) Una nova manera de fer dual. La FP dual intensiva: un aprenentatge real i significatiu. Trobada de centres innovadors, Lleida, 22 de gener de 2020. Red social. DIM-EDU. Disponible a: http://dimglobal.ning.com/profiles/blogs/trobadalleida20
Focault, M. (2009). Vigilar y castigar. Madrid: Siglo XXI.
Fuentes-Nieto, T., López Pastor, V., & Palacios-Picos, A. (2022). Combinando una evaluación auténtica y transformativa a través de las TIC en Educación Física (A combination of transformative and authentic assessment through ICT in Physical Education). Retos, 44, 728-738. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.91459
Garcés, M. (2020). Escola d’aprenents. Barcelona: Gutenberg.
Giroux, H (2003). La escuela y la lucha por la ciudadanía. Madrid: Siglo XXI.
Gómez Chávez, L. F. J., López-Haro, J., Pelayo Zavalza, A., & Aguirre Rodríguez, L. (2022). Encuesta Nacional de Tendencias Fitness para México en 2022 (National Survey of Fitness Trends in Mexico for 2022). Retos, 44, 1053-1062. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.92028
Gómez-Gamero, M. E. (2019). Las habilidades blandas competencias para el nuevo milenio. DIVULGARE Boletín Científico De La Escuela Superior De Actopan, 6(11). https://doi.org/10.29057/esa.v6i11.3760
González Rivas, R., Gastélum-Cuadras, G., Velducea Velducea, W., González Bustos, J. B., & Domínguez Esparza, S. (2021). Análisis de la experiencia docente en clases de Educación Física durante el confinamiento por COVID-19 en México (Analysis of teaching experience in Physical Education classes during COVID-19 confinement in Mexico). Retos, 42, 1-11. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86242
Leal Londoño, M., Travé Molero, R., Medina, F. X., Abadia Naudí, S., & Sánchez Bergara, S. (2021). Turismo deportivo: Una oportunidad para los territorios locales en un contexto global. Un estudio Delphi (Sport tourism: an opportunity for local regions in a global context. A Delphi study). Retos, 42, 77-88. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86696
León, A. (2012). Los fines de la educación. Revista Científica Ciencias Humanas, 8 (23), 4-50. https://www.redalyc.org/pdf/709/70925416001.pdf
Lentzen, S. (2016). Los modelos de formación dual como integración de lo académico y lo laboral. Revista Prácticum, 1(1) 24-39. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v1i1.8255
López Vidal, F., & Lluch, A. (2019). Diseño y validación mediante Método Delphi de un cuestionario para conocer las características de la actividad física en personas mayores que viven en residencias (Delphy Method validation and design of a questionnaire to assess physical activity characte. Retos, 36, 515-520. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.69773
López-Nuevo, C., Sanchez Molina, J., & Diaz Ureña, G. (2021). Adherencia a hábitos saludables y Rendimiento Académico en estudiantes de Formación Profesional (Adherence to healthy habits and academic performance in Vocational Education Students). Retos, 42, 118-125. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87138
Martínez, V., Salvador-García, C., Chiva-Bartoll, Óscar, & Maravé-Vivas, M. (2022). Análisis del clima motivacional en Educación Física a partir del empleo del modelo Teaching Games for Understanding (Analysis of the motivational climate in Physical Education from the use of the Teaching Games for Understanding model). Retos, 44, 1063-1072. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.92689
Ministerio de Educación y Ciencia (8 de noviembre de 2007). Real Decreto 1363/2007, de 24 de octubre, por el que se establece la ordenación general de las enseñanzas deportivas de régimen especial. Boletín Oficial del Estado, 268, 45945 a 45960. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2007-19326
Mujica Johnson, F. (2022). Análisis filosófico sobre el currículum de Educación Física en Chile (Philosophical analysis of the Physical Education curriculum in Chile). Retos, 44, 605-614. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.90836
Pinillos-Patiño, Y., Herazo-Beltrán, Y., Tocora-Andrade, R., Aramendiz-Mejía, J., Botello-Montero, Y., Vilardy-Armenta, J., & Bravo-Córdoba, R. (2022). Transporte activo: distancia entre el hogar y la escuela (Active transportation: distance between home and school). Retos, 44, 364-369. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.90499
Real Decreto 651/2017, de 23 de junio, por el que se establece el título de Técnico Superior en acondicionamiento físico y se fijan los aspectos básicos del currículo (8 de julio de 2017) Boletín Español del Estado, 162, 58490-58568.
https://www.boe.es/eli/es/rd/2017/06/23/651
Real Decreto 652/2017, de 23 de junio, por el que se establece el título de Técnico en actividades ecuestres y se fijan los aspectos básicos del currículo (8 de julio de 2017). Boletín Español del Estado, 162, 58569-58642. https://www.boe.es/eli/es/rd/2017/06/23/652
Real Decreto 653/2017, de 23 de junio, por el que se establece el título de Técnico Superior en enseñanza y animación sociodeportiva y se fijan los aspectos básicos del currículo (15 de julio de 2017) Boletín Español del Estado, 168, 62002-62091. https://www.boe.es/eli/es/rd/2017/06/23/653
Real Decreto 73/2018, de 19 de febrero, por el que se establece el Título profesional básico en acceso y conservación en instalaciones deportivas y se fijan los aspectos básicos del currículo (20 de febrero de 2018) Boletín Español del Estado, 45, 19395-19460.
https://www.boe.es/eli/es/rd/2018/02/19/73
Real Decreto 402/2020, de 25 de febrero, por el que se establece el título de Técnico en Guía en el medio natural y de tiempo libre y se fijan los aspectos básicos del currículo (27 de febrero de 2020). Boletín Español del Estado, 50, 17701-17789. https://www.boe.es/eli/es/rd/2020/02/25/402
Resolución EDU/2085/2020 de 20 d'agost, per la qual s'actualitza l'organització de la formació en alternança en els ensenyaments de formació professional inicial. (26 de agosto de 2020) Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 8210, 1-17. https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/8210/1810438.pdf
Silveira Pérez, Y., Sanabria Navarro, J., Guillén Pereira, L., Mediavilla Ruiz, H. R., Mediavilla Ruiz, C. P., & Armas Castañeda, N. (2022). Economía circular: un reto para las instituciones deportivas latinoamericanas (Circular economy: a challenge for latin american sports institutions). Retos, 44, 309-318. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.90901
Torrebadella, X.; Brasó, J. (2019) Los juegos corporales en la educación física del siglo XIX como preludio al deporte moderno en España. CCD. Cultura, Ciencia y Deporte, 14(41), 165-177
Veiga, O. L., Valcarce-Torrente, M., & Romero-Caballero, A. (2022). Encuesta Nacional de Tendencias de Fitness en España para 2022 (National Survey of Fitness Trends in Spain for 2022). Retos, 44, 625-635. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.91036
Zagalaz, M.; Cachón, J., & Latorre, P. (2002). Intervención del profesorado de educación física en el turismo activo. Actividades turístico-recreativo-deportivas en Jaén. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 3, 16-24.
Zamarripa, J., Marroquín-Zepeda, S., Ceballos-Gurrola, O., Flores-Allende, G., & García-Gallegos, J. (2021). Nivel de actividad física y conductas sedentarias antes y durante el confinamiento a causa del COVID-19 en adultos mexicanos (Level of physical activity and sedentary behaviors before and during confinement due to COVID-19 in Mexican adults). Retos, 42, 898-905. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87278
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jordi Brasó Rius, Meritxell Arderiu Antonell
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.