Design and validation of “#EvalEF” questionnaire to value assessment processes developed by physical education teachers
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86627Keywords:
Questionnaire, Desing, Validation, Assessment, Physical EducationAbstract
The aim of this research is to design and validate a questionnaire to know the self-perception of physical education teachers about the assessment processes they carry out in their classroom. For the design, a bibliographic review was conducted about the object of study. Afterwards, the content validation was carried out with the participation of 5 expert judges. In order to assess the reliability of the questionnaire, 469 active physical education teachers participated. The internal consistency of the global scale was assessed. Then, an exploratory analysis was conducted to know the latent structure of the scale which was ratified through a confirmatory factor analysis. Information was gathered during 2019/2020 academic year. SPSS v.22 and SPSS Amos v.26 programs were used. The final questionnaire is composed of 81 closed-response items (Likert 1-6). The results show the reliability of the scale (α =.94). The exploratory factor analysis shows the existence of 6 factors, a structure that was later confirmed (RMSEA=.08). Therefore, the developed questionnaire is a valid and reliable instrument to know the perception of physical education teachers about the assessment processes they carry out in their classroom.
References
Abdullah-Alotaibi, K. (2019). Teachers´ perceptions on factors influence adoption of formative assessment. Journal of education and learning, 8(1), 74-86. https://doi.org/10.5539/jel.v8n1p74
Barrientos-Hernán, E., López-Pastor, V.M. & Pérez-Brunicardi, D. (2019). ¿Por qué hago evaluación formativa y compartida y/o evaluación para el aprendizaje en EF? La influencia de la formación inicial y permanente del profesorado. Retos, 36, 37-43. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.66478.
Blázquez Sánchez, D. (2017). Cómo evaluar bien educación física. El enfoque de la evaluación formativa. Barcelona: INDE.
Calatayud, M.A. (2021). Metáforas evaluativas del alumnado universitario de Educación Física. Necesidad de un cambio radical. Retos, 41, 854-865. https://doi.org/10.47197/retos.v41i0.82706
Canales, A. (2007). Evaluación educativa: la oportunidad del desafío. Reencuentro, 48, 40-46. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=340/34004806
Cañadas, L. (2020). Evaluación formativa en el contexto universitario: oportunidades y propuestas de actuación. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 14(2), e1214. https://doi.org/10.19083/10.19083/ridu.2020.1214
Carretera-Dios, H. & Pérez, C. (2007). Normas para el desarrollo y revisión de estudio instrumentales: consideraciones sobre la selección de test en la investigación psicológica. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 863-882. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33705307
Castejón-Oliva, F.J., Santos-Pastor, M-L. & Palacios-Picos, A. (2015). Cuestionario sobre metodología y evaluación en formación inicial en Educación física. Revista internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y Deporte, 15(58), 245-267. https://doi.org/10.15366/rimcafd2015.58.004
Cervantes, V.H. (2005). Interpretaciones del coeficiente Alpha de Cronbach. Avances en Medición, 3, 9-28.
Chaverra, Fernández, B.E., & Hernández Álvarez, J.L. (2019). La acción evaluativa en Profesores de Educación Física: Una investigación Multi-Casos. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 211- 228. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.012
Chng, L.S. & Lund, J. (2018). Assessment for Learning in Physical Education: The what, why and how. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 89(8), 29-34. https://doi.org/10.1080/07303084.2018.1503119
De la Orden, A. & Pimienta-Prieto, J.H. (2016). Instrumento para determinar los tipos de evaluación utilizados por los profesores universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(2), 40-52.
Díaz-Lucea, J. (2012). La evaluación formativa como instrumento de aprendizaje en Educación Física. Barcelona: INDE.
Frías-Navarro, D. (2019). Apuntes de consistencia interna de las puntuaciones de un instrumento de medida. Universidad de Valencia. España. Disponible en: https://www.uv.es/friasnav/AlfaCronbach.pdf
Garrido-Guzmán, M.E., Zagalaz-Sánchez, M.L., Torres-Luque, G. & Romero-Granados, S. (2010). Diseño y validación de un cuestionario para técnicos deportivos acerca de su opinión de las actitudes de padres y madres en el deporte (CTPMD). Cuadernos de Psicología del deporte, 10(2), 39-48. https://revistas.um.es/cpd/article/view/113001
Gil-Flores, J. & García-Jiménez, E. (2014). Evaluación formativa y resultados de aprendizaje en los centros que imparten Educación Secundaria Obligatoria. Revista Española de Pedagogía, 72, 437-455.
González-Montesinos, M.J. & Backhoff, E. (2010). Validación de un cuestionario de contexto para evaluar sistemas educativos con modelos de Ecuaciones Estructurales. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 16(2), 1-17. http://www.uv.es/RELIEVE/v16n2/RELIEVEv16n2_1.htm
González-Palacio, E.V., Chaverra-Fernández, B.E., Bustamante-Castaño, S.A. & Toro-Suaza, C.A. (2021). Diseño y validación de un cuestionario sobre las concepciones y percepción de los estudiantes sobre la evaluación en educación física. Retos, 40, 317-325. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.80914
Grao-Cruces, N.A., Teva-Villén, A., Pérez-Odás, M-R. & Blanco-Luengo, D. (2016). Validez de constructo de la escala motivos de abandono de centros deportivos. Revista internacional de Medicina y Ciencia de la Actividad Física y el Deporte, 16(61), 1-15. https://doi.org/10.15366/rimcafd2016.61.001
Herrero-González, D., Manrique-Arribas, J.C. & López-Pastor, V.M. (2021). Incidencia de la Formación inicial y permanente del profesorado en la aplicación de la evaluación formativa y compartida en educación física. Retos, 41, 533-543. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.86090
Jiménez-Jiménez, F. & Navarro-Adelantado, V. (2008). Evaluación formativa y metaevaluaicón en Educación Física: Dos estudios de casos colectivos en las Etapas de Educación Primaria y Secundaria. Revista española de Educación Física y Deporte, 9, 15-25.
López-Pastor, V.M. (2005). La evaluación como sinónimo de calificación. Implicaciones y efectos en la Educación y en la Formación del Profesorado. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 8(4), 1-7. ttp://www.aufop.com/aufop/home/
López-Pastor, V.M. (2006a). La evaluación en Educación Física. Revisión de modelos tradicionales y planteamientos de una alternativa. La evaluación formativa y compartida. Retos, Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación 10, 31-41. https://doi.org/10.47197/retos.v0i10.35061
López-Pastor, V.M. (2006b). El papel de la evaluación formativa en el proceso de convergencia hacia el E.E.E.S. Análisis del estado de la cuestión y presentación de un sistema de intervención. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), 93-119.
López-Pastor, V.M. (2013). Nuevas perspectivas sobre Evaluación en Educación Física. Revista de Educación Física, 29(3), 4-13.
López-Pastor, V. M. (2017). Evaluación formativa y compartida: evaluar para aprender y la implicación del alumnado en los procesos de evaluación y aprendizaje. En V.M. López-Pastor & Á. Pérez-Pueyo (Coords). Evaluación formativa y compartida en educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas (pp. 34-68). León: Universidad de León.
López-Pastor, V.M., Barba-Martín, J.J., Monjas-Aguado, R., Manrique-Arribas, J.C., Heras-Bernandino, C., González-Pascual, M. & Gómez-García, J.M. (2007). Trece años de evaluación compartida en Educación Física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad física y del Deporte, 7(26), 69-86. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista26/artautoeval48.htm
López-Pastor, V.M. & Palacios-Picos, A. (2015). Percepción de los futuros docentes sobre los sistemas de evaluación de sus aprendizajes. Revista Teórica de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la información, 13(3), 317-341.
Ní-Chróniín, D. & Cosgrave, C. (2013). Implementing formative assessment in primary physical education: teacher perspectives and experiences. Physical Education and sport Pedagogy, 18 (2), 219-233. http://dx.doi.org/10.1080/17408989.2012.666787
Nunnally, J. (1978). Psychometric theory. McGraw-Hill
Pérez, E.R. & Medrano, L. (2010). Análisis Factorial Exploratorio: Bases Conceptuales y Metodológicas. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 2(1), 58-66.
Rodríguez-Negro, J., & Zulaika, L.M. (2016). Evaluación en educación Física. Análisis comparativo entre la teoría oficial y la praxis cotidiana. Sportis. Revista técnico- Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 2(3), 421-438.http:// dx.doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.144
Rodríguez-García, P.L. (2006). Educación Física y Salud en Primaria. Hacia una educación corporal significativa y autónoma. Barcelona: Inde.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maite Zubillaga Olague, Laura Cañadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.