español Matrogymnasia and motor development in children between 7 and 8 years old with cerebral palsy
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.82765Keywords:
adaptation Gross Motor Function Measure, children cerebral palsy, family affection, gross motor skills, Matrogymnasia, motor development, gross motor skills, physical therapyAbstract
The following study aims to improve gross motor skill development in children seven years of old, with cerebral palsy, after an intervention of the method known as Matrogymnasia. Based on a methodology that includes the parents and representatives of the minor, to mix the affective part and at the same time, reinforce the exercises at home. It is a mixed, descriptive, phenomenological, field research, hermeneutically supported in theories that allow to clarify and support-research. The study is based on the relevance of physiotherapy exercises that allows, first, to develop the motor system of children with children cerebral palsy. Second, include in the method the parents and representatives of the minor, with the intention of intensifying family affection and reinforce exercises from home. And thirdly, demonstrate the importance of Matrogymnasia as a method for improvement in children with children cerebral palsy. It is proposed the adaptation of a series of exercises under specialized professional supervision, which helps the cognitive and motor development of minors with the intention of improving their condition in terms of bodily and mental postures.
References
Alvarado, B., Cervantes, M., Carrasco, F., & García, M. (2015). Parálisis cerebral infantil espástica en un recién nacido: Presentación de un caso. Mediciego, 17(2), 1-4. Recuperado de http://new.medigraphic.com/cgibin/resumen.
Anangonó, K. (2016). Estimular el proceso afectivo a través de la matrogimnasia en niños y niñas de 3 años de edad. Video tutorial dirigido a los padres de familia del CDI Guagua Centro “Padre Luis Vacari”. (Tesis de pregrado). Tecnológico Superior Cordillera, Quito-Ecuador. Recuperado de https://www.dspace.Cordillera.edu.ec/bitstream/123456789/2261/1/4-DTI-16-16-1725071011.pdf
Avendaño, P., Hernández, C., Fernandes, S., Peña, S., Pavez, G., Troyano, A..., & Fernandes, J. (2020). Destrezas motoras y marcadores Genéticos en niños con Trastorno Específico del lenguaje y desarrollo típico del lenguaje. Retos, 38(38), 235-241. DOI: https://doi.org/10.47197 /retos.v38i38.71461
Bonilla, D., Pérez, M., Jami, P., & Camacho, M. (2019). Proyectos de estimulación temprana: características esenciales desde la visión meta analítica. EduSol, 19(67), 26-38. Recuperado de http://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/1116/2161
Campistol, J., Arroyo, H., Póo, P., & Ruggieri, V. (2011). Neurología para pediatras. Enfoque y manejo práctico. (1era Ed.). Madrid: Editorial Médica Panamericana.
Cevallos, E., & Molina, G. (2015). Calidad de vida y necesidades educativas especiales en los niños de 2 a 3 años con parálisis cerebral leve. (Tesis de pregrado). Universidad de Guayaquil. Recuperado de http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/14663/1/Cevallos%20-%20Molina.pdf
Cortés, G. (2003, 08 de agosto). Una mirada histórica a la evolución de la ciencia. Antroposmoderno. Recuperado de http://antroposmoderno.com/antro-articulo.Php?id_articulo =372
Creswell, J., & Creswell, JD. (2018). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. (5th Ed.). Los Angeles: SAGE.
Eliasson, A., Krumlindem, L., Rösblad, B., Beckung, E., Arner, M., Ohrvall, A., & Rosenbaum, P. (2006). The manual ability classification system for children with cerebral palsy. Med Child. Neurol, 48(7), 1-6. Recuperado de http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.14698749. 2006.tb01313.x/pdf
Fuentes, L. (2013). Matrogimnasia: Un nuevo estilo de vida. Calameo. Recuperado de https://es.calameo.com/read/002404203abb7ed8c0627
Gómez, S., Jaimes, V., Palencia, C., Hernández, M., & Guerrero, A. (2013). Parálisis cerebral infantil. Venezolanos de puericultura y pediatría, 76(1), 30-39. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3679/367937046008.pdf
Hernández, R., Méndez, S., Mendoza, C., & Cuevas, A. (2017). Fundamentos de investigación. (1era Ed). México: McGrawHill Education.
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. (1 era Ed.). México: McGrawHill Education.
Islas, N., & Castillejos, M. (2016). Prevalencia de sobrecarga, depresión y nivel de dependencia en cuidadores primarios informales de niños con lesión cerebral de un centro de rehabilitación infantil. Psicología y Salud, 26(1), 11. Recuperado de https://psicologiaysalud.uv.mx/index. php/psicysalud/article/view/1895/0
Jadán, J., Guevara, C., Lara, P., Sánchez, S., Calle, T., Salvador, L…, & Bonilla, D. (2020). Building hybrid interfaces to increase interaction with young children and children with special needs. In: Nunes I. (eds) Advances in Human factors and systems interaction. AHFE 2019. Advances in intelligent systems and Computing, volumen 959. Springer, Cham. DOI: https:// doi.org/10.1007/978-3-030-20040 -4_28
Jami, L. (2019). La matrogimnasia en el desarrollo de las habilidades motoras gruesas en niños de 7 años con parálisis cerebral infantil en la Unidad Educativa Especializada Carlos Garbay de la ciudad de Riobamba. (Tesis de postgrado). Universidad Estatal de Bolívar, Guaranda-Ecuador. Recuperado de http://dspace. ueb. edu.ec/bitstream/123456789/3195/1/MATROGIMNASIA.pdf
Joaquín, J. (2014). La matrogimnasia: Presenta diversas formas de ejercitación. [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://lamatrogimnasia. blogspot.com/
Lieber, E., & Weisner, T. (2010). Meeting the practical challenges of mixed methods research. (2nd Ed.). Handbook of mixed methods in social & behavioral research. Thousand Oaks, CA: Sage.
López, J. M., Moreno, R., & López, J. L. (2020). Análisis del impacto de un programa deportivo en niños con trastorno del espectro del autismo. Retos, 39, 98-105. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/74841
López, G. (2015). Matrogimnasia: medio para fortalecer vínculos afectivos entre padres e hijos. ClubEnsayos, 28(1), 1-9. Recuperado de https://www.clubensayos.com/Temas-Variados/MA TROGIMNASIA-MEDIO-PARA-FORTALECER-V%C3%8DNCULOS-AFECTIVOS/2942615. html
Lorente, I., & Bugie, C. (1988). Neurología pediátrica: Trastornos motores, parálisis cerebral. Buenos Aires, Argentina: El Ateneo Editorial.
Low, N. (1987). Parálisis cerebral: Enfermedades incapacitantes en el niño. Barcelona, España: Salvat.
Lucas, F. (2018). Utilizar la matrogimnasia para el mejoramiento de la integración social entre niños y niñas de 4 años de edad, mediante la elaboración de una guía informativa, dirigido a los padres y madres de familia del Centro Infantil “San Patricio”. (Tesis de pregrado). Tecnológico Superior Cordillera. Recuperado de http://www.dspace.cordillera.edu.ec:8080/xmlui/bitstream/handle/123456 789/4131/47-DTI-17-18-1725132896.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lyon, E. (1990). Patología perinatal: incapacidades motrices cerebrales. París: Neuro-pediatría Masson.
Mejía, N. (2010). Validación de la escala: Gross motor function measure en niños con parálisis cerebral para Colombia. (Tesis de pregrado). Universidad Autónoma de Manizales. Recuperado de https://repository.ces.edu.co/bitstream/10946/2437/2/Gro ss.pdf
Moreno, S., & Rivas, E. (2017). La importancia de la matrogimnasia en niños de 4-5 años de la Unidad Educativa José Mejía Lequerica. (Tesis de pregrado). Universidad de Guayaquil. Recuperado de http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/22799 /1/Moreno%20Rivera%20%20Shirley%20%20Stefanny%20y%20Rivas%20Mosquera%20%20Edison%20Fabricio%20%20023-2017.pdf
Novoa, F. (1991). Parálisis cerebral. (4ta Ed.). Santiago de Chile, Chile: Editorial Mediterráneo.
Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura [OEI]. (2012). Ciencia, tecnología e innovación para el desarrollo y la cohesión social: Programa iberoamericano en la década de los bicentenarios. Madrid, España: OEI.
Pacheco, J. (2015, 17 de marzo). Alumnos y padres de familia practican matrogimnasia. [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://www.sndigital.mx/ 11929-alumnos-y-padres-de-familia-practican-la-matrogimnasia.html
Pinos, G., Ayala, D., & Bonilla, D. (2018). Desarrollo del pensamiento lógico-matemático a través de juegos populares y tradicionales en niños de educación inicial. Revista científica Ciencia y Tecnología, 18(19), 133-141. Recuperado de http://cienciaytecnologia.uteg.edu.ec/revista/in dex.php/cienciaytecnologia/article/view/190/278
Pinzón, D. (2015). La matrogimnasia y el desarrollo psicomotriz de los niños, educación inicial nivel II; Escuela Vicente Bastidas Reinoso, Loja año 2014. (Tesis de pregrado). Universidad Nacional de Loja, Ecuador. Recuperado de http://dspace.unl.edu.ec:9001/jspui/bitstream/123456789/21118/ 1/TESIS%20PINZON%20OFICIAL%20PRIVADA%20art%20cienyt.pdf
Póo, P., & Campistol, J. (2007). Neuropediatría: parálisis cerebral infantil. Tratado de pediatría. (9 na Ed.). Madrid: Editorial Ocean/Ergon.
Prieto, J., Galán, N., Barrero, D., & Cerro, D. (2020). La sala de psicomotricidad para el trabajo de educación física en educación infantil: un estudio exploratorio. Retos, 39, 106-111. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78398
Quesada, L. & Fonseca, I. (2015). La parálisis cerebral como un problema de salud. Correo Científico Médico, 19(4), 757-760. Recuperado de https://www.medigra phic.com/cgi-bin/new/resumenI.cgi?IDARTICULO=62892
Robaina, G., Riesgo, S. & Robaina, M. (2013). Definición y clasificación de la parálisis cerebral: ¿Un problema ya resuelto? Neurol, 45(1), 1-8. Recuperado de http://www.neurologia.com/ pdf/Web/ 4502/y020110.pdf.
Solís, C. (1994). Razones e intereses: La historia de la ciencia después de Kuhn. Barcelona, España: Paidós.
Solórzano, M. & Vera, H. (2018). Relación entre malnutrición y calidad de vida en pacientes de 4 a 10 años con parálisis cerebral infantil. (Tesis de pregrado). Universidad de Guayaquil, Ecuador. Recuperado de http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/34471/1/CD%2077-%20SO LORZANO%20SALVATIERRA%20MARIA%20%20KATHERINE%3b%20VERA%20GOMEZ %2c%20HELEN%20MADELEY.pdf
Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. (1 era Ed.). Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.
Tatay, A. (2016). Estudio de la densidad ósea en niños y adolescentes con afectación moderada y severa por parálisis cerebral. (Tesis doctoral). Universidad de Sevilla, España. Recuperado de https://idus.us.es/bitstream/handle/1441/39821/TESIS%20DOC%20DEF%20v.2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Uribe, B. (2017). La historia de la ciencia: ¿Qué es y para qué? Odontológica Mexicana, 21(2), 78-80. Recuperado de http://www.elsevier.es/es-revista-revista-odontologica-mexicana-90-pdf-S1870199X17300277.
Vázquez, C., & Vidal, C. (2014). Parálisis cerebral infantil: Definición y clasificación a través de la historia. Mexicana de Ortopedia Pediátrica, 16(1), 6-10. Recuperado de https://www.medigraphic.com/pdfs/opediatria/op-2014/op141b.pdf
Vidal, C., Vázquez, C., Morales, M. & Iturbide, P. (2016). Tratamiento en pacientes con parálisis cerebral infantil de acuerdo con el análisis clínico de la marcha y la postura. Mexicana de Ortopedia Pediátrica, 18(1), 46-50. Recuperado de https://www.medigraphic.com/pdfs/opedia tria/op-2016/op161h.pdf
Wollack J. (2004). Encefalopatías estáticas. Madrid, España: McGrawHill Interamericana.
Yelin, B. (1997). Diagnóstico temprano de la parálisis cerebral. Neurol, 25(141), 725-727. Recuperado de http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/rehabilitacion-temprana/diagnostico_ temprano_de_la_pc_1_2.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Luis Patricio Jami Vargas, ljami, Nancy Elisabeth Caisapanta Acaro, ncaisapanta, Ruth Narcisa Zambrano Pintado, Diego Mauricio Bonilla Jurado
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.