Physical education among the suggestions: ¿the specifications in limbo?

Authors

  • Nicolás Guarnizo Carballo UNIVERSIDAD DE LOS LLANOS
  • Nicolás Pusch
  • Fernando Campos Polo

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.82431

Keywords:

science, physical education, investigation, theory, thinking

Abstract

Abstract: This article aims to reflect on the paradigm of physical education from a critical perspective, in the first instance, it addresses the sciences that physical education has taken to be studied, in turn, analyzes the tensions affected from the theoretical discourse to the object of study in the training of future professionals in the field, it was also necessary on how the responsibility of finding the object of study is being assumed. As a result as practical applications, it can show that there are ambiguities to discover it, emphasizing the three approaches, which surround physical education, the natural, social or mixed sciences, on the other hand, it is argumentatively expressed that there is interest political versus investment in research that favors objectivity. Specificity is mentioned in a formative and scientific function so that later lines of research are generated that promote argumentative discourses.

References

Aguirre Cardona, L. A., López Jaimes, J. E., & Villamizar Gómez, D. F. (2019). Revisiones y reflexiones en la educación física: un camino de lo conceptual a lo investigativo en la escuela. Corporación Minuto de Dios. Colombia

Arnal, T. R. (2017). Concepto de educación física: evolución y desarrollo de las distintas concepciones. Cartagena, Colombia: CEDE.

Baena Extremera, A. Granero Gallego, A. & Gómez López, M (2009). La epistemología de la Educación Física en relación al currículum de Secundaria en la Ley orgánica de Educación. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (15), 49-56. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/35000/18937

Bores, D., Marín, A., Méndez, C., Mijarra, J. J., & Delfa, J. (2020). Aspectos metodológicos clave para la formación de futuros maestros de Educación Física. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 37, 572-578. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/74169/45723

Bracht, V. (2007). Epistemología de la Educación Física: principales interrogantes y desafíos. Lúdica Pedagógica, 2(12), 112-160. Recuperado de: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/7676/6187

Brasó i Rius, J., & TorrebadellaFlix, X. (2018). Reflexiones para (re) formular una educación física crítica. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. 18(71), 441-462. Recuperado de: https://repositorio.uam.es/handle/10486/684865

Castaño Herrera, C. P., & Acevedo Ruisánchez, M. (2018). La práctica pedagógica para el desarrollo de las competencias profesionales del Educador Físico en Colombia. Mendive. Revista de Educación, 16(1), 140-157. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/pdf/men/v16n1/1815-7696-men-16-01-140.pdf

Crisorio, R & Giraldes, M . (2014) La educación física que viene. Plataforma digital G-SE. Recuperado de: https://g-se.com/la-educacion-fisica-que-viene-bp-t57cfb26d6b27c

da Costa, F. C., Valeiro, M. A. G., & Villalobos, M. F. G. (2016). Innovación en la formación del profesorado de educación física. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (29), 251-257. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/43564

Escaravajal Rodríguez, J. C., & Martín-Acosta, F. (2019). Análisis bibliográfico de la gamificación en Educación Física. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. 8(1), 97-109. Recuperado de: https://revistas.uma.es/index.php/riccafd/article/view/5770/5347

García, P. L. R. (2011). La investigación en educación física. Educatio siglo XXI, 29(1), 195-210. Recuperado de: https://revistas.um.es/educatio/article/view/119941/112911

Gil, J. F. L., Hércules, E. D., & Cavichiolli, F. R. (2019). Análisis cualitativo de la educación física escolar en España y Brasil: realidades, similitudes, diferencias y propuestas de mejora. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (36), 535-542. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/69806/43958

González, F. J. (2016). Desafíos para la educación física escolar brasileña: una propuesta de currículum. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación. (29), 188-194. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/43563/25496

Lorente, E., & Martos, D. (2018). Educación Física y pedagogía crítica: Propuestas para la transformación personal y social (Vol. 6). Universitat de Lleida.

Minkévich , O. (2002) Nudos a la hora de intentar abordar la identidad disciplinar y el objeto de estudio de la Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deportes. (47). Recuperado de: https://www.efdeportes.com/efd47/nudos.htm

Moreno-Doña, A., Arévalo, S. T., & Gonzalvo, F. G. (2018). Crítica de la educación física crítica: eurocentrismo pedagógico y limitaciones epistemológicas. Psychology, Society, & Education, 10(3), 349-362. Recuperado de: http://ojs.ual.es/ojs/index.php/psye/article/view/2104/2773

Ortíz, D. C., Allepuz, J. P., & Sánchez, M. L. Z. (2019). Estado actual de la Educación Física desde el punto de vista del profesorado. Propuestas de mejora. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (35), 47-53. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/63038/40398

Parlebas, P. (1997). Problemas teóricos y crisis actual en la Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deportes, 2(7). Recuperado de: https://www.efdeportes.com/efd7/pparl71.htm

Pastor, V. M. L., Brunicardi, D. P., Arribas, J. C. M., & Aguado, R. M. (2016). Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, deporte y recreación, (29), 182-187. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/42552/25499

Pueyo, Á. P., & Alcalá, D. H. (2020). ¿Y si toda la innovación no es positiva en Educación Física?: Reflexiones y consideraciones prácticas. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (37), 579-587. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/74176/45761

Reyes, A., Reyes, C., & Reyes, A. (2016). Pensar la educación física. Dialogospedagògicos, 14(27), 107-129. Recuperado de: http://www.academia.edu/download/45810768/PENSAR_LA_EDUCACION_FISICA_ARGENTINA.pdf

Soto, C. Á., & Vargas, J. J. L. (2019). Cuerpo, corporeidad y educación: una mirada reflexiva desde la Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (35), 413-421. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/62035/41748

Touriñán-López, J. M. (1998). La educación física como objeto de estudio. Simposio Internacional de consenso José María Cacigal: "Obxeto de estudio das ciencias da actividade física e o deporte". Simposio llevado a cabo en la Universidad de Coruña, España. Recuperado de: https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/9760

Villegas, C. E. P. (2018). Prolegómenos para una “aprendencia” desde la corporeidad. Revista Educación y Ciudad, (34), 193-200. Recuperado de: https://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/1887/1800

Published

2021-04-01

How to Cite

Guarnizo Carballo, N., Pusch, N., & Campos Polo, F. (2021). Physical education among the suggestions: ¿the specifications in limbo?. Retos, 40, 1–7. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.82431

Issue

Section

Theoretical systematic reviews and/or meta-analysis

Most read articles by the same author(s)