Physical education among the suggestions: ¿the specifications in limbo?
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.82431Keywords:
science, physical education, investigation, theory, thinkingAbstract
Abstract: This article aims to reflect on the paradigm of physical education from a critical perspective, in the first instance, it addresses the sciences that physical education has taken to be studied, in turn, analyzes the tensions affected from the theoretical discourse to the object of study in the training of future professionals in the field, it was also necessary on how the responsibility of finding the object of study is being assumed. As a result as practical applications, it can show that there are ambiguities to discover it, emphasizing the three approaches, which surround physical education, the natural, social or mixed sciences, on the other hand, it is argumentatively expressed that there is interest political versus investment in research that favors objectivity. Specificity is mentioned in a formative and scientific function so that later lines of research are generated that promote argumentative discourses.
References
Aguirre Cardona, L. A., López Jaimes, J. E., & Villamizar Gómez, D. F. (2019). Revisiones y reflexiones en la educación física: un camino de lo conceptual a lo investigativo en la escuela. Corporación Minuto de Dios. Colombia
Arnal, T. R. (2017). Concepto de educación física: evolución y desarrollo de las distintas concepciones. Cartagena, Colombia: CEDE.
Baena Extremera, A. Granero Gallego, A. & Gómez López, M (2009). La epistemología de la Educación Física en relación al currículum de Secundaria en la Ley orgánica de Educación. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (15), 49-56. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/35000/18937
Bores, D., Marín, A., Méndez, C., Mijarra, J. J., & Delfa, J. (2020). Aspectos metodológicos clave para la formación de futuros maestros de Educación Física. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 37, 572-578. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/74169/45723
Bracht, V. (2007). Epistemología de la Educación Física: principales interrogantes y desafíos. Lúdica Pedagógica, 2(12), 112-160. Recuperado de: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/7676/6187
Brasó i Rius, J., & TorrebadellaFlix, X. (2018). Reflexiones para (re) formular una educación física crítica. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. 18(71), 441-462. Recuperado de: https://repositorio.uam.es/handle/10486/684865
Castaño Herrera, C. P., & Acevedo Ruisánchez, M. (2018). La práctica pedagógica para el desarrollo de las competencias profesionales del Educador Físico en Colombia. Mendive. Revista de Educación, 16(1), 140-157. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/pdf/men/v16n1/1815-7696-men-16-01-140.pdf
Crisorio, R & Giraldes, M . (2014) La educación física que viene. Plataforma digital G-SE. Recuperado de: https://g-se.com/la-educacion-fisica-que-viene-bp-t57cfb26d6b27c
da Costa, F. C., Valeiro, M. A. G., & Villalobos, M. F. G. (2016). Innovación en la formación del profesorado de educación física. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (29), 251-257. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/43564
Escaravajal Rodríguez, J. C., & Martín-Acosta, F. (2019). Análisis bibliográfico de la gamificación en Educación Física. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. 8(1), 97-109. Recuperado de: https://revistas.uma.es/index.php/riccafd/article/view/5770/5347
García, P. L. R. (2011). La investigación en educación física. Educatio siglo XXI, 29(1), 195-210. Recuperado de: https://revistas.um.es/educatio/article/view/119941/112911
Gil, J. F. L., Hércules, E. D., & Cavichiolli, F. R. (2019). Análisis cualitativo de la educación física escolar en España y Brasil: realidades, similitudes, diferencias y propuestas de mejora. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (36), 535-542. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/69806/43958
González, F. J. (2016). Desafíos para la educación física escolar brasileña: una propuesta de currículum. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación. (29), 188-194. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/43563/25496
Lorente, E., & Martos, D. (2018). Educación Física y pedagogía crítica: Propuestas para la transformación personal y social (Vol. 6). Universitat de Lleida.
Minkévich , O. (2002) Nudos a la hora de intentar abordar la identidad disciplinar y el objeto de estudio de la Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deportes. (47). Recuperado de: https://www.efdeportes.com/efd47/nudos.htm
Moreno-Doña, A., Arévalo, S. T., & Gonzalvo, F. G. (2018). Crítica de la educación física crítica: eurocentrismo pedagógico y limitaciones epistemológicas. Psychology, Society, & Education, 10(3), 349-362. Recuperado de: http://ojs.ual.es/ojs/index.php/psye/article/view/2104/2773
Ortíz, D. C., Allepuz, J. P., & Sánchez, M. L. Z. (2019). Estado actual de la Educación Física desde el punto de vista del profesorado. Propuestas de mejora. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (35), 47-53. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/63038/40398
Parlebas, P. (1997). Problemas teóricos y crisis actual en la Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deportes, 2(7). Recuperado de: https://www.efdeportes.com/efd7/pparl71.htm
Pastor, V. M. L., Brunicardi, D. P., Arribas, J. C. M., & Aguado, R. M. (2016). Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, deporte y recreación, (29), 182-187. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/42552/25499
Pueyo, Á. P., & Alcalá, D. H. (2020). ¿Y si toda la innovación no es positiva en Educación Física?: Reflexiones y consideraciones prácticas. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (37), 579-587. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/74176/45761
Reyes, A., Reyes, C., & Reyes, A. (2016). Pensar la educación física. Dialogospedagògicos, 14(27), 107-129. Recuperado de: http://www.academia.edu/download/45810768/PENSAR_LA_EDUCACION_FISICA_ARGENTINA.pdf
Soto, C. Á., & Vargas, J. J. L. (2019). Cuerpo, corporeidad y educación: una mirada reflexiva desde la Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (35), 413-421. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/62035/41748
Touriñán-López, J. M. (1998). La educación física como objeto de estudio. Simposio Internacional de consenso José María Cacigal: "Obxeto de estudio das ciencias da actividade física e o deporte". Simposio llevado a cabo en la Universidad de Coruña, España. Recuperado de: https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/9760
Villegas, C. E. P. (2018). Prolegómenos para una “aprendencia” desde la corporeidad. Revista Educación y Ciudad, (34), 193-200. Recuperado de: https://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/1887/1800
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Nicolás Guarnizo Carballo, Nicolás Pusch, Fernando Campos Polo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.