Analysis of psychomotricity through the psychomotor practice of Bernard Aucouturier: cases study
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.81781Keywords:
early care, psychomotor development, psychomotricity, directed psychomotor skills, experienced psychomotor skillsAbstract
Abstract. The article proposes an analysis of psychomotor based on the experienced methodology, to which Bernard Aucouturier's Psychomotor Practice refers, in order to know the improvements, it produces in the psychomotor development of three subjects of an Early Care Center of the Community of Madrid. To do this, an observation of the psychomotor parameters is made, during the intervention program carried out, with the aim of concretizing on what aspects this aspect of psychomotor has the most impact and, from there, to support or not to support the need to complement this model with other methodologies, in order to achieve better psychomotor development of children. For the research the following instruments have been used: field diary, to collect the behaviors of the subjects, improvements shown and indications of the observer and the Guide to the Observation of the Psychomotor Parameters of Arnáiz and Bolarín (2000). The most important conclusion is that Bernard Aucouturier's Model of Psychomotor Practice allows improvements in the motor field, but especially in the emotional field.
References
Aguirre, J. (2005). La aventura del movimiento. El desarrollo psicomotor de 0 a 6 años. Navarra: Universidad Pública de Navarra.
Arnáiz, P., & Bolarín, M. (2000). Guía para la observación de los parámetros psicomotores. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 37, 63-85.
Arufe, V. (2020). ¿Cómo debe ser el trabajo de Educación Física en Educación Infantil? Retos, 37, 588-596.
Aucouturier, B. (2004). Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz. Barcelona: Graó
Bernaldo, M. (2012). Psicomotricidad. Guía de evaluación e intervención. Madrid: Ediciones Pirámide.
Berruezo, P. (2000). El contenido de la psicomotricidad. En
Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Boscaini, F. (2002). Nuevas necesidades y nuevas respuestas. El rol de la Psicomotricidad. En M. Llorca; V. Ramos; J. Sánchez; A. Vega (Coord). La práctica psicomotriz: una propuesta educativa mediante el cuerpo y el movimiento. Málaga: Aljibe.
Bottini, P. (ed.). Psicomotricidad: prácticas y conceptos. Madrid: Miño y Dávila.
Cabezuelo, G., & Frontera, P. (2012). El desarrollo psicomotor. Desde la infancia hasta la adolescencia. Madrid: Narcea.
Campos, D. (2003). Propuesta psicopedagógica para desarrollar la Psicomotricidad en niños de Educación Infantil. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales, 12, 61- 82.
Cobos, P. (1995). El desarrollo psicomotor y sus alteraciones. Manual práctico para evaluarlo y favorecerlo. Madrid: Ediciones Pirámide.
Conde, J.L, Martín, C., & Viciana, V. (1999). Las canciones motrices. Metodología para el desarrollo de las habilidades motrices en Educación Infantil y Primaria a través de la música. 2ª Edición. Barcelona: Inde.
Conde, J.L. (2008a). Cuentos motores. Volumen I. Barcelona: Paidotribo.
Conde, J.L. (2008b). Cuentos motores. Volumen II. Barcelona: Paidotribo.
Cuesta, P., Prieto, A., & Gil, P. (2016). Evaluación diagnóstica en la enseñanza conjunta de habilidades sociales y motrices en Educación Infantil. Opciones, 32(7), 505-525.
Díaz, R., & Quintana, A. (2016). Percepción de los profesores sobre la importancia de la psicomotricidad en educación infantil. Acción motriz, 17, 7-20. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6324706
Dorio, I., Sabariego, M., & Massot, I. (2004). Características generales de la metodología cualitativa. En Bisquerra, R. (coord.). Metodología de la Investigación Educativa. Madrid: La muralla.
Franco, J., & González, M. (2015). Bernard Aucouturier (entrevista). La Práctica Psicomotriz a nivel educativo, preventivo y terapéutico. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 4(2), 205-211.
Gil, P. (2003). Desarrollo psicomotor en Educación Infantil (0-6 años). Sevilla: Wanceulen.
Gil, P. (2004). Metodología de la Educación Física en la actuación didáctica en Educación Infantil. Sevilla: Wanceulen.
Gil, P., Gómez, S., Contreras, O., & Gómez, I. (2008). Justificación de la educación física en la educación infantil. Educación y educadores, 11(2), 159-177.
Guillén, L., Rojas, L., Formoso, A.A., Contreras, L.M., & Estévez, M.A. (2019). Influencia de la estimulación temprana en el desarrollo sensoriomotriz de los niños de cuatro a seis años: una visión desde el karate do. Retos, 35, 147-155.
Hernández, A. (2015). Guía de actuación y evaluación en psicomotricidad vivenciada. Madrid: CEPE (Ciencias de la Educación Preescolar y Especial).
Heron, M., Gil, P., & Sáez, M.B. (2018). Contribución de la terapia psicomotriz al progreso de niños con discapacidades. Revista de la Facultad de Medicina, 66(1), 75-81.
Lapierre, A., & Aucouturier, B. (1985). Simbología del movimiento. Barcelona: Científico-Médica.
Larrange, G. (1976). Educación psicomotriz: guía práctica para niños de 4 a 14 años. Barcelona: Fontanella.
Llorca, M. (2002). La psicomotricidad como propuesta de intervención educativa. En M. Llorca; V. Ramos; J. Sánchez; A.
Maldonado, A. (2008). La psicomotricidad en España a través de la Revista Psicomotricidad-CITAP (1981-1986) (Tesis doctoral). Barcelona: Universitat de Barcelona.
Mendiara, J., & Gil, P. (2003). La psicomotricidad. Evolución, corrientes y tendencias actuales. Sevilla: Wanceulen.
Mérida-Serrano, R., Olivares-Gª, M.A., & Glez-Alfaya, M. E. (2018). Descubrir el mundo con el cuerpo en la infancia. La importancia de los materiales en la psicomotricidad infantil. Retos, 34, 329-336.
Miraflores, E., & Rabadán, L. (2007). La Educación Física en la etapa infantil. Circuitos prácticos para el desarrollo psicomotor. Madrid: CCS.
Muñoz-Arroyave, V., Lavega-Burgués, P., Costes, A., Damian, S., & Serna, J. (2020). Los juegos motores como recurso pedagógico para favorecer la afectividad desde la educación física. Retos, 38, 166-172.
Quirós, V., & Arráez, J.M. (2005). Juego y Psicomotricidad (primera parte). Retos, 8, 24-31.
Rodríguez, M., Gómez, I., Prieto, A., & Gil, P. (2017). La educación psicomotriz en su contribución al desarrollo del lenguaje en niños que presentan necesidades específicas de apoyo educativo. Revista de Investigación en Logopedia, 1, 89-106.
Serrabona, J. (2006). La intervención psicomotriz en la escuela. Un programa de actuación psicomotriz. La Psicomotricidad de Integración (PMI) en el marco educativo. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales, 6(2), 139-152.
Terry, J. (2014). Análisis de la Influencia de la Metodología de la Intervención Psicomotriz sobre el Desarrollo de las Habilidades Motrices en niños de 3 a 4 años (Tesis doctoral). Murcia: Universidad de Murcia.
Texeira, H., Abelairas, C., Arufe, V., Pazos, J., & Barcala, R. (2015). Influence of a physical education plan on psychomotor development profiles of preschool children. Journal of human sport & exercise, 10(1), 126-140.
Torrico, E. (2002). Desarrollo neuropsicobiológico a lo largo del ciclo vital. En M. Llorca; V. Ramos; J. Sánchez; A. Vega (Coord.). La práctica psicomotriz: una propuesta educativa mediante el cuerpo y el movimiento. Málaga: Aljibe.
Vega (Coord.). La práctica psicomotriz: una propuesta educativa mediante el cuerpo y el movimiento. Málaga: Aljibe.
Vizuete, M. (1989). Una experiencia de terapia psicomotriz en Extremadura. Campo abierto, 6, 175-184.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Emilio Miraflores Gómez, Inmaculada Goldaracena Arboleda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.